Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempani pärjäsivät hyvin pienellä eläkkeellään 90-luvulla ja hoitivat vielä lapsenlapsiakin.

Vierailija
01.04.2024 |

Eläkkeitä voisi leikata, ei yhteisillä  rahoilla ole tarkoitus lennellä Malagaan jne, lapsiperheet tarvitsee isovanhempiaan

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla 20 MARKALLA sai kassillisen ihan hyvääkin ruokaa. 

Nykyään edes 20 EUROLLA ei saa juuri mitään. 

Vierailija
22/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työeläkkeistä voi leikata niin että jo saavutettu eläkesumma alenisi. Indeksikorotuksia voi jäähdyttää. 

Ei ole ok leikata eläkkeistä lainkaan, suurella osalla ei ole mikään iso eläke. Eläkkeistä menee paljon veroa ja kaikki on kallistunut. Eläkeläisillä on myös usein terveydelle välttämättömiä kalliita lääkkeitä, jotka on ostettava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ookoo, ja mikä on tekosyysi sille että et sienestä, markasta ja leivo?"

Sienissä ja marjoissa on niin vähän kaloreita, ettei ihminen koosta niistä 2000 kcal päivittäistä ruokavaliota millään. Itsetehdyt leipomukset on lähinnä epäterveellistä, lihottavaa hiilarihöttöä.

Ei mutta, tämähän kuulostaa ihan Konalan jauhelihamieheltä. Onko sillä nyt sivupersoona, joka on alkanut trollata eläkkeistä tähänastisen toimeentulotukirollauksen lisäksi. 

Vierailija
24/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan arvo on muuttunut 90-luvusta huomattavasti. Elinkustannukset nousevat, joten samalla rahamäärällä on 90-luvulla saanut enemmän kuin tänä päivänä.

https://www.stat.fi/tilasto/khi

Ja luulet, että eläkkeet olivat 90-luvulla yhtä suuria kuin nykyään? 

Vierailija
25/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä voisi leikata, ei yhteisillä  rahoilla ole tarkoitus lennellä Malagaan jne, lapsiperheet tarvitsee isovanhempiaan

Jankkaa vielä kerran niin tulen luoksesi päiväkahville,katsotaan sitten mitä leikataan.

Vierailija
26/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla se pienikin eläke oli isompi mitä sä tuut ikinä saamaan. Voit tienata 4000€/kk koko urasi, niin 90 vuotias entinen sairaanhoitaja puolet pienemmällä palkalla saa eläkettä enemmän, kuin sinä tulet saamaan. Nämä tuoreet eläkelläiset saa lähellekkään samaa mitä nämä 20-30 vuotta vanhemmat eläkelläiset.

Vierailija
27/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ookoo, ja mikä on tekosyysi sille että et sienestä, markasta ja leivo?"

Sienissä ja marjoissa on niin vähän kaloreita, ettei ihminen koosta niistä 2000 kcal päivittäistä ruokavaliota millään. Itsetehdyt leipomukset on lähinnä epäterveellistä, lihottavaa hiilarihöttöä.

Ei mutta, tämähän kuulostaa ihan Konalan jauhelihamieheltä. Onko sillä nyt sivupersoona, joka on alkanut trollata eläkkeistä tähänastisen toimeentulotukirollauksen lisäksi. 

En ole mikään jauhelihamies, mutta kyllä ravinnon terveellisyyskäsitykset on 90-luvulta muuttuneet paljon, eikä monen ruokavalioon nykyään edes kuulu leipä, saati mikään pullansyönti. Itsetehty leipä on todella kalori- ja hiilihydraattipitoista, jauhojen hinta on moninkertainen 90-lukuun verrattuna ja monesti leipä on aletarralla tai jopa täyteen hintaan halvempaa kuin itse tehden. 

Saako vielä lisää näitä idioottimaisia säästövinkkejä?

Vierailija
28/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla se pienikin eläke oli isompi mitä sä tuut ikinä saamaan. Voit tienata 4000€/kk koko urasi, niin 90 vuotias entinen sairaanhoitaja puolet pienemmällä palkalla saa eläkettä enemmän, kuin sinä tulet saamaan. Nämä tuoreet eläkelläiset saa lähellekkään samaa mitä nämä 20-30 vuotta vanhemmat eläkelläiset.

Älä puhu soopaa. Eläketurvakeskuksen sivuilta voinut lukea, että jokainen uusi eläkkeellejäävä vuosiluokka saa parempaa eläkettä kuin edellinen.

Vierailija
29/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista nyt jo p*ska. Olen 30 vuotta tehnyt töitä ja teen edeleen. Lapsettomana en ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia koko aikana. Samaan aikaan olen osallistunut verorahoillani nuorempien sukupolvien terveydenhuoltoon, perus- ja jatkokoulutukseen, lapsilisiin ja niin edelleen. Ja nyt sinä tarjoat minulle yhä kurjempaa tulevaisuutta vanhana etkä ole valmis antamaan minulle takaisin mitään. Omaan napaan tuijottava itsekäs kus'pää olet.  

No niin me kaikki tässä tehdään töitä. Ei vaan riitä rahat enää tässä touhussa. Ihan hyvin voisi esim. yli 2500€ eläkkeistä leikata. 

Pakollinen eläkevakuutusmaksu on tietty prosenttiosuus palkasta. Ilman mitään kattosummaa. Mikäli eläkkeiden suuruuksille laitetaan joku katto, jonka jälkeen leikata

Niin, progressio tulee jo tuloverotuksen kautta vaikka ei käyttäisi mitään yhteiskunnan tarjoamia palveluita. Ei olisi oikeudenmukaista että eläkevakuutusmaksuakin joutuu maksamaan enemmän kuin muut, mutta silti saa vain saman eläkkeen kuin naapurin Pekka joka ei ole tehnyt päivääkään töitä.

Vierailija
30/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista nyt jo p*ska. Olen 30 vuotta tehnyt töitä ja teen edeleen. Lapsettomana en ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia koko aikana. Samaan aikaan olen osallistunut verorahoillani nuorempien sukupolvien terveydenhuoltoon, perus- ja jatkokoulutukseen, lapsilisiin ja niin edelleen. Ja nyt sinä tarjoat minulle yhä kurjempaa tulevaisuutta vanhana etkä ole valmis antamaan minulle takaisin mitään. Omaan napaan tuijottava itsekäs kus'pää olet.  

No niin me kaikki tässä tehdään töitä. Ei vaan riitä rahat enää tässä touhussa. Ihan hyvin voisi esim. yli 2500€ eläkkeistä leikata. 

Pakollinen eläkevakuutusmaksu on tietty prosenttiosuus palkasta. Ilman mitään kattosummaa. Mikäli eläkkeiden suuruuksille laitetaan joku katto, jonka jälkeen leikata

Eläkekatto suurimmassa osassa maista, joissa se on, on toteutettu juuri niin, että eläkemaksua ei peritä tietyn summan ylittävistä palkoista. Tätä näyttää monen olevan tosi vaikea ymmärtää. Laita eläkekatto ilman eläkemaksukattoa, niin tulee taas yksi syy lisää vähentää työssäkäyntiä viimeisiksi vuosiksi ennen eläkettä. Turhahan sitä on enää raataa, jos se ei itselle tuota mitään tuota. 

Vierailija
31/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani jäivät eläkkeelle 90-luvulla ja lentelivät Malagaan niin etteivät ehtineet edes nähdä lastenlapsiaan kuin kerran, pari vuodessa.

Vierailija
32/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten paljon olet valmis auttamaan (iso) vanhempiasi täällä Suomessa? Espanja-Portugali tasolla ei talvisin ole liukasta eikä kovia pakkasia, jotka Suomessa vaikeuttavat monen vanhuksen itsenäistä pärjäämistä. 

Vierailija
33/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni eläke hänen kuollessaan vuomna  2000 oli  7000 markkaa pankkitilille.   Leskeydyttyään perheasunnon myytyään osti yksiön jossa oli halpa yhtiövastike.

Nyt saan itse eläkettä pankkitilille  1600 euroa.

Rahanerot kertokoot miten summat suhtautuvat toisiinsa ja elintasoon.

Vierailija
34/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt vielä huolestu,  voihan olla ettet edes ehdi eläkkeelle.  

Vierailija
35/36 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini nettoeläke (oma+leskeneläke) 1400 e.

Minun tuleva eläkkeeni (brutto) 3900 e, ja jos jatkaisin töissä ylimpään eläkeikään asti, se olisi 5200 e.

Joten älä valehtele.

Vierailija
36/36 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini nettoeläke (oma+leskeneläke) 1400 e.

Minun tuleva eläkkeeni (brutto) 3900 e, ja jos jatkaisin töissä ylimpään eläkeikään asti, se olisi 5200 e.

Joten älä valehtele.

En tule saamaan noin paljon eläkettä, mutta kuitenkin selvästi enemmän kuin vanhempani. Vaikka äitini sai leskeneläkettä, sai hän myös takuueläkettä, siitä voi päätellä kunka pieniä vanhemman polven eläkkeet usein ovat.