Isovanhempani pärjäsivät hyvin pienellä eläkkeellään 90-luvulla ja hoitivat vielä lapsenlapsiakin.
Eläkkeitä voisi leikata, ei yhteisillä rahoilla ole tarkoitus lennellä Malagaan jne, lapsiperheet tarvitsee isovanhempiaan
Kommentit (36)
90-luvulla ruuan hinta ja sähkön hinta oli ihan eri lukemissa, samoin lääkkeiden hinnat, ei ollut terveyskeskusmaksuja ja kotihoidon maksuja tai yksityisiä hoivakoteja. Tulkaa sieltä 90-luvulta 2020-luvulle. Nykyään kaikki maksaa enemmän.
Sitten varmasti voidaan leikata myös eläkemaksujen osuutta palkasta. Eipä siinä mitään.
Sinunko sinne Malagaan sitten pitäisi päästä kun mummot hoitaa sun lapset?
Sä voit luulla, että isovanhempasi pärjäsivät hyvin eläkkeillään ja että he ihan ilokseen hoitivat sinuakin. Mutta sinä vain luulet. Et voi tietää kuinka katkerasti he venyttivät pennejään ja juoksivat tarjouksien perässä. On niin helppoa väittää jotain kun ei tiedä mitään.
Rahan arvo on muuttunut 90-luvusta huomattavasti. Elinkustannukset nousevat, joten samalla rahamäärällä on 90-luvulla saanut enemmän kuin tänä päivänä.
Jospa isovanhempasi eivät niin kauhean hyvin kuitenkaan pärjänneet eivät vain ruikuttaneet ahdinkoaan muille ja yrittivät selvitä omin päin niin kuin 90-luvun mummoilla ja papoilla tapana oli. Minun mummollani oli tapana sanoa, että sitä ilman on vaan jotenkin elettävä mitä ei voi saada.
Juuri näin. Eläkepyramidihuijauksen sankarit soittelevat Fuengirolasta päissään lapsilleen kertoen, miten hiihtivät kouluun kesät talvet ja kuinka ovat omansa jo hoitaneet. Sitten kun muisti, jalat tai maksa pettää, voi palata Suomeen nauttimaan kotimaan erikoissairaanhoidosta ja vaatia lapsia hoitamaan kaikki käytännön asiat.
Tuo ikäpolvi onkin päässyt nuorena eläkkeelle, hyvähän se on terveenä ja virkeänä puuhastella kaikkea. Itse pääsen eläkkeelle lähes 68-vuotiaana ja osa nuoremmista vasta yli 69-vuotiaana. Hyvä jos siinä iässä on vielä jotain terveyttä jäljellä, kun on työelämän loppuunkuluttama.
Mun vanhemmat saavat nettona 900e ja 1000e. On työeläke. N. 30-35v. olleet töissä. Tuosta vielä leikata?
Sä luulet oikeasti että kaikilla on hyvä työeläke?
Vierailija kirjoitti:
Rahan arvo on muuttunut 90-luvusta huomattavasti. Elinkustannukset nousevat, joten samalla rahamäärällä on 90-luvulla saanut enemmän kuin tänä päivänä.
90-luvulla ei vielä pelätty tehdä itse asioita niin ne rahat riitti pitemmälle. Minä kuljin äidin ompelemissa vaatteissa, leivät hän leipoi itse ja keräsi pakastimet täyteen marjoja ja sieniä. Rahat meni lähinnä asuntolainan korkoon, sitä sai maksaa hyvin paljon enemmän kuin nykyisin, joten kaikesta muusta piti tinkiä.
Haista nyt jo p*ska. Olen 30 vuotta tehnyt töitä ja teen edeleen. Lapsettomana en ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia koko aikana. Samaan aikaan olen osallistunut verorahoillani nuorempien sukupolvien terveydenhuoltoon, perus- ja jatkokoulutukseen, lapsilisiin ja niin edelleen. Ja nyt sinä tarjoat minulle yhä kurjempaa tulevaisuutta vanhana etkä ole valmis antamaan minulle takaisin mitään. Omaan napaan tuijottava itsekäs kus'pää olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla ei vielä pelätty tehdä itse asioita niin ne rahat riitti pitemmälle. Minä kuljin äidin ompelemissa vaatteissa, leivät hän leipoi itse ja keräsi pakastimet täyteen marjoja ja sieniä. Rahat meni lähinnä asuntolainan korkoon, sitä sai maksaa hyvin paljon enemmän kuin nykyisin, joten kaikesta muusta piti tinkiä.
Oletko katsonut mitä kankaat maksaa nykyään? 20-30 e/metri, eikä yksi metri kangasta riitä juuri mihinkään vaatekappaleeseen. Itse tekemällä vaatteissa ei todellakaan säästä nykyaikana, lähinnä kallis harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Haista nyt jo p*ska. Olen 30 vuotta tehnyt töitä ja teen edeleen. Lapsettomana en ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia koko aikana. Samaan aikaan olen osallistunut verorahoillani nuorempien sukupolvien terveydenhuoltoon, perus- ja jatkokoulutukseen, lapsilisiin ja niin edelleen. Ja nyt sinä tarjoat minulle yhä kurjempaa tulevaisuutta vanhana etkä ole valmis antamaan minulle takaisin mitään. Omaan napaan tuijottava itsekäs kus'pää olet.
No niin me kaikki tässä tehdään töitä. Ei vaan riitä rahat enää tässä touhussa. Ihan hyvin voisi esim. yli 2500€ eläkkeistä leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut mitä kankaat maksaa nykyään? 20-30 e/metri, eikä yksi metri kangasta riitä juuri mihinkään vaatekappaleeseen. Itse tekemällä vaatteissa ei todellakaan säästä nykyaikana, lähinnä kallis harrastus.
Ookoo, ja mikä on tekosyysi sille että et sienestä, markasta ja leivo?
"Ookoo, ja mikä on tekosyysi sille että et sienestä, markasta ja leivo?"
Sienissä ja marjoissa on niin vähän kaloreita, ettei ihminen koosta niistä 2000 kcal päivittäistä ruokavaliota millään. Itsetehdyt leipomukset on lähinnä epäterveellistä, lihottavaa hiilarihöttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin me kaikki tässä tehdään töitä. Ei vaan riitä rahat enää tässä touhussa. Ihan hyvin voisi esim. yli 2500€ eläkkeistä leikata.
Pakollinen eläkevakuutusmaksu on tietty prosenttiosuus palkasta. Ilman mitään kattosummaa. Mikäli eläkkeiden suuruuksille laitetaan joku katto, jonka jälkeen leikataan, niin yhtälailla noihin maksuihin pitää laittaa sitä vastaava katto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen eläkevakuutusmaksu on tietty prosenttiosuus palkasta. Ilman mitään kattosummaa. Mikäli eläkkeiden suuruuksille laitetaan joku katto, jonka jälkeen leikataan, niin yhtälailla noihin maksuihin pitää laitta
No ei tietenkään pidä laittaa. Et sinä verojakaan maksa sen mukaan miten paljon hyödyt vaikka terveyspalveluista. Ja tänään saatat maksaa paljonkin maksuja, mutta huomenna olla työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Nuo rahat on ansaittu tekemällä töitä tämän yhteiskunnan eteen.
Leikata voi esim. varakkailta lapsiperheiltä eli poistaa heiltä lapsilisät. Miksi yhteiskunta antaa joka kuukausi tällaisille perheille sijoitusrahaa? Työni kautta tiedän paljon perheitä, joissa kaikkien lasten lapsilisät menevät sijotuksiin suoraan. Täysikäisenä näillä lapsilla on noin 18-20 000 euroa jokaisella tilillään yhteiskunnan antamia tukia. Tämä on omin silmin nähtyä faktaa. Ja tällaisia perheitä on yllättävän paljon.
Entäs leskeneläke? Työssä käyvä, hyväpalkkainen leski saa leskeneläkettä useita satoja euroja kuukaudessa, jos on alaikäisiä lapsia. (Lisäksi lapset saavat puoliorvon eläkettä mikä heille suotakoon). Leski tienaa paremmin kuin eronnut. Toki on muistettava mennä naimisiin, sillä avoliitossa olleille leskillehän tämä etu ei kuulu.
miksi eläkkeiden pitää tosiaan olla niin isot? vanhoilla ihmisillä? omaisuutta ja perhettäkin yleensä on