Isovanhempani pärjäsivät hyvin pienellä eläkkeellään 90-luvulla ja hoitivat vielä lapsenlapsiakin.
Eläkkeitä voisi leikata, ei yhteisillä rahoilla ole tarkoitus lennellä Malagaan jne, lapsiperheet tarvitsee isovanhempiaan
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan arvo on muuttunut 90-luvusta huomattavasti. Elinkustannukset nousevat, joten samalla rahamäärällä on 90-luvulla saanut enemmän kuin tänä päivänä.
90-luvulla ei vielä pelätty tehdä itse asioita niin ne rahat riitti pitemmälle. Minä kuljin äidin ompelemissa vaatteissa, leivät hän leipoi itse ja keräsi pakastimet täyteen marjoja ja sieniä. Rahat meni lähinnä asuntolainan korkoon, sitä sai maksaa hyvin paljon enemmän kuin nykyisin, joten kaikesta muusta piti tinkiä.
Oletko katsonut mitä kankaat maksaa nykyään? 20-30 e/metri, eikä yksi metri kangasta riitä juuri mihinkään vaatekappaleeseen. Itse tekemällä vaatteissa ei todellakaan säästä nykyaikana, lähinnä kallis harrastus.
Mutta nykyisin valmisvaatteita saa pikkurahalla verrattuna aikaan, jolloin isovanhemmat ostivat vaatteita lapsilleen
Vierailija kirjoitti:
Tuo ikäpolvi onkin päässyt nuorena eläkkeelle, hyvähän se on terveenä ja virkeänä puuhastella kaikkea. Itse pääsen eläkkeelle lähes 68-vuotiaana ja osa nuoremmista vasta yli 69-vuotiaana. Hyvä jos siinä iässä on vielä jotain terveyttä jäljellä, kun on työelämän loppuunkuluttama.
Ja sitten tuli Sipilän oikeistopersut ja nosti eläkeikää. 🤬
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eläkepyramidihuijauksen sankarit soittelevat Fuengirolasta päissään lapsilleen kertoen, miten hiihtivät kouluun kesät talvet ja kuinka ovat omansa jo hoitaneet. Sitten kun muisti, jalat tai maksa pettää, voi palata Suomeen nauttimaan kotimaan erikoissairaanhoidosta ja vaatia lapsia hoitamaan kaikki käytännön asiat.
Mitä? Just luin jostain, että Espajassa on sairaanhoitokin parempi kuin Suomessa.
Itse en voisi kuvitella lähteväni täältä Suomesta mihinkään, paitsi pakolla. Inhottaa ajatellakin jotain espanjalaista kerrostaloaluetta ja ylipäänsä sikäläistä luontoa, joka on kuivaa ja rumaa. Meri ei korvaa suomalaista koivikkoa ja järvimaisemaa, josta minä haluan nauttia elämäni loppuun asti. Monet siellä vielä kännissä koko ajan, niin kuin se Frederik kirjoitti. Nolaavat vielä suomalaisten maineenkin.
Se, että he ovat omat lapsensa jo hoitaneet, on tietysti ihan totta. Ei sitä voi valheeksi eikä vääräksi väittääkään. Siinä mielessä voivat mennä vaikka maailman ääriin, ei ole olemassa mitään velvoitetta enää lapsenlapsia hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista nyt jo p*ska. Olen 30 vuotta tehnyt töitä ja teen edeleen. Lapsettomana en ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia koko aikana. Samaan aikaan olen osallistunut verorahoillani nuorempien sukupolvien terveydenhuoltoon, perus- ja jatkokoulutukseen, lapsilisiin ja niin edelleen. Ja nyt sinä tarjoat minulle yhä kurjempaa tulevaisuutta vanhana etkä ole valmis antamaan minulle takaisin mitään. Omaan napaan tuijottava itsekäs kus'pää olet.
No niin me kaikki tässä tehdään töitä. Ei vaan riitä rahat enää tässä touhussa. Ihan hyvin voisi esim. yli 2500€ eläkkeistä leikata.
Ja sinäkö luulet, että jos eläkkeitä leikattaisin, niin ne leikatut rahat tulis jotenkin sulle?
Sieltä sun täältä on tässä vuosien mittaan leikattu, eikä sun palkkasi tai tukesi ole siitä mihinkään noussut. Kunnat on supistaneet palvelujaan ja vähentäneet työntekijöitään ja kuntalaiset on ihan yhtä köyhiä kuin ennenkin. Pienennä niitä eläkeläisten eläkkeitä, jotka on pieniä jo ennestäänkin, niin paikkakuntasi kaupat pistää ovensa säppiin ja antaa työntekijöilleen kenkää, kun ei ole maksavia asiakkaita enää, eläkeläisillä ei ole varaa käydä kaupassa.
Pääomatuloista loiset ei maksa yhtään kuntaveroa. Sinne sama verotus kuin ansiotuloistakin niin kunnat pärjää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista nyt jo p*ska. Olen 30 vuotta tehnyt töitä ja teen edeleen. Lapsettomana en ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia koko aikana. Samaan aikaan olen osallistunut verorahoillani nuorempien sukupolvien terveydenhuoltoon, perus- ja jatkokoulutukseen, lapsilisiin ja niin edelleen. Ja nyt sinä tarjoat minulle yhä kurjempaa tulevaisuutta vanhana etkä ole valmis antamaan minulle takaisin mitään. Omaan napaan tuijottava itsekäs kus'pää olet.
No niin me kaikki tässä tehdään töitä. Ei vaan riitä rahat enää tässä touhussa. Ihan hyvin voisi esim. yli 2500€ eläkkeistä leikata.
Ja sinäkö luulet, että jos eläkkeitä leikattaisin, niin ne leikatut rahat tulis jotenkin sulle?
Sieltä sun täältä on tässä vuosien mittaan leikattu, eikä sun palkkasi tai tukesi ole siitä mihinkään noussut. Kunnat on supistaneet palvelujaan ja vähentäneet työntekijöitään ja kuntalaiset on ihan yhtä köyhiä kuin ennenkin. Pienennä niitä eläkeläisten eläkkeitä, jotka on pieniä jo ennestäänkin, niin paikkakuntasi kaupat pistää ovensa säppiin ja antaa työntekijöilleen kenkää, kun ei ole maksavia asiakkaita enää, eläkeläisillä ei ole varaa käydä kaupassa.
Pääomatuloista loiset ei maksa yhtään kuntaveroa. Sinne sama verotus kuin ansiotuloistakin niin kunnat pärjää paremmin.
Toisaalta jos saa pääomatuloja 1500 e/kk niin niistä maksaa veroa 30%. Samansuuruisesta bruttopalkasta jää paljon enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ikäpolvi onkin päässyt nuorena eläkkeelle, hyvähän se on terveenä ja virkeänä puuhastella kaikkea. Itse pääsen eläkkeelle lähes 68-vuotiaana ja osa nuoremmista vasta yli 69-vuotiaana. Hyvä jos siinä iässä on vielä jotain terveyttä jäljellä, kun on työelämän loppuunkuluttama.
Jos eläkeikää nostetaan jonnekin seitsemänkympin korviin, tulee vastaan uudet ongelmat. Hyvin monilla alkaa kroppa oireilla jo siinä ennen nykyistäkin eläkeikää. Itse jouduin tekonivelleikkaukseen jo työssä ollessani. No se oli sitten vaan pitkä sairausloma, mikäs siinä. Mutta jos työpaikalta alkaa kovinkin moni olla yhtäaikaa sairauslomilla ja pitkillä hoitojaksoilla, kyllä se menee yli kestokyvyn. Ja näin siinä melkoisen varmasti tulee tapahtumaan. Sairaana ei ketään voi velvoittaa olemaan työssä.
Uskoisiko kukaan markka-aikoina elänyt ja syntynyt, että joskus joudut vielä maksamaan ostoksistasi vähintään kolmesataa markkaa pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkeikää nostetaan jonnekin seitsemänkympin korviin, tulee vastaan uudet ongelmat. Hyvin monilla alkaa kroppa oireilla jo siinä ennen nykyistäkin eläkeikää. Itse jouduin tekonivelleikkaukseen jo työssä ollessani. No se oli sitten vaan pitkä sairausloma, mikäs siinä. Mutta jos työpaikalta alkaa kovinkin moni olla yhtäaikaa sairauslomilla ja pitkillä hoitojaksoilla, kyllä se menee yli kestokyvyn. Ja näin siinä melkoisen varmasti tulee tapahtumaan. Sairaana ei ketään voi velvoittaa olemaan työssä.
Ja samaan aikaan nuorille aikuisille ei riitä työpaikkoja. Pitkäaikaistyöttömät ikääntyneet täyttelevät 4 hakemusta viikossa, aiheuttavat kunnille kustannuksia eivätkä pääse pienelle eläkkeelle. Töissä (julkisen puolen) puolestaan jurnuttaa hiljaisesta tiedosta mutisemassa jo ajat sitten alimman eläkeikänsä saavuttaneita ja ammattitaidoltaan taantuneita tyyppejä.
Kun on se eläkkeen superkertymä ja oma identiteetti on vain se työminä.
Minulle jää eläkkeestä nettona käteen 1500 euroa, eikä se minullakaan riitä juuri mihinkään. Autan lapsenlapsianikin sen minkä voin. Mistähän minun hyväkseni voitaisiin leikata?