Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi etävanhempi ei maksa isompaa summaa, kun se lähivanhempi kuitenkin hoitaa sen lapsen asiat arjessa?

Vierailija
01.04.2024 |

Toisesta ketjusta bongattua. Miksi lähivanhemmalle jää isompi taloudellinen vastuu lapsesta sekä isompi vastuu lapsen asioista hoitamisesta? Miksi yhteisen lapsen asioiden hoitamista ei nähdä rahanarvoisena työnä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän etävanhempi on se varaton elämän koululainen.

Mikä saa muuten niin fiksun naisen perustamaan sen perheen tällaisen miehen kanssa? 

Se on se naisten vauvakuume

Vierailija
42/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten exä valitteli ettei rahat kahden pienen tytön kanssa tahdo riittää. Kumminkin rahat riittivät monta kertaa vuodessa ulkomaanmatkoihin. Kerran sitten sitä kitinää kuunneltuani totesin että voin ottaa lapset itselleni. Ala sinä maksaa minulle 300e kuussa ja lapsilisät 200. 800e kuussa riittä aivan mainiosti enkä kitise. Hän ei tajunnut. Minä maksan 300, lapsilisät 200, hänen itsensäkin pitää panostaa sama kuin minun tai enemmänkin koska lapsilisät saavat. Eipä sekään tietysti käynyt. Rupesi vaan tekemään kaikenlaista kiusaa. Sairas mikä sairas. Mutta, sopimuskysymys.

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekalut, tietokone jne jne jne. Kyllä hänellä on se 30

Ei ole. Ihan pelkkään ruokaan voit laskea menevän 300 euroa kahdelle lapselle.

Listasta puuttuu myös päivähoitomaksut, iltikset, kesäleirit, satunnaiset hoitajakulut jne jne jne.

Yhden lapsen kasvattaminen 18-vuotiaaksi maksaa 130 000 euroa. Ja nykyäänhän toinen astekin on pakollinen, joten vaikka lapsilisä loppuu 17-vuotiaana, elatusvelvollisuus säilyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän on valtaa, sitä enemmän on myös vastuuta. 

Kenellä on sukunimivalta? Ketä kutsutaan perheen pääksi? Hopi hopi miehet ottamaan sitä VASTUUTA.

Vierailija
44/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lasten hoitaminen tasan mene monissa kahdenvanhemman perheissäkään. On sellaiakin perheitä, joissa isä ei osallistu millään tavalla lasten asioden hoitamiseen, vaikka saman katon alla asuu. Kaksi tällaista löytyy omassa kaveripiirissäni. Itse eroaisin, jos oma mies olisi tuollainen, mutta jokainen tavallaan.

Vierailija
45/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten exä valitteli ettei rahat kahden pienen tytön kanssa tahdo riittää. Kumminkin rahat riittivät monta kertaa vuodessa ulkomaanmatkoihin. Kerran sitten sitä kitinää kuunneltuani totesin että voin ottaa lapset itselleni. Ala sinä maksaa minulle 300e kuussa ja lapsilisät 200. 800e kuussa riittä aivan mainiosti enkä kitise. Hän ei tajunnut. Minä maksan 300, lapsilisät 200, hänen itsensäkin pitää panostaa sama kuin minun tai enemmänkin koska lapsilisät saavat. Eipä sekään tietysti käynyt. Rupesi vaan tekemään kaikenlaista kiusaa. Sairas mikä sairas. Mutta, sopimuskysymys.

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekalut, tietokone jne jne jne. Kyllä hänellä on se 300 on itselläänkin aivan varmasti mennyt.

Hah! No ei todellakaan mene tuollaista summaa JOKA KUUKAUSI kahden lapsen elättämiseen! Jos uusit kuukausittain lastesi puhelimet, tietokoneet, polkupyörät jne, niin omapa on asiasi. Normaalisti ne ostetaan harkitusti, ja normaalit vanhemmat osaavat myös kieltää lasten halutessa vaikka kuun taivaalta. Jos tosiaan elarit on 300, lapsilisät 200 ja lähivanhempi myös panostaa omistaan tuon saman 300, niin kyllä on jotain pielessä, jos tuollaisen summan saa kuukausittain menemään lasten kustannuksiin! 

Vierailija
46/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekal

Listasta puuttuu myös päivähoitomaksut, iltikset, kesäleirit, satunnaiset hoitajakulut jne jne jne.

Yhden lapsen kasvattaminen 18-vuotiaaksi maksaa 130 000 euroa. Ja nykyäänhän toinen astekin on pakollinen, joten vaikka lapsilisä loppuu 17-vuotiaana, elatusvelvollisuus säilyy.

Vaikka sinä tuhlaisit tonnin viikossa lapseen niin se ei ole pakollista. Halvemmallakin selviää hengissä.

Vierailija
47/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nämä kannata sopia niin että huomioidaan, kummalla lapsi asuu mitenkin paljon (mm. ruoka, vesi, sähkö). Tutuillani on laskettu mukaan mm, kumpi maksaa harrastuslaskut  ja ostaa vaatteet (yleensä. toki etävanhempikin välillä voi ostella vaatetta ym). 

Sitten jos vanhemmat eivät saa sovittua, on lastenvalvojalla joku kaava jota ehdottaa. Jos ei edelleenkään onnistu, niin pitää mennä oikeuteen. 

Vierailija
48/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekalut, tietokone jne jne jne. Kyllä hänellä on se 30

Voi hyvä luoja sentään. Niinhän tuolla ei lue, vaan että niitä menoja on kaikenlaisia ja paljon.

Ihan pelkkään ruokaan kahdella lapsella menee jo ainakin se 300.

Vierailija
49/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen pitää olla niin että se joka lapsen kanssa viettää aikaa maksaa myös viulut.

Miksi?

Vierailija
50/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai tuloista. Onko sillä exällä varaa maksaa, onko köyhä vai onko säännöllisiä tuloja esimerkiksi hyvä palkka kuukausittain. Vai onko saita, kitsas vai ei halua maksaa. Olisiko se tilisiirtona vai käteen. Entä mummot ja papat, onko apua heistä.

Vierailija
51/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan elarit on 300, lapsilisät 200 ja lähivanhempi myös panostaa omistaan tuon saman 300, niin kyllä on jotain pielessä, jos tuollaisen summan saa kuukausittain menemään lasten kustannuksiin! 

Lapsen kasvattaminen aikuiseksi eli 18-vuotiaaksi vie 130 000 euroa (tuo summakin on ajalta ennen kustannusten nousua), joten kun lasket että lapsilisä loppuu ennen kuin tuo edes tulee täyteen, koko lailla se 800 kuussa menee, kun vielä ottaa huomioon, että nykyään se lapsi on käytännössä elätettävä yli tuon 18 vuoden, koska toinen aste on pakollinen.

Ja hyvähän olisi, jos niille olisi edes vähän säästössäkin aikuisuutta varten.

t. 20- ja 18-vuotiaan äiti

Vierailija
52/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekal

Jos tosiaan elarit on 300, lapsilisät 200 ja lähivanhempi myös panostaa omistaan tuon saman 300, niin kyllä on jotain pielessä, jos tuollaisen summan saa kuukausittain menemään lasten kustannuksiin! 

Lapsen kasvattaminen aikuiseksi eli 18-vuotiaaksi vie 130 000 euroa (tuo summakin on ajalta ennen kustannusten nousua), joten kun lasket että lapsilisä loppuu ennen kuin tuo edes tulee täyteen, koko lailla se 800 kuussa menee, kun vielä ottaa huomioon, että nykyään se lapsi on käytännössä elätettävä yli tuon 18 vuoden, koska toinen aste on pakollinen.

Ja hyvähän olisi, jos niille olisi edes vähän säästössäkin aikuisuutta varten.

t. 20- ja 18-vuotiaan äiti

Höpö höpö. Ruokaan menee alle 2€ aterialta, vaatteisiin 400€ vuodessa jos oikein tuhlaa, vesi ja sähkö niin vähän että turha laskea. Tällä tavalla jos laskee niin summa on 42(2€ 9) + 10(2€ 14) + 400 per lapsi eli 1436€ vuodessa joka tekee 18 vuodessa ~26 000€

Kaikki tuon päälle on ekstraa.

Vierailija
53/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ruokaan menee alle 2€ aterialta, vaatteisiin 400€ vuodessa jos oikein tuhlaa, vesi ja sähkö niin vähän että turha laskea. Tällä tavalla jos laskee niin summa on 42(2€ 9) + 10(2€ 14) + 400 per lapsi eli 1436€ vuodessa joka tekee 18 vuodessa ~26 000€

Tuo 130 000 euroa jonka mainitsin on tieteellisen tutkimuksen tulos. Ja se on ajalta ennen kustannusten nousua.

Mitä nämä ovat 42(2€ 9) + 10(2€ 14)?

Vierailija
54/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 130 000 euroa jonka mainitsin on tieteellisen tutkimuksen tulos. Ja se on ajalta ennen kustannusten nousua.

42 viikkoa jotka lasketaa koulussa vietettäviksi ja silloin kotoa lapsi saa 9 ateriaa 2€ kpl ja 10 viikkoa jolloin 14 ateriaa 2€ kpl, voit tietenkin muuttaa suhteita koska koulussa on muutakin lomaa kuin 10 vk lomat mutta lopputuloksen kannalta häviävän pieni merkitys. 

Tuossa sun 130 000€ on laskettu asumiset, harrastukset, puhelin ja muuta mukaan mitkä ei kuuluisi tuohon. Asuminen ei kuulu koska vanhemmalla on samat asumisen kustannukset ilman lapsiakin, harrastukset eivät ole pakollisia, puhelin ei ole pakollinen.

Jos lasket vain minimin mitä elossa selviämiseen tarvitsee niin se ei paljoa ole.

Vierailija
55/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tungen sun "tieteellinen tutkimus" anaaliis.

Vierailija
56/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ex voisi kyllä osallistua entisen puolisonkin elatukseen, varsinkin jos perhevapaiden jne vuoksi esimerkiksi opiskelut ovat jäljessä tai joutuu lasten vuoksi tekemään osa-aika työtä.

Juu, ei esteitä siitä vaan maksamaan. Kaksi aikuista sopii sellaisen järjestelyn kun heille sopii, tähän ei pidä sotkea yhteiskunnan aikaa tai varoja. Oman ja vapaaehtoisen lisääntymisen hoito kuuluu vain ja ainoastaan vanhemmille.

Vierailija
57/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä 9 ateriaa? Mitkä 14 ateriaa?

Kyllä lapsi tarvitsee myös asuintilaa, teininä myös ihan oman huoneen. Tiedätkö paljonko muuten teini kuluttaa vettä?

Tietenkin ne kuuluu tuohon.

Harrastukset ovat lapsen hyvinvointia, eikä toussa ole edes mitänä ns. elintasoharrastuksia.

Ja ihan turhaan sinä vingut vastaan, kun tuo on tutkittu fakta.

Vierailija
58/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ovat nuo 9 tai 14 ateriaa joita minuuttimies listaa?

Vierailija
59/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ovat nuo 9 tai 14 ateriaa joita minuuttimies listaa?

Ootko tyhmä? Koulupäivinä 1 ateria kotona ja viikonloppuna 2 ateriaa eli 5 + 4 = 9, lomalla 2 ateriaa päivässä eli 7 x 2 = 14

Ja mistä perseen minuuttimiehestä selität?

Olen vain realisti ja nainen.

Vierailija
60/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä 9 ateriaa? Mitkä 14 ateriaa?

Kyllä lapsi tarvitsee myös asuintilaa, teininä myös ihan oman huoneen. Tiedätkö paljonko muuten teini kuluttaa vettä?

Tietenkin ne kuuluu tuohon.

Harrastukset ovat lapsen hyvinvointia, eikä toussa ole edes mitänä ns. elintasoharrastuksia.

Ja ihan turhaan sinä vingut vastaan, kun tuo on tutkittu fakta.

Luettelemasi eivät ole tarpeen hengissä selviämiseen mikä on se minimi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä