Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi etävanhempi ei maksa isompaa summaa, kun se lähivanhempi kuitenkin hoitaa sen lapsen asiat arjessa?

Vierailija
01.04.2024 |

Toisesta ketjusta bongattua. Miksi lähivanhemmalle jää isompi taloudellinen vastuu lapsesta sekä isompi vastuu lapsen asioista hoitamisesta? Miksi yhteisen lapsen asioiden hoitamista ei nähdä rahanarvoisena työnä?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämä ns yhden elättäjän malli eli etävanhemman osuus lapsen elatukseen on lähinnä muodollinen. Siis jos vanhemmat asuvat erillään.

Esim Saksassa jaa Yhdysvalloissa etävanhemman osuus lapsiensa ja joskus ex- vaimonsakin elatukseen on prosentuaalisesti huomattavasti korkeampi.

Saksassa ja USAssa kotiäitikulttuuri on vahvasti vallalla, päivähoito maksaa huomattavan paljon suhteessa Suomeen. Siksi siellä elarit on korkeammat, koska niillä osallistutaan päivähoitomaksuihin, jotka voi hyvinkin olla 1300 e/kk. Suomessa oletetaan, että tasa-arvoinen suomalainen työssäkäyvä nainen maksaa 50% lapsensa elatuksesta, oli yhdessä lapsen isän kanssa tai ei.

Vierailija
22/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ex voisi kyllä osallistua entisen puolisonkin elatukseen, varsinkin jos perhevapaiden jne vuoksi esimerkiksi opiskelut ovat jäljessä tai joutuu lasten vuoksi tekemään osa-aika työtä.

Toimiiko niinkin päin että lähi maksaisi etävanhemmalle mikäli hän oli kotona lasten kanssa? 

Täh???? Toinen hoitaa kotona toisen lapsia, menettää työuraa, palkkatuloja ja eläkettä. Mistä ihmeestä hänen pitäisi maksaa???

Luepa uusiksi. OLI kotona lasten kanssa. Eli jos minä, mies, hoidin kaiki lapsemme hoitovapaalla niin maksaako eron sattuessa ex minulle vaikka lapset jäävät hänelle? Minähän menetin todella paljon enemmän tuloja kuin vaimo joka oli vain äitiyslomalla minimiajat. 

Et osaa suomea. Jos yrität viitata etävanhempaan niin sinun pitää kirjoittaa tämä. Hän-sana viittaa lähivanhempaan tuossa sinun virkerakennelmassasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka lapset halus sais maksaa kaikesta. Eli naisten kuuluis maksaa miehille aina.

Paljos ne lapset nykyää maksaa jos sellasen ostaa? Puolet siitä miehelle.

Vierailija
24/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämä ns yhden elättäjän malli eli etävanhemman osuus lapsen elatukseen on lähinnä muodollinen. Siis jos vanhemmat asuvat erillään.

Esim Saksassa jaa Yhdysvalloissa etävanhemman osuus lapsiensa ja joskus ex- vaimonsakin elatukseen on prosentuaalisesti huomattavasti korkeampi.

Tarkoititk varmaan ex-puolison? Toki yleensä mies on saattanut olla se parempituloinen, mutta ei saa olla noin rajoittunut ajatusmaailmaltaan nykyään. Just katellu yhen jenkkitubettajan erokriisiä missä mies vaatii naiselta osuutta tämän työstä, lapset kuitenkin jäämässä äidille... 

Joo ja muistellaan kuin kävi kun K-Fed ja Britney Sperms erosiva. Taitaa Britni maksella raskaimman mukaan edelleen 

Vierailija
25/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ex voisi kyllä osallistua entisen puolisonkin elatukseen, varsinkin jos perhevapaiden jne vuoksi esimerkiksi opiskelut ovat jäljessä tai joutuu lasten vuoksi tekemään osa-aika työtä.

Toimiiko niinkin päin että lähi maksaisi etävanhemmalle mikäli hän oli kotona lasten kanssa? 

Täh???? Toinen hoitaa kotona toisen lapsia, menettää työuraa, palkkatuloja ja eläkettä. Mistä ihmeestä hänen pitäisi maksaa???

Luepa uusiksi. OLI kotona lasten kanssa. Eli jos minä, mies, hoidin kaiki lapsemme hoitovapaalla niin maksaako eron sattuessa ex minulle vaikka lapset jäävät hänelle? Minähän menetin todella paljon enemmän tuloja kuin vaimo joka oli vain äitiyslomalla minimiajat.&n

Ei, sinä et osaa suomea jos et ymmärtänyt tätä kuten muut. 

Vierailija
26/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka lapset halus sais maksaa kaikesta. Eli naisten kuuluis maksaa miehille aina.

Paljos ne lapset nykyää maksaa jos sellasen ostaa? Puolet siitä miehelle.

Lisäksi vois laittaa vielä korvauksia menetetystä elämästä sen mukaan kuinka kauan joutui kärsimään. Verrataan laskennallisesti siihen millaista elämää olisi saanut elää ilman lapsia.

Vierailija
27/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sinä et osaa suomea jos et ymmärtänyt tätä kuten muut. 

Ketkä muut???? Tuossa on viittaussuhteet persiillään, vaikka miten vänkyttäisit.

Vierailija
28/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän etävanhempi on se varaton elämän koululainen.

Vierailija
29/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa ja USAssa kotiäitikulttuuri on vahvasti vallalla, päivähoito maksaa huomattavan paljon suhteessa Suomeen. Siksi siellä elarit on korkeammat, koska niillä osallistutaan päivähoitomaksuihin, jotka voi hyvinkin olla 1300 e/kk. Suomessa oletetaan, että tasa-arvoinen suomalainen työssäkäyvä nainen maksaa 50% lapsensa elatuksesta, oli yhdessä lapsen isän kanssa tai ei.

Tasa-arvoinen suomalainen maksaa tulojensa mukaisessa suhteessa lapsen elauksesta, oli sitten isä tai äiti, ei 50/50 jos tulot ovat 30/50.

Vierailija
30/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän on valtaa, sitä enemmän on myös vastuuta. 

Vierailija
31/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä lapsesta jonka takia elämä mennyt pilalle.

Vierailija
32/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma asia minkä maksun sopii sen eksänsä kanssa. 

Virallisella elatusavulla on yläraja. Nehän myös ilmoitetaan verotuksessa.

Vierailija
33/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa muuten niin fiksun naisen perustamaan sen perheen tällaisen miehen kanssa? 

Vierailija
34/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoinen suomalainen maksaa tulojensa mukaisessa suhteessa lapsen elauksesta, oli sitten isä tai äiti, ei 50/50 jos tulot ovat 30/50.

Tasa-arvoisesti suomessa mennää muissa asioissa pienimmän nimityäjän mukaan, tässäkin pitäisi. Eli tulottoman maksut määrittävät ex:n maksettavaksi tulevan elatuksen vaikka toinen olis millainen miljonääri. 

Jos tuloton voi maksaa lapsestaan 50€/kk niin miljonääri ex maksaa myös 50€/kk

Näin ei kukaan pääse hyötymään toisista

Vierailija
35/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jis olisit itse etävanhempi kykenisitkö maksamaan edes sellaista elatusmaksua mitä elatusvelvollinen vanhempi maksaa nyt ja sen lisäksi kustantamaan lapsen olemiset, syömiset ja muut menot niinä aikoina, kun lapsi olisi sovitusti luonasi8? 

Vierailija
36/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten exä valitteli ettei rahat kahden pienen tytön kanssa tahdo riittää. Kumminkin rahat riittivät monta kertaa vuodessa ulkomaanmatkoihin. Kerran sitten sitä kitinää kuunneltuani totesin että voin ottaa lapset itselleni. Ala sinä maksaa minulle 300e kuussa ja lapsilisät 200. 800e kuussa riittä aivan mainiosti enkä kitise. Hän ei tajunnut. Minä maksan 300, lapsilisät 200, hänen itsensäkin pitää panostaa sama kuin minun tai enemmänkin koska lapsilisät saavat. Eipä sekään tietysti käynyt. Rupesi vaan tekemään kaikenlaista kiusaa. Sairas mikä sairas. Mutta, sopimuskysymys.

Vierailija
37/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten exä valitteli ettei rahat kahden pienen tytön kanssa tahdo riittää. Kumminkin rahat riittivät monta kertaa vuodessa ulkomaanmatkoihin. Kerran sitten sitä kitinää kuunneltuani totesin että voin ottaa lapset itselleni. Ala sinä maksaa minulle 300e kuussa ja lapsilisät 200. 800e kuussa riittä aivan mainiosti enkä kitise. Hän ei tajunnut. Minä maksan 300, lapsilisät 200, hänen itsensäkin pitää panostaa sama kuin minun tai enemmänkin koska lapsilisät saavat. Eipä sekään tietysti käynyt. Rupesi vaan tekemään kaikenlaista kiusaa. Sairas mikä sairas. Mutta, sopimuskysymys.

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekalut, tietokone jne jne jne. Kyllä hänellä on se 300 on itselläänkin aivan varmasti mennyt.

Vierailija
38/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiin että se joka lapset halusi, se maksaa. Siihen voi vaan todeta että jos mies ei halua lapsia, niin hänen ei pidä olla yhdynnässä naisen kanssa. Satavarmaa ehkäisykeinoa kun ei ole olemassakaan. Yhdynnässä et ota vain sen yhdynnän nautintoa vaan samalla otat vastuun siitä, että nainen voi tulla raskaaksi.

Vierailija
39/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekalut, tietokone jne jne jne. Kyllä hänellä on se 300 on itselläänkin aivan varmasti mennyt.

500€ kuussa iha älytön summa. Ei mene monella aikusellakaan tuosta puolta elämiseen. Kumminki 6000€ vuodessa verottomana.

Vierailija
40/69 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä sentään käsität että se 500 kuussa on todella vähän kahdelle lapselle. Vaatteet, ruoka, puhelimet, harrastukset, luistimet yms., hygienia, hammashuolto, terveyskulut, asuminen, huonekalut, tietokone jne jne jne. Kyllä hänellä on se 30

Pitääkö sen lapsen ehkä asua jossain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi