Tietääkö kukaan mikä oli Jeesuksen sukunimi
Kommentit (113)
Jesus Nazaretilainen, jumalan poika. Luuk. 1:3
Varmaan jokin nen pääytrinen sukunimi.
Nasaretilainen. Nen-päätteinen savolaisittain. Tätä hänen savolaistaustaa olen aina pitänytkin todennäköisenä.
No voi LOL, et kai tosissasi kysy? Luuletko, että tuhansia vuosia sitten eläneillä puusepillä oli sukunimet? Jos piti erotella Jeesuksia toisistaan, käytettiin patronyymia tai muuta viittausta sukuun tai sitten asuinpaikkaa.
Suomessakin sukunimi tuli pakolliseksi vasta 1920-luvulla.
Eri juttu sitten koko Jeesuksen olemassaolo. Siitähän ei edes ole mitään selviä todisteita eli siinäkin mielessä huvittavaa pohtia hänen sukunimeään.
Hänellä on paljon nimiä. Mm. Ihmisen poika,Jumalan poika, Immanuel/Jumala meidän kanssamme, Minä olen,Kristus, Vapahtaja,Syntisten ystävä, Valo. Tie,Totuus, Elämän leipä, Ovi, Lammasten paimen,Ylimmäinen pappi,Elämän Herra, Kuningasten Kuningas,Sana, Alfa ja Omega, Kärsivä palvelija, Ylösnousemus ja Elämä, Ensinmäinen ja viimeinen, Jumalan karitsa, Maailman vapahtaja.
Vierailija kirjoitti:
Eri juttu sitten koko Jeesuksen olemassaolo. Siitähän ei edes ole mitään selviä todisteita eli siinäkin mielessä huvittavaa pohtia hänen sukunimeään.
Ööö, sehän nimenomaan on todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö, sehän nimenomaan on todistettu.
Hahhah, voitko kertoa miten ja missä? Jeesuksesta ei ole hänen elinajaltaan yhtä ainoaa kirjallista lähdettä. Ensimmäiset kirjoitettiin SATA vuotta hänen oletetun kuolemansa jälkeen perinteen pohjalta. Eli ensimmäiset kirjoittajat eivät itse olleet nähneet tätä saarnamiestä, josta folklore kertoi.
On syytä epäillä, että joku saarnaaja oli. Näitä liikkui alueella useita. Mutta kertovatko tarinat yhdestä miehestä tai oliko juuri kuvatunlaista Jeesusta, on todistamatta.
Noh, minulle tämä on sivuseikka, koska vaikka Uudessa testamentissa kuvattu Jeesus olisi historiallinen henkilö, ei se muuttaisi mitään. Mitään ihmeitä ja Jumalia ei ole. Joka tapauksessa on ihan selvää, että kukaan ei synny neitseestä tai muuta vettä viiniksi tai herätä kuolleita.
Hahhah, voitko kertoa miten ja missä? Jeesuksesta ei ole hänen elinajaltaan yhtä ainoaa kirjallista lähdettä. Ensimmäiset kirjoitettiin SATA vuotta hänen oletetun kuolemansa jälkeen perinteen pohjalta. Eli ensimmäiset kirjoittajat eivät itse olleet nähneet tätä saarnamiestä, josta folklore kertoi.
Miten todistat ettei kirjoittajat olleet itse Jeesuksen opetuslapsia,niinkuin joka luvussa kertovat,silminnäkijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan Poika
Ei kai nyt kellä tommoista sukunimeä ole ollut.
Suomessa oli pitkään tapana nimetä pojat isän nimen mukaan esimerkiksi Jaakko Sepon poika jne.
Ei ollut. Isännimen käyttö kuului ruotsalaiseen virkanimikäytäntöön (vastasi nyk.hetua). Käytännössä henkilöillä (useimmiten myös ruotsalaisilla) oli elävässä elämässä jokin muu nimi.
Esim.Vaahteramäen Eemeli oli virallisesti Emil Antonsson mutta oikeasti Emil i Lönneberga.
Vierailija kirjoitti:
Nasaretilainen ei ole sukunimi. S24 kertoo että se on muuta.
Onko Jeesuksen nimessä ollut tunnus S24?
Eivät tainneet käyttää sukunimiä siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Nasaretilainen. Nen-päätteinen savolaisittain. Tätä hänen savolaistaustaa olen aina pitänytkin todennäköisenä.
Tää oli hauska 😄
Vierailija kirjoitti:
No voi LOL, et kai tosissasi kysy? Luuletko, että tuhansia vuosia sitten eläneillä puusepillä oli sukunimet? Jos piti erotella Jeesuksia toisistaan, käytettiin patronyymia tai muuta viittausta sukuun tai sitten asuinpaikkaa.
Suomessakin sukunimi tuli pakolliseksi vasta 1920-luvulla.
Onhan hänen olemassaolo historiallisena henkilönä kaiketi melko varma fakta, biologinen isyys sitten puolestaan uskon asia.
Vierailija kirjoitti:
Immanuel Ben Yosef Ben Aqob.
Ben voi olla myös Bar. Kutsumanimi Joshua.
Hauska juttu: Barabbaankin nimi oli Joshua. Eli ketä ne huusi vapaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Immanuel Ben Yosef Ben Aqob.
Yehoschua
Islannissa kaikki on vieläkin senjasen-ssoneja tai döttireja.