Tietääkö kukaan mikä oli Jeesuksen sukunimi
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on paljon nimiä. Mm. Ihmisen poika,Jumalan poika, Immanuel/Jumala meidän kanssamme, Minä olen,Kristus, Vapahtaja,Syntisten ystävä, Valo. Tie,Totuus, Elämän leipä, Ovi, Lammasten paimen,Ylimmäinen pappi,Elämän Herra, Kuningasten Kuningas,Sana, Alfa ja Omega, Kärsivä palvelija, Ylösnousemus ja Elämä, Ensinmäinen ja viimeinen, Jumalan karitsa, Maailman vapahtaja.
Rauhanruhtinas, Pyhä, Daavidinpoika,tuomari,pää, välimies,puolustaja,ylkä,lunastaja,rabbuuni,väkevä jumala,iankaikkinen isä,ainokainen poika,voidelu,galilealainen,kipujen mies ja sairauden tuttava, sovitusuhri, kulmakivi,kaikkivaltias, kirkas kointähti,lääkäri,opettaja,elävä vesi, seurakunnan pää, jalopeura,aamen.
Ka niitä Tuusniemen Nasaretilaissii. Aivan selevee piällysmiesaenasta.
Sukuluettelot on tarkasti kirjattu Raamattuun.
Sukuluettelot ovat tärkeitä paitsi juutalaisille niin myöskin nykyajan Kristityille. Niiden avulla ymmärrys maailman ja ihmisen luomisesta sekä ihmisten yhteydestä toisiinsa avautuu uudella tavalla.
Maailman valheita ovat yksinäisyys (yksinäisyyden tunne) sekä rakkaudettomuus, joista niin moni ihminen kärsii tänäkin päivänä.
Raamattu antaa juuret ja kertoo ihmiskunnan alkuperän lisäksi, mitä todellinen Rakkaus on.
Ap ja muut kiinnostuneet voivat aloittaa UT:n puolelta Matteuksen evankeliumista ja siirtyä sieltä Luukkaan puolelle ja edelleen VT:n 1 Mooses 5 eteenpäin..
Aikamatka vailla vertaa voi alkaa.
Ikuinen Rakkaus, eikö Sinuakin kiinnostaisi löytää Hänet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi LOL, et kai tosissasi kysy? Luuletko, että tuhansia vuosia sitten eläneillä puusepillä oli sukunimet? Jos piti erotella Jeesuksia toisistaan, käytettiin patronyymia tai muuta viittausta sukuun tai sitten asuinpaikkaa.
Suomessakin sukunimi tuli pakolliseksi vasta 1920-luvulla.
Eri juttu sitten koko Jeesuksen olemassaolo. Siitähän ei edes ole mitään selviä todisteita eli siinäkin mielessä huvittavaa pohtia hänen sukunimeään.
Onhan hänen olemassaolo historiallisena henkilönä kaiketi melko varma fakta, biologinen isyys sitten puolestaan uskon asia.
Ei ole. Voitko kertoa, mitä todisteita on muka.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, voitko kertoa miten ja missä? Jeesuksesta ei ole hänen elinajaltaan yhtä ainoaa kirjallista lähdettä. Ensimmäiset kirjoitettiin SATA vuotta hänen oletetun kuolemansa jälkeen perinteen pohjalta. Eli ensimmäiset kirjoittajat eivät itse olleet nähneet tätä saarnamiestä, josta folklore kertoi.
Miten todistat ettei kirjoittajat olleet itse Jeesuksen opetuslapsia,niinkuin joka luvussa kertovat,silminnäkijöitä?
Todistustaakka on aina sillä, joka väittää jotain olevan. Negaatiota ylipäänsä ei voi todistaa, eli ei voi todistaa, että jotain ei ole. Voin esimerkiksi väittää, että öllimölli on olemassa. Todistapa nyt minulle, että ei ole.
Raamatun synty tunnetaan aika tarkkaan. On fakta, että ns. opetuslapset eivät sitä kirjoittaneet, koska kirja syntyi heidän kuolemansa jälkeen.
Tämä on ihan selvä homma. Jeesuksen sukunimi on/oli Kristus. Tästä ei voi mitenkään erehtyä ja olen ihan ihmeissäni, kun vaihtoehtoja on tullut vaikka kuinka paljon tähän ketjuun.
Terveisin, Johannes Kastaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, voitko kertoa miten ja missä? Jeesuksesta ei ole hänen elinajaltaan yhtä ainoaa kirjallista lähdettä. Ensimmäiset kirjoitettiin SATA vuotta hänen oletetun kuolemansa jälkeen perinteen pohjalta. Eli ensimmäiset kirjoittajat eivät itse olleet nähneet tätä saarnamiestä, josta folklore kertoi.
Miten todistat ettei kirjoittajat olleet itse Jeesuksen opetuslapsia,niinkuin joka luvussa kertovat,silminnäkijöitä?
Todistustaakka on aina sillä, joka väittää jotain olevan. Negaatiota ylipäänsä ei voi todistaa, eli ei voi todistaa, että jotain ei ole. Voin esimerkiksi väittää, että öllimölli on olemassa. Todistapa nyt minulle, että ei ole.
Raamatun synty tunnetaan aika tarkkaan. On fakta, että ns. opetuslapset eivät sitä kirjoittaneet, koska kirja syntyi heidän kuolemansa jälkeen.
Syntyikö Paavalinkin kirjeet hänen kuolemansa jälkeen?
Ja Pietarin opetuslapsen ja Jeesuksen veljien Jaakobin ,Juudan?
Kannattaa jatkaa sitä Raamatun lukemista maailman luomisesta eli ihan alusta.
Tunnen miehen jonka toinen nimi on Jesus, espanjalainen, kotoisin Kanarialta. Sukunimeä en tässä paljasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan selvä homma. Jeesuksen sukunimi on/oli Kristus. Tästä ei voi mitenkään erehtyä ja olen ihan ihmeissäni, kun vaihtoehtoja on tullut vaikka kuinka paljon tähän ketjuun.
Terveisin, Johannes Kastaja
Kristus tarkoittaa voideltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi LOL, et kai tosissasi kysy? Luuletko, että tuhansia vuosia sitten eläneillä puusepillä oli sukunimet? Jos piti erotella Jeesuksia toisistaan, käytettiin patronyymia tai muuta viittausta sukuun tai sitten asuinpaikkaa.
Suomessakin sukunimi tuli pakolliseksi vasta 1920-luvulla.
Eri juttu sitten koko Jeesuksen olemassaolo. Siitähän ei edes ole mitään selviä todisteita eli siinäkin mielessä huvittavaa pohtia hänen sukunimeään.
Onhan hänen olemassaolo historiallisena henkilönä kaiketi melko varma fakta, biologinen isyys sitten puolestaan uskon asia.
Ei ole. Voitko kertoa, mitä todisteita on muka.
Eri, mutta pelkästään Jeesuksen vaikutuksesta syntynyt uskomusjärjestelmä todistaa hänen olleen todellinen henkilö. Epäiletkö myös Siddharta Gautaman historiallisuutta? Hän eli kuitenkin satoja vuosia ennen Jeesusta, eikä hänen olemassaolostaan ole mitään kiistatonta todistusaineistoa. Entä Muhammed, yhtä paljon Jeesuksen jälkeen kuin Buddha oli ennen? Oliko oikeasti olemassa?
Vai aiheuttaako ainoastaan Jeesuksen historiallisuus kuumotusta, ja siksi pitää kiistää useimpien historioitsijoiden näkemys ko. juutalaísen raksamiehen olemassaolosta?
Jesus Josefinpoika Nasaretilainen, Daavidin sukua.
"Syntyikö Paavalinkin kirjeet hänen kuolemansa jälkeen?
Ja Pietarin opetuslapsen ja Jeesuksen veljien Jaakobin ,Juudan?"
Minä luulin, että on ihan yleistä tietoa, ettei Paavali koskaan tavannut Jeesusta. Kaikki Uuden testamentin tekstit ovat toisen ja kolmannen käden tietoa parhaimmillaan. Lähinnä ne ovat toiveiden värittämiä huhupuheita. Vanhimmat niistä kirjoitettiin 50 - 100 vuotta Jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeen.
Myös Siddharta Gautaman ja Muhammedin historiallisuus on kyseenalaista. Näiden ihmisten olemassaolo on toki mahdollista. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että kukaan heistä ei ollut jumala tai jumalan lähettiläs, eikä mitään yliluonnollista ole koskaan tapahtunut.
Jos tosissaan uskoo johonkin veden viiniksi muuttamiseen puhumattakaan ruumiin henkiin herättämiseen, on lääkityksen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Nasaretilainen ei ole sukunimi. S24 kertoo että se on muuta.
Ai sitä epälihaa?
Ben Josef