Miten saan kesään mennessä pois 10 kg?
Neuvoja tarvitsisin. Olen 168 cm pitkä ja painan 85 kg, ikää 41. Eli pudotettavaa on. Haluaisin kesään mennessä pois 10 kg mutta en tiedä miten.
Nykyinen ruokavalio on sellainen, että en syö ollenkaan pullia, karkkeja, sipsejä, limsoja tms makeita tai herkkuja. En myöskään käytä ollenkaan alkoholia. Leipää ja pastaa syön vain harvoin. Painoni on silti pysynyt tässä samassa jo pari vuotta, vaikka jätin nuo herkut pois kokonaan ja leipääkin vähensin paljon. Eli en tiedä miten laihtua kun tämä muutos ei auttanut yhtään.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Tutustukaa uusimpaan tietoon ja lopettakaa arvailu ja tieteellisesti vääriksi todistettujen keinojen käyttö. Paljon helpompaa ja tehokkaampaa
https://www.academia.edu/67791216/The_Obesity_Code_Unlocking_the_Secret…
Loistava kirja. Suosittelen todellakin kaikille, jotka haluavat laihtua.
Suhtautuisin varauksella. Kirjailija on lääkäri mutta kiistää edelleen rasvateorian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko tarpeeksi kuitua? Se kannattaa ehdottomasti selvittää.
Kuitu auttaa laihtumaan.
Älä viitsi valehdella.
Kuitu hidastaa glokoosimolekyylien muodostusta eli pienentää insuliinipiikkejä. Eli kyllä sillä(kin) merkitystä on laihduttamisessa
Älä oikeesti viitsi. Hanki tietoa noiden huuhaan sijaan.
Hehhehee
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/duodecim/kuidun-lisaaminen-saattaa…
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen ei ole kiinni kaloreista kuin osittain. Laihtuminen on paljon kiinni eri hormoneista kuten kortisoli, insuliini jne. Jos elimistön kortisolitasot on liian korkeat ei laihdu vaikka kuluttaisi enemmän kuin syö.
Komppaan tätä. Itselläni on hiukan enemmän pudotettavaa kuin ap:llä, vaihdevuodet meneillään ja autoimmuunisairaus. Olen alle nelikymppisenä laihduttanut 15kg, mutta nyt en liki viiskymppisenä meinaa saada edes kiloa pois, vaikka pötköpaastoan jne. Vaihdevuodet vaikuttaa selkeästi ja stressi, ehkä lääkityskin, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 149 cm pitkä ja 49 vuotias, ja alan heti lihoa jos syön enemmän kuin 1400 kaloria per päivä, jos pitäisi vähentää 700 kaloria per päivä saisin syödä vain 700 kaloria per päivä.
On erittäin haastavaa olla olematta nälässä jos syö vain sen 700 kaloria päivässä
Miten lasket kalorit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustukaa uusimpaan tietoon ja lopettakaa arvailu ja tieteellisesti vääriksi todistettujen keinojen käyttö. Paljon helpompaa ja tehokkaampaa
Suhtautuisin varauksella. Kirjailija on lääkäri mutta kiistää edelleen rasvateorian.
Kaikkeen kannattaa suhtautua varauksella, mutta kirjassa on taustalla iso läjä tutkimuksia. Ja ehkä se rasvateoriakin kaipaa päivitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 149 cm pitkä ja 49 vuotias, ja alan heti lihoa jos syön enemmän kuin 1400 kaloria per päivä, jos pitäisi vähentää 700 kaloria per päivä saisin syödä vain 700 kaloria per päivä.
On erittäin haastavaa olla olematta nälässä jos syö vain sen 700 kaloria päivässä
Siksi painonpudotus pelkästään ravintoa rajoittamalla on erittäin vaikeaa. Siihen pitää ottaa aerobinen pitkäkestoinen liikunta tueksi. Se ei pelkästään lisää kalorien kulutusta, vaan sen avulla saa nälkää siirrettyä. Kun lähdet päivällisen aikana juoksemaan pariksi tunniksi, niin silloin ei ole nälkä. Biologia toimii niin. Sen jälkeen voit hyvillä mielin jo syödäkin iltapalan ja olet kuluttanut energiaa ja skipannut samaan syssyyn yhden aterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustukaa uusimpaan tietoon ja lopettakaa arvailu ja tieteellisesti vääriksi todistettujen keinojen käyttö. Paljon helpompaa ja tehokkaampaa
Kaikkeen kannattaa suhtautua varauksella, mutta kirjassa on taustalla iso läjä tutkimuksia. Ja ehkä se rasvateoriakin kaipaa päivitystä.
Sitä on päivitetty. Nykykäsityksen mukaan ruuan kolesteroli ei ole niinkään paha ongelma mutta kovien ja pehmeiden rasvojen välinen suhde on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erittäin haastavaa olla olematta nälässä jos syö vain sen 700 kaloria päivässäSiksi painonpudotus pelkästään ravintoa rajoittamalla on erittäin vaikeaa. Siihen pitää ottaa aerobinen pitkäkestoinen liikunta tueksi. Se ei pelkästään lisää kalorien kulutusta, vaan sen avulla saa nälkää siirrettyä. Kun lähdet päivällisen aikana juoksemaan pariksi tunniksi, niin silloin ei ole nälkä. Biologia toimii niin. Sen jälkeen voit hyvillä mielin jo syödäkin iltapalan ja olet kuluttanut energiaa ja skipannut samaan syssyyn yhden aterian.
Ei ole juostessa nälkä, mutta kun tulet kotiin, niin on entistä suurempi nälkä. Been there done that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Olen laihtunut ilman kirjoja. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen ole mitään poppakonsteja. Sinun pitää laihtua noin 3kg/kk eli -21.000 kcal/kk eli -700 kcal/päivä. Alat laskea kaloreita ja alat liikkua joka päivä niin, että pääset tuohon.
Vajaa kahden tunnin pyöräily kuluttaa tuon 700 kcal, eikä tarvi edes mennä lujaa. Itsellä kaksi tuntia/909 kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro niistä tutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko minä viime kesänä? Samat mitat ja ikä, nyt 168cm ja 75kg, melkein 42v.
Laihduin pätkäpaastolla ja kävelyä lisäämällä.
Itse asiassa vähensin rankempaa aerobista liikuntaa, joka mulla taisi lisätä nälkää ja vei energiat niin, että muu arkiaktiivisuus oli vähäisempää.
Ainoa, jolla on oikeasti kokemusta ignorataan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lasket kalorit?
Olen ollut lihava lähes koko elämäni. Laihdutin liikakilot pois 10 vuotta sitten ja liika kilot ovat pysyneet poissa. Ihan lihavuuden hoitoon erikoistunut lääkäri laski kalorinkulutukseni inbody mittauksineen ym. Ja itse huomasin että lihominen jatkui jos söin enemmän kuin 1400 kaloria per päivä. Söin laihduttaessaeni 800-900 kaloria per päivä ja laihduin tällä tahdilla 0,5 kg viikossa, eli 2 kg kuukaudessa.
Olin luullut että voin syödä sen 2000 kaloria per päivä ja se oli lihavuuteni syy. Söin liikaa kulutukseni nähden. Nyt tiedän paljonko voin syödä lihomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa jo näin, mutta sen perusteella kuinka paljon laihdutukseen liittyviä ketjuja tännekin avataan, niin kaikille laihdutus ei kuitenkaan ole yhtä helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ei siihen ole mitään poppakonsteja. Sinun pitää laihtua noin 3kg/kk eli -21.000 kcal/kk eli -700 kcal/päivä. Alat laskea kaloreita ja alat liikkua joka päivä niin, että pääset tuohon.
Vajaa kahden tunnin pyöräily kuluttaa tuon 700 kcal, eikä tarvi edes mennä lujaa. Itsellä kaksi tuntia/909 kcal
Miten lasket noi kalorit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erittäin haastavaa olla olematta nälässä jos syö vain sen 700 kaloria päivässäSiksi painonpudotus pelkästään ravintoa rajoittamalla on erittäin vaikeaa. Siihen pitää ottaa aerobinen pitkäkestoinen liikunta tueksi. Se ei pelkästään lisää kalorien kulutusta, vaan sen avulla saa nälkää siirrettyä. Kun lähdet päivällisen aikana juoksemaan pariksi tunniksi, niin silloin ei ole nälkä. Biologia toimii niin. Sen jälkeen voit hyvillä mielin jo syödäkin iltapalan ja olet kuluttanut energiaa ja skipannut samaan syssyyn yhden aterian.
Ei ole juostessa nälkä, mutta kun tulet kotiin, niin on enti
Juu niin on, oikeassa olet. Silti ei ole pakko syödä yhtään enempää kuin on suunnitellut. Kyllä se nälkä laantuu joka tapauksessa, eikä tarvitse itkeä itseään sen takia uneen. Itsekuristahan se on painonpudotuksessa aina kyse. Mulla oli annos valmiiksi laskettu ja punnattu. En mä fiilissyönyt sen lenkin jälkeen.
Mä lihoin nelikymppisenä noin 10 kg parissa vuodessa, vaikka yritin tapella vastaan. Nyt olen 50+ ja olen noin 10 vuotta yrittänyt saada noita kiloja pois.
Olen paastonnut. Syönyt ene-tuotteita. Laskenut kaloreita. Kokeillut ketoa.
Tänä vuonna vihdoin pääsin endokrinologille. Selvisi parikin eri sairautta tai elimistön tilaa, joiden vuoksi painon pudotus on omin keinoin mahdotonta. Sain Ozempicia. Suoliston tila parani parissa viikossa. Paino lähti laskuun. Nyt vielä seurataan vaikutusta muihin veriarvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa jo näin, mutta sen perusteella kuinka paljon laihdutukseen liittyviä ketjuja tännekin avataan, niin kaikille laihdutus ei kuitenkaan ole yhtä helppoa.
Tai jos katsoo katukuvaa.
Et mitenkään, unohda koko juttu niin pettymys ei sitten ole niin suuri.
Hehhehee
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/duodecim/kuidun-lisaaminen-saattaa…