Haluan vanhan, max 50-luvun talon, paljon omaa tilaa, omia kanoja ym.
Talo saa olla vanha ja rempallaan, samoin puutarha saa olla iso, että riittää puuhasteltavaa. Mielestäni se on vaan hyväksi myös vanhuutta kohti kulkiessa, että pysyy liikkeessä. Kaipaan omaa rauhaa, eli saa olla maalla. Luontoa ympärillä. Kaikkia nykyajan mukavuuksia ei kaivata ja mahdollisimman paljon omavaraisuutta. Olen suunnitellut ostavani talon yksin, viimeistään sitten kun lapset lentää pesästä. Ellei sitten sopivaa miestä ilmaannu sitä ennen, joka haluaa suunnitelmaan mukaan.
Tämä kummasti herättää ihmisissä ihmetystä ja sellaista, että yritetään painaa unelmaa alas... "ethän sinä osaa rempata, miten saat kaikki työt hoidettua yksin, kauhee homma jne". Ihmettelen vaan miksi? Onhan kokonainen ihmiskunta selviytynyt, vaikka ei ole ollut kaikkia nykyajan mukavuuksia ym. Ja tekemällä oppii. Onko vanhat talot tarkoitettu vain heille, jotka ovat sellaiseen sattuneet syntymään?
Mutta siis ennenkaikkea minusta taas outoa, että nykyään tälläistä unelmaa pidetään niinkin kaukaisena. Minusta tuo olisi hyvinkin luonnollinen tapa elää, jopa luonnollisempi kuin missä me nykyihmiset keskimäärin kerrostalokopeissa eletään.
Taloudellista puolta olen ajatellut siten että lainan pitäisin hyvin kohtuullisena, max 150 000e. Tuohon hintaan saa kuolevasta kunnasta jo siedettävän kuntoisen pienen talon ja jää rempparahaakin päälle. Minulla on myös pahan päivän puskuri. Oma ammatti mahdollistaa etätyöt, lisäksi minulla on erilaisia sivuansioita. Ehdin hyvin maksaa lainan pois ennen eläkeikää.
Muita jotka jakaa samankaltaisen haaveen tai jopa jo elävät sitä?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Hirveä haave...mutta haveilkoon ja tehköön kukin mitä haluaa..minusta elämästä menisi mielekkyys, jos joutuisin kasvattamaan itse perunat ja porkkanat, ne saa halvalla kaupasta. Puulämmitys vanhoissa taloissa työlästä, samoin lumityöt. Saati jos pitäis lämmittää vesi esim. liedellä. Tulisin hulluksi, mieluummin tee jotain mielekkäämpää ja mielestäni melkein mikä tahansa muu, olisi järkevämpää tekemistä.
Kysyikö joku nyt sun haaveita, mulla meni ohi... ?
Ihmettelen kyllä niitä omakotitaloasumisen työläyttä ja remppataitovaatimuksia korostavia kommentteja, joita sain itsekin, kun tänne omaan talooni muutin 14 vuotta sitten. Ihan kuin normaaliälyinen ihminen ei ymmärtäisi neuvomattakin, että elämä ja asumisen kulurakenne muuttuu erilaiseksi, kuin kerrostalossa asuessa. Paljon voi opetella tekemään itse, ja loput saa hoitaa ammattilainen. Ei se sen kummoisempaa ole.
Seuraa unelmaasi! Kuten moni on jo sanonut, pääset kyllä paljon halvemmalla kiinni möksääsi. Katsot vaan, että on varaa teetättää hommat joihin itse et pysty.
Mun vanhemmat teki sen ja onnellisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä mieleen tulevat maksut jotka ovat nousevalla käyrällä:
sähkönsiirto, kiinteistöverot, polttoaineet, puut, remontti- ja korjauskustannukset jne. Jotta oikeasti pystyisi asumaan mummonmökissä ja vielä edullisesti niin pitäisi olla tosi multitaskaaja jolta onnistuu lähes kaikki korjaus- ja remonttihommat sähköstä puunhakkuuseen. Ja usko että tämä ei olisi vielä edes jäävuoren huippua mutta jos polte on kova niin se pitää kokeilla. Kerro sitten täällä kuis kävi.
Miksi ihmeessä kaikki pitäisi osata itse tehdä? Minä asun maaseudulla vanhassa talossa ja olen rempputtanut taloa - itsekin tietysti kaikenlaista tehnyt. Vesi- ja sähköhommia ei tarvitse osata, sähkömies ja putkimies niihin tarvitaan jos ei ole kaivosta kannettava vesi tai öljylamppu valaistuksena. Muurariakin olen tarvinnut ja kävi hyvä tuuri kun muurari on sellainen kaikkea osaava ja asuu paikkakunnalla. Puitakaan ei tarvitse itse hakata jos ei halua/osaa. Minä osaan mutta tilaan puut halkoina ja keittiön hellaan klapeina. Tämänvuotisen lämmityskauden (kaksi tulisijaa) olen selvinnyt alle tonnilla. Sama viime vuonna. Patteritkin on, mutta en niitä käytä. Asun tässä 150 neliötä, jo yli 10 vuotta yksin naisena eikä mitään jäävuorta ole vastaan tullut. Minulla pysyy kyllä porakone ja saha plus muut työkalut hyvin käsissä ja puutarhahommat hoituvat hyvin vielä vaikka olen eläkkeellä. Sitten kun eivät hoidu ostan apua. Sähkölasku on siirtoineen ollut 50-60 e kuussa. Koko ajan ei tarvitse mitään korjata....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä muiden mielipiteillä? Lakkaa välittämästä, teet mitä tahansa niin aina tulee kommentteja. Paljon halvemmallakin tulet saamaan talon pienestä kunnasta, ei mitään esteitä siis.
No se on toki totta. Kummeksuttaa vaan sellainen lyttääminen.
Sama. Veljeni perhe, aikuiset lapset ja lastenlapset kävivät kun olin ostanut tämän yli 100 vuotta vanhan talon ja he luettelivat kaikki hommat, jotka pitää tehdä. Siinä vaiheessa oli jo sisäremonttia tehty melkein valmiiksi, keittiö vielä puuttui. He eivät huomioineet ollenkaan niitä hommia, jotka oli jo tehty. Hekin väittivät, että eihän tästä mitään tule, et tule yksin pärjäämään ja blaa blaaa blaaa, siitä on nyt 14 vuotta ja olen erinomaisen hyvin pärjäillyt ja kivaa hommaa ja puuhailua riittää.
Vierailija kirjoitti:
Omavaraisuus jää haaveeksi tai et sillä ainakaan säästä.
Perus safka on niin halpaa.
No ei tarvitse olla omavarainen kaikessa. Kasvimaa on jo hyvä saavutus. Aina ei halpuus ole se tärkein vaan myös terveellisyys jos kasvattaa salaatit ja vihannekset omalla kasvimaalla ja puutarhan puolelta löytyy marjoja ja hedelmiä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sähkönsiirto, kiinteistöverot, polttoaineet, puut, remontti- ja korjauskustannukset jne. Jotta oikeasti pystyisi asumaan mummonmökissä ja vielä edullisesti niin pitäisi olla tosi multitaskaaja jolta onnistuu lähes kaikki korjaus- ja remonttihommat sähköstä puunhakkuuseen. Ja usko että tämä ei olisi vielä edes jäävuoren huippua mutta jos polte on kova niin se pitää kokeilla. Kerro sitten täällä kuis kävi.
Miksi ihmeessä kaikki pitäisi osata itse tehdä? Minä asun maaseudulla vanhassa talossa ja olen rempputtanut taloa - itsekin tietysti kaikenlaista tehnyt. Vesi- ja sähköhommia ei tarvitse osata, sähkömies ja putkimies niihin tarvitaan jos ei ole kaivosta kannettava vesi tai öljylamppu valaistuksena. Muurariakin olen tarvinnut ja kävi hyvä tuuri kun muurari on sellainen kaikkea osaava ja asuu paikkaku
Tää oli ihan super trolli, hieno veto. 150 neliöö ja sähkölasku siirtoineen 50 euroa kuussa. Kaikista rempoista pitää maksaa ja nämä viinapullosta hommaa tekevät alkavat olemaan jo henkitoreissaan. Nuoremmat osaa laskuttaa. Varsinkin kun muutat muualta eli olet ulkopaikkakuntalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin vuokrata. kesät talvet kantoveden ja pelkän puulämmityksen varassa kertoo alle vuosikymmenessä onko se miten ihana loppuiän asumismuoto. Parempi on jos on pienikin 20 neliön yksiö jossain missä asumisolosuhteet ovat helpommat ja lisäksi se talo missä voi olla aina halutessaan.
Ei vaatimaton talo välttämättä tarkoita mainitsemiasi asioita. Voi olla yhdistelmälämmitys jne. Tuo yksiö + talo/mökkiyhdistelmä kyllä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ettei nuo maksut koske kaupungissa asujaa? No ehkä ne puut.. mutta samalla tapaa kaupunkiasunnosta tai uudesta talosta maksetaan sähkölaskut, verot, polttoaineet, remppa ja korjauskustannukset. Päälle helvatan iso asuntolaina.
Öö kyllä maaseudun mökin kulut on todella paljon suuremmat kuin esim kerrostalo kaksion. Äl
Älä viitsi liioitella. Kulut eivät ole kummoisetkaan eikä joka päivä mitään erityisiä hommia ole. Puut voi kantaa kerran viikossa esimerkiksi ja ne on hakattu jo kesällä ja syksyllä valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä vielä miettiä toisenkin ja kolmannenkin kerran tätä hanketta.
Jep. Varsinkin mukavuudet rupeaa jossakin vaiheessa kiinnostamaan enemmän kujin arvaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ettei nuo maksut koske kaupungissa asujaa? No ehkä ne puut.. mutta samalla tapaa kaupunkiasunnosta tai uudesta talosta maksetaan sähkölaskut, verot, polttoaineet, remppa ja korjauskustannukset. Päälle helvatan iso asuntolaina.
Öö kyllä maaseudun mökin kulut on todella paljon suuremmat kuin esim kerrostalo kaksion. Äl
2/4 lähempänä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö kyllä maaseudun mökin kulut on todell
Ja lainaus brakaa, yritä nyt sitten vastailla tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kaikki pitäisi osata itse tehdä? Minä asun maaseudulla vanhassa talossa ja olen rempputtanut taloa - itsekin tietysti kaikenlaista tehnyt. Vesi- ja sähköhommia ei tarvitse osata, sähkömies ja putkimies niihin tarvitaan jos ei ole kaivosta kannettava vesi tai öljylamppu valaistuksena. Muurariakin olen tarvinnut ja kävi hyvä tuuri kun
Vai trolli. Mihin sitä sähköä oikein tarvitsen? Valaistukseen ja television katseluun plus internetti. Puuhella ja leivinuuni keittiössä, myös kesällä käytössä. Juuri tuli kahden kk sähkölasku joka oli 108 euroa, sähkö tammi-helmikuulle. Marras-joulukuu oli 94 euroa. Minulle ei ole viinapullosta tehnyt kukaan mitään hommaa ja remppaa, kaikista on laskut mapitettuna. En teetä pimeitä hommia koska en ole kovinkaan köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kaikki pitäisi osata itse tehdä? Minä asun maaseudulla vanhassa talossa ja olen rempputtanut taloa - itsekin tietysti kaikenlaista tehnyt. Vesi- ja sähköhommia ei tarvitse osata, sähkömies ja putkimies niihin tarvitaan jos ei ole kaivosta kannettava vesi tai öljylamppu valaistuksena. Muurariakin olen tarvinnut ja kävi hyvä tuuri kun
Juuri noin. Kyllä sitä pitää kohtalaisia tuloja olla tai varallisuutta tilillä. Pelkästään ihan elämiseen tarvitsee tietyt asiat kaupasta. Auto pakollinen. Sen rempat ja bensat. Jossain vaiheessa auto pakko vaihtaa uudempaan, kun entisestä aika jättää. Vaikka itse pystyisi kaikkea tekemään, niin rautakaupassa käynti on aina kallis reissu, muuten se talo alkaa kyllä rapistumaan. Maalaukset, saati sitten kun joku kattoremppa tai putkiremppa pitää tehdä. Yksi pieni asia saattaa hajota talosta, niin se voi olla helposti tonnin remppa. Niin kuin joku taisi kirjoittaa, niin halvemmalla elät kaksiossa kaupungissa, kun maalla vanhassa omakotitalossa, vaikka siellä porkkanat ja perunat saat omasta maasta ja kanoja on pihalla häkissä.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme maalla jo nyt. Olen tyytyväinen. Ainoa mikä ottaa päähän on vuohenputki joka on vallannut tilaa sieltä sun täältä.
Syö pois.
Siis, en sanonut missään olevani täysin persaukinen. Minulla on säästöjä ja ihan ajattelin töissäkin jatkaa, tulot lähemmäs kolmetonnia kuukaudessa 😄 omavaraisuuteen liittyy myös asioita kuten eettisyys, niinkuin joku tuolla jo mainitsikin.
Ja niinkuin sanoin, ei vois vähempää kiinnostaa helppo ja hajuton elämä (makaaminen) jossain kerrostalokaksiokopperossa, kyllä sitä elämää on jo eletty.
Mahdollisimman paljon teen itse, mutta pystyn maksamaan myös muille työstä. Minusta vanhassa talossa ei tarvitse kaikkea rempata vimpan päälle, ellei halua. En ole itse asunut omakotitalossa, mutta vietin paljon aikaa isovanhempien rintsikassa lapsena ja se sama tönö heillä on vielä näin liki 30 vuotta myöhemminkin, ihan asumiskelpoinen vaikka tehty lähinnä vain välttämättömät rempat heidän asuinaikana. Saahan niihin toki rahaa palamaan ihan niin paljon kuin haluaa laittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis, en sanonut missään olevani täysin persaukinen. Minulla on säästöjä ja ihan ajattelin töissäkin jatkaa, tulot lähemmäs kolmetonnia kuukaudessa 😄 omavaraisuuteen liittyy myös asioita kuten eettisyys, niinkuin joku tuolla jo mainitsikin.
Ja niinkuin sanoin, ei vois vähempää kiinnostaa helppo ja hajuton elämä (makaaminen) jossain kerrostalokaksiokopperossa, kyllä sitä elämää on jo eletty.
Mahdollisimman paljon teen itse, mutta pystyn maksamaan myös muille työstä. Minusta vanhassa talossa ei tarvitse kaikkea rempata vimpan päälle, ellei halua. En ole itse asunut omakotitalossa, mutta vietin paljon aikaa isovanhempien rintsikassa lapsena ja se sama tönö heillä on vielä näin liki 30 vuotta myöhemminkin, ihan asumiskelpoinen vaikka tehty lähinnä vain välttämättömät rempat heidän asuinaikana. Saahan niihin toki rahaa palamaan ihan niin paljon kuin haluaa laittaa. Ap
Juuri näin ap. Toteuta aikeesi ja unelmasi. Pärjäät. Mieheni kuoleman jälkeen ostin talon ja muutin maaseudulle. Samalla rupesin varhaiseläkkeelle, olin 58 v. Talo on vanha mutta kaikki mukavuudet. Tehtiin (muurarit) uusi tiilikatto, uudet sähköjohdot ja putket. Talo on yli sata vuotta vanha. Osa ikkunoista vaihdettiin uusiin - tänä keväänä vaihdetaan loput ikkunat uusiin. Yksi veski ja suihku on täysin uusittu, toinen veski vielä hyvässä kunnossa. Sauna ja pesutupa laatoitettiin laitettiin myös suihkutilat. Muurarihommat olivat n. 20 tonnia. Uskon etten joudu tekemään mitään putkitöitä tai uusimaan tiilikattoa. Tontilla on kasvimaa, puutarhaa ja ulkorakennus. Kompostoin biojätteen ja elän melko ekologisesti, auto on mutta ei sekään uusi ole enkä uutta tarvitse vähään aikaan. Ei minulla vielä koskaan ole rautakauppaankaan tonnia kerralla mennyt. Pieniä juttuja teen jatkuvasti itse. Millään en voinut edes ajatella asuvani jossain kaksiossa vaikka se jonkun mielestä olisi "halvempaa". Miksi kaikki pitäisi olla halpaa, kuten vihannekset ja kasvikset jostain puodista joista ei tiedä mistä tulevat. On antoisaa kun on oma kasvimaa ja puutarha. Minulla on lisäksi työpaja jossa maalaan tauluja ja jokusen olen myynytkin. Restauroin myös vanhoja pienempiä huonekaluja, teen mosaiikkitöitä ym. Teepä näitä jossain kaksiossa jossa elämä olisi mukamas "halpaa ja helppoa". Muutamalle ketjuun kirjoittajalle ilmoitan, että meitä on olemassa, jotka emme etsi edes halpaa ja helppoa elämää vaan sisältörikasta elämää ja mielenkiintoista tekemistä. Vaikka olen eläkeläinen jo, en halua elää terveyskeskuksen ja sairaalan vieressä. Jalka nousee vielä erittäin reippaasti ja hommat hoituvat, ehkä juuri siksi, että olen aina liikkeessä enkä istu jossain kaksion pöydän päässä tuijottamassa ulos ikkunasta mitä kaikki muut ulkona puuhaavaat. Kahta asuntoa en halunnut koskaan, että olisi mökki ja asunto kaupungissa. Onnea toivotan että saat toteutettua haaveesi.
Elän jo itse tätä unelmaa todeksi, tosin talon budjetti oli vain 20 000e ja kanojen sijasta minulla on viiriäisiä.
Mökki vaatii vielä paljon remppaa, ja kulunut talvi oli kyllä raju. Kantovesi, ulkohuussi ja jatkuva puilla lämmitys tuntui välillä aika rankalta... Kävin talven aikana useamman kerran uimahalleissa ja kylpylöissä, oli luksusta lutata tuntikausia muiden lämmittämissä saunoissa ja vesissä :D
Onneksi kesä on edessä ja elämä helpottuu taas puoleksi vuodeksi täydelliseen tilaan.
Välillä on rankkaa, mutta on tämä silti aitoa ja palkitsevaa elämää, ja jää myös rahaa muuhun.
Kannustan tarttumaan heti tilaisuuteen kun oikea mökki kohdalle sattuu! Ensiksihän voit ostaa paika kesämökiksi ja alkaa pikkuhiljaa orientoitumaan vakituisempaan asumiseen..
Hirveä haave...mutta haveilkoon ja tehköön kukin mitä haluaa..minusta elämästä menisi mielekkyys, jos joutuisin kasvattamaan itse perunat ja porkkanat, ne saa halvalla kaupasta. Puulämmitys vanhoissa taloissa työlästä, samoin lumityöt. Saati jos pitäis lämmittää vesi esim. liedellä. Tulisin hulluksi, mieluummin tee jotain mielekkäämpää ja mielestäni melkein mikä tahansa muu, olisi järkevämpää tekemistä.