Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.

Vierailija
30.03.2024 |

Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.

Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.

Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.

Kommentit (522)

Vierailija
341/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töistä juuri tulin, 14h vuoro takana ja oli ilo törmätä ketjuun, jossa köyhät ja työttömät janoavat neuvoja taloudellisesti menestyneeltä ex-köyhältä.

Laadustahan tässä ei tosiaan puhuta. Tuolla elämäntavalla tartvitsee suojatyöpaikan, jotta laatu "säikyy".

Vierailija
342/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vähävarainen mutta selviän kohtuullisen hyvin.  Siksi voin antaa vinkkejä. Tärkein vinkki on, että älä koskaan osta yhtään alkoholia, tupakkaa, karkkia, sipsiä, limua äläkä koskaan käy baareissa ravintoloissa. Näin rahaa jää olennaiseen ja säästöönkin muutama euro joka kuukausi. Mutta! Sitten voi kysyä onko tämä mitään elämää, jos käytännössä kaikki nautinnot on jätetty vuosiksi pois.

Ei minulla ole jäänyt säästöön yhtään, vaikka en ole eläissäni yhtään viinapulloa tai tupakka-askia ostanut.

Mutta sinulla on varmasti ollut se 8,99 euron Netflix, joka on kaatanut taloutesi ja pitänyt sinut rahattomana.

t. Rikkiviisas palstatrolli

Ei ole edes sitä.

No, tuo olikin vain esimerkki siitä, millä tavalla rikkiviisaat palstatrollit ratkovat tuntemattomien ihmisten ongelmia. Kuka tahansa voi vaurastua, kun vain luopuu viinasta, tupakasta ja Netflixistä - vaikkei olisi niitä koskaan edes käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin typerys, sinä sait töitä. Tässä puhutaan nyt ihmisistä, jotka eivät hakemisestaan huolimatta saa työtä. Vtun ääliöt.

Niin, Sain töitä kun HAIN työtä joka on 160 kilometrin päässä, määräaikainen (2kk) JA paskallla liksalla (1600 €/kk). Teistä ei varmaan olisi kannattanut hakea eikä ottaa vastaan kun "tuilla tienaa melkein saman eikä mene 10 tuntia päivässä töihin työmatkoineen". 

Kuinka vaikeaa sinun on tajuta, että me emme saa "eses" niitä töitä, joista maksetaan 1600e/kk ? Emme saa sitä vitosen tunniltakaan paikkaa, koettakaa tajuta jo.

Vierailija
344/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi ongelmia, todellisia tilanteita jotka sattuneet lähipiirissä. Tietenkin jos sinulle ei ole sattunut niin "ei voi sattua kenellekään". Näinhän se menee :D.

En kyllä keksi MITÄÄN todellista tilannetta jossa ruokakaappi olisi YHTÄKKIÄ täysin tyhjä yllättäen (siis siten että siellä olisi ruokaa ollut edellisellä avauskerralla) ja rahat olisi samaan aikaan nollilla. 

Jotenkin surullista että jollakin on noin huono kyky ymmärtää elämää. Mutta joo, kun elää pumpulissa, voihan se olla mahdollista ettei "Kauniit ja rohkeat" kerro näistä tilanteista. En ole itse katsonut kuin joskus 30 v sitten. Sen sijaan jos lukee vaikka tositarinoita ja uutisia, voisi ehkä älykkyys kasvaa. No ehkä se elämä ehtii sinullekin opettaa.

No kerro se skenaario. Tänään on ruokaa kaapeissa 4 päiväksi. MISSÄ skenaariossa se on huomenna kaappeja tutkiessa maagisesti yllättäen hävinnyt. MIKÄ on tämä skenaario jossa noin voi käydä.

Vierailija
345/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä rikkaat eivät ymmärrä sitä, että ei voi vähentää mistään kahvilan kahveista, koska ei ole varaa käydä juomassa kahvilan kahveja alunperinkään.

Vierailija
346/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

A: Eli älä opiskele, koska se maksaa opintolainaa. Aika vaikeaa on työllistyä ilman opiskelua ja tutkintoa. Ja todellakaan niitä työpaikkoja ei jokaopiskelijalle riitä.

Vierailija
347/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onni suosii valmistautunutta. Sateen luonto on yksi ja sama: yhdessä paikassa se kasvattaa orjantappuroita ja toisessa ruusuja.

Olen itse neljääkymmentä lähestyvä ja työskentelen asiantuntijana unelma-ammatissani. Palkkaa saan 70ke vuodessa, riittävästi siis. Minulla on puoliso ja yksi lapsi. 

Olen avioeroperheestä ja isäni hylkäsi minut kun olin 17. Koin lapsena väkivaltaa ja yksinäisyyttä. Tämän lisäksi lapsuuden toksinen ilmapiiri antoi minulle mm. yleistyneen ahdistuneisuushäiriön, esiintymisjännityksen, seksuaalielämän ongelmia ja taipuvaisuuden päihteiden käyttöön. Melkoisen määrän hidasteita siis. 

Mutta miten minä oikein onnistuin tässä? Onko minulla jotain vinkkejä muille annettavaksi?

Ehkäpä? Kaksi niistä löytyy viestini ensimmäisestä lauseesta. Pitkäjänteisyys ja asenne. 

Älä koskaan ikinä luovuta, nouse aina ylös kun kaadut ja ole samalla nöyrä. Päätä hilja

"Ota apu vastaan"? 

Ei kukaan mitään apua tarjoa, sitä pitää pyytää, vaatia ja kerjätä. Sittenkin saat kaikkein vähimmän pitkin hampain tai sanotaan että tätä apua on tarjota mutta se ei sinua yhtään auta. Päinvastoin. Viisi vuotta olen pyytänyt, viimein suuttunut, nyt on työkyky mennyt ja kuntoutusta tarjotaan vaikkei jaksa kävellä. Ikääkin jo liikaa.

Vierailija
348/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?

Ap

Olet täysi idari. Ei sinne mäkkärin kassallekaan kaikkia hakeneita palkata.

Kerro nyt minkälainen ihminen ei pääse edes mäkkiin töihin.

Ap

Minä en nuorena päässyt mäkkiin enkä siivoamaan. Mussa oli joku "paskaduunikarkoitin", en millään kelvannut yksinkertaisiin töihin vaikka hain. Onneksi opiskeluaikana sitten vihdoin pääsin "parempiin" töihin ja siitä eteenpäin. Mutta ei kaikki tosiaan pääse noihin hommiin, vaikka olisi järkevä, tunnollinen, re

Liian hyväosainen siis kun saa saurastaa töissä. Suojatyöpaikoilla se menee juuri näin. Mitään ei tarvitse tehdä, olla vain ja palkka juoksee.

Vierailija
349/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tässä ollaan asian ytimessä: ensin on otettava nöyrästi ne ns. paskaduunit. Siitä sitten eteenpäin pikkuhiljaa ja tämä pätee myös korkeasti koulutettuihin. Harva pääsee heti huippuduuniin.

Tätä, jos ei ole valmis tekemään jää helposti ikuisesti köyhäksi. Kuten tuo, jolla 22k€ opintolainaa. Rivien välistä huokui kauas se, että haetut 1000 työpaikkaa oli kaikki huippuduuneja, joihin kokemus ei vaan riitä.

Ahaa. Mäkkäri, pakkaaja, siivooja, tiskari, lastenhoitaja ym. ovat huippuduuneja nykyään. Mitähän ne paskaduunit sitten ovat?

Vierailija
350/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on 2 vuotta vanha Nokia 3310, eikä rahaa ruokaan. Ongelmana on se, että olen hakenut yli 1000 työpaikkaa, mutta en saa työtä. Tutkinnot on opiskeltu ja velkaa sen vuoksi on 22 000 euroa. Ei sekään kannattanut, eikä johtanut hyvään toimeentuloon, saati rikkauksiin.

Tämä on monen tilanne.

Täytyy ymmärtää että markkinat ovat niin vaikeat ettei asenne ja yritteliäisyys riitä. Toista oli ennen! Ja niiden aikojen vinkit ei toimi.

Fiksut ja ahkerat on nyt pitkäaikaistyöttömiä ja rahat ruokaan lopussa. Tämä on se pääongelma kun töitä ei vaan ole! 10 000 paikkaa vs 500 000 työtöntä.  

Itse kuulun Mensaan ja todella olen vaatimattomista oloista ja reipas, silti, työtön. Ei ole kuule kivaa.  Tämä maa on syöksykierteessä 

Vierailija
351/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sä olet kyllä ihan käsittämättömän todellisuudesta vieraantunu, tyhmä ja silti sullon ihan mielettömän positiivinen näkemys omasta kyvykkyydestäs.

Tekisit jotain niin saisit vähän realistisemman itsetunnon. : )

Vierailija
352/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NEUVOJA SAATANA!

Sinua neuvoisin ensi alkuun rauhoittumaan. Kiihtyneessä mielentilassa tulee tehtyä valintoja ja sanottua asioita, jotka eivät ole harkittuja.

-eri

Vain jos itsekontrolli ei pelaa. Monella varakkaalla ja hyväosaisella ei pelaa. Nähty liian monta kertaa. 

Vierailija
353/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Valkoinen hetero mies joka oli köyhä kun oli opiskelija. Lähtökohdat on niin eri maailmasta kuin mulla: köyhä 2 lapsen yksinhuoltaja nainen. Mulla on jo se paska duuni ja halvin puhelin. Ei mitään keinoa rikastua kuin lotto.

Vierailija
354/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Onko parin viikon sisään tulossa juttua tästä aiheesta iltapäivälehtiin, kun oot täällä trollaamassa?

Vierailija
355/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosituhannen vaihteessa lähdin kotoa maailmalle noin 3000 markan kanssa. Ei ollut sellaisia ylellisyyksiä kuin televisio tai kännykkä.

Opiskelin kuitenkin huippuarvosanat ja lähdin valmistuttuani epäröimättä töihin periferiaan lyhyen sijaisuuden perässä. Pari vuotta myöhemmin oli virka. Vähän sen jälkeen tarjottiin pomon paikkaa. Siinä se ura eteni. Nyt asun Helsingissä ja nostan isoa palkkaa.

Mitään kummallista en mielestäni ole. Monet voisivat tulla perässäni.

No minun yh-äitini möi kaikki huonekaluni lastenhuoneestani ja sain mukaani vain patjan. On siinä jo iso ero sinun kolmeen tonniisi.

Nykyrahassa 300 euroa.

markka-ajan patja maksoi 20 markkaa, joten 3000 markan ja 20 markan patjan välillä on valtava ero. Sellaiset ajatusvääristymät ovat kuitenkin palstalla yleisiä, että itsellä 3000 euroa ei riitä kuukauden kuluihin, mutta köyhän 20 euroa tulee riittää kaikkiin kuluihin ja siitä jää vielä säästöön ja sijoituksiinkin, mikäli tuo jolle 3000 e ei riitä, käyttäisi sen köyhän 20 euroa.

Vierailija
356/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pöhköt numeroidut neuvoni eivät sitten olleet rikastumiseen vaan pärjäämiseen.

Yhtä hyvin ihan kaikille.

Täältä yhdeltä köyhältä.

Vierailija
357/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Valkoinen hetero mies joka oli köyhä kun oli opiskelija. Lähtökohdat on niin eri maailmasta kuin mulla: köyhä 2 lapsen yksinhuoltaja nainen. Mulla on jo se paska duuni ja halvin puhelin. Ei mitään keinoa rikastua kuin lotto.

Lotto EI OLE keino rikastua vaan köytyä. Sijoita ennemmin ne rahat niin vaurastut vähäsen.

Vierailija
358/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää nyt neuvojen tyrkyttäjät. Emme halua parantaa tilannettamme mikäli se vaatisi omakohtaista panostusta. Haluamme ilmaista rahaa ja vertaistukea.

Kyllä minulle neuvot kelpaisi jos edes yksikään olisi sellainen mitä en jo ole kokeillut. Neuvot vain ovat yksinkertaisten ihmisten neuvoja. Vähän kuin sokea neuvoisi näkevää. Naurattaa lähinnä kun hyväonninen neuvoo epäonnista. Niin lapsellisia neuvoja.

Eli olet kokeillut kaikkea ja kaikessa epäonnistunut?

Miksi haluat elää paskaa elämää loppuikäsi? Ei se siitä paremmaksi muutu kun tuetkin tulee vain vähenemään. Eutanasiaa harkitsisin.

Vierailija
359/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on naisella menolippu köyhyyteen jos eroaa lasten kanssa. Mitä mietit kun valitsit miehesi?

Vierailija
360/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä näissä ketjuissa ihmetyttää aina se, että lähes kaikki ehdotukset, joita tarjotaan tilanteen parantamiseksi, torpedoidaan joukkorynnäköllä: "ei ole mahdollista", "ei kaikkia hyväksytä", "ei kaikille riitä töitä", ei... ei... ei... koska että...

Eihän tarkoitus olekaan lopettaa maailmasta nälänhätää tai kaikkia sotia tai työllistää kaikki Suomen työttömät, vaan ehkä se joku ehdotus voisi oikeastikin olla juuri sinulle toimiva. 

Tuntuu monesti, että mikään ei käy, koska "tilanteeni on nyt tällainen eikä sille mitään voi, kuolema korjaa"... 

En minäkään syntyessäni ollut asianajaja. En edes syntynyt sellaiseen sukuun, jossa olisi ollut yhtäkään korkeasti koulutettua. Pirusti on töitä vaatinut, että nyt voin allekirjoittaa tämän kommentin

Valitettavasti näistä kommenteista ei ilmene, mihin vastataan. Vauva -palstan uudistukset......

Vastaukseni tähän: "No nyt tuli satua oikein olan takaa".

Tarkoitatko edellisellä sivulla olevaa ns. "sairaushistoriaani" vai mikä on satua?

Valitettavasti, jos sairauksiani tarkoitat, niin en satuile. Jokaisen noista sairauksista mielelläni jättäisin pois, kaikkein mieluiten tuon syöpähomman.... En niillä ylpeile, mutta en myös salailekaan. Kerroin sen vuoksi, että väitettiin, että en olisi asianajaja, jos minulla olisi ollut joku sairaus. 

asianajaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä