HS Tutkijat varoittavat miesten itsemurhariskistä "Henkinen pahoinvointi vaatii enemmän huomiota"
Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet huolestuttavan trendin: jopa 50 prosenttia itsemurhan tehneistä miehistä ei ole ollut merkkejä mielenterveyden ongelmista. Tämä haastaa perinteisen käsityksen siitä, että itsemurhat liittyvät ensisijaisesti diagnosoituun mielenterveyden häiriöön.
"Yhteiskunnassamme vallitsee kriisi, joka koskee miesten henkistä hyvinvointia", sanoo psykiatri ja Helsingin yliopiston opettaja Antti Koskinen. Hän on myös elämäntapavalmentaja, joka käyttää omaa kokemustaan addiktiosta auttaakseen muita parantamaan elämänlaatuaan.
Koskinen korostaa, että itsemurha-ajatukset saattavat johtua syvästä yksinäisyydestä ja hylätyksi tulemisen tunteesta. "Yritämme luoda yhteyksiä muihin, mutta jos koemme jatkuvasti torjuntaa, se voi ajaa meidät äärimmäisyyksiin."
Miehet kamppailevat usein rooliensa kanssa nyky-yhteiskunnassa, jossa heitä saatetaan pitää "myrkyllisinä" pelkän sukupuolensa vuoksi. "Meille kerrotaan, että miehenä oleminen tarkoittaa myrkyllisyyttä ja väkivaltaisuutta. Tämä ajatusmalli jättää monet miehet tuntemaan itsensä arvottomiksi ja ymmärtämättömiksi", Koskinen selittää.
Tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen eristäytyminen ja yksinäisyys ovat yleistyneet kaikissa sukupuolissa, mutta miehet ovat erityisen haavoittuvaisia. "Meidän on löydettävä tapoja käsitellä näitä tunteita terveellä tavalla, jotta emme turvaudu addiktioihin tai pahimmassa tapauksessa itsemurhaan", hän jatkaa.
Yhteiskunnan asenteet ja odotukset miesten rooleista voivat myös pahentaa ongelmaa. "Kun miehet ilmaisevat ahdistustaan tai pyytävät apua, heitä saatetaan pitää heikkoina. Tämä vain syventää heidän tuskaansa ja eristyneisyyttään", Koskinen toteaa.
Koskinen painottaa tarvetta purkaa nämä stigmoja ja luoda turvallisia yhteisöjä, joissa miehet voivat avoimesti keskustella kokemuksistaan ja tunteistaan. "Tarvitsemme enemmän tukiryhmiä ja resursseja miesten henkisen hyvinvoinnin tukemiseen. Yhteiskunnan on aika kuunnella ja ojentaa auttava käsi."
Tämän kriisin ratkaisemiseksi tarvitaan laaja-alaista lähestymistapaa, joka sisältää sekä yksilön että yhteiskunnan tason toimia. "Jokainen voi osallistua muutokseen. Aloita kuuntelemalla ja tarjoamalla tukea läheisillesi", Koskinen kannustaa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se aihauttaa masennusta kun ei kelpaa tässä yhteiskunnassa kuin veroja maksamaan. Kaikki on aina omaa vikaa ja syyllistetään kun et saa itseesi ryhtiä. Kukaan ei oikeasti välitä.
No ei meillä yksinäisillä naisillakaan elämä sen juhlavampaa ole. Työntekoa ja laskujen maksua, eikä kukaan oikeasti välitä.
Ehkä näin naisena osaa kuitenkin paremmin arvostaa pikkuasioita. Sitä että saa elää ja olla rauhassa ja turvassa, tulee juuri ja juuri jopa toimeenkin palkallaan, ilman että joutuu alistumaan sinne miesten maailman pimeälle puolelle itseään myymään.
Siinä on jo kosolti syitä olla onnellinen, verrattuna moneen muuhun naiseen ympäri maailman.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se aihauttaa masennusta kun ei kelpaa tässä yhteiskunnassa kuin veroja maksamaan. Kaikki on aina omaa vikaa ja syyllistetään kun et saa itseesi ryhtiä. Kukaan ei oikeasti välitä.
Kai sinusta läheiset välittää, paitsi jos olet sössinyt kaikki ihmissuhteesi. Siinäkin voisit ottaa mallia naisilta. Naiset panostavat miehiä enemmän ihmissuhteiden ylläpitoon. Ei ole hyvä kenenkään jäädä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tota noin... jos sitä varusmiespalvelusta ei olisi, niin laskisitte ruplia jo nyt.
Joka tapauksessa varusmiespalvelus ei voi olla syynä tähän, koska se on ollut olemassa jo yli sata vuotta.
Ei lasketa ruplia muissakaan EU ja Nato maissa. Kuka voi olla ylpeä siitä että 100 vuotta vanha Venäjän perua oleva sortolaki on edelleen voimassa? Naisten asema onkin parantunut jo hyvin 2024 mutta miesten asema ja ahtaa roolimallit ovat Suomessa edelleen vuodelta 1924 jos verrataa Ruotsiin missä mies saa olla oma itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinusta läheiset välittää, paitsi jos olet sössinyt kaikki ihmissuhteesi. Siinäkin voisit ottaa mallia naisilta. Naiset panostavat miehiä enemmän ihmissuhteiden ylläpitoon. Ei ole hyvä kenenkään jäädä yksin.
Pelkää syyllistämistä
Vierailija kirjoitti:
Eipä löydy Hesarista tuollaista juttua, mitä aloittaja väittää lainaavansa.
Jep linkki näihin olisi hyvä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha on tasan oma vapaa valinta. Miehet syyttävät naisia jos MIES ta**aa tai rai*kaa naisen, mies"uhri" on totta kai aina inhimillinen ja arvokas. Kumma miten miehet halutaan pelastaa ja miten annatte heidän uhriutua heidän ITSENSÄ VALITSEMISTA rakenteista. Oman elämänsä päättämisen voi VALITA täysin vapaasti. Silti mies yritetään pelastaa samalla kun miehet itse ta**avat ja rai*kaavat naisia ja syyttävät vain uhria.
Miksi annatte näiden kaksinaamaisten käärmeiden vikistä heidän omista valinnoistaan? Kuka keksi asepalveluksen? Miehet. Kuka sitä _tutkitusti_ kannattaa? MIEHET. Kuka valitsee päättää oman elämänsä? Mies itse. Silti annatte näiden uhriutua :DDD
Mies on todellinen susi!
Kannattaa hakea apua oikeasti. Tuo viha ei ole enää terveellistä sinulle itsellesi vaikka se olisi aiheellistakin.
Te ette KOSKAAN ole käskeneet naisten ta*oille ja rai*kauksille ilakoivia UKKOJA hoitoon! Te olette vain hiljaa kun miehet uhkailee ta**amisella ja nauraa Kim Wallille. Käske miehesi hoitoon!
Mies vikisee ITSE keksimästään asepalveluksesta jota lähes kaikki miehet tutkitusri kannattaa! Mies saa itse päättää ta**aako itsensä! Pakottaako joku siihen? Pakottaako joku? Naisia pakotetaan seksiin ja naisia ta*etaan, eikä KETÄÄN KIINNOSTA.
Kenes vika se asepalvelus on? Miehet itse HALUAVAT sinne. Oma vika! Syytätte naisia rai*kauksista mutta pillitätte uhreina kun ITSE soditte. Syytätte kaikkia naisia vihreiden äänestämisestä vaikka lähes 90% miehistä kannattaa nykyistä asepalvelusmallia. Kenenköhän VIKA?
Miksi annatte näiden naisten ta**ajien vikistä kun he itse pilaavat elämänsä? Oma vika. Nainen ei itseään rai*kaa vaan mies. Oma vika jos päättää ta**aa itsensä. Lällällää!
Vierailija kirjoitti:
"Ei
Olen keski-ikäinen nainen ja kannatan tasa-arvoa. Ihan siitä on kyse: tasa-arvosta! Ei siitä että napsitaan etuja sieltä sun täältä mikä itseä milloinkin miellyttää".
Nii, mutku sodassa ei ole kyse tasa-arvosta, vaan tappamisesta, naisilla on omat hommansa mihin ne on velvoitettuja joihin ne sopii paremmin jos isoon pilliin puhalletaan.
Vain lapset, sairaat ja vanhukset ovat sodan ajan velvotteiden ulkopuolella.
Se toimii niin koska se on järkevää eri tilanteessa missä me ollaan nyt.
Nykyisen feministisen Suomen tuntien naisilla on oikeus lähteä sota-aikaan lomailemaan Dubaihin tai vaikka Kanarian aurinkoon Jamalin luokse. Miehellä vastaavaa oikeutta ei ole vaan lähtö tulee tykinruoaksi. Pakko ei tietenkään koske v. 2015 tulleita insinöörejä eikä kokoomuksen eliittimiehiä tai muita ökyrikkaita.
Luepas näitä viestejä. Täällä väitetään, että miehet tekevät itsemurhia koska naisten ei tarvitse käydä armeijaa.
Miehethän ovat kautta aikojen tehneet enemmän itsemurhia kuin naiset. Osasyynä varmaan se, että miehet ovat ihan biologisestikin (testosteronin vaikutuksesta) keskimäärin aggressiivisempia ja impulsiivisempia kuin naiset ja ottavat enemmän riskejä.
Ja sitten toki se, ettei miehen ole yhtä hyväksyttävää kuin naisten ilmaista tunteitaan (paitsi ehkä vihaa) eikä pyytää apua.
Veikkaan myös, että masennuksen määritelmä kuvaa paremmin naisten masennusta kuin miesten ja siksi miesten masennus on vaikeampi tunnistaa.
Oksettaa äitinä seurata tätä nykyajan seksismiä. On selvää, että en antais yhdenkään sovinistin alistaa tytärtäni ja ihan yhtä selvää, ettei yksikään miesvihaaja tule alistmaan poikaani.
Ihmettelen kuinka moni äiti on niin pohjattoman ITSEKÄS, että oman katkeruutensa vuoksi on valmis uhraamaan poikansa.
Tulen tukemaan tasa-arvoa tässä yhteiskunnassa viimeiseen asti. Mitään seksismiä ja sukupuolivihaa en siedä enkä tule sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkää syyllistämistä
Ei voi valittaa, ettei kukaan välitä jos ei itse vaivaudu muista välittämään.
Haulikolla hattuun niin kaikki on sen jälkeen hyvin.
Ei huolia tai murheita.
Tee tänään siitä totta!
Vierailija kirjoitti:
Luepas näitä viestejä. Täällä väitetään, että miehet tekevät itsemurhia koska naisten ei tarvitse käydä armeijaa.
Niinpä ja väitetään että miesten itsemurha on heidän omavika koska miehet ilakoivat naisten t..pamiselle ja r...kaamiselle. hulluja on joka lähtöönn.
Luoja mitä kaksinaamaisia vinkujia nämä ovat. Itse ta**avat naisia, syyttävät rai*kauksesta ja perhesur*asta naisuhria mutta sitten syyttävät naisia OMISTAKIN ____ITSE___mur*ista ja siitä että miehet ITSE ovat keksineet asepalveluksen jota he ITSE kannattavat eniten vain ITSELLEEN. Kenenköhän vika?
Miksi säälisin millään tavalla ITSE VALITTUA, vapaasti valittua, omaan kehoon kohdistuvaa valintaa samalla kun miehet ta**avat naisia, sallivat naisiin kohdistuvan väkivallan ja vain ilkkuvat rai*kauksen uhreille? Häh? :D Luoja mitä karseaa uhriutumista. Naisia kehotetaan vaihtamaan nimi ja pitämään perinnevaatteita ollakseen miehen omaisuutta, mutta mies uhriutuu kun itse päättää oman elämänsä? Tehän kehutte miten kaikki naisia alentava on vapautta ja miten naisiin saa kohdistaa väkivaltaa, eli millä logiikalla annatte miesten uhriutua heidän omista valinnoistaan?
Miehet syyttävät naisia miesten väkivallasta, ja silti jaksatte pillittää ja uhriutua miesten puolesta? Onko jokin valtio pakottanut miehet it*emu*hiin?
Naispappeus sallitaan vain luterilaisessa kirkossa. Suomessakin on siis ammatteja joita nainen ei saa harjoittaa. Kas kummaa kun miehiä ei pakotettu sukunimenvaihtoon, kuten naisille tehtiin vuoteen 1985. Miehille pakotetut sukunimet tai muuten ei heru tasa-arvoa. KAS KUN NAISET VAIHTAVAT NIMENSÄ IHAN KILTISTI MUTTA MIEHET PILLITTÄVÄT _____________________________HEIDÄN ITSENSÄ______________________________________ keksimästä pakkolaista!
Vierailija kirjoitti:
Luoja mitä kaksinaamaisia vinkujia nämä ovat. Itse ta**avat naisia, syyttävät rai*kauksesta ja perhesur*asta naisuhria mutta sitten syyttävät naisia OMISTAKIN ____ITSE___mur*ista ja siitä että miehet ITSE ovat keksineet asepalveluksen jota he ITSE kannattavat eniten vain ITSELLEEN. Kenenköhän vika?
Miksi säälisin millään tavalla ITSE VALITTUA, vapaasti valittua, omaan kehoon kohdistuvaa valintaa samalla kun miehet ta**avat naisia, sallivat naisiin kohdistuvan väkivallan ja vain ilkkuvat rai*kauksen uhreille? Häh? :D Luoja mitä karseaa uhriutumista. Naisia kehotetaan vaihtamaan nimi ja pitämään perinnevaatteita ollakseen miehen omaisuutta, mutta mies uhriutuu kun itse päättää oman elämänsä? Tehän kehutte miten kaikki naisia alentava on vapautta ja miten naisiin saa kohdistaa väkivaltaa, eli millä logiikalla annatte miesten uhriutua heidän omista valinnoistaan?
Miehet syyttävät naisia miesten väkivallasta, ja silti jaksatte pillit
Selvästi naisten henkinen pahoinvointikin vaatii enemmän huomiota🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko aivan mahdotonta, että miehet ottaisi itsekin vastuuta hyvinvoinnistaan?
eli ongelmiin on haettava apua eikä jäädä kotiin valittamaan kaiken surkeutta.
No tämä. Ja kannattaa todellakin katsoa peiliin, jos miesten väkivaltaisen ja myrkyllisen käytöksen tuomitseminen aiheuttaa miehelle niin pahan identiteettikriisin, että its emurha tuntuu ratkaisulta.
Syyttömän tuomitseminen yhä uudelleen on ratkaisusi`?
"Meille kerrotaan, että miehenä oleminen tarkoittaa myrkyllisyyttä ja väkivaltaisuutta. Tämä ajatusmalli jättää monet miehet tuntemaan itsensä arvottomiksi ja ymmärtämättömiksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja väitetään että miesten itsemurha on heidän omavika koska miehet ilakoivat naisten t..pamiselle ja r...kaamiselle. hulluja on joka lähtöönn.
Ette te ole koskaan kutsuneet naisten ta*oille ilakoivia miehiä hulluiksi ettekä käske heitä koskaan hoitoon. Miehet itse levittävät pelkkää vihaa ta*on ja rai*auksen naisuhreille, ja sitten ihmettelette miksi minua ei kiinnosta miehen ITSENÄ VALITSEMA itsemur*a? Tajuatko että se on vapaa valinta? :D Sen saa valitahhhhh! Kenen muun vika on ITSELLE TEHTY elämän päättäminen jos ei miehen itsensä? Mies itse syyttää naista kun mies ta**aa naisen ilman lupaa, mutta annatte näiden uhriutua? :DDDD
MISSÄ OLETTE TUOMINNEET NAISIIN KOHDISTUVAN VÄKIVALLAN JA MIKSETTE KÄSKE MIEHIÄ HOITOON?
Kukas se kannattaa Andrew Tatea? ;) Kuka? Kuka? Kuka? Naiset ja lesbotko? Eipä kukaan mies naisten ongelmia symppaa, mies syyttää parisuhdeväkivallasta naista. Minunko vika se on kun mies ta**aa itsensä?
MIKSI SYMPATISOISIN SUKUPUOLTA JONKA MIELESTÄ MINUT SAA TA**AA JOS PÄÄLLÄNI ON MEKKO? Menkää lukemaan Kim Wall keskustelua. Miesten mielestä naisen saa ta*paa jos hän matkustaa, on ulkona, käyttää shortseja tai provosoi. Ja sitten pitäisi olla empaattinen kun mies itse voi valita kuoleeko vai ei? :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te ole koskaan kutsuneet naisten ta*oille ilakoivia miehiä hulluiksi ettekä käske heitä koskaan hoitoon. Miehet itse levittävät pelkkää vihaa ta*on ja rai*auksen naisuhreille, ja sitten ihmettelette miksi minua ei kiinnosta miehen ITSENÄ VALITSEMA itsemur*a? Tajuatko että se on vapaa valinta? :D Sen saa valitahhhhh! Kenen muun vika on ITSELLE TEHTY elämän päättäminen jos ei miehen itsensä? Mies itse syyttää naista kun mies ta**aa naisen ilman lupaa, mutta annatte näiden uhriutua? :DDDD
MISSÄ OL
Sinulla taitaa olla aika pahat mt-ongelmat :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha on tasan oma vapaa valinta. Miehet syyttävät naisia jos MIES ta**aa tai rai*kaa naisen, mies"uhri" on totta kai aina inhimillinen ja arvokas. Kumma miten miehet halutaan pelastaa ja miten annatte heidän uhriutua heidän ITSENSÄ VALITSEMISTA rakenteista. Oman elämänsä päättämisen voi VALITA täysin vapaasti. Silti mies yritetään pelastaa samalla kun miehet itse ta**avat ja rai*kaavat naisia ja syyttävät vain uhria.
Miksi annatte näiden kaksinaamaisten käärmeiden vikistä heidän omista valinnoistaan? Kuka keksi asepalveluksen? Miehet. Kuka sitä _tutkitusti_ kannattaa? MIEHET. Kuka valitsee päättää oman elämänsä? Mies itse. Silti annatte näiden uhriutua :DDD
Mies on todellinen susi!
Kannattaa hakea apua oikeasti. Tuo viha ei ole enää terveellistä sinulle itsellesi vaikka se olisi aiheellistakin.
Kyllä olemme käskeneet heidät tuomiolle ja mahdollisesti hoitoonkin. Tämän kaiken on tehnyt yhteiskunta meidän valtuuttamana.
Eipä löydy Hesarista tuollaista juttua, mitä aloittaja väittää lainaavansa.