Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS Tutkijat varoittavat miesten itsemurhariskistä "Henkinen pahoinvointi vaatii enemmän huomiota"

Vierailija
30.03.2024 |

Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet huolestuttavan trendin: jopa 50 prosenttia itsemurhan tehneistä miehistä ei ole ollut merkkejä mielenterveyden ongelmista. Tämä haastaa perinteisen käsityksen siitä, että itsemurhat liittyvät ensisijaisesti diagnosoituun mielenterveyden häiriöön.

"Yhteiskunnassamme vallitsee kriisi, joka koskee miesten henkistä hyvinvointia", sanoo psykiatri ja Helsingin yliopiston opettaja Antti Koskinen. Hän on myös elämäntapavalmentaja, joka käyttää omaa kokemustaan addiktiosta auttaakseen muita parantamaan elämänlaatuaan.

Koskinen korostaa, että itsemurha-ajatukset saattavat johtua syvästä yksinäisyydestä ja hylätyksi tulemisen tunteesta. "Yritämme luoda yhteyksiä muihin, mutta jos koemme jatkuvasti torjuntaa, se voi ajaa meidät äärimmäisyyksiin."

Miehet kamppailevat usein rooliensa kanssa nyky-yhteiskunnassa, jossa heitä saatetaan pitää "myrkyllisinä" pelkän sukupuolensa vuoksi. "Meille kerrotaan, että miehenä oleminen tarkoittaa myrkyllisyyttä ja väkivaltaisuutta. Tämä ajatusmalli jättää monet miehet tuntemaan itsensä arvottomiksi ja ymmärtämättömiksi", Koskinen selittää.

Tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen eristäytyminen ja yksinäisyys ovat yleistyneet kaikissa sukupuolissa, mutta miehet ovat erityisen haavoittuvaisia. "Meidän on löydettävä tapoja käsitellä näitä tunteita terveellä tavalla, jotta emme turvaudu addiktioihin tai pahimmassa tapauksessa itsemurhaan", hän jatkaa.

Yhteiskunnan asenteet ja odotukset miesten rooleista voivat myös pahentaa ongelmaa. "Kun miehet ilmaisevat ahdistustaan tai pyytävät apua, heitä saatetaan pitää heikkoina. Tämä vain syventää heidän tuskaansa ja eristyneisyyttään", Koskinen toteaa.

Koskinen painottaa tarvetta purkaa nämä stigmoja ja luoda turvallisia yhteisöjä, joissa miehet voivat avoimesti keskustella kokemuksistaan ja tunteistaan. "Tarvitsemme enemmän tukiryhmiä ja resursseja miesten henkisen hyvinvoinnin tukemiseen. Yhteiskunnan on aika kuunnella ja ojentaa auttava käsi."

Tämän kriisin ratkaisemiseksi tarvitaan laaja-alaista lähestymistapaa, joka sisältää sekä yksilön että yhteiskunnan tason toimia. "Jokainen voi osallistua muutokseen. Aloita kuuntelemalla ja tarjoamalla tukea läheisillesi", Koskinen kannustaa.

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko aivan mahdotonta, että miehet ottaisi itsekin vastuuta hyvinvoinnistaan?

eli ongelmiin on haettava apua eikä jäädä kotiin valittamaan kaiken surkeutta. 

Tämähän se on. Osoitetaan syyttävä sormi muihin. Lue: naisiin.

Naisten pitäisi jotenkin pystyä pelastamaan miehet, toisaalta mies ei missään tapauksessa voi myöntää olevansa heikko. Mitä siis voi tehdä?

Jos itse ei ole valmis  ja halukas hakemaan apua, ei voi kuin syyttää itseään.

Yksi asia jota ei koskaan kerrota: MITEN naisten pitäisi pelastaa mies? Konkraattisesti minkälaisiin toimiin naisten tulisi ryhtyä?

Eikä nyt sitä samaa skeidaa riman laskemisesta ja siitä muusta iänikuisesta jankkauksesta.

Ei voida vaatia että naiset kieltää itsensä,  alistaa itsensä joihinkin sata vuotta vanhoihin kaavoihin joissa edellytetään että nainen on heikko, ei pärjää yksin, tarvitsee holhoojaa.  Ei omista sananvapautta jne. Siihen ei nyt todellakaan ole paluuta.

Jos miehen itsetunto on heikko, se on hänen oma velvollisuutensa tehdä asian eteen jotain. Itsetuntoaan on täysin mahdollista parantaa, mutta se ei lähde siitä että alistetaan toinen.  Ei ole mahdotonta oppia ymmärtämään että sekä nainen että mies voi seisoa rinnakkain, että nainen ei ole viemässä mieheltä mitään. Miehekkyys on sitä että myöntää toisen saman arvoiseksi. Että tunnustaa ja näyttää että on tunteet.  Tunnustaa että on myös heikko, ei menetä miehuuttaan sen takia.

Pitää myös muistaa että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun koko ajan saa esim. tältä palstalta lukea naisia halventavia aloituksia, mitä kamalampaa sontaa naisita totta kai siihen vastataan samalla mitalla. Vai odotatteko että naiset jää nöyrinä kuuntelemaan? Luuletteko että nostatte omaa arvoanne naisten silmissä, halua parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa?

Vierailija
102/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se oo koskaan oikeasti ollu minkään "MT ongelman" syytä, se on valhe mikä keksitään koska oikea ongelma koitetaan peitellä. 

Se on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että MIEHELTÄ on viety kokonaan sen tarkoitus elää ja nousta edes sängystä ylös aamuisin. Tää yhteiskunta on tehnyt sen itse. 

MIES tarvitsee syyn elää ja  tarkoituksen itselleen, nykyisessä yhteiskunnassa se on todella vaikeaa löytää monille miehistä.

Tää on ihan puhtaasti sen tak

Miksi lapsettomilla naisilla ei ole valvollisuuksi vaan pelkkiä etuoikeuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen asevelvollisuus ja koululaitos on suuri syy miesten pahoinvointiin. Kumpaakin naiset kannattavat koska hyötyvät siitä itse. Äidit pakottavat poikansa ilmaiseksi tykinruoaksi ja vaimot miehensä.

Voi helvetti mitä paskaa! Jos ei muutamaa kuukautta kestä intissä, niin aika ankeaa on elämänhallinta. Mikä tykinruoka - eihän Suomessa ole ollut sotia vuosikymmeniin! Nyt kun olisi kerrankin mahdollisuus puolustaa maataan, niin erotaan reservistä urakalla. Uskotko itse noita valheitasi?

No sithän naisetkin voi sinne pakottaa kun kyse on noin pienestä jutusta.

Onks tää sun naisviha ja incel kiukku nyt ihan oikeasti vaan sitä et pelkäät inttiin menoa? Sielä on kivaa ja se tekee sulle hyvää, paitsi jos asennoidut siihen just noin nii

Ei

Olen keski-ikäinen nainen ja kannatan tasa-arvoa. Ihan siitä on kyse: tasa-arvosta! Ei siitä että napsitaan etuja sieltä sun täältä mikä itseä milloinkin miellyttää. 

Vierailija
104/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lapsellinen jankutus intistä, joka sivuuttaa kaikki käytännön realiteetit sodankäynnissä tuhoaa ihan kaiken uskottavuuden miesten edustukselta tässä keskustelussa.

Vierailija
105/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onhan se nyt jotenkin raukkamaista selittää kaikki naisten viaksi. Naiset kyllä itse kantavat vastuun itsestään - miksi miehet eivät siihen kykene?"

Naiset kantaa vastuun itsestään? Senkö takia kaikki media on täynnä juttuja naisvihasta, yhteiskunnan patriarkaalisista rakenteista ja naisten kohtaamista väärykksistä? Mutta jos joku puhuu miesten itsemurhariskistä niin se on raukkamaista naisten viaksi selittämistä? Millainenkohan logiikka tuossa on takana?

Joo se on sitä vastuunottoa kun ottaa elämäänsä haittaavat vääristymät ja rakenteet puheeksi ja ajaa niihin muutosta sen sijaan että nuristaisiin kotona, lyötäisiin lapsiamme ja myrkytettäisiin miehemne.

Intti on ilmainen sotilaskoulutus miehille täyshoidolla ja päivärahalla. Missä muussa peruskoulutuksessa saa vastaavat edut?

Hullun paperit irtoaa äärimmäisen helpolla, jos inttiin ei halua mennä. Iso osa miehistä jättää väliin sekä intin että sivarin.

Vierailija
106/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se oo koskaan oikeasti ollu minkään "MT ongelman" syytä, se on valhe mikä keksitään koska oikea ongelma koitetaan peitellä. 

Se on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että MIEHELTÄ on viety kokonaan sen tarkoitus elää ja nousta edes sängystä ylös aamuisin. Tää yhteiskunta on tehnyt sen itse. 

MIES tarvitsee syyn elää ja  tarkoituksen itselleen, nykyisessä yhteiskunnassa se on todella vaikeaa löytää monille

Miksi miehiä ei syytetä kun heitä rai*kataan, t*etaan ja paloittelumur*ataan? Miksi sukunimet menee AINA miesten kautta, silloinkin kun "sen saa valitahhhh"? Miksi ihmeessä naisilla ei saisi olla etuja? Saahan pappikin olla vain mies, sukunimet menee vain miesten mukaan ja kaikki rai*kauksen uhrit ovat naisia. Luovupa itse niistä oikeuksistasi ensin.

Vierailija
107/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää lapsellinen jankutus intistä, joka sivuuttaa kaikki käytännön realiteetit sodankäynnissä tuhoaa ihan kaiken uskottavuuden miesten edustukselta tässä keskustelussa.

Mä mietin samaa, ampuvat itseään jalkaansa kun käyttävät keskustelua miesten ongelmista jonain gaslighting mahdollisuutena.

Vierailija
108/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pitäisi jotenkin pystyä pelastamaan miehet, toisaalta mies ei missään tapauksessa voi myöntää olevansa heikko. Mitä siis voi tehdä?

Yksi asia jota ei koskaan kerrota: MITEN naisten pitäisi pelastaa mies? Konkraattisesti minkälaisiin toimiin naisten tulisi ryhtyä?

Eikä nyt sitä samaa skeidaa riman laskemisesta ja siitä muusta iänikuisesta jankkauksesta.

Ei voida vaatia että naiset kieltää itsensä,  alistaa itsensä joihinkin sata vuotta vanhoihin kaavoihin joissa e

Koko aloituksessa ei mainittu naisia sanallakaan mutta tulit kuitenkin kirjoittamaan meille kilometrin pituisen womansplainingin siitä miten osoitettiin syyttävä sormi naisiin🥰

Vierailija
109/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja naiset ulisee palkallisesta vanhenpainvapaasta kun kuulemma pitäisi saada toimitusjohtajan palkka.

Vierailija
110/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIES tarvitsee syyn elää ja  tarkoituksen itselleen, nykyisessä yhteiskunnassa se on todella vaikeaa löytää monille miehistä.

Tää on ihan puhtaasti sen takia tapahtuva ilmiö, että miehiltä on leikattu ballit niin sanotusti kokonaan pois. 

Kerropa nyt sitten se tarkoitus mikä miehiltä on viety? MIKÄ se on?  Odotan malttamattomana kuulla!

Eiköhän jokaisella miehellä kuten naisellakin ole oma elämäntarkoituksensa? Ei sitä kenenkään puolesta voi päättää. 

Ei ainakaan minun elämäntarkoitustani päätä eikä määrittele kukaan muu kuin minä.  Syy elää on jokaisen löydettävä itse. Eihän sitä kukaan muu voi sinulle valmiina tuoda.

Jos on olemassa jokin kollektiiinen merkitys meisten kesken, kertokaa toki! Sitten voimmekin keskustella ihan toisella tasolla! 

Vierailija
111/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä on varmaan jotain yhteistä tämän miesten "jos jätät minut tapan itseni"- hokemisen kanssa.

Tai naisten syyllistäminen siitä, että eivät huoli ketä tahansa miespuolista.

Vierailija
112/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurha on tasan oma vapaa valinta. Miehet syyttävät naisia jos MIES ta**aa tai rai*kaa naisen, mies"uhri" on totta kai aina inhimillinen ja arvokas. Kumma miten miehet halutaan pelastaa ja miten annatte heidän uhriutua heidän ITSENSÄ VALITSEMISTA rakenteista. Oman elämänsä päättämisen voi VALITA täysin vapaasti. Silti mies yritetään pelastaa samalla kun miehet itse ta**avat ja rai*kaavat naisia ja syyttävät vain uhria.

Miksi annatte näiden kaksinaamaisten käärmeiden vikistä heidän omista valinnoistaan? Kuka keksi asepalveluksen? Miehet. Kuka sitä _tutkitusti_ kannattaa? MIEHET. Kuka valitsee päättää oman elämänsä? Mies itse. Silti annatte näiden uhriutua :DDD

Mies on todellinen susi!

Vierailija
113/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vier1ailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onhan se nyt jotenkin raukkamaista selittää kaikki naisten viaksi. Naiset kyllä itse kantavat vastuun itsestään - miksi miehet eivät siihen kykene?"

Naiset kantaa vastuun itsestään? Senkö takia kaikki media on täynnä juttuja naisvihasta, yhteiskunnan patriarkaalisista rakenteista ja naisten kohtaamista väärykksistä? Mutta jos joku puhuu miesten itsemurhariskistä niin se on raukkamaista naisten viaksi selittämistä? Millainenkohan logiikka tuossa on takana?

Joo se on sitä vastuunottoa kun ottaa elämäänsä haittaavat vääristymät ja rakenteet puheeksi ja ajaa niihin muutosta sen sijaan että nuristaisiin kotona, lyötäis

Niin on naurettavaa että jos mies haluaa kieltäytyä tästä paskasta koulutuksesta joutuu esittämään hullua. Tuo päivähoitopaikka maksaa vain 5e/pv sekä hyvällä tuurilla kämpän vuokran mutta ei muuta. Viikonloppuna et saa päivärahaa joten mistä saat ruokaa lomilla, miten maksat puhelinlaskun, hygieniatarvikkeet, kotivakuutuksen, bensat yms. Kaikki eivät asu vanhempien helmoissa eikä vanhemmat ole varakkaita. Intti voisikin olla pakollinen vain rikkaille porvarin pojille ja tytöille. Työläiselle tämä maa tarjoaa nykyään vain kurjuutta eikä kukaan hullu taistele eliitin omaisuuden puolesta.

Vierailija
114/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ainakin luopua siitä miehiä itseään syyllistävästä asenteesta että miehen on autettava itseään. Se ei selkeästikään toimi monenkaan miehen kohdalla vaan pahentaa asioita ja pahimmillaan aiheuttaa katkeruutta.

Vierailija
115/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurha on tasan oma vapaa valinta. Miehet syyttävät naisia jos MIES ta**aa tai rai*kaa naisen, mies"uhri" on totta kai aina inhimillinen ja arvokas. Kumma miten miehet halutaan pelastaa ja miten annatte heidän uhriutua heidän ITSENSÄ VALITSEMISTA rakenteista. Oman elämänsä päättämisen voi VALITA täysin vapaasti. Silti mies yritetään pelastaa samalla kun miehet itse ta**avat ja rai*kaavat naisia ja syyttävät vain uhria.

Miksi annatte näiden kaksinaamaisten käärmeiden vikistä heidän omista valinnoistaan? Kuka keksi asepalveluksen? Miehet. Kuka sitä _tutkitusti_ kannattaa? MIEHET. Kuka valitsee päättää oman elämänsä? Mies itse. Silti annatte näiden uhriutua :DDD

Mies on todellinen susi!

Kannattaa hakea apua oikeasti. Tuo viha ei ole enää terveellistä sinulle itsellesi vaikka se olisi aiheellistakin.

Vierailija
116/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on todellinen susi!

Onko naispuolisia inceleitä? No lukekaapa yllä oleva teksti. Viha ja syrjäytyminen ei ole sukupuolesta kiinni.

Vierailija
117/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin... jos sitä varusmiespalvelusta ei olisi, niin laskisitte ruplia jo nyt.

Joka tapauksessa varusmiespalvelus ei voi olla syynä tähän, koska se on ollut olemassa jo yli sata vuotta.

Vierailija
118/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida vaatia että naiset kieltää itsensä,  alistaa itsensä joihinkin sata vuotta vanhoihin kaavoihin joissa e

Mutta eihän itsemurhaan päätynyt vaadi keneltäkään yhtään mitään. Hän ei kaipaa pohdintoja siitä kenen vastuulla on puhua hänen ongelmistaan. Hän vain poistaa itsensä, usein hiljaisesti ja ilman ylimääräistä huomiota.

Vierailija
119/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIES tarvitsee syyn elää ja  tarkoituksen itselleen, nykyisessä yhteiskunnassa se on todella vaikeaa löytää monille

Saanko minä naisena rai*kata miehiä ja syyttää heitä akkalauman tuella?

Vierailija
120/157 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei

Olen keski-ikäinen nainen ja kannatan tasa-arvoa. Ihan siitä on kyse: tasa-arvosta! Ei siitä että napsitaan etuja sieltä sun täältä mikä itseä milloinkin miellyttää". 

Nii, mutku sodassa ei ole kyse tasa-arvosta, vaan tappamisesta, naisilla on omat hommansa mihin ne on velvoitettuja joihin ne sopii paremmin jos isoon pilliin puhalletaan.

Vain lapset, sairaat ja vanhukset ovat sodan ajan velvotteiden ulkopuolella.

Se toimii niin koska se on järkevää eri tilanteessa missä me ollaan nyt.