Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli eläkkeistä kasvaa - "Suurten ikäluokkien edustajat nauttivat suurista eduista"

Vierailija
30.03.2024 |

Viimeinkin tämä asia uskalletaan ottaa puheeksi. Mielestäni yli 3 tonnin eläkkeistä voisi alkaa leikata, ehkä parinkin tonnin yli menevistä, 

Kansa halusi leikkauksia, joten annettakoon niitä nyt kunnolla. Kyllähän tuo olisi ihan perusteltua. Kommenttiraita jutun perässä toki kertoo, että osa alkaa yskiä ihan kunnolla, mutta ei muuta kuin jämerä kädenpuristus, katsekontakti ja itseä niskasta kiinni niin kyllä se siitä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010316227.html

Kommentit (270)

Vierailija
241/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhmä eläkeläinen, mutta voisiko joku kertoa miten eläkeyhtiön minulle maksaman eläkkeen alennuksesta muodostuva "säästö" kulkeutuu valtion pohjattomaan kaivoon?  Veroprosenttini on nyt 30%. Tämän jälkeen käteeni jää 1115,-€.

Vierailija
242/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset imevät meistä nuoremmista sukupolvista kaikki mehut

Vierailija
244/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purra meni sorkkimaan vaarallisille vesille. Saa nähdä mitä seuraa. Olen kyllä tässä asiassa hänen kanssaan samaa mieltä mutta luulen että leikkaukset kohdistetaan pieniin eläkkeisiin ja isommat eläkkeet jätetään rauhaan. Tätähän ne tekee. Mutta katsellaan. Joka tapauksessa hyvä että viimein asiasta aletaan puhua. Yksi raja ylitetty.

Ei eläkkeitä voi loogisesti leikata, koska ne eivät ole menoerä valtiolle. Valtio ei maksa työeläkkeitä, vaan eläkerahastot, joiden toiminta on markkinaehtoista sijoitustoimintaa. Valtiolla ei ole mitään keinoa leikata olemassa olevia työeläkkeita.

valtion budjetista menee yli 10mrd eläkkeisiin joka vuosi.

Vierailija
245/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla samankokoisia eläkkeitä kuin ihmiset saa bruttopalkkaa? Ja nämä palkansaajat maksavat sitten näitä samankokoisia eläkkeitä. Kyllä tuo eläkejärjestelmä on tosiaan epäoikeudenmukainen monessakin suhteessa. Täällä nää mummot ulisee onnesta kun köyhätä yh:ltä viedään satasia ja samaan aikaan nauttivat jostain leskeneläkkeestä ja 3000 tonnin eläkkeistä, moni ei tule edes koskaan saamaan liksana tuollaisia summia!

Vierailija
246/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on väärin kaikkia alle 55-vuotiaita kohtaan!

Vierailija
247/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purra meni sorkkimaan vaarallisille vesille. Saa nähdä mitä seuraa. Olen kyllä tässä asiassa hänen kanssaan samaa mieltä mutta luulen että leikkaukset kohdistetaan pieniin eläkkeisiin ja isommat eläkkeet jätetään rauhaan. Tätähän ne tekee. Mutta katsellaan. Joka tapauksessa hyvä että viimein asiasta aletaan puhua. Yksi raja ylitetty.

Ei eläkkeitä voi loogisesti leikata, koska ne eivät ole menoerä valtiolle. Valtio ei maksa työeläkkeitä, vaan eläkerahastot, joiden toiminta on markkinaehtoista sijoitustoimintaa. Valtiolla ei ole mitään keinoa leikata olemassa olevia työeläkkeita.

valtion budjetista menee yli 10mrd eläkkeisiin joka vuosi.

ja ennen kuin joku sanoo höpöpö:

28.50. Eläkkeet ja korvaukset 5 224 163 000 €

33.40. Eläkkeet 4 996 600 000 €

http://www.valtionbudjetti.fi/

Vierailija
248/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin väärin, vieläkö tietäisi että mikä?

Vierailija
249/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on hyvä instrumentti palauttaa ylisuurista eläkkeistä osa takaisin niiden maksajille eli työssäkäyville. Eri maiden verosopimukset pitää irtisanoa eläketulon osalta niin, ettei veroja pääse pakoon muuttamalla Suomesta. Myös sote-maksuja voidaan korottaa, eläkeläisethän siellä suurin asiakasryhmä ovat.

Vierailija
250/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyhmä eläkeläinen, mutta voisiko joku kertoa miten eläkeyhtiön minulle maksaman eläkkeen alennuksesta muodostuva "säästö" kulkeutuu valtion pohjattomaan kaivoon?  Veroprosenttini on nyt 30%. Tämän jälkeen käteeni jää 1115,-€.

Tuskin tuonsuuruisesta eläkkeestä on tarvetta leikata. 2 300 olisi hyvä raja. Sitä ylimenevistä se raippavero, joka nyt menee vasta huomattavasti suuremmista eläkkeistä.

Vierailija
251/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion palkoista voisi ottaa kolmanneksen pois. Niin tulisi oikeaa säästöä. Eläkkeet eivät tule valtion budjetista, joten niistä ei saa mitään säästöä, vaikka ne lopettaisiin kokonaan.

Oma palkkani olisi tuon jälkeen suorastaan 1500e. Olen maisteri ns suorittavan tason työssä omalla alalla. Ei me kaikki valtion tekijät kiskota ökypalkkoja. Suurin osa on huonoilla paikoilla ja työehdoilla. Pomoilla toki ihan toisin.

Vierailija
252/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei leikata. Eläkeläiset ovat ansainneet isotkin eläkkeensä. Kyllä muillekin riittää ihan varmasti rahaa vielä.

Ja aivan ehdottomasti suuria eläkkeitä nostavat tulee laittaa kovaan leikkurin kun järjestelmä ei tule kestämäänvaan se täytyy vähitellen ajaa alas. Systeemi täytyy korvata yksilövastuullisella säästämisellä ja jako järjestelmä rakentaa vain perusturvan tasolle. Suurille nykyisin maksettaville eläkkeille tulee asettaa isot verot ja jatkossa eläkekatto.

Vierailija
253/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityissektorista voisi helposti leikata kolmanneksen. Niin paljon on haitallisia huijausfirmoja. Puhelinmyynti on tästä hyvä esimerkki. Tai yksityiset lääkäriasemat voisi laittaa palvelemaan kaikkia kansalaisia.

Miten tämä nyt auttaisi valtiontaloutta? Verotettavaa tuloa syntyisi vähemmän, ja työttömiä tulisi enemmän.

Vierailija
254/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan aineista, minä puhun ahkerista. Isä synt. V.1946 aloitti auton apupoikana 16v. Ajokortin saatuaan siirtyi ratin taakse linja-auton kuljettajaksi. Jäi sairaseläkkeelle 63v oltuaan töissä 46 vuotta  

Äiti synt v.1948 opiskeli apuhoitajaksi. Jäi eläkkeelle 64v, hoiti lapsia Lastenlinnassa 42 vuotta. 

Kiva heille. Itse menin töihin 16v toki seuralle valmentamaan, mutta palkkaa siitä sai. Vähän. Siitä pitäen olen ollut töissä, eli tässä kohtaa 16v. Toisinaan tehnyt kahtakin työtä. Kokopäiväistä ja osa-aikaista.

Edessä on näillä näkymin vielä n. 40v (mikäli seuraavan 40v aikana ei eläkeikä enää nouse). Eli työssäolovuosia kertyy ainakin 54 ja siinäkään vaiheessa ei välttämättä pääse eläkkeelle. Ja jos pääsee on jo raihnainen.

Vierailija
255/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velttoperseet ovat täällä taas sosialisoimassa kaikkea.

Suuret ikäluokat ovat eläkkeensä ansainneet, koska heidän työuransa kesti yli 40v.

Nuoremmilla kestää pidempään. Miksi he eivät ansaitse eläkettä?

Vierailija
256/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmettiä, taas suuret ikäluokat tulilinjalla.

"SUURTEN IKÄLUOKKIEN EDUSTAJAT NAUTTIVA SUURISTA EDUISTA"

Me olimme syynä siihen, että kouluja piti rakentaa. Miehitimme opiskelu - ja työpaikat. Olimme tulppana työpaikoilla, nuorten päästä ruorin ääreen. Lähdimme laumoittain eläkkeelle, mutta töihin tulijoita ei ollutkaan. Olemme tienanneet liikaa ja nautimme liian suurista eläkkeistä

Olemme täyttämässä hoito- ja sairaalapaikat, krematoriot tursuavat raatoja.

Eikö vähempi syyllistäminen riitä, antakaa meidän olla rauhassa.

Hoitakaa työnne ja lapsemme niinkuin mekin hoidimme!

Ai lapset aamulla ulos ja päästetään sitten illalla sisään?

Vierailija
257/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 luvun elintaso jokaiselle, niin kateus eläkeläisiä kohtaan loppunee. He kyllä niissä oloissa selviävät, mutta kermapyllyille tulee äitiä ikävä.

Valtion butjetti kiittää.

Käy, kunhan muutetaan myös eläkkeet 50-luvun tasolle.

Vierailija
258/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suurten ikäluokkien suuret edut mahtavat olla? Esimerkiksi oma äitini saa työeläkettä brutto 1560 e/kk, ei mitään asumistukia tai hoitolisiä. Mikä tuossa ikäistensä naisten tavallisessa eläkkeessä on se kateudenaihe?

Mun äiti saa eläkettä yli 4000 tonnia, hyvin on varaa leikata.

Äitisi on ollut iso boss.   Niitä 11 % suurista ikäluokista joilla on akateeminen koulutus 

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä kuukaudessa on 1900 e!

Et ole kuullut superkarttumasta, joka suurille ikäluokille säädettiin, ja sitten kun olivat päässeet muhkealle eläkkeelleen, poistettiin nuoremmilta?

Erittäin härski kusetus sekin. Eikä lajissaan ainoa suurten ikäluokkien kusetus.

Vierailija
259/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
260/270 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat (1945-50 syntyneet) on ongelma koska heitä oli alunperin niin paljon ja nykyään ihmiset elää pidempään, ikääntyneiden määrä muodostuu siis valtavaksi ja suurimmaksi Suomen historiassa. Huoltosuhde menee samalla ihan vinoon ja se itsessään on pommi.

Tästä on kyse. Asialle olisi pitänyt keksiä ratkaisu viimeistään 90-luvulla, mutta sitä ei tehty. Itsekäs sukupolvi. Väestökäyrä oli nähtävissä. Sen sijaan nostettiin nuorempien eläkeikää, eläkemaksuja ja annettiin ollla. Pääasia että itse pääsi eläkkeelle jopa alle 6-kymppisenä. Nykyään eläkeikä on 67 ja jopa 68 vuotta. Lähes kymmenen vuotta enemmän paljon isommilla eläkemaksuilla ja täysin erilaisessa yhteiskunnallisessa todellisuudessa kuin Kekkoslandiassa aikanaan. Työt on vaativampia, niitä on vähemmän, digitalisaatio jyllää, nuoret sekoaa jo lukiossa paineista.. jne.

Joskus voisi katsoa nämä vanhuksetkin peiliin. Joo, oli varmaan kovaa se 5

Tämä. Oli varmasti kurjaa. Mutta ei se lapsuus 90-luvulla ollut juuri parempaa. Nykylapsilla taas on kaikenlaista maallista hyvää, mutta turvattomuus aivan uusissa sfääreissä.

Vanhusten on pakko opetella katsomaan peiliin. He tekivät aikanaan huonoja ratkaisuja, jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen. Valitettavasti kukaan ei ole turvassa säästöistä, koska tämä on YHTEINEN yhteiskunta. Kaikkien pitää osallistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme