Gallup: Ottaisitko 3e polttoaineet vai sosiaaliturvan heikennykset
Vaihtoehtoina siis Kok-PS ja Kok-SDP hallitukset. Toki muitakin eroja olisi, mutta kysytään nyt näistä vaihtoehdoista.
Kommentit (46)
Kallis polttoaine ja energia = yleinen inflaatio ja hyödykkeiden hinnan nousu (alkaen ruuasta). Polttoaineiden verotuksen nosto edellä kuvatulla tavalla rokottaisi talouttani molemmilla tavoilla. Koska olen tukien ulkopuolella ja joudun käymään töissä autolla, tämä tuplahaitta ei tietenkään sovi minulle. Joten jos pakko valita niin tukien leikkaus.
Sen kuitenkin sanon, että pääkaupunkiseudun kelatuista menee aivan kohtuuton osuus Suomen ulkopuolelta tuleville eläteille. Näiden elättämisen tulee loppua. Tänne lyhyeksi aikaa duuniin tulevatkaan eivät saisi jäädä elämään tuilla, vaan jos duunit loppuvat eikä uusia haeta / löydy, niin sitten kotimaahan jos ei itseään pysty täällä elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla auto, ottaisin 3e polttoaineet" vastasin kiusallani, mutta en oikeasti ole tuota mieltä. Meillä on sähköautot, eikä polttoaineen hinnan korotus osu oikeeseen porukkaan.
Minusta veronkorotukset olisi paras. Ylempien tuloluokkien tuloveroa siis ylös. Myös konserttilippujen, lehtien ym alempaa alvia voisi nostaa.
Ai siis tuloveroa ylös että työntekeminen kannattaa vielä entistä vähemmän? Eikö 50% marginaalivero kaikesta yli 3000e tulosta muka riitä tai ole liikaa?
Ei ole 50% 3000 euron tuloista, älä höpäjä.
Kyllä, ylemmät tuloluokat voisi hyvin maksaa vaikka 0,5 - 1 prosenttiyksikön verran enemmän. 3000e tulot ei ole ylemmässä tuloluokassa, vaan keskiluokassa. Minä kuulun verottajan mukaan ylimpään tulodesiiliin, ja ihan hyvin liikenee vaikka se yksi prosentt
Kyllä on, voit tarkistaa itse ettei tarvitse vängätä turhaa. https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…
Itse en kuulu ylimpään desiiliin mutta ylempään keskiluokkaan kyllä ja en ole valmis maksamaan vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla auto, ottaisin 3e polttoaineet" vastasin kiusallani, mutta en oikeasti ole tuota mieltä. Meillä on sähköautot, eikä polttoaineen hinnan korotus osu oikeeseen porukkaan.
Minusta veronkorotukset olisi paras. Ylempien tuloluokkien tuloveroa siis ylös. Myös konserttilippujen, lehtien ym alempaa alvia voisi nostaa.
Ai siis tuloveroa ylös että työntekeminen kannattaa vielä entistä vähemmän? Eikö 50% marginaalivero kaikesta yli 3000e tulosta muka riitä tai ole liikaa?
Kyllä, ylemmät tuloluokat voisi hyvin maksaa vaikka 0,5 - 1 prosenttiyksikön verran enemmän. 3000e tulot ei ole ylemmässä tuloluokassa, vaan keskiluokassa. Minä kuulun verottajan mukaan ylimpään tulodesii
Kyllä on, voit tarkistaa itse ettei tarvitse vängätä turhaa. https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja
Itse en kuulu ylimpään desiiliin mutta ylempään keskiluokkaan kyllä ja en ole valmis maksamaan vielä enemmän.
No vähän täytyy pyöristää että tulee 50%, onhan se hieman alle. Mutta annappa kun kysyn, miksi viittaat marginaaliveroprosenttiin, kun ehdotus oli tuloveron koventamisesta, ns solidaarisuusvero, joka on nyt vain todella kovapalkkaisilla (noin 85 800 vuodessa) eli maksavat 2% enemmän, sitä voisi laajentaa myös vaikka esim 60 000 vuodessa tienaaviin asti.
Varakkaille tuo ei tee minkäänlaista lovea. Ei yhtään minkäänlaista. Suurituloiset eivät solidaarisuusveroa vastusta. -> https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/abc56369-d32d-45bb-86a1-3f55c315d…
Jopa suurituloiset vastustavat Orpon hallituksen kaavailua, eli että solidaarisuusveron alaraja nostettaisiin 150 000 vuosituloon. Jestas miten typerä hallitus kertakaikkiaan.
Kyllä noi leikkaukset on oikeutettuja joillekin. Tiedän useamman tyypin joka röhnöttää himassa pelaamassa leikkaa. Kolmikymppisiä miehiä. Ovat niin vaatimattomia luonteeltaan, että töitä ei siksi tarvitse tehdä. Nyt saavat näyttää sen todellisen vaatimattomuutensa. Yksi lähemmäs 60-vuotias on ollut työttömänä noin 20 vuotta. Asuu naisystävänsä kanssa pk-seudulla, mutta on kirjoilla omassa kämpässään, johon täydet tuet. Kämppä seisoo tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ylemmät tuloluokat voisi hyvin maksaa vaikka 0,5 - 1 prosenttiyksikön verran enemmän. 3000e tulot ei ole ylemmässä tuloluokassa, vaan keskiluokassa.
Siksi, että progression mittaamisen kannalta marginaaliveroprosentti on se oleellinen luku. Jo nyt jokaisesta lisäeurosta 3000e jälkeen maksetaan heti n. puolet veroa. Tuo todellakin tuntuu ainakin itselläni. Ehkä jos olet selkeästi ylimmässä tulodesiilissä niin sitten ei? Itsellä tulot on tuon n. 60 000e / vuosi, millä ei siis vielä kuuluta ylimpään desiiliin. Rahaa jää kuussa reilu 3000e ja ei sillä kyllä mitenkään herroiksi elele. Päinvastoin, mielestäni tuo 80 000e on vielä myös niin kohtuullinen palkka, että jokin solidaarisuusvero normaalin erittäin korkean progression päälle on vain sairasta ja kannustaa lähinnä hankkimaan leppoisan ja helpon työn.
EKP eli euroopan keskuspankki sanelee ohjauskoron, joka sitten taas sanelee meillä mm asuntolainojen, kulutusluottojen ja inflaation kehityksen.