Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikä ja sijoitus-salkun koko.

Vierailija
30.03.2024 |

Olen 32 ja 10500€

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aloittanut sijoittamisen vasta noin 6kk sitten, olen sitä ennen asuntolainaa lyhentänyt reippaammin ja asuntolainaa on enää 35 000e maksamatta. Asuntolainan kun olen maksanut pois niin jää se 500e/kk enemmän rahaa.

Tällä hetkellä salkkuni koko on vain noin 1000e, pyrkimys/tavoite on saada vuosittain muutama tonni sijoituksiin ja pyrin siihen että vanhana sieltä jotain sais kotia päin. 

M33

Vierailija
82/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

450842e

N26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v

Oma salkku noin 400te

Firman sijoitukset noin 150te, mutta näistä ei ole vielä maksettu voittoveroa (noin 20%) eli reaalisesti noin 120te. Ja toki jos tai kun sieltä ottaa tuloja ulos, niistä pitää maksaa joko tulo- tai osinkoverot.

Velaton asunto ison kaupungin keskustassa noin 200te.

Eli netto-omaisuus noin 700 tonnia, riippuu miten laskee.

Kaikki on omalla työllä säästetty, tuottoja ja arvonnousua tuosta on noin 150 tonnia. Suomessa olin keskipalkkaisessa työssä ja sieltä jäi säästöön noin 100 tonnia, muutin keskieurooppaan noin 7v sitten ja tältä ajalta on kertynyt loput. Palkkataso on niin paljon huimasti parempi, ja puolet tästä ajasta olen työskennellyt freelancena (IT-alalla) noin 200 tonnin vuosipalkalla. Ikinä ei olisi sama onnistunut suomessa.

Tavoite jäädä pois palkkatöistä vuoden lopussa, kerätä vielä siihen asti rahaa firman tilille, sitten nostella "osa-aikaisena" firmasta palkkaa pikkuhiljaa pois matalalla tuloverolla ja päälle tietty oman salkun osingot, jonka aikaa oma salkku saa vielä kasvaa taustalla. Sen varaan voi jäädä sitten kun firman rahat loppuu, (jos ei mitään draagista tapahdu osakemarkkinoilla) noin 8-10v päästä.

Vierailija
84/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

32v ei salkkua, mutta pussissa miljoonia odottamassa syöksyä. Ja lisää tulee joka päivä, liekkö ne niitä osinkoja, mihkä  mä joudun niitten kanssa, täytynee ostaa salkku. 

Vierailija
85/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te nää satojentuhansien säästöt keräätte? Vai onko yleensä takana perintöjä? Vai myytyjä yrityksiä? Palkkatuloilla perheellisen on Suomessa aika mahdoton vaurastua; pk-seudulla on hyvät palkat mutta kalliit asunnot; muualla Suomessa asunnot halvempia mutta niin on palkkatasokin. Julkisella taas on pelkkiä pätkätöitä

Olen nuorena perinyt pienen yksiön josta tuli varallisuuden pesämuna ja myöhemmin onnistunut ostamaan seuraavan asunnon puolison kanssa yleiseen hintatasoon nähden edullisesti. Pieneksi jäänyt asuntolaina maksettiin ripeästi osittain ylimääräisilläkin lyhennyksillä kun miehellä oli hyviä työkeikkoja ja itse sain takavuosina parit muutaman tonnin bonukset. Ollaaan ihan keskitulosia kuitenkin. Kun laina oli maksettu loppuun, lainanlyhennyssumma siirtyi sijoituksiin ja lisäsinkin vähän siihen päälle. Olen sijoittunut nyt säännöllisesti kuukausittain 1000-1500€ suurimmaksi osaksi USA/maailma-indeksirahastoihin sekä hyvää osinkoa maksaviin suoriin osakesijoituksiin ja nyt 56-vuotiaana kasassa on sijoituksissa 350000 + puskuria 20000 + se omistusasuntopuolikkaani hyvällä alueella Helsingissä.

Mitä aion sijoituksilla tehdä? Aion jatkaa sijoittamista eläkepäiviin saakka, jotka sijoitusten avulla toivottavasti alkavat pari vuotta aiemmin kuin virallisesti jäisin eläkkeelle. Olen sukulaisteni aisioita hoitaessani huomannut, kuinka hyvää eläkettä saavillakin rahaa kuluu enemmän kuin eläkettä tulee; joudutaan muuttamaan vuokralle kun kaksikerroksisessa omassa asunnossa ei enää pärjää (eikä siitä vanhasta asunnosta ehkä saakaan niin paljon kuin oli ajatelut), tulee sairalakuluja, lääkekuluja, kunnallista ja yksityistä kotihoitoa jne.jne. Niihinkin haluan varautua. Matkan varrelle on jo tullut yhteensä viiden tonnin hoitoja vaatinut ihan puun takaa tullut terveysongelma ja tulossa on viimeistään viiden vuoden sisään kylpyhuoneremonttia, uusien kodinkoneiden hankintaa jne. Niihin on hyvä varautua.

Vierailija
86/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

M52, 900t€

Vierailija
87/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 390t euroa. Ikää 36v

Vierailija
88/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.3m € on, normit siis tällä palstalla

Vierailija
89/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

56v ja 57 000e rahastoissa.

Reilu pari vuotta sitten oli 60 000, mutta sen jälkeen arvo kyykkäsi kymppitonnilla. Nyt on alkanut taas kuroa takaisin.

Aion jäädä näillä näkymin 62v varhaiseläkkeelle ja käytän em rahoja kompensoimaan tulonmenetystä. Kerran täällä eletään ja haluan pois raskaasta työelämästä yhdessä mieheni kanssa, kun pääsee vanhuuseläkkeelle parin vuoden päästä.

Vierailija
90/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

160 000e, 2 sijotus asuntoa ja pankkitilillä 15 000e. 

41v

Vierailija
91/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

~800t€

M35

Vierailija
92/94 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... en nyt tiedä onko tuo mun  salkku sijoitussalkku, mutta nopeasti mitattuna on 50x25x7,5cm eli tilavuus on n.  9 300-9 400cm3. Omaisuuden arvo vaikea määrittää, mutta riittävästi peltoa, metsää ja rakennuksia🙂

Vierailija
93/94 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiilä on aika isot sijoitussalkut,, joku kyseli tässä keskustelussa, miten sellainen tehdään. Se säästetään, esim. en ole koru-, kello-, käsilaukku-nainen. Ne on, mutta ei useita ja hintavia merkkejä. Perheessä on vain yksi auto, joka on arvoltaan kymppitonnin luokkaa, emme omistama mökkiä. Emme sido rahaa seiniin (paitsi koti ja sijoitusasunnot). Matkustelemme aika paljon, koska se tuottaa meille iloa. Varallisuutta ei arvaisi kukaan. Perintöä ei olla saatu. 

Vierailija
94/94 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliviivaa ei tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi