Ikä ja sijoitus-salkun koko.
Kommentit (94)
53 ja 190 000 ja kasvussa. Olen ansiosidonnaisella ja velaton.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te nää satojentuhansien säästöt keräätte? Vai onko yleensä takana perintöjä? Vai myytyjä yrityksiä? Palkkatuloilla perheellisen on Suomessa aika mahdoton vaurastua; pk-seudulla on hyvät palkat mutta kalliit asunnot; muualla Suomessa asunnot halvempia mutta niin on palkkatasokin. Julkisella taas on pelkkiä pätkätöitä
Itselläni on 53 ikää ja 190 tuhatta salkussa. Itse olen siitä säästänyt ehkä 20 000€ ja loppu on perintöä ja sijoitustuottoa korkoa korolle efektillä. Sijoittamaan aloin 35-vuotiaana. Nyt suurin osa rahasta on osinko-osakkeissa, mutta sijoittaminen on minulle harrastus ja käyn vipukauppaa, josta voitot ovat olleet parin vuoden aikana huomattavat. Homma helpottui kun sain 70000€ kasaan ja uskalsin ottaa 20 tuhatta tuohon aktiivikauppaan. Nyt siitä tulee voittoa, jotka sijoitan jenkki-indekseihin ja osinko-osakkeisiin. Päivätöissäkin käyn, mutta laiskasti. Sen verran että päivärahat saa nollattua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te nää satojentuhansien säästöt keräätte? Vai onko yleensä takana perintöjä? Vai myytyjä yrityksiä? Palkkatuloilla perheellisen on Suomessa aika mahdoton vaurastua; pk-seudulla on hyvät palkat mutta kalliit asunnot; muualla Suomessa asunnot halvempia mutta niin on palkkatasokin. Julkisella taas on pelkkiä pätkätöitä
Kouluttauduin ekonomiksi ja opettelin ymmärtämään sijoittamista ja muita raha-asioita. Säästämään ryhdyin jo lapsena. Säästin kesätyörahat ym. Pitkäjänteisyys on se juttu, joka mahdollistaa vaurastumisen taviksillekin.
"Ei tullut mieleen opettaa lapselle talousasioita? Itse opetin omaani jo vauvaikäisestä alkaen ja kannatti, mutta tietty muiden asiat eivät minulle kuulu. Sivusta"
Ei ollut siitä kiinni, etteikö olisi opetettu. Täysi-ikäiset tekevät kuitenkin omat ratkaisunsa, vaikka kuinka olisit tehnyt parhaasi talouskasvatuksen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
"Ei tullut mieleen opettaa lapselle talousasioita? Itse opetin omaani jo vauvaikäisestä alkaen ja kannatti, mutta tietty muiden asiat eivät minulle kuulu. Sivusta"
Ei ollut siitä kiinni, etteikö olisi opetettu. Täysi-ikäiset tekevät kuitenkin omat ratkaisunsa, vaikka kuinka olisit tehnyt parhaasi talouskasvatuksen suhteen.
Ainakin ellei ole oppi mennyt perille... kannattaa aloittaa aikaisin. 16-vuotiaana on jo myöhäistä opettaa perusasioita taloudesta
35v ja 15 000e ja velkaa asunnosta niin paljon, että myydessäkin jäisi asuntolainan maksettavaksi. Lisäksi putkiremontti alkamassa minkä hinta on suurempi kuin koko asunnon arvo. Olen siis lopulta maksanut asunnosta kolminkertaisen hinnan mitä joskus myydessä tulen saamaan takaisin.
Ajattelin vain kertoa, koska tällä palstalla on yleisempää se, että kaikilla on vähintään puolen miljoonan omaisuus ja elämä pyyhkii rahallisesti hyvin. No, on myös meitä joilla ei mennyt raha-asiat yrityksestä huolimatta yhtä hyvin kuin muilla...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut perintöä 90k€ josta 10k€ meni autoon ja 40k€ miehelle. Mies on saanut perintöä joku 30k€. Muuten sijoitukset ovat kertyneet palkkatuloista säästämällä ja sijoittamalla. Mies on saanut muutaman vuoden ajan todella suuria bonuksia, koska bonukset ovat osakepalkkioita ja osakkeen arvo on noussut todella voimakkaasti. Nyt maaliskuussa hänen saamansa osakepalkkioiden arvo oli melkein 150k€, mikä taisi kyllä olla ennätys, ja tästä eteenpäin ne ovat kyllä pienempiä, koska saatavien osakkeiden määrä laskee. Mutta kun säännöllisesti saa 3kk välein edes muutaman kymppitonnin bonuksia, niin kyllä niistä ajan mittaan jää sijoitettavaa, vaikka puolet meneekin veroihin.
Se 205k€ + 1,8M€
37v. ja salkun koko noin 90k. Ihan palkkatöistä säästetyllä rahalla.
Ikä 54 vuotta. Salkku Cavalet 52x38x12 cm.
47v salkku on pieni ja m*lkku vielä pienempi.
63 v ja 1,5 M salkun koko. Jäin töistä pois viisi vuotta sitten kun salkku ylitti miljoonan rajan. Perintöä olen saanut n. 200 000 euroa, jonka sijoitin osakkeisiin. Paljon olen tehnyt mokiakin sijoitustoiminnassa, mutta voitot kuitenkin ovat aina olleet isommat kuin tappiot.
Ikää 47. Sijoituksissa vajaat 50 000 Euroa. Asuntolainaa 28 000. Perustasoinen omakotitalo Tampereen lähiössä. Lisäksi omistan neljäsosan (siskon kanssa puoliksi puolikkaan) kolmiosta Kalevassa, jossa asuu 76-vuotias äitini. Tulenko vielä perimään jotain? Kyllä. Isä oli p.a. Hänellä oli vain tuo asunnon puolikas. Äitillä sen sijaan on varallisuutta asunnon osuutensa lisäksi useampia satojatuhansia Euroja sekä mökki.
40, 6000 e josta 1000 e voittoa, nettovarallisuus 26 000e
10 vuotta sitten mulla oli vuokra-asunto, velkaa 30 000e kulutusluottoina, opintolainana ja luottokorttivelkoina.
Terapia ja traumojen käsittely...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52 v a noin 500000 EUR.
Ohis: Jäisin välittömästi pois työelämästä ja oravanpyörästä, jos minulla olisi 52-vuotiaana puolen miltsin osakesalkku. Pikkuhiljaa kuluttaisin vaan pääomaa sinne eläkeikään saakka ja eläisin loppuelämän vapaana. Toivottavasti lainatun viestin kirjoittaja on hoksannut saman asian. :)
Sä et osaa laskea 🙄
Jos nuo ovat osinkoa maksavia osakkeita mitä hänellä on, oletetaan vaikka 4-5% vuosituotolla, niin totta vie tuo riittäisi minullekin. Ei edes tarvitsisi juuri pääomia syödä, kun talo jo maksettu ja pienikulutuksinen olen. Tykkään vain lojuskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52 v a noin 500000 EUR.
Ohis: Jäisin välittömästi pois työelämästä ja oravanpyörästä, jos minulla olisi 52-vuotiaana puolen miltsin osakesalkku. Pikkuhiljaa kuluttaisin vaan pääomaa sinne eläkeikään saakka ja eläisin loppuelämän vapaana. Toivottavasti lainatun viestin kirjoittaja on hoksannut saman asian. :)
500 000 euron salkku ei mitenkään järkevästi riitä loppuelämäksi. Noin 2 miljoonan salkulla voisi ihan mukavaa elämää viettää. Jos työ on ihan siedettävää niin ilman muuta kannattaa töitä tehdä jos on noin pieni salkku. Näin saa paljon siedettävämmän elintason.
No tuohan riippuu täysin elintasosta. Itse ikäni matalilla menoina eläneenä eläisin samanlaista hyvää elämää tuollaisella salkulla leikiten.
Vierailija kirjoitti:
Pienistä duunarin tuloistani olen sijoitellut ja kerryttänyt muutaman kymppitonnin salkun. Jos olisin tajunnut aloittaa jo parikymppisenä juippina, olisi minullakin salkun koko ylittänyt satatonnia jo kauan aikaa sitten.
M44
Mä luulen että iso osa muodostuu perinnöistä.
Nyt kun suomalaisten suurimmat omaisuuserät eli asuntojen hinnat laskevat kovaa vauhtia - ja osassa Suomea muuttuvat käytännössä arvottomiksi, varmaankin perinnöt taas tulevaisuudessa pienenevät.
Kun pääasiallinen perintö on 60 - 80-luvulla rakennettu omakotitalo, alkaa perinnön arvo olla lähinnä kuluerä. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta toki (talon sijainti erityisen hyvä esim merenrannalla tai suuren sisävesistön rannalla lähellä isoa kaupunkia).