Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
1621/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ääliömäinen, huonosti käyttäytynyt miniä. Ei ruokapöydässä aleta arvostelemaan toisten syömisiä eikä syömätapoja, keskustellaan mukavista aiheista ja annetaan ruokarauha. Käytöskouluun!!! 

Vierailija
1622/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin koulutettu trolli, taas kylvää epäsopua. Onneksi kukaan ei oikeasti usko sepustusta. Aika tasokas yritys :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lammasuoka tuoksui niin hyvältä ja houkuttelevalta, että vegaanin ja kasvissyöjän alkoi tehdä sitä mieli. Sitten he säikähtivät omia halujaan ja tarvitsivat äänekästä uskonvahvistusta....  

Vierailija
1624/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin koulutettu trolli, taas kylvää epäsopua. Onneksi kukaan ei oikeasti usko sepustusta. Aika tasokas yritys :)

Aika kunniottamaton vastaus sanoisin eli sinulla näköjään ei ole kokemusta tämmöisestä. Meitä on monia itse yhtyen mummon kirjoitukseen kokemuksella miten eri ruokavaliolla saatetaan niitä ketkä kuten mummo laittaa parhaansa mukaan että kaikilla on se ruoka minkä on toivonut ja siinä jos missä on kova työ olla kaikille mieliksi eikä kumminkaan ruokailu hetki onnistu. Miniällä huonoa käytöstä. Minulla miniä joka marisee joka asiasta niin olen sanonut että meillä tehdään näin syödään näin jos ei kelpaa tuo omat eväät. 

Me mummot ja papat ei meidän tarvitse passata miniöitä eikä vävyjä heidän kuuluu auttaa meitä eikä odottaa valmista. 

Miettikää mitä te iän myötä itse arvostatte silloin kun tarvitsette joskus apu oletteko opettaneet omat lapsenne arvostamaan ruokaa kuka sen tekee ja tarvitsee apua. Vai otatteko puhelimet käteen ja luulette että asiat hoituu niin.

Vierailija
1625/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn mummon kirjoitukseen.

Meillä on ollut joka juhlapyhinä aiemmin sama ongelma. Ensin hyvää hyvyyttä laitat kiltisti kaikille sen ruoan minkä pyytävät yksi syö sitä toinen tätä.

MUTTA sitten loppui passaaminen. Allergiat on asia erikseen ja ne otetaan huomioon aina, mutta nämä vegaanit, seka kasvis ruoka jne. niin saavat tuoda omat ruokansa itse. Itse en ole syönyt punaista lihaa v1991 lähtien enkä syö ( terveys syistä) joten syön pyhinä sitten kalaa tai kalkkunaa ja jokainen sen tietää mitä mummo syö. 

Meillä miniä marisee joka asiasta ja ei saa sitä eikä tätä syödä sekä ruokavalio on niukka. Olen sanonut että jokainen syö oman terveytensä tai tottumuksensa takia miltä tuntuu ja jos ei kelpaa tuo omat eväät. Nyt vuosien ajan on toinen lapsen perhe tuonut omat ruoat ( monenlaisia allergioita) ja silti pyhä päivinä ruokapöydässä saa olla niitä liha/ lammas ym. ruokia. Eli jokainen ottaa sitä mistä tykkää. Erikseen emme papan kanssa eri ruokia enään tee eikä meidän tarvitse. 

Jos ei yhteinen pyhien vietto suju yhdessä ja vietetä yhteistä aikaa että pahoittelemme toisten mieltä, niin sitten saa olla pois. Sillä toista kymmentä vuotta kestin kaikki joulu ym. pyhät jatkuvasti riittää milloin miniän tai vävyn puolelta niin sitten katkaisin lopulta ja sanoin että jos ei mahduta saman pöydän ääressä olemaan aina hampaat irvessä niin pyhien vietto loppuu mummolassa.

Pari vuotta meni että oltiin kahdestaan ja nyt meidät on kutsuttu nuorille syömään ja vien kalan tai kokonaisen kalkkunan ;) ja kaikki syövät yhteisymmärryksessä ja mikä itse kullekin maistuu. 

Ei kenenkään omassa kodissa tarvitse passata ketään joka aiheuttaa riitaa tai valittaa tarjoilusta. Auttakaa mummoja ja pappoja tehkää yhdessä heidän kanssaan juhlapyhät sekä arki olkaa läsnä 🙏

Vierailija
1626/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Vieraiden pitäisi osata käyttäytyä. Ei emännän vika. 

Vierailija
1627/1648 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää on sekin, että teet niska vääränä niitä puhdasoppisia vegaanimössöjä vieraalle ja sitten kun kahvipöydässä on tarjolla myös ei-vegaaneille vaikkapa juustokakku, niin tämä vegaani ottaa siitä ison palan myös. Selityksenä, että kyllä minä nyt vähän voin maistaa kuitenkin. Tarkkaan kysellyt muista ruuista, että onko nyt varmasti vegaanista. No, olisin minä mielelläni oikaisut niissä muissakin tarjottavissa enkä ostellut kummallisia ja kalliita vegaanimömmöpurkkeja, joista jää vielä puolet käyttämättä johonkin jääkaapin perukoille. Jos nyt kerran vähän voi maistaa. Tahdon sanoa, että jos on vegaani, niin on sitä sitten kunnolla. 

Vierailija
1628/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Entä jos on kasviksille(osalle)allerginen -soija, herneet, sipuli, tomaatti ym. EI TAIDA OLLA HELPPOO ? Annetaan ruokarauha.

Vierailija
1629/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten yhteisiä ruokailuja pitää edes olla? Tässä aiempaakin joku sanoi että vuosia tätä samaa itkua, kuka jaksaa? 

Kävisikö yhteinen ruokailu ravintolassa, jokainen maksaa omansa tai ihan vain yhteinen kahvittelu kotona?

Vierailija
1630/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi vaikea kuvitella, että marisisi tarjoiluista.

Oletko kertonut jo kutsuvaiheessa mitä pöydässä on?

Miksi ylipäätään pitää syödä sitten aina yhdessä. Viettäkää omat juhlanne niinkuin huvittaa.

Vierailija
1631/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kotiini ei tarvitse kenenkään tulla arvostelemaan ja syyllistämään minua omista syömisistäni. En minäkään paasaa muille omista valinnoistani.

Vierailija
1632/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten yhteisiä ruokailuja pitää edes olla? Tässä aiempaakin joku sanoi että vuosia tätä samaa itkua, kuka jaksaa? 

Kävisikö yhteinen ruokailu ravintolassa, jokainen maksaa omansa tai ihan vain yhteinen kahvittelu kotona?

Näin. Kustannuksetkin jakautuisivat oikein, eikä jäisi kasvis/vegaaniruokia pilaantumaan kaappiin.

Toinen hyvä vaihtoehto on se, että kaikki tuovat jotain itselleen sopivaa nyyttäriperiaatteella.

Vierailija
1633/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä viherpiiperät ja vegaanipellet haluaa määrätä, mitä toiset syö. Mä syön grillipihviä ja käy sekä nauta että sika. Myös lohifile ja broilerin file on ihan ok. Ihminen on sekaravinnon käyttäjä ja pelkällä kasvisruualla tulee puutetta B12-vitamiinista ja essentielleistä aminohapoista. Tiedän kyllä, että kun oikein viilaa jotain sopivia papuja ja linssejä safkaan niin nekin voi saada riittään sen verran, että ei sairastu suoranaiseen puutteeseen, mutta optimaaliseen ravitsemukseen ne ei riitä.

Kyllä ongelmat johtuu siitä, että ihmisiä on muutama miljardi liikaa. Ihminen on sekaravinnon syöjä ja painonhallintaan auttaa hyvin liha ja rasvat. Hiilarit lihottaa. Kasviksia pitää syödä, että saa vitamiinit. Lakatkaa lisääntymästä ja syökää hyvin.

Vierailija
1634/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö aloittajamummo on puhelakossa jälkikasvun kanssa?

Vierailija
1635/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söikö mummo jouluateriaa lasten kanssa?

Vierailija
1636/1648 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että ei se tuolla porukalla asiasta tule yhtään sen helpompaa.

Vierailija
1637/1648 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennä kenenkään kotiin. Ennen Joulua yhdessä ravintolaan syömään yhdessä. Valitkoon jokainen sitten syömisensä. Ei jouluja yhdessä tarvitse viettää. Emme mieheni kanssa koskaan mene lasten luokse jouluaattona joulupäivänä. Tapanina joskus voidaan tavata. Ulkomaillekin on menty karkuun koko touhua. Yhdessä ollaan muulloin paljon.

Vierailija
1638/1648 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin tälläkin palstalla avautuu viisas mummo!

Vierailija
1639/1648 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö aloittajamummo on puhelakossa jälkikasvun kanssa?

On varmaan onnessaan, kun on saanut ehtaa peräkammariainesta olevan poikansa takaisin kotiin mamman helmoihin.

Vierailija
1640/1648 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot onkin parasta kylmänä ja avattuna - taidankin mennä katsomaan Hiljaista todistajaa :D.

T. Mummo joka inhoaa ap:n kaltaisia kieroja ja valehtelevia uhriutujia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan