Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Ihmiskunnan suuri määrä on syynä suureen energiatarpeeseen. On käytännönläheisen evoluution tulos, että energiantarpeen tyydyttämiseen vegaanisesti ei maapallolla ole mahdollisuuksia. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ole ollut vielä edes pääsiäisaterioden aika.
Taitaa olla keksitty juttu taas.
29.3.2024 oli pitkäperjantai. Juttu kirjoitettu 30.3 joten kukkuuuuu, oli pääsiäinen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä asiat vegaani, woke, punavihreä ja mielisairas kuuluvat yhteen.
Ovat aivopestyjä, heikkoja yksilöitä.
Mutta helvatin kiukkuisia ja tuomitsevia.
Onneksi sinä et tuomitse vaan hyväksyt esim vegaanit, punavihreät ja mielisairaat, etkä hauku tai arvostele heitä mitenkään. Olet hyvä ihminen (not).
Yksi asia, joka ehkä on jäänyt joiltakin huomaamatta, on eläinpopulaatio. Nykyisin sitä säännellään verrattain voimallisesti. Vapaasti laajentuessaan se tarvitsee suurimman osan vihreästä, jolloin ruoantuontanto romahtaa. Jos taas nautaeläimet surmataan, puututaan luonnon diversiteettin, jonka vaikutuksia emme tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta enkä voisi kuvitella syöväni ruokaa, joka on tehty paistinpannulla tai kattilassa, jota on käytetty liharuokien valmistamiseen. En myöskään istu pöytään, jossa on tapettua eläintä. En pyri rajoittamaan muita vaan äänestän jaloillani.
Ja sen huomaa, että olet kasvissyöjä. Tuskin kukaan sun tuttu mihinkään sua kutsutaan, kun olen noin saata nan ahdasmielinen. Lihansyöjiä ihmiset on ollut aina ja toi kasvissyönti villitys johtaa syöjänsä turmioon. Aivot rapistuu, lihakset puuttuu, ja vahvemman ravinnon puutteessa kiskotaan makeaa mahan täydeltä saadakseen energiatasoja nostettua. Tunnen muutaman kasvissyöjän ja huolella ovat ylipainoisia, koska mässäävät makeaa kun pitää koko ajan mättää lärviin jotakin kun heinillä nälkä ei taitu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunnan suuri määrä on syynä suureen energiatarpeeseen. On käytännönläheisen evoluution tulos, että energiantarpeen tyydyttämiseen vegaanisesti ei maapallolla ole mahdollisuuksia. Piste.
Kukaa sanoo, että pitää olla vegaani? Pelkkä kasvissyönti riittää. Siis vegaaneja on maapallon ihmisistä varmaan 0,0001% joten he eivät voi maapalloa pelastaa, vaikka eivät kuluttaisi tai söisi yhtään mitään. Jotenkin naurettavaa tämä vinkuminen vegaaneista ja siitä miten heidän ruokavalio tuhoaa maapallon. Heitä on todella vähän. Kyllä se on lihansyönti ja maidon juonti joka sen maapallon pilaa jos joku. Ei vegaanit koskaan.
Kamala pelkoa ja viha vegaaneja kohtaan, ihan kui heidän valintansa tämän pallon tuhoaisi. Naurettavaa. Ja maapallo tuhoutuu vain sen takia, kun he eivät käytä eläimiä ravintonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta enkä voisi kuvitella syöväni ruokaa, joka on tehty paistinpannulla tai kattilassa, jota on käytetty liharuokien valmistamiseen. En myöskään istu pöytään, jossa on tapettua eläintä. En pyri rajoittamaan muita vaan äänestän jaloillani.
Ja sen huomaa, että olet kasvissyöjä. Tuskin kukaan sun tuttu mihinkään sua kutsutaan, kun olen noin saata nan ahdasmielinen. Lihansyöjiä ihmiset on ollut aina ja toi kasvissyönti villitys johtaa syöjänsä turmioon. Aivot rapistuu, lihakset puuttuu, ja vahvemman ravinnon puutteessa kiskotaan makeaa mahan täydeltä saadakseen energiatasoja nostettua. Tunnen muutaman kasvissyöjän ja huolella ovat ylipainoisia, koska mässäävät makeaa kun pitää koko ajan mättää lärviin jotakin kun heinillä nälkä ei taitu.
Lihansyöjät ne on ahdasmielisiä. Jos joku ei syö lihaa on hän pirusta seuraava, sen todistaa tämäkin ketju :D Ihmisessä ei tarvitse olla muuta "vikaa", kun se, ettei syö lihaa ja hän on maapallon pahin paska. Varmaan jopa pe*darit ja rais*karitkin on parempia, kun ne kuitenkin syövät lihaa.
Lihansyönti yksin voi pelastaa maapallon, jos joku ei syö lihaa, hän tuhoaa koko maapallon.
Näin suvaitsevaisia lihansyöjät on.
Tuskin tässäkään ketjussa mesoavista lihansyöjistä juuri kukaan tuntee yhtään "vegaania"(joiksi ihmiset luulee kaikkia, jotka ei syö lihaa, vaikka tämähän ei ole totta. Vegaaneja on todella vähän ja kasvissyöjiäkin vain vähän enemmän)Suomessa kasvissyöjiä on noin 10% ja heistä vegaaneja muutama %.
Joten hyvin harvan tuttavapiirissä noita on. Alkoholisteja on paljon paljon enemmän ja heistä onn enemmän haittaa, mutta sehän ei ole ongelma. Se on, jos joku ei syö lihaa.
Suomessa on myös absolutisteja noin 12% väestöstä ja sekin on monelle suuri ongelma. Erilaista ei hyväksytä. Kaikkien pitää olla samanlaisia, syödä lihaa ja juoda viinaa. Muuten on outo.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla vegaani, kasvissyönti riittää. Piste. Vegaani ja kasvissyäjä on kaksi eri asiaa ja aika kaukana toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaa sanoo, että pitää olla vegaani? Pelkkä kasvissyönti riittää. Siis vegaaneja on maapallon ihmisistä varmaan 0,0001% joten he eivät voi maapalloa pelastaa, vaikka eivät kuluttaisi tai söisi yhtään mitään. Jotenkin naurettavaa tämä vinkuminen vegaaneista ja siitä miten heidän ruokavalio tuhoaa maapallon. Heitä on todella vähän. Kyllä se on lihansyönti ja maidon juonti joka sen maapallon pilaa jos joku. Ei vegaanit koskaan.
Kamala pelkoa ja viha vegaaneja kohtaan, ihan kui heidän valintansa tämän pallon tuhoaisi. Naurettavaa. Ja maapallo tuhoutuu vain sen takia, kun he eivät käytä eläimiä ravintonaan.
Vegaanit eivät pelota, mutta kovaääninen tekopyhyys ärsyttää isosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi sun teoria ontuu sikäli, että väestöstä yli puolet on ylipainoisia ( miehet 72% ja naiset 64%) ja kasvissyöjiä on vain 10 % väestöstä eli noista ylipainoisista lähen kaikki on lihansyöjiä. Lihansyönti siis laittaa syömään makeaa, että näläntunne taittuu:D Aivotki on tainneet rapistua ja ravinnon puutteessa kiskotaan makeaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa muutama tekopyhä pska kehuskelee hyvyyttään, kun ei edes voi istua samassa pöudässä jossa joku muu syö lihaa. On siinä suvaitsevaisuus ja muiden hyväksyntä huipussaan, eikö? Toki tuokin on parempi vaihtoehto, kuin "valistus" toisten syöpessä possun perää hyvällä ruokahalulla. Järsiköön ahdasmielinen vegaani tofuaan yksin vaikka pöntöllä istuen, saa ainakin olla yksin pierunhajuissaan.
Miksi ei vaan voi hyväksyä sitä käytäntöä, että jokainen syö mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala pelkoa ja viha vegaaneja kohtaan, ihan kui heidän valintansa tämän pallon tuhoaisi. Naurettavaa. Ja maapallo tuhoutuu vain sen takia, kun he eivät käytä eläimiä ravintonaan.&nb
"Vegaanit eivät pelota, mutta kovaääninen tekopyhyys"....
Ketkähän ne kovaäänisiä on? Ei tarvitse, kuin avata joku mainos jossa mainostetan kasvisruokaa ja sen kommentti kenttä on täynnä lihansyöjiä uhoamassa, miten he ainakin menee nyt kauppaan ja ostaa kymmenen veristä pihviä. Ja vain kostoksi siitä, että joku mainostaa kasvisruokaa ja kasvissyöjien kiusaksi.( Eihän se kasvissyäjä siitä kärsi vaan se tehotuotettu eläin)
Lihapullamainokseen ei kukaan tule huutelemaan, että menen ostamaan kasvispihvin.
Kasvisruoka saa lihansyöjät raivoihinsa ja huutamaan kovaan ääneen lihansyönnin etuja ja terveellisyyttä.
Tämä on totuus, mutta lihansyäjät peukuuttaa alas. Totuus sattuu. Mutta menkääpä seuraavan kerran katsomaan ketkä siellä kommettiosastolla riehuu ja huutaa ja voitte todeta, että ne eivät ole vegaanit tai kasvissyöjät.
Lihansyäjät meukkaa vegaanien puolesta. Jos joku ei syö lihaa, lihansyöjälle se on valtava ongelma ja siitä nousee kova meteli. Itse en ole vegaani, enkä tunne, kuin muutaman vegaanin, mutta he eivät koskaan tee numeroa syömisistään, mutta lihansyöjille se on poikkeuksetta ongelma.
Itse olen kasvissyöjä, mutta en koskaan siitä mainitse, koska en jaksa alkaa selittelemään syömisiäni. Jos asia jotakin kautta selviää, nousee siitä ihan kamala haloo ja sitä en halua. Kenellekään ei kuulu mitä syön ja mitä en. Ei minuakaan vaivaa, jos joku ei syö omenaa, siinäpähän on syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen huomaa, että olet kasvissyöjä. Tuskin kukaan sun tuttu mihinkään sua kutsutaan, kun olen noin saata nan ahdasmielinen. Lihansyöjiä ihmiset on ollut aina ja toi kasvissyönti villitys johtaa syöjänsä turmioon. Aivot rapistuu, lihakset puuttuu, ja vahvemman ravinnon puutteessa kiskotaan makeaa mahan täydeltä saadakseen energiatasoja nostettua. Tunnen muutaman kasvissyöjän ja huolella ovat ylipainoisia, koska mässäävät makeaa kun pitää koko ajan mättää lärviin
"Miksi ei vaan voi hyväksyä sitä käytäntöä, että jokainen syö mitä haluaa"
Juuri näin. Miksi lihansyöjän on niin vaikea hyväksyä sitä, että joku ei syö lihaa? Jos joku ei syö, siitä nousee poikkeuksetta kamala haloo. Sen todistaa tämäki ketju.
Ovatko nämä lihansyöjät nyt kanssasi samassa huoneessa?
Jos vieraat tai sukulaiset käyttäytyvät noin huonosti niin antaa olla. Ei kutsuja syömään kenellekään nirppanokalle. Kylässä ja toisen laittaman ruoan ääressä ei ruveta vänkäämään yhtikäs mitään. Syömättä voi kyllä jättää ja kannattaa sanoa, että vaikka vatsa on kipeä eikä voi syödä. Ja häipyä sitten niine hyvineen. En laittaisi toista kertaa pötyä pöytään. Kysyisin, että voiko syödä ja jos ei voi niin tarjoaisin lasillisen vettä. Siinäpä nikottelisi, mutta ei tulisi mun ruokapöytään irvistelemään eikä saarnoja pitämään vaikka olisi kuinka sukulainen tai kuka tahansa. Jotkut ihmiset ei osaa käyttäytyä ollenkaan.
niin ja kaikki saavat noudattaa puolestani millaista ruokavaliota tahansa, mutta ei siis toisen kattamaan ja laittamaan ruokapöytään mennä natkuttamaan. Jos on liharuokaa niin jättää syömättä ja jos ei pidä kasvisruoasta niin sama homma. Ja ei tietenkään tuputeta sitä ruokaa mitäs sitten onkaan kenellekään. Jokainen syököön mitä haluaa ja ne maailmanparannuskeskistelut on parempi tehdä jossain muualla kuin ruokapöydässä.
Todella surullinen tarina. Ei olisi kannattanut tehdä, kuin oman mieleistä ruokaa.
Omat eväät ja nyytti kestit periaattella meidän suvussa vietetään joulut ja äitienpäivät. Ja keväällä ulkona luonnossa.
Kyllä aloituksen mummon vedätys vedättää hyvin edelleen.
Mummolaan ei ole tulopakkoa. Oma miniäni piti minua "orjana", lapsia piti hoitaa vaikka en osannut . Monta lasta olin itse hoitanut aikuiseksi. Nykyisin nuoret tulevat itse käymään mummolassa ja sanoivatpa viimeksi, että mummon ruoka on hyvää ja on mukava olla sinun luona kun saa olla vapaana. Mitä sitten tarkoittivatkaan. Mummona olisin sanonut miniälle, että ei ole pakko osallistua perhepäivällisille jos ei ole mieleistä olo eikä ruoka.
Ihmiset ei edelleeenkään tajua, että ei sitä peltopinta-alaa ole maapallolla ihmisten tkia nii paljon, että se on ongelma, vaan peltoja on liikaa karjan takia, koska se tarvitsee niin paljon ravintoa, nurmea, soijaa, viljaa jne. Niille suurin osa viljeltävistä kasveista menee.
Alapeukkuja satelee totuuksille :D Eikö ihmiset voi vain googlata mihin sitä peltoa oikein eniten tarvitaan? Eläinten rehuksi on oikea vastaus.
Vaikka kuinka alapeukutatte, ei se totuutta miksikään muuta.