Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
1101/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vaikuttaa siltä että olemme lukeneet eri tekstit. Poikahan jäi äitinsä luokse yöksi. Ja miten meillä voi olla yleisessä tiedossa mitä miniä ja anoppi ovat yksityisessä tilaisuudessa puhuneet? Loukkaantumiselle ei tunteena tarvitse tehdä mitään, tekojaan voi sen sijaan harkita. "

Ollaan luettu sama teksti. Mä en vain näe miten aikuisen pojan ja hänen vaimonsa välinen riita, jossa miniä on päättänyt lähteä ja poika jäädä, on sen anopin vastuulla? 

Tietenkään kukaan ei tiedä mikä on totta ja onko tämä vain provo ja mitä on puhuttu. Ainoa mistä täällä voi keskustella on tuo teksti. 

Sen mukaan anoppi ei puuttunut, miniä päätti itse lähteä ja poika itse jäädä. Miten anoppi hiljaa istumalla ja puuttumatta lietsoi sitä että miniä lähti ja poika jäi? 

Onko se lietsomista että antaa poikansa jäädä yöksi, kun tämä itse aikuisena miehenä on halunnut jäädä? 

Ehkä hän on ajatellut että aikuiset itse tietävät parhaiten milloin suhteensa kannalta on parempi nukkua yön yli etäisyyttä ottaen ja jutella sitten myöhemmin asiat halki. 

Ehkä hän halusi suojella sitä vauvaa eikä siksi potkinut poikaansa ulos miniän perään jatkamaan riitelyä. Ja olisihan poika voinut painua vaikka hotelliin yöksi. Olisiko anopin pitänyt estää aikuista siinäkin tapauksessa? 

Vierailija
1102/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan mummon liha pulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki muut tässä paitsi anoppi olivat epäkohteliaita. Olisin heittänyt koko porukan ulos jos olisin ollut anoppi. Olisin myös tehnyt lastensuojeluilmoituksen siitä että riitelevät vauvan kuullen. Olisi todella herännyt se kuuluisa huoli. 

Vierailija
1104/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minäkin kasvissyöjänä ainakin vähän ymmärrän miniää. Silti olen sitä mieltä, että hän käyttäytyi huonosti. Ihmettelen sitä, onko hän aikaisemminkin teillä käydessään käyttäytynyt noin - varmaan teillä on ennenkin syöty liharuokia?

Ymmärrän miniän reaktiota siksi, että teillä oli nyt pääsiäislammasta. Lihaa syövät ihmiset eivät usein huomaa sitä, että uunissa tehty isompi lihamäärä, kuten esim joulukinkku, levittävät tuoksuaan aivan eri tavoin kuin olisi tehty vaikka lihapullia. 

Kaikesta huolimatta miniän olisi pitänyt kestää lihan tuoksu eikä tyttären olisi pitänyt lähteä tukemaan häntä. Tai sitten miniä olisi voinut jäädä kotiinsa. 

Mutta kyllä nämä saattavat olla hankalia asioita. Minä kasvissyöjänä teen vieraille vain kasvisruokia, ja yleensä ruokia on kehuttu. Viimeksi kun vähän iäkkäämpiä sukulaisia tuli käymään niin ostin lisäkkeeksi leipomosta lihapiirakan, sellaisen uunipellin kokoisen. Hyvin sekin teki kauppansa. Toisaalta onhan se niinkin, että talossa talon tavalla.. 

Kun pöly on laskeutunut niin yrittäkää keskustella miniän ja tyttären kanssa siitä, miten olisi viisainta toimia jatkossa, jotta kaikki voivat olla tyytyväisiä ja nauttia vierailusta. 

Vierailija
1105/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä yhteisistä 'arvoista' olisi hyvä keskustella ennenkuin pariutuu kenenkään kanssa. Voipi olla perheriitoja luvassa.  Eikö poikasi kotonaan syö lainkaan lihaa, vai saako siellä olla eri ruoat?

Vierailija
1106/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minäkin kasvissyöjänä ainakin vähän ymmärrän miniää. Silti olen sitä mieltä, että hän käyttäytyi huonosti. Ihmettelen sitä, onko hän aikaisemminkin teillä käydessään käyttäytynyt noin - varmaan teillä on ennenkin syöty liharuokia?

Ymmärrän miniän reaktiota siksi, että teillä oli nyt pääsiäislammasta. Lihaa syövät ihmiset eivät usein huomaa sitä, että uunissa tehty isompi lihamäärä, kuten esim joulukinkku, levittävät tuoksuaan aivan eri tavoin kuin olisi tehty vaikka lihapullia. 

Kaikesta huolimatta miniän olisi pitänyt kestää lihan tuoksu eikä tyttären olisi pitänyt lähteä tukemaan häntä. Tai sitten miniä olisi voinut jäädä kotiinsa. 

Mutta kyllä nämä saattavat olla hankalia asioita. Minä kasvissyöjänä teen vieraille vain kasvisruokia, ja yleensä ruokia on kehuttu. Viimeksi kun vähän iäkkäämpiä sukulaisia tuli käymään niin ostin lisäkkeeksi leipomosta lihapiirakan

No entäs jos jonkun sukulaisen pesemätön takapuoli ja päänahkatali haisee, niin mitäs sitten teet? 

Joskus hajuja täytyy vain kestää. 

Hankalaa on jos on niin paha allergia että saa anafylaktisen shokin jos joutuu tilaan jossa on esim. Valmistettu kalaa jolle on allerginen. 

Itse olen allerginen joillekin tuoksuille niin että nenä menee tukkoon ja kurkkua alkaa kirveltämään. Tämän olen ottanut etukäteen puheeksi ja anoppi ei pidä tuoksukynttilöitä kun vierailen. 

Jos ei ole sellaisesta kyse, täytyy vain sietää tuoksuja tai jäädä kotiin ellei kohteliaasti kehtaa ottaa puheeksi sopivalla hetkellä. 

Ei voi vain päättää ettei siedä jotain tuoksua. Se ei ole mielipidekysymys. 

Vierailija
1107/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se miniä voi yksin vauvan ruokavaliota päättää ellei ole yksinhuoltaja. 

Vierailija
1108/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me söimme nyt, koska saatiin perjantaiksi koko perhe koolle. Pääsiäisen muina pyhinä lapset ovat kumppaneidensa perheiden luona. Se sopii minulle ja miehelle. Lähdemme tänään mökille laittamaan sitä kuntoon.

en myös ymmärrä että miksi vain kasvista olisi pitänyt olla. Kun me (minä ja kaikki perheen miehet) halutaan lammasta pääsiäisenä niin siksi sitä on. Kasvissyöjä ja vegaani söi tyytyväisenä myös omaa ateriaansa kunnes meidän lammas alkoi häiritsemään

ap

Sulla on perjantaiaamu, perjantai-ilta ja kole muuta pääsiäispäivää aikaa puputtaa sitä lammasta. 

Eikös nyt jokaisella ole täysi oikeus omassa kotonaan syödä ihan mitä ikinä haluaa kuuntelematta mitään hihhulisaarnoja? Varsikin, kun sille hihhulillekin on tarjolla oman vakaumuksensa mukaista evästä! 

Vierailija
1109/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikki muut tässä paitsi anoppi olivat epäkohteliaita. Olisin heittänyt koko porukan ulos jos olisin ollut anoppi. Olisin myös tehnyt lastensuojeluilmoituksen siitä että riitelevät vauvan kuullen. Olisi todella herännyt se kuuluisa huoli. 

Lasuja tulee tehdä aiheesta. Siellä on resurssit niin tiukilla, että yksittäisestä riidasta vauvan kuulen ei kyllä mitään ilmoituksia pidä tehdä. Ulos heittäminen olisi kyllä ollut oikea ratkaisu. 

Vierailija
1110/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me söimme nyt, koska saatiin perjantaiksi koko perhe koolle. Pääsiäisen muina pyhinä lapset ovat kumppaneidensa perheiden luona. Se sopii minulle ja miehelle. Lähdemme tänään mökille laittamaan sitä kuntoon.

en myös ymmärrä että miksi vain kasvista olisi pitänyt olla. Kun me (minä ja kaikki perheen miehet) halutaan lammasta pääsiäisenä niin siksi sitä on. Kasvissyöjä ja vegaani söi tyytyväisenä myös omaa ateriaansa kunnes meidän lammas alkoi häiritsemään

ap

Sulla on perjantaiaamu, perjantai-ilta ja kole muuta pääsiäispäivää aikaa puputtaa sitä lammasta. 

Eikös nyt jokaisella ole täysi oikeus omassa kotonaan syödä ihan mitä ikinä haluaa kuuntelematta mitään hihhulisaarnoja? Varsikin, kun sille hihhulillekin on tarjolla oman vakaumuksensa mukaist

Sillä hihhulilla on myös täysi vapaus poistua sieltä ja jättää lapsineen jatkossa menemästä sinne ollenkaan.

Vierailija
1111/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä nämä saattavat olla hankalia asioita. Minä kasvissyöjänä teen vieraille vain kasvisruokia, ja yleensä ruokia on kehuttu. Viimeksi kun vähän iäkkäämpiä sukulaisia tuli käymään niin ostin lisäkkeeksi leipomosta lihapiirakan

SUVAITSIKO KUKAAN KERTOA SILLE MINIÄLLE, ETTÄ SIELLÄ ON KARITSA-ATERIA? vAI OLIKO HÄNET VAIN KUTSUTTU KYLÄÄN ELI KAHVITTELEMAAN JA SE TODELLISUUS VALKENI VASTA SIELLÄ?

Vierailija
1112/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se poika jäi sinne sohvalle ja sanoi, että ei mene perheensä luokse selvittelemään asioita? Aivan uskomatonta ja kypsymätöntä käytöstä isältä :O 

Vierailija
1113/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen aloitus ja entäs tämä mitä siitä seurasi.. 

Ymmärrän kasvissyöjien valintaa, mutten ymmärrä miksi heidän pitää kritisoida muiden makua. Jää sellainen kuva, että jos kyseinen henkilö olisikin jonkin uskonnon vakaumuksen alla. Silloin olisi käyty tiukka intto mikä uskonto on oikein.. 

Eli mitä haen tällä. Jos olet kasvissyöjä tai muslimi. Salli myös muiden valinnat ilman suurempaa draamaa.  

Vierailija
1114/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Mä olen allerginen useimmille kasviksille. Mitäs kasvissyöjät sitten syö, jos minä kiellän syömästä sellaista ruokaa, jolle minä olen allerginen?

Vierailija
1115/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä tarina on tosi, niin käy kyllä mummoa sääliksi. Kaikille oli ruokaa laitettu, mutta lapset vaan valittaa. Tehdään jatkossa niin, että syödään kaikki omien uskomustemme mukaan eikä puututa muiden syömisiin. Ihana mummo kun oli huomioinut kaikkien ruokavaliot.

Vierailija
1116/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen pitäisi saada monipuolista ravintoa. Mielestäni asia kuuluu lastensuojelulle, jos lapselta kielletään lihatuotteet. Kehitysmaissa voi käydä katsomassa lapsia, jotka eivät saa riittävää ravintoa.

Vierailija
1117/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä tarina on tosi, niin käy kyllä mummoa sääliksi. Kaikille oli ruokaa laitettu, mutta lapset vaan valittaa. Tehdään jatkossa niin, että syödään kaikki omien uskomustemme mukaan eikä puututa muiden syömisiin. Ihana mummo kun oli huomioinut kaikkien ruokavaliot.

Tai sitten ei vaan mene epämieluisaan kyläpaikkaan ollenkaan. Ei tuollaista miniän tarvitse sietää yhtään.

Vierailija
1118/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko fiiliksessä mukana Jeesuksen ristin kärsimys henki oli saapunut teidän tilaisuuteen

Vierailija
1119/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan pitkä perjantain menu:

Hernekeitto- purkki

tonnikala-purkki

keitetyt perunat

ananas-purkki (jälkiruoka)

Vierailija
1120/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen pitäisi saada monipuolista ravintoa. Mielestäni asia kuuluu lastensuojelulle, jos lapselta kielletään lihatuotteet. Kehitysmaissa voi käydä katsomassa lapsia, jotka eivät saa riittävää ravintoa.

Se, että yhden riidan aikana sanotaan jotain ei vielä tarkoita mitään. Perhe on neuvolan asiakas ja siellä tullee puhetta ruokavaliosta, ei ole tässä kohtaa mummon asia puuttua siihen. Suomessakin on lapsia jotka eivät saa apua vaikka sitä tarvitsisivat, lasuilla leikkiminen on tarpeetonta. Mihinkään ei todellakaan pidä mennä töllistelemään nälänhädästä kärsiviä lapsia vain pointin todistaakseen. 

Mistä sinä edes lasun tekisit? Lapsi on vielä rintaruokinnassa, eikä siitä että sanoo jotain voi vielä tehdä mitään johtopäätöksiä sen suhteen mitä lapsi oikeasti tulee tulevaisuudessa syömään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi