Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
1081/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ruoan tuputtaminen tai ajatus että kaikkea pitää maistaa luovat myös todella painostavan tunnelman eivätkä todellakaan luo mitään stressivapaata ja mukavaa ateriaa. Ihmisillä voi olla eri syitä olla syömättä tiettyjä ruokia ja se, että olettaa kaikkien syövän kaikkea kuten tuossa aiemmassa listauksessasi vihjasit, on aivan vanhoillista ja typerää. "

Mä en tulkinnut tekoälyn vastausta samoin kuin sinä. Tulkitsin niin, että se ehdotti esimerkkinä, että VOIT osoittaa kunnioitusta ruokaa kohtaan ESIMERKIKSI maistamalla kaikkia ruokia. Se on yksi tapa. 

Ei kukaan oleta että vegaani maistaa liharuokia tai keliaakikko vehnää...

En pidä saivartelusta ja tahallisesta väärin ymmärtämisestä keskustelussa. 

Sehän koko ajan myös mainitsi että jokaisen ruokailutapoja ja ruokavalioita tulee kunnioittaa. 

Vegaani tässä tapauksessa voisi sanoa vaikka: 

" Näyttääpä hyvältä, ihanaa päästä maistamaan mitä olet minulle laittanut. ", koskien hänelle tarkoitettuja ruokia. 

Onko se jotain tuputtamista, että ruokaa on laitettu tarjolle? Ehdotus kaiken maistamisesta on yksi idea osoittaa arvostusta, mutta ei pakollista. Tuputtaminen olisi sitä, että anoppi olisi vaatinut vegaania maistamaan sitä lammasta. Siitähän ei ollut kyse. 

Tekoäly ohjeisti myös miten kohteliaasti toimitaan jos jokin ruokalaji ahdistaa. Ymmärsin siitä että jos olet vaikka laktoosi intolerantikko niin ei ole kohteliasta sanoa: " Ai täällä on smetanaa, no sitä mä en syö kun tulee niin hirveä ripuli. " Läheisten kanssa siitä voi puhua, mutta tässä oli nyt kyseessä yleisesti kohteliaat tavat RUOKAILUN AIKANA. 

Vierailija
1082/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jaaha nyt mentiin sitten tämmöseen argumentointiin, nämä hakeudu lääkäriin -kommentit viittaavat siihen että jättäydyn suosiolla keskustelusta pois. Hyvää viikonloppua. "

Olen pahoillani. En tarkoittanut loukata. Mua ihan vilpittömästi kiinnosti onko normaalia kuormittua yleisesti hyväksyttyjen perus käytöstapojen noudattamisesta vai voiko siihen liittyä jokin sairaus, kuten uupumus tai jokin puutostila. 

Ajattelin, että ehkä tulet ajatelleeksi että hmmm, pitäisiköhän käydä lääkärissä tarkistamassa vointi ja veriarvot tai juttelemassa omasta jaksamisesta. 

Tekoälyhän vastasi, ettei tarvitse välttämättä mennä lääkäriin. 

Hyvää viikonloppua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämättömyys on maailman palkka. Älä kutsu enää ketään syömään, jos on noin typerää porukkaa. Olen huomannut, että hyvin usein mm. vegaanit käyttäytyvät  pöydässä erittäin epäasiallisesti, eli ruokavalionsa tyhmentää. Meillä oli muuten aivan loistava pääsiäislammasateria perheen kera.

Vierailija
1084/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eli sinusta tuntuu ja hyi miniä. Sitä varten ei tarvitse tukkia koko ketjua. "

Kysyttiin osaanko vastata ilman tekoälyä. Tottakai silloin vastaus on mutuilua. Vastasin ilman tekoälyä, ja sekään ei kelpaa. 

Mullakin on oikeus osallistua keskusteluun vaikka kirjoitan paljon ja nopeasti myös ilman tekoälyä. 

Sullakin tunteet vaikuttaa selvästi keskusteluun. Onko sulla joku ongelma itselläsi kenties suhteessasi puolison äitiin? Ymmärrän, että se ärsyttää että olen eri mieltä asiasta, mutta siihen mulla on oikeus ihan yhtä lailla kuin sulla sun tunteisiin ja ajatuksiin. 

Itselläni ei ole tarvetta ajatella " Hyi miniä " tai " Hyi anoppi ". Itselläni ei ole miniää, olen itse miniä ja mulla ei ole koskaan ollut ongelmia puolison vanhemman kanssa tai ruokapöydässä. 

Vierailija
1085/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Eli sinusta tuntuu ja hyi miniä. Sitä varten ei tarvitse tukkia koko ketjua. "

Kysyttiin osaanko vastata ilman tekoälyä. Tottakai silloin vastaus on mutuilua. Vastasin ilman tekoälyä, ja sekään ei kelpaa. 

Mullakin on oikeus osallistua keskusteluun vaikka kirjoitan paljon ja nopeasti myös ilman tekoälyä. 

Sullakin tunteet vaikuttaa selvästi keskusteluun. Onko sulla joku ongelma itselläsi kenties suhteessasi puolison äitiin? Ymmärrän, että se ärsyttää että olen eri mieltä asiasta, mutta siihen mulla on oikeus ihan yhtä lailla kuin sulla sun tunteisiin ja ajatuksiin. 

Itselläni ei ole tarvetta ajatella " Hyi miniä " tai " Hyi anoppi ". Itselläni ei ole miniää, olen itse miniä ja mulla ei ole koskaan ollut ongelmia puolison vanhemman kanssa tai ruokapöydässä. 

BlAablaablaa

Vierailija
1086/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lihasta öyhöttäminen viittaa vahvasti johonkin savokainuujunttiporukkaan.

Meillä on kaksi koiraa ja mieheni opiskelukaverin vaimo (Savosta) jauhoi aina tavatessa juttuja siitä, miten hänen enonsa ampui koiranpennun joka pureskeli jonkin kengän ja miten liiat kissanpennut pitää hukuttaa ja mitne he tullessa ajoi jäniksen yli jne.

Hänelle siis pelkkä eläinrakkaus oli jonkinlainen täysin punainen vaate, jota piti alkaa pilkata.

Mitäs öyhöttämistä se on jos syö lihaa ja on laittanut myös vegaanista ruokaa tarjolle niitä varten jotka eivät syö lihaa? 

Itse syön lihaa mutta lammas ällöttää mua, enkä syö sitä. En pidä monesta vegaaniruoastakaan kuten tofusta. Jos olisin ollut ulkopuolisena vieraana tuossa ruokapöydässä, olisin ottanut lautaselle niitä juttuja mitä saan alas ( perunaa, salaattia tms ) enkä olisi tehnyt siitä mitään numeroa, koska se ei ole kohteliasta. 

T: Se joka kyseli tekoälyltä

Vierailija
1087/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Esität tekoälylle todella latautuneita kysymyksiä, et saa mitään laajempaa otantaa. Tutkimustenkin mukaan tekoäly toistaa herkästi sitä arvomaailmaa, jonka itse sinne syötät. "

Kyselin Chat GPT:ltä joka on ohjelmoitu unohtamaan edelliset keskustelut yksityisyyden suojan takia,  eli se ei opi tai toista mitään mun sinne syöttämää. Olen testannut tämän kyselemällä edellisen päivän keskusteluja, mutta se ei muista niitä. 

En ole ollut valikoimassa dataa jota kyseinen tekoäly vastauksissaan käyttää. 

Yritin nimen omaan kysellä mahdollisimman neutraalisti, niin kuin olisin alien joka ei tiedä ihmisten tavoista mitään. Kysyin mikä on kohteliasta ja onko jokin kohteliasta. 

Mikähän se mun arvomaailma nyt on kun kysyin mikä on eettisin ruokavalio ja se vastasi, että kasvispainotteinen ja laitoin sen rehellisesti tänne? 

Se myös oli jatkuvasti kohtelias ja huomautti esim. Että sana " moukka " on epäkohtelias ja koko ajan korosti kaikessa, miten kaikki pitää ottaa huomioon ja kaikkia näkemyksiä kunnioittaa. 

Mä myös kysyin mihin sen vastaukset perustuu ja laitoin sen tänne, ja se oli kyllä tosi laaja otanta mihin se perustuu eikä mikään siitä aineistosta ole mun tuottamaa. Että puhut nyt silkkaa kakkaa. 🤷

Vierailija
1088/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" BlAablaablaa "

Näin vastaa ihminen, joka jää täysin kakkoseksi keskustelussa eikä osaa kommentoida asiaan enää, ei voi mitenkään argumentoida jo sanottua vastaan koska toinen on oikeassa, ja turvautuu sitten lapselliseen ja vähättelevään, toista mitätöimään pyrkivään lällättelyyn. 

Vai mitä tähän sanoo tekoäly? 

Ihmiset voivat vastata toisilleen "Blablablaa" kesken keskustelun monista eri syistä:

1. **Huumorin käyttö:** Joskus ihmiset käyttävät "Blablablaa" ilmauksena huumorin tai leikin merkkinä. Se voi olla kevytmielinen tapa ilmaista, että he eivät ole kiinnostuneita kuulemastaan tai että he haluavat keventää keskustelua.

2. **Epäkiinnostus:** Toisinaan ihmiset voivat vastata "Blablablaa" ilmaistakseen epäkiinnostustaan tai välinpitämättömyyttään keskustelun aiheeseen. Tällainen reaktio voi tapahtua, jos he eivät koe aiheen olevan merkityksellinen tai kiinnostava heille.

3. **Epäselvyys:** Joissakin tilanteissa ihmiset voivat käyttää "Blablablaa" ilmauksena ilmaisemaan, että he eivät ymmärrä tai ole varmoja siitä, mitä toinen henkilö sanoo. Se voi olla tapa ilmaista hämmennystä tai epätietoisuutta.

4. **Pilailu:** Toisinaan ihmiset voivat käyttää "Blablablaa" ilmausta pilkaksi tai leikiksi. Se voi olla tapa leikillisesti vääntää toisen henkilön sanoja tai pilkata keskustelun sisältöä.

Yleisesti ottaen "Blablablaa" on epämuodollinen ilmaus, jota käytetään monissa eri tilanteissa ilmaisemaan erilaisia tunteita tai reaktioita keskustelussa. Se voi vaihdella kevyestä huumorista välinpitämättömyyteen tai jopa hämmennykseen. "

Oletko siis hämmentynyt vai v1ttu1letko vain...? 

Vierailija
1089/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokailijat ja vegaanit osaavat olla ilkeitä ihmisiä. Johtuu varmaan proteiinin vähyydestä! Ehkä myös huonosta kotikasvatuksesta. Itse he eivät kutsuisi ketään kylään pääsiäisenäeivätkä vieraanvaraisesti tarjoaisi mitään iäkkäille sukulaisille vaikka hyvin voisivat. Kesällä sitten menevät istumaan aatteineen Mannerheimintielle autoilijoiden tukkeeksi. Valittelevat turhasta. 

Sori, olen salilla ravaava painonnostajavegaani, että ei todellakaan omalla kohdallani ole proteiinin vähyys ongelmana :D

En itse pidä tällaisista tarinoista, joissa se pahuus ilmentyy veganismiin, eikä siihen yksilön käytökseen. Olen itse ollut nuorena mm. syömishäiriöinen ja siksi uskon että kaikille on tarjottava ruokarauha tilanteessa kuin tilanteessa. Yleisellä tasolla toki toivon, että veganismi ja vegaanituotteet ovat lainsäädännön ja saavutettavuuden osalta helposti saavutettavia ja korvaavat paljon eläintuotteita (koska ilmastomme ei kestä eläinpainotteista ja kulutushulluutta ihannoivaa elämäntapaa), mutta käytöstapani ovat sen verran terässä että ei tulisi mieleenikään alkaa saarnata yksilöille ja läheisilleni asiasta. Kaikilla on oikeus päättää omasta kehostaan, ennemmin kokkaan hyvää ruokaa ja leivonnaisia ja saan ihmiset sitä kautta ajattelemaan, että vegaanikin elää ihan mukavaa ja kivaa arkielämää, johon kuuluu pullat ja kakut ja muut herkut kohtuudella.

Tässä trollitarinassa ja sen kommenteissa ei kuitenkaan tunnuta kiinnittävän huomiota siihen törkeään käytökseen, vaan siihen hyi vegaani paha paha -kauhisteluun. Jos ihmiset kunnioittaisivat toisiaan ja pyrkisivät positiivisen esimerkin kautta parempaan, ei Suomi olisi nytkään tässä jamassa.

Vierailija
1090/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" - ole selkeä kun kutsut jonkun kylään, kerro selkeästi aiotko normista poiketen tarjotakin ruokaa etkä kahvia, kerro, jos aiot tarjota kalenterista ja etiketistä poikkeavan aterian, näin ollen kutsun saanut tietää selkeästi, mihin hänet on kutsuttu ja tietää kieltäytyä tarvittaessa

- kunnioita ihmisen päätöstä olla kyläilemättä luonasi

- älä hauku vieraitasi selän takana

- älä uhriudu ja heittäydy marttyyriksi "

Mun vastaus: Hyvä tietää että olet niin rajoittunut, että sulle pitää vääntää rautalangasta kaikki ilman, että heittäydyt epäkohteliaaksi mieltään osoittavaksi moukaksi mikäli tilaisuudessa jonne olet päätynyt tapahtuu jotain mikä poikkeaa ennakkokäsityksistäsi. 

Tekoälyn vastaus: 

Kiitos näistä lisäohjeista. Ne ovat erittäin tärkeitä hyvän vieraanvaraisuuden ja sosiaalisten suhteiden kannalta. On olennaista kommunikoida selvästi ja avoimesti kutsunsa vastaanottaneille, jotta he tietävät mitä odottaa ja voivat tehdä omat päätöksensä osallistumisesta. Samalla on tärkeää kunnioittaa toisen henkilön päätöstä olla osallistumatta ja olla arvostelematta heitä siitä. Lisäksi vieraiden haukkuminen tai marttyyriksi heittäytyminen eivät edistä positiivisia ihmissuhteita, joten näitä tilanteita tulisi välttää parhaansa mukaan. Kiitos vielä näiden tärkeiden ohjeiden korostamisesta.

Vierailija
1091/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" - ole selkeä kun kutsut jonkun kylään, kerro selkeästi aiotko normista poiketen tarjotakin ruokaa etkä kahvia, kerro, jos aiot tarjota kalenterista ja etiketistä poikkeavan aterian, näin ollen kutsun saanut tietää selkeästi, mihin hänet on kutsuttu ja tietää kieltäytyä tarvittaessa

- kunnioita ihmisen päätöstä olla kyläilemättä luonasi

- älä hauku vieraitasi selän takana

- älä uhriudu ja heittäydy marttyyriksi "

Mun vastaus: Hyvä tietää että olet niin rajoittunut, että sulle pitää vääntää rautalangasta kaikki ilman, että heittäydyt epäkohteliaaksi mieltään osoittavaksi moukaksi mikäli tilaisuudessa jonne olet päätynyt tapahtuu jotain mikä poikkeaa ennakkokäsityksistäsi. 

Tekoälyn vastaus: 

Kiitos näistä lisäohjeista. Ne ovat erittäin tärkeitä hyvän vieraanvaraisuuden ja sosiaalisten suhteiden kannalta. On olennaista kommunikoida selvästi ja avoimesti kut

Voitko nyt vaan jo antaa olla kun selkeästi menee vaan spämmimiseksi ja muiden arvosteluksi nää sun kommentit? 

Vierailija
1092/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Tässä trollitarinassa ja sen kommenteissa ei kuitenkaan tunnuta kiinnittävän huomiota siihen törkeään käytökseen, vaan siihen hyi vegaani paha paha -kauhisteluun. Jos ihmiset kunnioittaisivat toisiaan ja pyrkisivät positiivisen esimerkin kautta parempaan, ei Suomi olisi nytkään tässä jamassa. "

No, minä ja tekoäly ollaan kyllä pyritty kertomaan myös siitä kuinka voi käydä keskustelua kunnioittavasti. Minä välillä huonommin, koska olen haukkunut toisia moukiksi. 

Olen myös nähnyt muitakin kommentteja joissa puututaan siihen törkeään käytökseen. 

Minä ja tekoäly ei olla ainakaan puhuttu että hyi vegaani paha paha tai hyi miniä/anoppi paha paha. 

Vierailija
1093/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko imetyshormoonit jo mainittu? Ihan perus, kuunnelkaa ja myötäilkää. Antaa toisen kiukutella. Vauvanhoito ja imettäminen on raskasta. Kyllä ne neuvolassa herkästi suosittelee vegaanivauvoille muutakin esim. kalaa kylkeen. Take it easy ja porkkanasoseet tulille.

Vierailija
1094/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokailijat ja vegaanit osaavat olla ilkeitä ihmisiä. Johtuu varmaan proteiinin vähyydestä! Ehkä myös huonosta kotikasvatuksesta. Itse he eivät kutsuisi ketään kylään pääsiäisenäeivätkä vieraanvaraisesti tarjoaisi mitään iäkkäille sukulaisille vaikka hyvin voisivat. Kesällä sitten menevät istumaan aatteineen Mannerheimintielle autoilijoiden tukkeeksi. Valittelevat turhasta. 

Sori, olen salilla ravaava painonnostajavegaani, että ei todellakaan omalla kohdallani ole proteiinin vähyys ongelmana :D

En itse pidä tällaisista tarinoista, joissa se pahuus ilmentyy veganismiin, eikä siihen yksilön käytökseen. Olen itse ollut nuorena mm. syömishäiriöinen ja siksi uskon että kaikille on tarjottava ruokarauha tilanteessa kuin tilanteessa. Yleisellä tasolla toki toivon, että veganismi ja vegaanituotteet ovat lainsäädännön ja saavutettavuuden osalta helposti

Olen pitkälti kanssasi samaa mieltä, mutta koen hankalana kommentoida miniän käytöstä monesta syystä:

a. Hän ei ole tässä keskustelussa, vaan aloittaja on kirjoittanut kaiken. Mikäli tämä nyt edes tosiaan on muuta kuin provoa

b. valtaosa siitä mitä aloittaja on kirjoittanut, on hänen tulkintaansa. Ei ole suoria lainauksia tai kerrota juurikaan siitä, mitä miniä oikeasti sanoi

c. siinä mitä aloittaja kertoi, ei minusta ole niin paljoa moitittavaa kuin tässä keskustelussa tunnutaan ajattelevan. Miniä oli epäkohtelias, siitä ei pääse mihinkään, mutta minusta se että lietsoo riitaa tuoreen isän ja äidin välille ja tulee tänne öyhöttämään on myös törkeää. Jossain kohtaa pitäisi osata myös niellä oma kiukkunsa ja ymmärtää, että juuri tämä hetki ei ole se kun kannattaa pöyristyä ja kauhistella ja sydänjuuriaan myöten loukkaantua. Aloittajan harjoittama silmä silmästä -reaktio ei johda mihinkään hyvään. Päinvastoin, kaksi väärää ei muutu oikeaksi. 

Vierailija
1095/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Voitko nyt vaan jo antaa olla kun selkeästi menee vaan spämmimiseksi ja muiden arvosteluksi nää sun kommentit? "

Jos kukaan ei hyökkää mun päälle tai mitätöi mua, niin mulla ei ole syytä myöskään puolustautua tai arvostella. 

Miksi mun pitäisi sietää sitä että mulle sanotaan ikävästi ilman puolustautumista? 

Miksi mun argumentit on se kaikkein hirvein asia ja empaattiseksi ohjelmoidun tekoälyn vastausten kertominen tässä keskustelussa? 

Sehän vasta spämmimistä on, että kopioi mun pitkän vastauksen ja lisää siihen vain: Blaa blaa. Lopettakaa te sellainen turha tukkiminen. 

Täällä aika moni muu keskustelee huomattavasti arvostelevammin ja rumemmin kuin minä, esim. Vegaaneja tai lihansyöjiä haukkuen. Miksi et puutu siihen? 

Ehkä siksi, että et jaksa lukea tekoälyn asiallisia vastauksia vaan haluat tapella ihmisten kanssa joilla on tekoälyä keskimääräisesti pienempi älykkyysosamäärä? 

Matalan ÄÖ:n ihmiset haluavat tapella keskenään ja haukkua toisiaan. Tämä selvä. 

Itse olisin halunnut perusteltua argumentointia ja vaikka asiallista tekoälyn tuottamien vastausten pohtimista, mutta ei, se on liikaa. 

Vierailija
1096/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mun vastaus: Hyvä tietää että olet niin rajoittunut, että sulle pitää vääntää rautalangasta kaikki ilman, että heittäydyt epäkohteliaaksi mieltään osoittavaksi moukaksi mikäli tilaisuudessa jonne olet päätynyt tapahtuu jotain mikä poikkeaa ennakkokäsityksistäsi. "

" Voitko nyt vaan jo antaa olla kun selkeästi menee vaan spämmimiseksi ja muiden arvosteluksi nää sun kommentit?  "

Ja miten niin " selkeästi menee vaan spämmimiseksi ja muiden arvosteluksi "? 

Mun mielestä on ihan asiallista arvostella sitä, että joku haluaa oikeuttaa huonoa käytöstä ruokapöydässä sillä, ettei mahdollisesti ole saanut tilaisuuden luonteesta riittävää tietoa etukäteen. 

Se on kuin kiristämistä: " Jos minun oletukseni ja arvoni eivät toteudu, kostan sen käyttäytymällä huonosti ruokapöydässä. "

Mitä ihmettä oikeasti? 

Eikö tässä tapauksessa muutenkin koko seurue tiennyt että menevät Pitkäperjantaina syömään pääsiäisateriaa ja siellä on tarjolla kaikille jotakin? 

Ei ole kohteliasta osoittaa mieltään jos päätyy tilaisuuteen ja ruokapöytään joka ei itseä miellytä. Ei tarvitse sanoa mitään jos ei ole mitään kaunista sanottavaa, voi kieltäytyä kohteliaasti tarjottavista varsinkin, jos ei ole tiennyt niistä esim. Sanomalla: " Söin juuri kotona, joten valitettavasti nyt ei maistu, mutta kiitos silti tarjouksesta. "

Mene itse keskustelusta pois jos et kestä. Ei mun pidä rajoittaa puheliaisuuttani tai vastausteni määrää siksi että susta se tuntuu spämmäämiseltä. 

Jos et halua että vastaan mitään, älä kommentoi mun sanomisia. 

Vierailija
1097/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Mun vastaus: Hyvä tietää että olet niin rajoittunut, että sulle pitää vääntää rautalangasta kaikki ilman, että heittäydyt epäkohteliaaksi mieltään osoittavaksi moukaksi mikäli tilaisuudessa jonne olet päätynyt tapahtuu jotain mikä poikkeaa ennakkokäsityksistäsi. "

" Voitko nyt vaan jo antaa olla kun selkeästi menee vaan spämmimiseksi ja muiden arvosteluksi nää sun kommentit?  "

Ja miten niin " selkeästi menee vaan spämmimiseksi ja muiden arvosteluksi "? 

Mun mielestä on ihan asiallista arvostella sitä, että joku haluaa oikeuttaa huonoa käytöstä ruokapöydässä sillä, ettei mahdollisesti ole saanut tilaisuuden luonteesta riittävää tietoa etukäteen. 

Se on kuin kiristämistä: " Jos minun oletukseni ja arvoni eivät toteudu, kostan sen käyttäytymällä huonosti ruokapöydässä. "

Mitä ihmettä oikeasti? 

Eikö tässä tapauksessa muutenkin koko seurue tien

Ehkä halusin vain uskoa että pystyt parempaankin. Blablabla-kommentteihin on sen sijaan turha edes vastata. 

Vierailija
1098/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" b. valtaosa siitä mitä aloittaja on kirjoittanut, on hänen tulkintaansa. Ei ole suoria lainauksia tai kerrota juurikaan siitä, mitä miniä oikeasti sanoi

c. siinä mitä aloittaja kertoi, ei minusta ole niin paljoa moitittavaa kuin tässä keskustelussa tunnutaan ajattelevan. Miniä oli epäkohtelias, siitä ei pääse mihinkään, mutta minusta se että lietsoo riitaa tuoreen isän ja äidin välille ja tulee tänne öyhöttämään on myös törkeää. Jossain kohtaa pitäisi osata myös niellä oma kiukkunsa ja ymmärtää, että juuri tämä hetki ei ole se kun kannattaa pöyristyä ja kauhistella ja sydänjuuriaan myöten loukkaantua. Aloittajan harjoittama silmä silmästä -reaktio ei johda mihinkään hyvään. Päinvastoin, kaksi väärää ei muutu oikeaksi. "

Täähän on anonyymi palsta jossa kirjoittaja purkaa ajatuksiaan ja tunteitaan. Eikö lietsominen olisi enemmän sitä että komppaisi ääneen poikansa näkökulmaa oikeassa elämässä tms?

Miten se on silmä silmästä -reaktio ja lietsomista, että hän on pahoittanut mielensä miniän, tyttärensä ja näiden miesten eli poikansa ja vävypoikansa riitelystä pääsiäispöydässä? 

Hänhän kertomuksensa mukaan istui hiljaa eikä puuttunut. Mitä lietsomista se on? Hän oli laittanut tarjolle myös vegaanista ruokaa. Oliko siis pelkkä lampaan syöminen ja tarjoaminen jotain lietsomista sun mielestä? 

Hän kertoo miniän saarnanneen ruoasta. Miksi se pitää erityisesti siteerata kun aihe on yleisesti tiedossa oleva? 

Eihän ihminen voi sille mitään, jos loukkaantuu.

Vierailija
1099/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" b. valtaosa siitä mitä aloittaja on kirjoittanut, on hänen tulkintaansa. Ei ole suoria lainauksia tai kerrota juurikaan siitä, mitä miniä oikeasti sanoi

c. siinä mitä aloittaja kertoi, ei minusta ole niin paljoa moitittavaa kuin tässä keskustelussa tunnutaan ajattelevan. Miniä oli epäkohtelias, siitä ei pääse mihinkään, mutta minusta se että lietsoo riitaa tuoreen isän ja äidin välille ja tulee tänne öyhöttämään on myös törkeää. Jossain kohtaa pitäisi osata myös niellä oma kiukkunsa ja ymmärtää, että juuri tämä hetki ei ole se kun kannattaa pöyristyä ja kauhistella ja sydänjuuriaan myöten loukkaantua. Aloittajan harjoittama silmä silmästä -reaktio ei johda mihinkään hyvään. Päinvastoin, kaksi väärää ei muutu oikeaksi. "

Täähän on anonyymi palsta jossa kirjoittaja purkaa ajatuksiaan ja tunteitaan. Eikö lietsominen olisi enemmän sitä että komppaisi ääneen poikansa näkökulmaa oikeassa elämässä t

Vaikuttaa siltä että olemme lukeneet eri tekstit. Poikahan jäi äitinsä luokse yöksi. Ja miten meillä voi olla yleisessä tiedossa mitä miniä ja anoppi ovat yksityisessä tilaisuudessa puhuneet? Loukkaantumiselle ei tunteena tarvitse tehdä mitään, tekojaan voi sen sijaan harkita. 

Vierailija
1100/1648 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ehkä halusin vain uskoa että pystyt parempaankin. Blablabla-kommentteihin on sen sijaan turha edes vastata. "

No onpa nyt ylevää ja jaloa. Outoa kohdistaa yhteen keskustelijaan jotain odotuksia. Pitäiskö olla imarreltu? 

Blabla kommentti on aggressiota ja siihen voi vastata ihan hyvin nostamalla sen tosiasian pöydälle, että sellaisen kommentin ainoa tarkoitus on vähätellä, pienentää ja mitätöidä toista, eli kiusata. 

Ja nyt vihjailet että olen jotenkin tyhmä ja huonompi kuin oletitkaan, kun menin siihen vastaamaan. 

Ei mene läpi noi säälittävät yritykset käydä mun kimppuuni. En ole tän keskustelun aihe joten mitäs jos antaisit tilaa tän keskustelun aiheelle ja jättäisit yksittäisen keskustelijan analysoinnin vähemmälle. 

Tuskin sentään olen niin kiinnostava että kannattaa jatkaa.