Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Aika törkeää pakottaa lapsikin omaan muottiin. Kyllä lapsen on saatava syödä monipuolista ruokaa. Lapsi voi sitten itse päättää myöhemmin haluaako syödä vain kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ap seuraisi suvun muiden naisten tyyliä ja jättäisi sinäkin lihaa. Voisi helpottaa omaa oloa. Onhan se aika irvokasta, että pienen vauvan äiti joutuu katselemaan kuinka äijät mässäilevät karitsapaistia. Ei ole enää oikein nykyaikaa sellainen. Jos minun poikani perustaa perheen vegaanin kanssa niin en kyllä laita mitään tiriseviä paisteja haisemaan kun lapsenlapsi tuodaan kylään. Tilanne on ollut luultavasti tässä sellainen, että synnytyksen, imetyksen ja valvomisen takia hormonaalisesti hyvin herkillä ollut nainen on joutunut näkemään ja haistamaan itselleen pahaa mieltä tuovaa lihaa ja on siitä ehkä provosoituna tai ehkä muuten vain sanonut jotain, ja sitten saanut ryöpytystä kolmelta mieheltä ja vielä oma mieskin ryhtynyt haukkumaan. Kyllä siinä menee helposti hermot ja tulee vähän pahempikin raivarikohtaus. Ihmettelen ettei ap naisena ja äitinä ollenkaan muista miten herkkää voi olla vauvan kanssa. Yleensä naiset muutenkin ymmärt
Jos itse alkaa kylässä riehua muiden syömisistä, on turha uhriutua. Miehet eivät missään vaiheessa huutaneet hänelle, vaan miniä itse uhkaili jopa anoppiaan, joka ei pahaa sanaa sanonut. Luulen, että tuolta sekopäältä otetaan kohta vauva pois ja lapsen isä saa rauhassa rakentaa elämää vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää pakottaa lapsikin omaan muottiin. Kyllä lapsen on saatava syödä monipuolista ruokaa. Lapsi voi sitten itse päättää myöhemmin haluaako syödä vain kasviksia.
Lapselle on tärkeää saada monipuolista ravintoa. Tuollaiset kiihkovegaanit mielellään syöttävät lapsilleen ties mitä hippi-ituja ja aiheuttavat keskivaikeasta vaikeaan puutostilan lapsilleen. Varmaan antaisivat omia huumeitaankin lapsilleen jos eivät tietäisi että se on automaattinen poliisitapaus kun niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ap seuraisi suvun muiden naisten tyyliä ja jättäisi sinäkin lihaa. Voisi helpottaa omaa oloa. Onhan se aika irvokasta, että pienen vauvan äiti joutuu katselemaan kuinka äijät mässäilevät karitsapaistia. Ei ole enää oikein nykyaikaa sellainen. Jos minun poikani perustaa perheen vegaanin kanssa niin en kyllä laita mitään tiriseviä paisteja haisemaan kun lapsenlapsi tuodaan kylään. Tilanne on ollut luultavasti tässä sellainen, että synnytyksen, imetyksen ja valvomisen takia hormonaalisesti hyvin herkillä ollut nainen on joutunut näkemään ja haistamaan itselleen pahaa mieltä tuovaa lihaa ja on siitä ehkä provosoituna tai ehkä muuten vain sanonut jotain, ja sitten saanut ryöpytystä kolmelta mieheltä ja vielä oma mieskin ryhtynyt haukkumaan. Kyllä siinä menee helposti hermot ja tulee vähän pahempikin raivarikohtaus. Ihmettelen ettei ap naisena ja äitinä ollenkaan muista miten herkkää voi o
Miniä on tyytyväinen kun muut elättävät lapsen ja itse saa keskityyä vaihtoehtoelämään kasvisruokineen ja huumeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni on vegaani ja hänellä tulee melkein itku silmään jos pöydässä on lihaa. En ymmärrä mikseivät lihansyöjämummot voi olla sen kerran laittamatta sitä eläintä pöytään, jos tietävät, että paikalle tulee joku jota se todella ahdistaa. Kumpi on tärkeämpi, pääsiäislammas vain se että kaikilla on hyvä olla. Vai voiko teillä olla hyvä vain jos pöydässä on lihaa? Minusta todella monet lihasyöjät raivostuvat jos heitä pyytää ajattelemaan, että voisi olla joskus vegaaniruokaa. Voittehan syödä lihaa muulloin. Luulen että raivo johtuu siitä, että lihansyöjät pohjimmiltaan ymmärtävät vegaanien tuskan. Siinä oli nuorella äidillä vauva sylisään ja pöydässä oli jonkun lampaan vauva paistettuna. Ei siitä mihinkään pääse, että eläimetkin tuntevat tuskaa ja monet ihmiset nykyisin suhtautuvat tunteella eläimiin. Itse voin
Voi kuule, eiköhän ne mummot tiedä, että hyvin pian ovat ne nuoret vegaaniäidit pyytelemässä lastenhoitoapua, kun eivät itse jaksa mitään. Turha esittää, että noin huono käytös olisi muka yleistä - ei kaikki nuoret naiset ole samanlaisia sekopäitä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ole ollut vielä edes pääsiäisaterioden aika.
Taitaa olla keksitty juttu taas.
Aloittajalla oli eilen perjantai. Pääsiäispyhä alkaa perjantaina.
Tutkipa kalenteria niin viisastut.
Pääsiäispyhä on kyllä pääsiäissunnuntai.
Onko sulla jo autismidiagnoosi? Yksityiskohtiin tarkertuminen, kaiken kirjaimellisesti ottaminen ja joustamattomuus voi olla autismin aiheuttama piirteitä.
Kun on kyseessä pääsiäinen, puhutaan tavallisesti pääsiäispyhistä. Siinä on useita päiviä peräkkäin. Pitkäperjantai, pääsiäissunnuntai (1. pääviäispäivä) ja maanantai (2. pääsiäispäivä) ovat Suomessa pyhäpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni on vegaani ja hänellä tulee melkein itku silmään jos pöydässä on lihaa. En ymmärrä mikseivät lihansyöjämummot voi olla sen kerran laittamatta sitä eläintä pöytään, jos tietävät, että paikalle tulee joku jota se todella ahdistaa. Kumpi on tärkeämpi, pääsiäislammas vain se että kaikilla on hyvä olla. Vai voiko teillä olla hyvä vain jos pöydässä on lihaa? Minusta todella monet lihasyöjät raivostuvat jos heitä pyytää ajattelemaan, että voisi olla joskus vegaaniruokaa. Voittehan syödä lihaa muulloin. Luulen että raivo johtuu siitä, että lihansyöjät pohjimmiltaan ymmärtävät vegaanien tuskan. Siinä oli nuorella äidillä vauva sylisään ja pöydässä oli jonkun lampaan vauva paistettuna. Ei siitä mihinkään pääse, että eläimetkin tuntevat tuskaa ja monet ihmiset
Se on muuten jännää miten näillä eettisesti syövillä vegaaniäideillä on itselläänkin jatkuvasti jotain anemiaoireita ja muita puutostiloja.
Vierailija kirjoitti:
Harva on vegaani koska ei pitäisi lihan mausta. Vegaanit ajattelevat muita, eli niiden eläimen kärsimystä ja koko maapallon (ilmaston) kohtaloa. Ne taas jotka haluavat välttämättä syödä lihaa ajattelevat vain itseään, eli syövät lihaa kun kerran haluavat syödä. Ja sitten täälläkin vegaaneja haukutaan itsekkäiksi?
Mutta mitä näille kärsiville ylijäämäeläimille tapahtuu, jos niiden hyötykäyttö eli syöminen lopetetaan? Annetaanko niiden kuolla sukupuuttoon, jonka jälkee niitä ei enää ole maapallolla? Toimitetaanko nykyiset eläimet pois päiviltä? Vai miten se on ajateltu hoitaa?
Sisko tytön perhe vegaaneja, joulun vietämme yhdessä , siskolla kinkku, minä vien munavoi piirakat. Veget tuovat omiaan jotka myös ovat hyviä. Lapset saavat syödä mitä haluavat. Ei arvostelua ruuasta.
Minä en käytä omassa taloudessani kovia rasvoja, korvaan suolan muilla mausteilla, en syö punaista lihaa ja lihajalosteita, makaroonini ja pastani on täysjyvää, riiisin korvaan kotimaisella ruokakauralla, välttelen valkoisia jauhotuotteita ja kokoan ateriani lautasmallin mukaan. Jos minut kutsutaan jonnekin kylään syömään/kahville tai menen johonkin juhlatilaisuureen kuten vaikka häihin tai rippijuhliin en pyydä huomioimaan ruokavaliotani vaan syön sitä mitä on tarjolla. Jos ei ole mitään ruoka-allergioita tai sairautta joka estää joidenkin ruokien syömisen niin omista periaatteistaan syömisen suhteen voi kyllä joustaa eikä ainakaan pidä nyrpistellä nenäänsä ja ääneen arvostella sitä mutä muut syövät.
Miniä oli surullinen ja ahdistunut. Hän vain ajatteli lammasparkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me söimme nyt, koska saatiin perjantaiksi koko perhe koolle. Pääsiäisen muina pyhinä lapset ovat kumppaneidensa perheiden luona. Se sopii minulle ja miehelle. Lähdemme tänään mökille laittamaan sitä kuntoon.
en myös ymmärrä että miksi vain kasvista olisi pitänyt olla. Kun me (minä ja kaikki perheen miehet) halutaan lammasta pääsiäisenä niin siksi sitä on. Kasvissyöjä ja vegaani söi tyytyväisenä myös omaa ateriaansa kunnes meidän lammas alkoi häiritsemään
ap
Sulla on perjantaiaamu, perjantai-ilta ja kole muuta pääsiäispäivää aikaa puputtaa sitä lammasta.
Ap saa syödä kotonaan lammasta vaikka joka päivä, se ei kuulu sinulle sen enempää kuin miniällekään.
Lapsi ei sitten mene päiväkotiin eikä kouluun, vai miten miniä aikoo lapsen vegaaniuden hoitaa?
Erohan tuosta tulee. Lapsi pääsee sitten isäviikkoina käymään mummilassakin ja syömään normaalia hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni on vegaani ja hänellä tulee melkein itku silmään jos pöydässä on lihaa. En ymmärrä mikseivät lihansyöjämummot voi olla sen kerran laittamatta sitä eläintä pöytään, jos tietävät, että paikalle tulee joku jota se todella ahdistaa. Kumpi on tärkeämpi, pääsiäislammas vain se että kaikilla on hyvä olla. Vai voiko teillä olla hyvä vain jos pöydässä on lihaa? Minusta todella monet lihasyöjät raivostuvat jos heitä pyytää ajattelemaan, että voisi olla joskus vegaaniruokaa. Voittehan syödä lihaa muulloin. Luulen että raivo johtuu siitä, että lihansyöjät pohjimmiltaan ymmärtävät vegaanien tuskan. Siinä oli nuorella äidillä vauva sylisään ja pöydässä oli jonkun lampaan vauva paistettuna. Ei siitä mihinkään pääse,
Mun perunaa ja lihaa mättävillä appivanhemmilla on mm. luukato ja useita eri puutostiloja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me söimme nyt, koska saatiin perjantaiksi koko perhe koolle. Pääsiäisen muina pyhinä lapset ovat kumppaneidensa perheiden luona. Se sopii minulle ja miehelle. Lähdemme tänään mökille laittamaan sitä kuntoon.
en myös ymmärrä että miksi vain kasvista olisi pitänyt olla. Kun me (minä ja kaikki perheen miehet) halutaan lammasta pääsiäisenä niin siksi sitä on. Kasvissyöjä ja vegaani söi tyytyväisenä myös omaa ateriaansa kunnes meidän lammas alkoi häiritsemään
ap
Sulla on perjantaiaamu, perjantai-ilta ja kole muuta pääsiäispäivää aikaa puputtaa sitä lammasta.
Ap saa syödä kotonaan lammasta vaikka joka päivä, se ei kuulu sinulle sen enempää kuin miniällekään.
Toki mutta sitten on turha kitistä, että mihin se lapsenlapsi katosi.
Minun koti ei ole baari eikä tilausravintola. Meillä vieraat saavat tyytyä siihen, mitä tarjotaan, jos ei kelpaa, voi jättää väliin, mutta saa tuoda myös omia eväitä!
Minulla on ruokarajotteita, mutta en koskaan oleta, että vieraana ollessani niitä pitäisi mitenkään huomioida. Kukaan ei kuole nälkään, jos joskus jää ateria väliin!
Voisin vaikka lyödä vetoa, ettei miniä olisi keuhkonnut lampaasta, jos aterian valmistaja olisi ollut oma äitinsä tai muu läheinen ihmisensä. Ihan sen vuoksi, ettei olisi halunnut pilata tunnelmaa, jonka eteen oma tärkeä ihmisensä on nähnyt paljon vaivaa.