Onko BDSM itsetuhoisuuden muoto?
Itsetuhoinen aiheuttaa itselleen tahallaan kipua. Tuo porukka haluaa kokea kipua. Onko näillä yhteys?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millaista sitten on mielestänne normaali tai terve seksi?
Sellainen, missä ihminen saa mielihyvää ja kiihottuu ilman ihan kipuakin.
Ei BDSM-seksissä välttämättä ole kipua. Itse tykkään bdsm:stä, mutta en kiihotu kivusta enkä edes halua varsinaista kipua. Olen itse asiassa aika kipuherkkä enkä pidä kivun tunteesta.
Kipu ei kuulu seksuaaliseen nautintoon. Kontrollista vapauttaa hellyys ja se että kumpikin haluaa läheisyyttä. Mitään keksittyjä pelejä turvasanoineen ei tarvita.
Joku viikko sitten luin jostain kinky-tilanteesta, joka eteni aika väkivaltaisesti. Uhri sanoi turvasanan mutta alistaja oli niin innoissaan että ei lopettanut. Asia eteni oikeuteen.
Voin pahoin jo pelkästään tämän ketjun lukemisesta.
Kyllä se minulle on. Tässä vaiheessa olen ollut BDSM-piireissä niin pitkään mukana että en jaksa enää edes poistua tai rikkoa parisuhdettani. Ihan sama. En nauti kivusta paitsi itsevihan vallassa mutta minkäs teen, kun en muutakaan parisuhdetta saa. Suurin toiveeni olisi joku herätys joku päivä että oppisin vaan pitämään tuosta. Ehkä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö BDSM:ään myös se, että seksin aikana ei puhuta mitään, tai ainakaan alistuva osapuoli ei saa puhua mitään?
Me ainakin puhutaan usein paljonkin ja se tuo meille nautintoa. Mutta jollekin puhumattomuus voi olla kiihottavaa, tapa esimerkiksi korostaa valta-asetelmaa, joten jos se jollekin toimii, niin voihan noin sopia. Ei bdsm:ssä ole mitään ohjekirjaa, jonka mukaan pitää toimia. Paitsi konsensuaalisuus, eli se, että molemmat ovat vapaaehtoisesti mukana ja nauttivat omalla tavallaan. Toki rikkoo sitäkin sääntöä varmasti joku, kuten kaikkia sääntöjä maailmassa.
Näin juuri. Enemmän olen itse puhunut bdsm-seksissä kuin vaniljaseksissä - aika moni aiempi kumppani on halunnut vaniljaseksissä vain olla silmät kiinni ja kaikki puhuminen on jotenkin "häirinnyt" heitä. Ei toki kaikilla näin. Mutta eniten puhetta on omalla kohdallani ollut varmaan bdsm-suhteessa - sekä "seksipuhetta" että muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Kipu ei kuulu seksuaaliseen nautintoon. Kontrollista vapauttaa hellyys ja se että kumpikin haluaa läheisyyttä. Mitään keksittyjä pelejä turvasanoineen ei tarvita.
Joku viikko sitten luin jostain kinky-tilanteesta, joka eteni aika väkivaltaisesti. Uhri sanoi turvasanan mutta alistaja oli niin innoissaan että ei lopettanut. Asia eteni oikeuteen.
Voin pahoin jo pelkästään tämän ketjun lukemisesta.
Mikä sua tässä ketjussa saa voimaan pahoin? Tässähän on vain keskustelua. Vähästä sinä säikähdät. Eihän tässä edes ole puhuttu mitään hurjaa, jotkut vänkäävät terminologiasta ja toiset kertovat jostain aika kevyistä bdsm-kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö BDSM:ään myös se, että seksin aikana ei puhuta mitään, tai ainakaan alistuva osapuoli ei saa puhua mitään?
Ei ainakaan minulla liity. Oli sitten kyse bdsm:stä tai vaniljasta, niin henkilöt itsehän sen päättävät yhdessä, mitä seksiin liittyy. Ei sitä mistään ohjekirjasta katsota.
Ei varmasti kun mitään sääntöjä ei näköjään muutenkaan ole.
Niin, bdsm-seksin kuten vaniljaseksinkin olennaisin sääntö on suostumuksellisuus, asiat pitää sopia yhdessä. Laki sitten antaa toisaalta reunaehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulla liity. Oli sitten kyse bdsm:stä tai vaniljasta, niin henkilöt itsehän sen päättävät yhdessä, mitä seksiin liittyy. Ei sitä mistään ohjekirjasta katsota.
Ei varmasti kun mitään sääntöjä ei näköjään muutenkaan ole.Niin, bdsm-seksin kuten vaniljaseksinkin olennaisin sääntö on suostumuksellisuus, asiat pitää sopia yhdessä. Laki sitten antaa toisaalta reunaehdot.
Vanilja-seksissä ei voi käydä huonosti, sadistisessa seksissä voi ja on käynytkin. Siksi sopimus-asia koskee enemmän viimeksi mainittua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsetuhoisuutta.
Ainakin itsearvostuksen puutetta se on. Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei anna toisen ihmisen tuottaa itselleen kipua, mustelmia tai ruhjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti kun mitään sääntöjä ei näköjään muutenkaan ole.Niin, bdsm-seksin kuten vaniljaseksinkin olennaisin sääntö on suostumuksellisuus, asiat pitää sopia yhdessä. Laki sitten antaa toisaalta reunaehdot.
Vanilja-seksissä ei voi käydä huonosti, sadistisessa seksissä voi ja on käynytkin. Siksi sopimus-asia koskee enemmän viimeksi mainittua.
Entä sitten? Toisaalta kyllä vaniljaseksissäkin voi toisen rajat hyvin ylittää. Myös sen täytyy olla kaikilta osin suostumuksellista, eli ei voi edes itsestäänselvyytenä olettaa, että on yhdyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsetuhoisuutta.
Ainakin itsearvostuksen puutetta se on. Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei anna toisen ihmisen tuottaa itselleen kipua, mustelmia tai ruhjeita.
Vai niin... mustelmia voi tulla ihan vaikka vaniljaseksissäkin. Esim. vähän pulleammat reidet ja vähän reippaampaa naintia. Vai onko vaniljassa pakko rakastella hitaasti ja viipyillen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traumatausta.
Tutkimusten mukaan yleensä ei ole. Ihan yhtä lailla vaniljaseksiin mieltyneellä voi olla traumatausta.
Tutkimuksia on tehty sekä puolesta, että vastaan. BDSM-väellä on tietysti kiire yrittää todistella olevansa järkeviä, eikä sairaita. Sairastahan tuollainen touhu joka tapauksessa on.
Onko sinusta siis kaikenlainen bdsm sairasta? Millä perusteella?
On täysin sairasta ha en todellakaan halua lukea lehdistä mikä kaikkea sairasta tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanilja-seksissä ei voi käydä huonosti, sadistisessa seksissä voi ja on käynytkin. Siksi
Mitä entä sitten? Hälläväliä? Säännöt pitää olla selkeät silloin kun toiselle on mahdollista käydä huonosti https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010327542.html .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Traumatausta.
Tutkimusten mukaan yleensä ei ole. Ihan yhtä lailla vaniljaseksiin mieltyneellä voi olla traumatausta.
Tutkimuksia on tehty sekä puolesta, että vastaan. BDSM-väellä on tietysti kiire yrittää todistella olevansa järkeviä, eikä sairaita. Sairastahan tuollainen touhu joka tapauksessa on.
Onko sinusta siis kaikenlainen bdsm sairasta? Millä perusteella?
On täysin sairasta ha en todellakaan halua lukea lehdistä mikä kaikkea sairasta tekevät.
Jättää ne lehtijutut sitten lukematta. Jos kerran et halua lukea aiheesta mitään, miksi päädyit tähän ketjuun kiusaamaan itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsetuhoisuutta.
Vai niin... mustelmia voi tulla ihan vaikka vaniljaseksissäkin. Esim. vähän pulleammat reidet ja vähän reippaampaa naintia. Vai onko vaniljassa pakko rakastella hitaasti ja viipyillen?
Tuossa jälkien tuottaminen (henkisten tai fyysisten) ei ole itsetarkoitus. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei suostu tuollaiseen - minään osapuolena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä entä sitten? Hälläväliä? Säännöt pitää olla selkeät silloin kun toiselle on mahdollista käydä huonosti https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010327542.html .
Kaikessa bdsm-seksissä ei ole mahdollista käydä yhtään sen huonommin kuin vaniljaseksissäkään. Tuossa linkittämässäsi artikkelissa mainitaan jotain äärijuttuja, mutta valtaosan harrastama bdsm on aika kaukana sellaisesta. Se, että joku pariskunta harrastaa bdsm-seksiä, ei todellakaan tarkoita että "mitä vaan voi tapahtua" yhtään sen enempää kuin jos sama pariskunta harrastaisi vaniljaseksiä.
Se on tietysti totta, että bdsm vaatii luottamusta eikä ihan kenen tahansa kanssa kannatakaan siihen lähteä - mutta enpä suosittelisi vaniljaseksinkään kohdalla luopumaan normaalista varovaisuudesta tuntemattomien kohdalla. Itse en tuntemattoman mukaan lähtisi edes vaniljatarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsetuhoisuutta.
Tuossa jälkien tuottaminen (henkisten tai fyysisten) ei ole itsetarkoitus. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei suostu tuollaiseen - minään osapuolena.
Ei minulle kyllä ole bdsm-seksistäkään mitään jälkiä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis kiihotu ilman jotain rooleja ja valtapelejä? Tähän vois psykologeilla olla paljonkin sanottavaa, joka tapauksessa hivenen säälittävää.
Olen eri, mutta minä ainakin tykkään siitä, että seksissäkin on vaihtelua. Koen tylsäksi, jos aina on vain jonkun suunnilleen saman kaavan mukaan hellää suukottelua, erogeenisten alueiden kiihottamista, orgasmis tuottamista suulla/käsin/yhdynnässä, ja ainoat vaihtelut ovat suunnilleen jotain asentojen vaihtelua. On tosi kiva, että seksissä voi välillä leikkiä, kokeilla erilaisia juttuja, tehdä jotain hauskaa/jännää/rietasta, voi vaikka leikkiä välillä roolileikkiä, ja tykkään siitä, että välillä voi olla rajumpaa ja välillä hellempää. Ja on ihanaa, kun on samanhenkinen kumppani. Kokisin aika tylsäksi ja pinnalliseksi seksin, jossa ei voi tehdä yhtään mitään "tavallisesta poikkeavaa" ikinä.
Noissa piireissä on kaikenlaista. On rikkinäisiäkin ihmisiä, mutta niin monessa muussakin paikassa. Yhtäältä on ne säännöt ja teoriassa suostumus jne, käytännöt voi olla sitten mitä on. Hyväksikäyttöä riittää.
Mutta samaa vois sanoa monista muistakin tiiviistä piireistä, esim. uskovaisista. On niitä tasapainoisempia joille elämäntapa on hallussa ja niitä, jotka hajottaa siillä itseään tai toisia.
Ei varmasti kun mitään sääntöjä ei näköjään muutenkaan ole.