Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen evankelisluterilaisesta kirkosta eroaminen jatkuu edelleen kiivaana

Vierailija
29.03.2024 |

13.3.2024 käynnistynyt eroaalto jatkuu edelleen voimakkaana ja ei osoita pienenemisen merkkejä.

Pelkästään Digi- ja väestötietorekisterin kautta on eronnnut näiden päivien aikana jo lähes 3000 henkilöä ja kun tähän lisätään eroa kirkosta-palvelun kautta eronneet kasvaa määrä entisestään.

Miksi tukeakaan yhteisöä joka on toiminnallaan toistuvasti osoittanut toimivansa tavoin, joilla on merkittävästi yhteiskuntaa rapauttavia seuraamuksia?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko kirkosta eronneiden elämä onnellisemmaksi? Paraneeko elämänlaatu?

Muuttuu kun voi liittyä seurakuntaan, jossa asiat tehdään niin kuin Raamatussa lukee. 

Eikö sitten teidän kiihkouskovaisten pitäisi hyväksyä kaikki ihmiset sellaisena kuin ovat? Tekopyhiä uskovaisia olette ainakin muuten!

Ihmiset hyväksytään juu, mutta syntiä ei koskaan, vaan siitä pitää tehdä parannusta. 

Olisipa jännä kuulla mainittavan ihan pari sellaista syntijuttua, josta pitäisi tehdä parannusta. Eiköhän vain itselläsikin ole kaksi ihokasta ja enemmänkin. Tee parannusta ahneuden synnistäsi sinä tekopyhä ennen kuin saarnaat toisille. 

Raamatussahan niitä on pitkä lista. Sanotaan nyt vaikka nopeesti että kymmenen käskyn rikkominen. Niiden rikkomisesta pitää tehdä parannus siinä missä muistakin synneistä. 

Vierailija
82/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...lisäksi: myös pappia ja piispaa koskee Raamatun sana nöyryydestä, palvelualttiudesta ja vaatimattomasta elämäntavasta. "Viimeiset tulevat ensimmäiseksi".

Lisäksi kaikkea seurakuntien toiminnassa pitää arvioida ja arvostella.

Eli se siitä pötypuheesta, että kirkkoja on perustettu hallitsemistarkoituksessa. 

Se on eri asia, jos joku narsku-pappi on käyttänyt valtaansa väärin, mutta se ei ole Jeesuksen vika.

Totta. Missään nimessä tarkoitus ei ole ollut ryhmittää jengiä jonkun kuninkaan armeijaksi. Jumalan nimeen. Eikä raatamaan sopparilla, taiivassa kaikki sitten palkitaan. Ei missään nimessä. 

Kirkko siis kannustaa ajattelemaan kunhan ajettelee niiden sääntöjen mukaan. 

Esimerkiksi pohdinta kuka loi jumalan on suosittu aihe uskovaisten parissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä aikuisen ihmisen pitäisi kuulua maksulliseen tarinakerhoon?

Aivan. Jos itse uskoisin Jumalaan jne, niin uskoisin siihen ilman veroa. Miks ihminen maksaa omasta uskostaan.

Vierailija
84/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on huolestuttavaa, jos kirkosta eroaminen merkitsee jyrkkäoppisten uskonnollisten liikkeiden kasvua.

Pikemminkin positiivista, että uskovassa kansanosassa tapahtuu hengellinen ryhtiliike ja palataan takaisin olennaisten asioiden äärelle. 

Otetaan oppia vaikka talebaneista. Siellä on menty uskonto edellä. Jenkeistä Alabama on toinen hyvä. 

Nyt ei pidä ottaa oppia talebaneista, eikä Alabamasta, vaan pyhästä Raamatusta. 

Mikä raamatun versio on se

Kai ymmärät? Raamattu määrittää raamatun pyhyyden on oiken THE kehäpäätelmä. Oikein oppikirja esimerkki siitä. 

Ymmärrä edes se millaista vahinkoa ympäröivälle yhteisölle te talebanit teette. Missä me ihmiskuntana voitaisiin olla jos ei tarvitsisi teitä kivirekenä perässä vetää. 

Aikuiselta voidaan mielestäni vaatia jo jotain vastuuta ja todisteita väittämiensä tuek si.

Niin, Raamattu on Jumalan ilmoitusta itsestään. Siinä on yli tuhat sivua todistusta. 

Vierailija
85/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ev.lut. kirkon osalta on kyse siitä, että sen pitäisi valita reilusti puolensa ja pysyä siinä. Ei missään aatteellisessa yhdistyksessä ole mitään järkeä eikä houkuttelevuutta, jossa ei ole selkeää linjaa, mitä mieltä isoista asioista ollaan.

Itsehän erosin kirkosta sen jälkeen, kun niitä penkkejä ahkerasti kuluttavat sukulaiseni tuomitsivat minua urakalla helvettiin, kun en kuulu heidän lahkoihinsa (lestadiolaisia ja viidesläisiä) enkä koskaan tulekaan kuulumaan. Keskustelin asiasta eri pappienkin kanssa ja kukaan ei oikein uskaltanut sanoa mitään tällaiseen. Kirkko ei ole turvallinen tila kaltaisilleni ihmisille, vaikka nämä äärikonservatiivit nyt itkevätkin ja uhriutuvat ja Räsänenkin uhkailee kirkosta eroamisella.

Minulle kävisi sen sijaan ihan hyvin kaikki naispapit ja avioliittoon siunaamiset, mutta ei todellakaan mikään tällainen raja-aidalla keikkuminen. Se keikkuminen on jatkunut naispappeudenkin suhteen jo vuosikymmeniä eikä loppua oikeasti näy. Kirkkohan on työpaikkanakin suoraan helvetistä ja ihmekö tuo, kun siellä työntekijät ovat keskenään ihan eri mieltä eri asioista. Ihan kuin jotkut persut ja vihreät olisi pakotettu samaan puolueeseen.

Kirkko menettää lopulta kaikki jäsenensä paitsi ne, joille jotkut kirkkorakennukset ovat tärkeintä. (Ja niistäkin merkittävimpiä rahoittaa yhteiskunta.)

Vierailija
86/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ketjut on kyllä surullisia todisteita uskonnon tuhoavasta vaikutuksesta ihmisen kykyyn käyttää älyään. 

Päättely on tasoa raamattu todistaa raamatun. Oikeesti kuinka syvällä kuitissa pitää olla ettei tuon sanominen herätä tajuamaan. 

Vierailija
87/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut kirkkoon, eikä minulle ole koskaan tullut elämässäni tilannetta, että olisi tarvinnut kuulua kirkkoon.

Kristinuskonnon ristiriitaisuuksista voisin kirjoittaa muutaman sivun esseen, mutta sivuutetaan se nyt. Puhtaasti logiikalla voi sanoa, että muutama setämies piskuisella maapallolla alle 2000 vuotta sitten ei ole kirjoittanut kirjaa, jossa kerrotaan totuus.

Maapallo on 4,6 miljardia vuotta vanha. Meidän galaksissamme on noin 200 miljardia tähteä. Galakseja arvioidaan olevan maailmankaikkeudessa 200 miljardia. Ja tämän käsittämättömän suuren maailmankaikkeuden Jumala olisi sitten johonkin maapallon kirkolliskokoukseen antanut sellaisen viisauden, jolla voidaan jonkun erämaakansan legendoista valkata ne, jotka ovat totta ja ne jotka eivät ole.

Melkoista suuruudenhulluutta ihmiseltä. 

Vierailija
88/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ketjut on kyllä surullisia todisteita uskonnon tuhoavasta vaikutuksesta ihmisen kykyyn käyttää älyään. 

Päättely on tasoa raamattu todistaa raamatun. Oikeesti kuinka syvällä kuitissa pitää olla ettei tuon sanominen herätä tajuamaan. 

Kaikki ei usko, vaikka tulisi ihminen haudan takaa kertomaan miten asiat on. Ei Jeesukseenkaan läheskään kaikki uskoneet, vaikka näkivät ihmetekoja. 

Vierailija
89/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei usko, vaikka tulisi ihminen haudan takaa kertomaan miten asiat on. Ei Jeesukseenkaan läheskään kaikki uskoneet, vaikka näkivät ihmetekoja. 

Osa on sillä tavalla tylsiä, että vaativat ihmisiltä todisteita. 

Vierailija
90/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuulunut kirkkoon, eikä minulle ole koskaan tullut elämässäni tilannetta, että olisi tarvinnut kuulua kirkkoon.

Kristinuskonnon ristiriitaisuuksista voisin kirjoittaa muutaman sivun esseen, mutta sivuutetaan se nyt. Puhtaasti logiikalla voi sanoa, että muutama setämies piskuisella maapallolla alle 2000 vuotta sitten ei ole kirjoittanut kirjaa, jossa kerrotaan totuus.

Maapallo on 4,6 miljardia vuotta vanha. Meidän galaksissamme on noin 200 miljardia tähteä. Galakseja arvioidaan olevan maailmankaikkeudessa 200 miljardia. Ja tämän käsittämättömän suuren maailmankaikkeuden Jumala olisi sitten johonkin maapallon kirkolliskokoukseen antanut sellaisen viisauden, jolla voidaan jonkun erämaakansan legendoista valkata ne, jotka ovat totta ja ne jotka eivät ole.

Jumala on suuri!

Vierailija
91/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään usko että minä olen uudelleen maanpäälle ilmestynyt Jeesus. Kuiten olen 100% varmasti. 

Vierailija
92/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinäkään usko että minä olen uudelleen maanpäälle ilmestynyt Jeesus. Kuiten olen 100% varmasti. 

Taitaa pikemminkin antikristus siellä heitellä herjaa. 

Vierailija
93/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko kirkosta eronneiden elämä onnellisemmaksi? Paraneeko elämänlaatu?

Eivät he ole kirkossa käyneet vuosiin. 

Vierailija
94/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta joku uskoo, niin annan tilin minne voitte laittaa rahaa. 

Vierailija
95/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa pikemminkin antikristus siellä heitellä herjaa. 

Todisteiden puuttuessa on turvallisempaa luottaa. Jeesus se on. 

Vierailija
96/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 käskyn laki on ihmeellinen.

Synti saa siitä aina aiheen itsellensä.

Ilman lakia en koskaan olisi tullut tietämään, mitä synti on.

Vierailija
97/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jari-Pekasta ei saa kortsuja, kaljaa tai pokea mutta sunnuntaina painetaan duunia 24h?

Onko Jumala julkaissut päivityksen että sapatti on valinnainen?

Vierailija
98/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala on suuri!

Niin. Jumala on. Ihmisen kirjoitukset eivät ole. 

Vierailija
99/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Jari-Pekasta ei saa kortsuja, kaljaa tai pokea mutta sunnuntaina painetaan duunia 24h?

Jos tekisin syntiä, niin mielummin kaljaa ja pokea kuin pitkää päivää sunnuntaina. 

Vierailija
100/144 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jari-Pekassa saa myös pelata uhkapelejä, jotka kielletään Raamatussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan