Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla jää lapset taloudellisen tilanteen vuoksi tekemättä?

Vierailija
28.03.2024 |

Ensin pandemia, sitten sota ja inflaatio. Itselläni loppui työt pandemiaan ja pakko kouluttautua uusiksi. Viimeiset hedelmälliset vuodet kuluvat opiskellessa uutta tutkintoa. Jokapäiväinen arki on pennien laskemista joten eipä tässä voi lasta hankkia vaikka kumppani niin toivookin. Sanoin että hommaa jonkun rikkaan naisen itselleen mutta ei kuulemma halua vaihtaa. Jää siis lapsettomaksi hänkin minun köyhyyteni vuoksi. En uskalla perustaa perhettä niin että olisimme vain toisen tulojen varassa, mitä jos kumppani vaikka sairastuu tai vammautuu? Minulla on myös edellisestä tutkinnosta opintolainaa maksamatta ja korot on hirveät, velkaa on siis pakko nyt koko ajan lyhentää. 

Kommentit (186)

Vierailija
21/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseen ei välttämättä mene omaisuuksia. Jos tulot ovat pienet, hoitomaksutkin jäävät pois.Vaatteita ja leluja löytyy käytettyinä.  Harrastus voi olla luontoretkeily, kirjasto ja seurakunnan kerho. 

Vierailija
22/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut vastuullinen teko on jättää lapset tekemättä jos ei voi olla varma että pystyy takaamaan lapsille turvallisen ja vakaan lapsuuden. Sillehän ei voi mitään jos lapset on jo tehtynä ja jotain käy. Mutta ne jotka vielä asiaa miettivät, jos ei ole taloudellisesti mahdollista ei kannata. Lapsiperheiden tukia on leikattu erittäin paljon ja köyhyydessä elää jo yli 10% suomen lapsista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseen ei välttämättä mene omaisuuksia. Jos tulot ovat pienet, hoitomaksutkin jäävät pois.Vaatteita ja leluja löytyy käytettyinä.  Harrastus voi olla luontoretkeily, kirjasto ja seurakunnan kerho. 

Ei voi tehdä lasta jos ei ole varaa ostaa tonnin aifounia ja kolmen tonnin pelikonetta jne. jne. 

t. av-palsta

Vierailija
24/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut vastuullinen teko on jättää lapset tekemättä jos ei voi olla varma että pystyy takaamaan lapsille turvallisen ja vakaan lapsuuden. Sillehän ei voi mitään jos lapset on jo tehtynä ja jotain käy. Mutta ne jotka vielä asiaa miettivät, jos ei ole taloudellisesti mahdollista ei kannata. Lapsiperheiden tukia on leikattu erittäin paljon ja köyhyydessä elää jo yli 10% suomen lapsista. 

Tuolla logiikalla yksikään ihminen ei voi tehdä lapsia. Kukaan kun ei voi taata lapsille turvallista ja vakaata lapsuutta 100% varmuudella. Siihen turvallisuuteen ja vakauteen kun vaikuttaa moni muukin asia kuin lapsen perhe. 

Vierailija
25/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v , pätkätöitä tekevä nainen. Asun omassa mökissäni maaseudulla. En voisi edes kuvitellla tekeväni lapsia. Pärjään juuri ja juuri yksin. En haluaisi tehdä lapsia nykymaailmaan, jossa lapsilla täytyy oĺla merkkivaatteita, kalliita puhelimia ja kaikenmaailman somet ja kiusaamiset.  Elän mieluummin yksin, eläinten kanssa. En halua olla missään tekemisissä nukymaailman kanssa. 

Vierailija
26/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaamme vajaa 6000 euroa kuussa molemmat puolisoni kanssa. Kyllä se silti mietityttää, että miten raha-asiat sitten järjestyvät lasten kanssa, kun pitää tehdä vaatehankintoja, matkoja ja tarjota harrastuksia. Säästääkin lapsille pitää alkaa heti syntymästä 

Vierailija
27/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi säätää minimipalkka. Työnteon pitäisi olla aina kannattavaa. Järjetöntä että pienituloisilla ei ole varaa hankkia yhtäkään lasta. 

Järjetöntä, että nykyisin lastenteosta on tehty joku ylivoimainen ponnistus, johon tarvitsee älyttömästi rahaa. Luuletko, että meidän iso/isoisovanhempamme miettivät sota-aikana, että "onkohan tässä varaa tehdä lasta" :D

Luuletko että se sinun isoisoäitisi sai edes päättää montako lasta tulee? Ei välttämättä ollut edes toimivaa ehkäisyä saatavilla tai ei välttämättä ollut naisen päätettävänä että käytetäänkö sitä ehkäisyä vai ei. Ja toisaalta kun melkein kaikki oli köyhiä, niin se köyhyys ei niin paljoa haitannut. Nyt elintasokuilu on revennyt ja on paljon lapsia ja nuoria jotka kokevat että heillä ei ole mitään mahdollisuuksia tässä yhteiskunnassa, omaa paikkaa ei löydy. 

Vierailija
28/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30v , pätkätöitä tekevä nainen. Asun omassa mökissäni maaseudulla. En voisi edes kuvitellla tekeväni lapsia. Pärjään juuri ja juuri yksin. En haluaisi tehdä lapsia nykymaailmaan, jossa lapsilla täytyy oĺla merkkivaatteita, kalliita puhelimia ja kaikenmaailman somet ja kiusaamiset.  Elän mieluummin yksin, eläinten kanssa. En halua olla missään tekemisissä nukymaailman kanssa. 

Mitä hourailet? Lapsi pärjää ihan hyvin ilman merkkivaatteita, kalliita puhelimia jne. Ei pidä kasvatta penikoistaan materialisteja. 

Vierailija
29/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten täällä roikut? On tämä palstakin nykymaailmaa :D

Vierailija
30/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Itse voi syödä kaurapuuroa ja makaronia muutaman viikon jos rahat loppuu, mutta lapselle on voitava tarjota edes vähän parempaa. 

Vierailija
31/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi säätää minimipalkka. Työnteon pitäisi olla aina kannattavaa. Järjetöntä että pienituloisilla ei ole varaa hankkia yhtäkään lasta. 

Järjetöntä, että nykyisin lastenteosta on tehty joku ylivoimainen ponnistus, johon tarvitsee älyttömästi rahaa. Luuletko, että meidän iso/isoisovanhempamme miettivät sota-aikana, että "onkohan tässä varaa tehdä lasta" :D

Luuletko että se sinun isoisoäitisi sai edes päättää montako lasta tulee? Ei välttämättä ollut edes toimivaa ehkäisyä saatavilla tai ei välttämättä ollut naisen päätettävänä että käytetäänkö sitä ehkäisyä vai ei. Ja toisaalta kun melkein kaikki oli köyhiä, niin se köyhyys ei niin paljoa haitannut. Nyt elintasokuilu on revennyt ja on paljon lapsia ja nuoria jotka kokevat että heillä ei ole mitään mahdoll

Kyllä sai. Haarat kiinni niin ei tule yhtään lasta. Kyllä sitä ennenkin osattiin syntyvyyttä säännöstellä, jos haluttiin. 

Vierailija
32/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan ollut hyvää saumaa yrittää. Joko opiskelut oli pahassa vaiheessa, parisuhde katkesi tai olin lyhyessä määräaikaisessa duunissa. Ei kenenkään kanssa voi alkaa lapsia pykäämään kun ei tunnekaan. Katsottuani pitkään kuinka veljeni teki vaimonsa kanssa lapsia, jotka he elättävät toimeentulotuella, ajattelin, että minä en ainakaan tee lapsia jonkun wt:n kanssa, enkä ainakaan enempää kuin on varaa. Kun vihdoin olin löytänyt isäainesta olevan duunarimiehen, saanut vakipaikan ja olisi ollut hyvä sauma yrittää, olin 38-vuotias. Nyt olen 44 ja pakko todeta, että se juna meni. Nyt olisi varaa elättää vaikka kolme, mutta minulle ei ikäni puolesta enää anneta hoitoja kotimaassa ja näin vanhalle ei enää anneta pientä lasta adoptioon. Niin vakavasti en lasta edes kaipaa, jotta adoptoisin kouluikäisen enkä koskaan saisi solmittua aitoa vanhemmuussuhdetta, koska se alkaisi aina "sä et oo mun oikea äiti."

En ole katkera enkä menettänyt elämänhalua. Minun elämäni meni näin. Elämässä on iloa niin monesta muustakin asiasta ja viime aikoina olen oikeastaan alkanut kiittää onneani, koska minulla on kaikki tosi hyvin, eikä juurikaan huolia ja murheita. Rahaa jää niin paljon säästöön kuussa, että vanhana saan maksettua hoitopaikkani vaikka omasta pussista. Mieheni on upea matkakumppani. Olen nähnyt ja kokenut niin paljon upeita asioita, että koen elämäni olevan rikasta. 

Vierailija
33/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää tekemättä kaapuvaimoilta lapset. Töihin eivät mene, kulttuuriset syyt, mutta lapsia tekevät. Ja hyvin näyttävät pärjäävän.

Vierailija
34/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaamme vajaa 6000 euroa kuussa molemmat puolisoni kanssa. Kyllä se silti mietityttää, että miten raha-asiat sitten järjestyvät lasten kanssa, kun pitää tehdä vaatehankintoja, matkoja ja tarjota harrastuksia. Säästääkin lapsille pitää alkaa heti syntymästä 

Aika paskat taloustaidot, jos 6000 kuussa ei riitä normaaliin elämään. 

Vierailija
35/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain, että toistaitoiset jättävät lapset tekemättä. Evoluutio tekee tehtävänsä ja vain selviytyjien geenit jatkuvat. 

Kuule ei ole oma valinta jos lapsi kärsii vaikka synnytyksessä hapenpuutteesta ja kärsii sen vuoksi myöhemmin oppimisvaikeuksista. 

Vierailija
36/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tehtiin 20v mennessä. Aina oli varaa pakollisiin menoihin, muistaakseni 20€/kk saatiin säästöön ihan aluksi noihin aikoihin. Mutta tuossa iässä ei ikätovereillakaan ollut rahaa ylettömästi, joten se ei tuntunut erityisesti mitenkään oudolta.

Nyt 30v meillä on teini-ikäiset lapset ja työelämää takana kymmenisen vuotta. Toki onneakin ollut mukana, että ollaan jo täysin velattomia jne. Mutta juu, elämällä on tapana aina lutviutua tavalla tai toisella. Liika suunnittelukaan ei aina ole hyvästä.

Vierailija
37/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että se sinun isoisoäitisi sai edes päättää montako lasta tulee? Ei välttämättä ollut edes toimivaa ehkäisyä saatavilla tai ei välttämättä ollut naisen päätettävänä että käytetäänkö sitä ehkäisyä vai ei. Ja toisaalta kun melkein kaikki oli köyhiä, niin se köyhyys ei niin paljoa haitannut. Nyt elintasokuilu on revennyt ja on paljon lapsia ja nuoria

Avioliitossa raiskistelu oli vielä 90-luvun alkupuolellakin laillista. 

Vierailija
38/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Ihan kaikille ei vaan tässä yhtälössä mitenkään löydy töitä. 

Ei lapsentekoon työpaikkaa tarvita. Ihan hyvin sitä ennenkin saatiin lapset kasvatettua, vaikka oli ysärin lamaa jne. 

Laman lapsista itse asiassa on tutkimusta ja monien mielenterveyteen se vaikutti erittäin negatiivisesti. Joka viides 90-luvun laman lapsi on tarvinnut mielenterveyshoitoa. 

No miksiköhän, kun nykymaailma on mitä on?  

Vierailija
39/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei määrä vaan laatu ratkaisee ilmeisesti olet joku teini joka kuvittelee lapsen syntyvän leipä kaulassaan ja  mummojen hoitavan vähä älyistä perseesi hedelmää. nyt onneksi perinnöt keskittyvät pienemmälle täys järkisten porukalle. voi voi kustanna hoida ihan itse pentusi

Vierailija
40/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suomalaiset kuolevat kohta sukupuuttoon ja saadaan tämäkin maa tummapintaisille, jotka eivät tarvitse miljoonatuloja tehdäkseen lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän