Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kun taas puhutaan syntyvyydestä tosi paljon niin miehenä sanon syyt miksi olen lapseton ja miksi lapsia tuskin teen.

Vierailija
28.03.2024 |

- Olen ihan vakituisessa työssä ja en tiedä olisiko minulla varaa lapsiin. Saan palkkaa nyt noin 3300e/kk ja käteen jää se noin 2300e/kk. Asuminen,auto,vakuutukset ja muut pakolliset laskut vie palkasta sen vähän yli 1000e/kk. Jos lapsia tekisin niin luultavasti eläisin sitten köyhyydessä koska lapsi vaatii myös rahaa.

- Olen ikisinkku. Ylipäätänsä tuntuu siltä että pariutuminen on todella haastavaa, täällä eteläsuomessa kaupungissa missä asun ei taida sinkkunaisia olla yhtään lähettyvillä. En ole miesmallin näköinen vaan iskäkroppanen duunari joten tuskin se ihan halutuin mies olen parisuhdemarkkinoilla. Toki en itse myöskään ole se kovinkaan aktiivinen seuran hakija vaan olen oikeastaan "syrjäytynyt" parisuhdemarkkinoilta. En myöskään tapaa kumppaniehdokkaita oikein missään koska työpaikallani on lähinnä vain miehiä ja harrastukset minulla on sellaisia missä olen yksin.

- Tiedän yhden kaverin jolla on lapsi nyt noin 8kk ikäinen. Hän on kertonut että isyys ei ole kovin antoisaa vaan se on ankeaa. Joutuu öisin herämään syöttöhommiin, vauva ei pärjää yksin yhtään, työura kärsii lapsista ja ei se vaippojen vaihtokaan ole antoisaa. Olen itse kauhuissani kuunnellut sen juttuja, hän menetti oman elämän kun se teki lapsen tähän maailmaan? 

- Suomessa ylipäätänsä asiat tuntuu olevan mennyt huonompaan suuntaan koko minun aikuis iän ajan. Hinnat on nousseet ja verotus on vain kiristynyt. Tuntuu myös siltä että kaiken maailman "ääriliikkeet" saavat nykyään ihan liikaa vaikutusvaltaa jolla he pyrkivät muuttamaan ihmisten käyttäytymistä sekä elämää.

- Uusimpana asiana maailman tilanne eli on inflaatiota,korkojen nousua, oli koronaa, on sotia,ilmastonmuutosta,väestönräjähdystä.. jne eikä nämä asiat houkuttele lapsia tekemään.

Naisten vika ei alhainen syntyvyys ole enkä naisia asiasta syyttele enkä myöskään ole katkera ikisinkkuudesta vaan viihdyn sinkkuna hyvin. 

Hyvää pääsiäistä kaikille!

M33

Kommentit (356)

Vierailija
321/356 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nykyään laitetaan koulutus ja työura lasten edelle. Osa naisista on myös ihan kuutamolla nykyään minkä ikäisenä voi/kannattaa edes yrittää enää lapsen saantia. Miehet sekä naiset haluavat nykyään vain päästä helpolla ja karttaa vastuun ottamista jolloin lapsi ei todellakaan ole oikea vaihtoehto. Ei lapsien kuulu helpottaa elämääsi.

Tähän päälle vielä sukupuolten välinen riita kun kiitos nyky feminismin ja metoon. Sekä näin normaalin näköisenä miehenä voin sanoa että oli kyllä aika rasittava kokemus löytää tinderistä kunnon nainen joka haluaa kanssa lapsia. Vaikka olen kyllä tietoinen että se on naisille myös vaikeaa löytää muutakin kuin seksi seuraa.

Paljon on varmasti muitakin syitä miksi lapsia ei haluta/saada nykyään.

Vierailija
322/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että nykyään laitetaan koulutus ja työura lasten edelle. Osa naisista on myös ihan kuutamolla nykyään minkä ikäisenä voi/kannattaa edes yrittää enää lapsen saantia. Miehet sekä naiset haluavat nykyään vain päästä helpolla ja karttaa vastuun ottamista jolloin lapsi ei todellakaan ole oikea vaihtoehto. Ei lapsien kuulu helpottaa elämääsi.

Tähän päälle vielä sukupuolten välinen riita kun kiitos nyky feminismin ja metoon. Sekä näin normaalin näköisenä miehenä voin sanoa että oli kyllä aika rasittava kokemus löytää tinderistä kunnon nainen joka haluaa kanssa lapsia. Vaikka olen kyllä tietoinen että se on naisille myös vaikeaa löytää muutakin kuin seksi seuraa.

Olet hyvin tietämätön ja selkeä misogyni. Toivottavasti naiset jatkossakin karttavat sinua ja kaltaisiasi.

Syntyvyyden lasku on globaali ilmiö ja syyt taustalla ovat naisten koulutustason nousu, perhesuunnittelu (ehkäisy), uskonnon merkityksen väheneminen sekä arvojen muutos. Aivan kaikki erittäin tavoiteltavia asioita. Syntyvyyden lasku on isossa kuvassa menestystarina! 

Törkeää tuo kommentti, että naiset laittaa uran edelle. Synnytyskoneenako pitäisi olla, että miehet saa laittaa sen uran edelle?!  Mikä sinä olet sanomaan mitä naisten pitäisi tehdä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämästä jää suuri osa kokematta, jos ei ole omia lapsia. Sen tajuaa vasta kun lapsi on syntynyt. Vauva menee kaiken muun edelle. Onhan se välillä vaikeaakin, mutta pitäisikö aikuisen elämä olla pelkkää tuutimista. 

Kun ei resonoi pätkääkään, niin jääköön kokematta. Ei haittaa yhtään. Keskity sinä sen oman lapsesi hoivaan ja kasvattamiseen. Nykylapset ja -nuoret voivat niin huonosti, että selkeästi tämän päivän vanhemmat ovat epäonnistuneet surkeasti tehtävässään. 

Vierailija
324/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä hoitamassa vastasyntyneitä, ja kyllä ne vastasyntyneiden vauvojen isät ovat niitä jotka ovat eniten innoissaan siitä vauvasta, ihan ärsytykseen saakka. 

Isienkin pitää päästä yöpymään sairaalassa kun äitikin saa, jos vauva yöllä pihahtaa niin isät loikkii aluspöksyissä esiin hädissään, kuvataan ja kysellään ja häiritään hoitajan kiireistä työtä.

Toki olen sen huomannut, että suomenkielisiä isiä on vähemmän kuin muuta kieltä puhuvia.

Älä valehtele 

Vierailija
325/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämästä jää suuri osa kokematta, jos ei ole omia lapsia. Sen tajuaa vasta kun lapsi on syntynyt. Vauva menee kaiken muun edelle. Onhan se välillä vaikeaakin, mutta pitäisikö aikuisen elämä olla pelkkää tuutimista. 

Kun ei resonoi pätkääkään, niin jääköön kokematta. Ei haittaa yhtään. Keskity sinä sen oman lapsesi hoivaan ja kasvattamiseen. Nykylapset ja -nuoret voivat niin huonosti, että selkeästi tämän päivän vanhemmat ovat epäonnistuneet surkeasti tehtävässään. 

Nykyään lapset js nuoret voi paremmin kuin koskaan. 

Vierailija
326/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas hyvä kirjoitus, kiva että toit tollaisen näkökuman esille. Oon monesta kohdasta aivan samaa mieltä, eikä suomalainen yhteiskunta todellakaan ole erityisen lapsiperhepositiivinen. Itse oon jo kauan ollut sitä mieltä et tuskin tulen lapsia hankkimaan. En usko et oma jaksaminen riittäisi, koska mulle oma aika on niin tärkeää. Toki sanotaan aina et omat lapset on eri juttu.

-N32, ikisinkku Etelä-Suomesta

Vierailija
327/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitat tekstissäsi aika monia asioita jotka pystyy muuttamaan. Siis jos haluaa muuttaa. 

Asut kaupungissa jossa ei ole naisia -> muuta muualle

Koet että palkka ei riitä -> Hae uutta työtä tai kouluttaudu ensin 

Isäkroppa -> treenaa 

Syrjäytynyt parisuhdemarkkinoilta -> hakeudu ihmisten ilmoille. 

Ei kannata valittaa asioista joille voi tehdä jotain. Kaikki asiat jotka tekee elämästä elämisen arvoista, vaatii paljon vaivannäköä. 

Mulla oli ennen sama tilanne, ei parisuhdetta ja koin olevani syrjässä koko mahdollisuudesta. Mutta tein paljon muutoksia elämääni: muutin, opiskelin, aloitin harrastuksia, tutustuin ihmisiin, ja sitä kautta työpaikka ja puolisokin löytyi. 

Vierailija
328/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä tuntuu vielä enemmän lahjalta ja merkitykselliseltä kun ihmisellä on omia lapsia. Silloin olet merkityksellinen lenkki sukupolvien ketjussa. Lapsissa on tulevaisuus ei oman navan kaivelijoissa.

Mitäpä jos se sukupolvien lenkki ei merkitse itselle mitään? Ei mitään lisäarvoa. Pääsääntöisesti jokainen meistä painuu unholaan parissa sukupolvessa, sinuakaan kuule kukaan muista tai tunne lapsenlasten jälkeen ja hauta tulee olemaan jouluisin ilman kynttilöitä sitten sinullaki . Parasta elää elämää silloin kun se on. Mutta ymmärrän, kaikkien.pää ei kestä sitä, että elämä on rajallista ja siksi pitää kehitellä näitä jatkuvuuden illuusioita. Ja miksi ihmeessä panostaa kuoleman jälkeiseen aikaan eikä itselle mielekkääseen elämään?

Vierailija
329/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon että loistava päätös. Vähintään 18 vuotta siinä menee lapsen kanssa touhutessa ennenkuin pääset ns. vapaaksi. T. N52 jolla tytär 27v.

Oletko laskenut kuinka paljon rahaa on mennyt siihen lapseen? Rahan lisäksi lapsi vie elämän ja vapauden pois.

Elämän helppous ja vapaus ei ole ainoa joka tuo elämään onnen. Monesti se tuo tyhjyyden jos sitä kestää kovin kauan.

Ihmiselle tekee hyvää vähän ponnistella, joutua välillä koville ja selvitä niistä eteenpäin vahvempana ja parempana ihmisenä.

Itse olen oppinut ja saanut todella paljon lapsien myötä. Kohdannut asioita ja tunteita joita en olisi muuten koskaan tuntenut, oppinut epäitsekkyyttä ja iloitsemista muiden kasvusta ja kehityksestä sekä tajunnut itseni osaksi sukupolvien ketjua. 

Tänä päivänä on elämä kyllä ponnistelua ja koville joutumista ilman lapsiakin. Mikä järki tähän tehdä vielä uusia ihmisiä kärsimään vielä enemmän kuin monet meistä jo nyt kärsivät? 

Ja jos elämä on tyhjää siksi, ettei ole lapsia, ei ihmisparalla ole kyllä hituakaan mielikuvitusta. Vain täysin tylsämielinen ihminen tarvitsee omia lapsia tuomaan elämäänsä sisältöä. Maailma on täynnä asioita, joita voi tehdä ja kokea ja saada elämäänsä siaältöä lapsettomana, enkä usko, että kukaan vapaaehtoisesti lapseton kokee minkäänlaista tyhjyyttä sen takia, ettei ole lapsia.

Ap:kin on käytännössä vela, koska ei edes yritä tehdä asioita, jotka edesauttaisivat kumppanin löytämistä ja perheen perustamista. Sanoo viihtyvänsä sinkkuna, joten varmasti hänellä on elämässään mielekästä tekemistä ilman perhettäkin  

Vierailija
330/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hyvin tietämätön ja selkeä misogyni. Toivottavasti naiset jatkossakin karttavat sinua ja kaltaisiasi.

Syntyvyyden lasku on globaali ilmiö ja syyt taustalla ovat naisten koulutustason nousu, perhesuunnittelu (ehkäisy), uskonnon merkityksen väheneminen sekä arvojen muutos. Aivan kaikki erittäin tavoiteltavia asioita. Syntyvyyden lasku on isossa kuvassa menestystarina! 

Törkeää tuo kommentti, että naiset laittaa uran edelle. Synnytyskoneenako pitäisi olla, että miehet saa laittaa sen uran edelle?!  Mikä sinä olet sanomaan mitä naisten pitäisi tehdä? 

Se oli faktan toteaminen ja sinä alat selittämään jotain synnytyskoneena olemisesta? Kukaan ei kertonut naisille mitä niiden pitäisi tehdä.

Tyypillinen miesvihaajan reaktio.

Vierailija
331/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hyvin tietämätön ja selkeä misogyni. Toivottav

Mikä fakta? Älä yritä tietämätön.

Vierailija
332/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ystäväpiirini ainoa vela. Ja täytyy sanoa, että minä olen meistä elämänmyönteisin, iloisin ja kiitollisin elämää kohtaa. Ystäväni ovat todella halunneet ja onneksi saaneet lapsia. Ja varmasti pitävät lapsiaan tärkeimpänä asiana elämässään ja niin se kuuluu ollakin. Samalla varsinkin kaksi näistä ystävistäni kipuilee oman paikkansa ja merkityksellisyyden kanssa. Aina on jollain tavalla hankalaa ja kriisi päällä. Oman itsensä kanssa. 

Pointti tässä oli, että vanhemmuus ei välttämättä korjaa tai paranna itsessä yhtään mitään. Näiden lapsellisten kipuilevien ystävieni lasten puolesta olen surullinen. Itsensä kanssa hukassa olevan vanhemman ongelmat väistämättä jättää jäljen lapseen. Traumat siirtyy sille lapselle.

Siksi minusta on aivan kamalaa, että täällä toitotetaan, että lapsia pitäisi hankkia juuri sen vuoksi, että vanhemman oma elämä tuntuisi täydemmältä, merkityksellisemmältä, olisi enemmän rakkautta vanhemmalla itsellä, kasvaisi aikuiseksi, jne, jne.

Minusta lapsia pitää hankkia jos niitä haluaa ja on jo aikuinen ja on jo oma merkityksellisyys löydetty ja on jo oma pakka kasassa ja on jo tasapainoinen. Ei niitä pitäisi lapselle kasvatustehtäväksi sysätä.

Vierailija
333/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empaattinen kaveri kertoo yleensä "huonoja" puolia voivotellen, koska ei halua aiheuttaa kateuden tunteita lapsettomalle. Sen verran suurta onnea ja tyydytystä tilanne kuitenkin oikeasti tuo. Vaippoineen ja väsymyksineenkin, pyykkivuoren päällä istuessa. Toisen lapsettomuuden syytä ei voi aina tietää. 

Tätä minäkin mietin. Ei miehiä vieläkään opeteta puhumaan tunteista ja Leinoa vapaasti  lainaten "ken onni on, se onnen kätkeköön" on iso osa suomalaista kulttuuria.

Kaveri ei osaa sanottaa, miten ihmeellistä oman lapsen ensimmäinen vuosi on, kuitenkin haluaa asiasta puhua ja ilmaisee sitten asian sen kautta, miten paljon vauva vaatii. Selkosuomeksi hän sanoo: "olen maailman tärkein asia tälle pienelle ihmeelle vurokauden jokaisena hetkenä ja tämän kokeminen ei vastaa mitään aiempia tunteita tai kokemuksia".

Vierailija
334/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisia miehiä on kymmenen tusinassa. Oikeasti todella vaikeaa löytää miestä, joka olisi valmis ottamaan vastuuta perheestä, hyvä kun itsestään pystyvät huolehtimaan. Väsytään pienemmästäkin tai ahdistutaan. Oma napa on se tärkein napa. 

Syyt lapsikatoon on ihan selvät. Itse kun on tehnyt töitä, opiskellut, hoitanut lapsiaan ja pyörittänyt ohella vielä omaa yritystä ja kaikkea samaan aikaan, niin aika vaikeaa löytää vertaistaan miestä. Usein nämä vielä pitävät omaa työtänsä tärkeämpänä ja raskaampana kuin naisten työt, tienaavat enemmän kuin naiset siisteistä ja simppeleistä sisätöistä ja odottavat että parisuhteessa nainen tekee kaikki kotityöt, eivätkä hallitse edes niitä miesten töitä. Joku vauvan vaipan vaihto on näille elämän suurin vastoinkäyminen. Onneksi olen omat lapseni jo tehnyt, en ihmettele että nykynaisen on vaikeaa löytyää potentiaalista iskämatskua. 

N35

Vierailija
335/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsiaika on niin rankkaa että kyllä aidosti ihmettelen miten ihmiset jaksaa sen moneen kertaan käydä läpi. Itselläni lapsiluku jää ehdottomasti yhteen. Se sitovuus, kitinä, uhma, vauva-aika... 

Vierailija
336/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitat tekstissäsi aika monia asioita jotka pystyy muuttamaan. Siis jos haluaa muuttaa. 

Asut kaupungissa jossa ei ole naisia -> muuta muualle

Koet että palkka ei riitä -> Hae uutta työtä tai kouluttaudu ensin 

Isäkroppa -> treenaa 

Syrjäytynyt parisuhdemarkkinoilta -> hakeudu ihmisten ilmoille. 

Ei kannata valittaa asioista joille voi tehdä jotain. Kaikki asiat jotka tekee elämästä elämisen arvoista, vaatii paljon vaivannäköä. 

Mulla oli ennen sama tilanne, ei parisuhdetta ja koin olevani syrjässä koko mahdollisuudesta. Mutta tein paljon muutoksia elämääni: muutin, opiskelin, aloitin harrastuksia, tutustuin ihmisiin, ja sitä kautta työpaikka ja puolisokin löytyi. 

Sitten on paljon meitä miehiä, joiden ei ole tarvinnut tehdä mitään tuollaista kaiken eteen. Ihmettelen että jos näette vaivaa noin paljon.

Vartalolta olen ollut aina muita onnekkaampi. Lihakset kasvaa ilman kovaa treeniä. Riittää punnerrukset ja muu kevyt jumppa. Kroppaani on kehuttu jumalalliseksi myös miesten puolelta. Kroppa on klassinen "puutarhurin kroppa". Monet ei saa samalaista edes käymällä salilla. Naiset ovat aina itse tehneet aloitteita ja pienellä keskustelun avauksella on ystävyydet ja tuttavuudet käyntiin helposti. Enkä edes ole mennyt ihmisten ilmoille. Käynyt kaupassa, kirjastossa jne. Pakollinen paska ja siellä törmää ihmisiin.

Sinällään ymmärrän tosi hyvin niitä miehiä, jotka kokee ettei ole wörttiä nähdä vaivaa ja tehdä muutoksia elämäänsä. He ovat sellaisia millaisia ovat ja arvokkaita sellaisena kuin ovat aatamin asussaan. En minäkään tekisi mitään muutoksia perusasioiden takia. Kuulostaisi epäreilulta.

Kyllähän ihmiset nyt ilman tuollaista listaa pariutuu normaalissa ympäristössä. Meillä on sairas ympäristö, joka muistuttaa ihan jotain koe-eläinpuistoa tai eläintarhaa ja ihmiset oireilee kuin vangitut delfiinit tekee. Syntyvyys laskee.

Ainoa paras asia tässä eläintarhassa on feminismin tekemä muutos ja ikäväkseni olen huomannut että nuoret naiset ovat alkaneet heittää kaikki saavutukset roskiin ja palaavat takaisin kivikaudelle, jossa mun pitäisi elättää heitä...

Vierailija
337/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypä isältäsi miksi hän on isäsi ja onko hän katunut isyyttään. Sinä kun jäit 8kk ikäisen vauvan tasolle.

Asia kunnossa :D

Vierailija
338/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten? Ei ainakaan henkisesti tai fyysisesti.

Vierailija
339/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten? Ei ainakaan henkisesti tai fyysisesti.

Kyllä. Mies pituuskasvu on korkeampi kuin koskaan. Nuoret ovat terveempiä myös.

Henkiseti ovat kehityksessä paljon edellä aikaisempia sukupolvia.

Vierailija
340/356 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ystäväpiirini ainoa vela. Ja täytyy sanoa, että minä olen meistä elämänmyönteisin, iloisin ja kiitollisin elämää kohtaa. Ystäväni ovat todella halunneet ja onneksi saaneet lapsia. Ja varmasti pitävät lapsiaan tärkeimpänä asiana elämässään ja niin se kuuluu ollakin. Samalla varsinkin kaksi näistä ystävistäni kipuilee oman paikkansa ja merkityksellisyyden kanssa. Aina on jollain tavalla hankalaa ja kriisi päällä. Oman itsensä kanssa. 

Pointti tässä oli, että vanhemmuus ei välttämättä korjaa tai paranna itsessä yhtään mitään. Näiden lapsellisten kipuilevien ystävieni lasten puolesta olen surullinen. Itsensä kanssa hukassa olevan vanhemman ongelmat väistämättä jättää jäljen lapseen. Traumat siirtyy sille lapselle.

Siksi minusta on aivan kamalaa, että täällä toitotetaan, että lapsia pitäisi hankkia juuri sen vuoksi, että vanhemman oma elämä tuntuisi täydemmältä, merkityksellisemmältä, olisi

Minusta siinä ei ole mitään väärää, että hakee lapsista lisää merkitystä elämäänsä. Olisi kuitenkin hyvä olla sinut itsensä kanssa, tarpeeksi aikuiseksi kasvanut ja realiteetit ymmärryksessä ennen kuin alkaa lisääntymään.