Vähän sääliksi käy erästä pienituloista perhettä, koska heillä menee rahat autoiluun työpaikalle. 😯Milloin tämä epäkohta korjataan?
Perheen molemmat vanhemmat ovat ns. duunareita (en tarkoita pahaa tällä termillä), joita työnantaja ajattaa joka työpäivä työpaikalle heidän omalla kustannuksella ja vapaa-ajalla. Julkisilla sinne on turhan työlästä ja hidasta kulkea. Lapsille tulee jo nyt todella pitkät päivät päiväkodissa.
Heillä menee pelkästään polttoaineisiin 800 euroa kuukaudessa ja siihen vielä kaikki autokulut päälle. 😕Reilusti toista tuhatta euroa kuukaudessa! Tämä on mielestäni kohtuuton kulu heidän pieniin palkkoihin suhteutettuna.
Tuntuu silkalta vääryydeltä, että moni paljon parempituloinen tekee työnsä etänä ja välttyy tällaiselta ajolta ja rahanmenolta. Sitä paitsi minun ja puolisoni työnantajien henkilöstön standard-pakettiin kuuluu täyssähköauto erittäin edullisella lunastusoptiolla. Laskeskelin, että tuollainen sähköautoetu maksaa sähköineen vain muutaman satasen kuukaudessa ja silloin on aina uusi auto alla. Tietenkään tätäkään kulua ei tule, kun ei ole tarvetta kahdelle autolle etätöiden ansiosta.
Vaikka Suomessa on progressiivinen verotus, käytännössä tilanne on nurinkurinen; duunari maksaa työnsä tekemisestä enemmän kuin parempipalkkainen etätyöläinen.
Miten ihmeessä tämä on keikahtanut näin päälaelleen, että pienipalkkainen maksaa työn tekemisestä enemmän kuin isopalkkainen?
Pitäisikö Suomessakin tukea pienituloisten autoilua? Esimerkiksi Ranskassa pienituloisille tarjotaan sähköauto tuloista riippuen 40 - 100 eurolla kuukaudessa. Italiassa pienituloiset saavat ostaa sähköauton 12 000 euron (vai oliko se vielä enemmän) alennuksella.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu alle 15km työpaikasta, aikuisella ei ole mitään estettä (ellei terveydellistä) pyöräillä töihin. Halpaa ja todella tehokasta ympärivuotista kuntoliikuntaa. Olen itse hyvätuloinen ja kuljen pyörällä töihin n. 5000km vuodessa.
Autoilu on kallista ja asuminen kannattaa siirtää jokatapauksessa 15km etäisyydelle työpaikasta.
Kuka tahansa duunari voi halutessaan kouluttautua pidemmälle, jos tuntuu että omat kyvyt ja ansiotaso ei kohtaa. Mikäli omat kyvyt ja ansiotaso balanssissa, ei sovi siirtää omia ongelmia muiden (yhteiskunnan) harteille vaan mitoittaa kustannukset omiin tuloihin.
Pitää vain olla polkupyörässä peräkärry, johon mahtuu n. 50-100kg edestä työkaluja ja koneita. Työmaa saattaa vaihtua kesken päivän minuutin varoitusajalla, jos tilanne niin vaatii.
Täällä aina vaaditaan, että erityisesti työttömien, mutta myös pienituloisten, pitäisi muuttaa jonnekin peräkylälle halvempien asuntojen perässä. Lopputulos vain on se, että siellä asuminen tulee usein kalliimmaksi, jos aikoo töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei näytä ymmärtävän, miten matkakulujen verovähennys toimii, mutta eipä tässä ole mitään uutta ettei ymmärretä että verovähennys ei tarkoita sitä että verottaja maksaa vähennettävän summan 100 %. Ainoastaan kotitalousvähennys toimii noin. Mikään muu ei. Eli verottaja ei maksa matkakuluja, mitkä jäävät omavastuun ja katon väliin. Vaan ne vähennetään verotettavasta tulosta.
Ihan karkeana rautalankaesimerkkinä: Tienaat 23000 euroa vuodessa. Sinulla menee matkoihin 3000 euroa vuodessa. Tästä saat vähentää verotuksessa 2100 euroa omavastuun jälkeen. Et saa tästä todellakaan veronpalautuksia 2100 euroa, jos et vähennä niitä jo työvuoden aikana. Vaan se menee niin, että verotettava summa vähenee tuon 2100 euroa ja verotettava tulo on 20900 euroa. Itse kun olen kulkenut sellaista pitkää työmatkaa missä julkisilla matka olisi ollut kohtuuton ja vähennettävä summa meni ylärajalle, niin laskin vaikutuksen ol
Niin minäkin surkeilla yhteiskunnallisilla taloustiedoilla olen tiennyt tuon. Joskus jää suu auki,kun itseäni koulutetummatkaan eivät tiedä miten nuo verotuksessa vähennettävät jutut toimii käytännössä. Juu, saat 2000€ takaisin joo...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lähempää löydy asuinpaikkaa kuin 200km päästä niin erikoinen työpaikka kyllä täytyy olla.
Valintakysymyksiä tällaiset että päättää ajaa 400km päivässä.
Raksaduunari ei voi asua koko ajan työpaikkansa vieressä. Jos minä olisin asunut niin, olisin muuttanut viimeisen 20:n vuoden aikana yli 100 kertaa. Sellaisessa elämäntavassa ei kannata omistaa kuin vaatteet ja vaahtomuovipatja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu alle 15km työpaikasta, aikuisella ei ole mitään estettä (ellei terveydellistä) pyöräillä töihin. Halpaa ja todella tehokasta ympärivuotista kuntoliikuntaa. Olen itse hyvätuloinen ja kuljen pyörällä töihin n. 5000km vuodessa.
Autoilu on kallista ja asuminen kannattaa siirtää jokatapauksessa 15km etäisyydelle työpaikasta.
Kuka tahansa duunari voi halutessaan kouluttautua pidemmälle, jos tuntuu että omat kyvyt ja ansiotaso ei kohtaa. Mikäli omat kyvyt ja ansiotaso balanssissa, ei sovi siirtää omia ongelmia muiden (yhteiskunnan) harteille vaan mitoittaa kustannukset omiin tuloihin.
Pitää vain olla polkupyörässä peräkärry, johon mahtuu n. 50-100kg edestä työkaluja ja koneita. Työmaa saattaa vaihtua kesken päivän minuutin varoitusajalla, jos tilanne niin vaatii.
Sähköpyöriin saa tukevia lukollisia peräkärryjä. Omani kantaa 250kg ja sähköpyörällä on kevyt polkea painavammankin lasin kanssa.
Ei autollakaan työmaata minuutissa vaihdeta.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin saa veroihin kevennystä, kun matkakulut ilmoittaa jo veroprosenttia laskiessa. Kai ovat näin tehneet?
Ei saa jos sinne työpaikalle pääsisi parin tunnin julkisilla, jos odotusaika julkisiin on yli 2h tai kävelyä yli 3km/suunta. Eli molemmilla matkoilla voisit ensin kävellä tai pyöräillä 3km, odottaa jossain kohtaa tunnin ja matkustaa vaikka 30min, matkan aika ainakin 2h kun ottaa huomioon päiväkotiin viemisen. Lapsilla kiva 12h päiväkotipäivä jos julkiset ei kulje hyvin just sun työpaikalle tai oma auto omaan piikkiin
Ajoin itse joskus asunnon puutteessa kuukauden 130 km suuntaansa ja kalleuden lisäksi se oli todella väsyttävää perheettömällekin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina vaaditaan, että erityisesti työttömien, mutta myös pienituloisten, pitäisi muuttaa jonnekin peräkylälle halvempien asuntojen perässä. Lopputulos vain on se, että siellä asuminen tulee usein kalliimmaksi, jos aikoo töissä käydä.
Minä muutin Punavuoreen vuokralle, kun sain myytyä auton pois. Jäi paljon enemmän kuukaudessa käteen, vaikka vuokra oli tosi suolainen. AB-vuosilippu maksoi silloin n. 550 euroa. Eihän sillä omaa autoa kustanna edes kuukaudeksi. Auto on järjetön rahareikä, ja suurimman osan vuorokaudesta se seisoo paikoillaan.
Tunnen samalaisen perheen. He luopuivat autosta ja ilman autoa ei myöskään työpaikkoja heru.
Elävät nyt lähinnä tukien ja pätkätyön varassa. Vaikuttavat vähän onnellisemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin itse joskus asunnon puutteessa kuukauden 130 km suuntaansa ja kalleuden lisäksi se oli todella väsyttävää perheettömällekin.
Työkaveri ajoi 9 vuotta Turusta Helsinkiin joka arkipäivä, kesät talvet. Vaimo ei halunnut muuttaa Helsinkiin, eikä halunnut työkaverikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lähempää löydy asuinpaikkaa kuin 200km päästä niin erikoinen työpaikka kyllä täytyy olla.
Raksaduunari ei voi asua koko ajan työpaikkansa vieressä. Jos minä olisin asunut niin, olisin muuttanut viimeisen 20:n vuoden aikana yli 100 kertaa. Sellaisessa elämäntavassa ei kannata omistaa kuin vaatteet ja vaahtomuovipatja.
Raksaduunareiden palkoissa on otettu huomioon nuo matkat. Raksaduunareilla on erinomaiset palkat koulutukseen ja osaamiseen nähden.
Siis molemmilla on yli 100km työmatkat ja ajelevat vielä jollain 10l/100km vievillä autoilla?
Voi kunpa olisi minkäänlaista keinoa säästää noissa kuluissa... voi surku kun ei ole yhtään mitään tehtävissä, apua yhteiskunta
Otse olen joutunut selittämään talouden ainoana työttömänä noita verotusjuttuja työssäkäyville. Kannattaa ihan laskea paljon euroissa oikeasti ne vähennykset on.
"Mä saan vähentää verotuksessa vaikka 700€" Niin saat, mutta se se ei tarkoita 700€ vähemmän veroja. Miehellekin joutunut jo monta kertaa selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Epäkohta korjaantuu kun muuttavat lähemmäs työpaikkaa?
Entäs jos/kun työpaikat ei ole samassa suunnassa? Kuten meillä. Mies töissä eri kaupungissa ja eri maakunnassakin, kuin minä. Asutaan siinä välissä, miehellä työmatka yli 90 km ja minulla yli 50 km. Kumpaan suuntaan suosittelet muuttamaan? 😂
Ja ollaan kyllä haettu töitä samalta paikkakunnalta, ei olla saatu. Ja nykyiset työpaikat kuitenkin mieluisat, joten ei vaihdeta mihin tahansa hanttihommiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se hyvä että yhteiskunta tasaisi tuloeroja? Jos joku saa työstään palkkaa 4000e ja toinen saa 3000e niin yhteiskunta antaisi sille 3000e tienaavalle 1000e rahaa?
Ei ole. Mutta oikeita esteitä työn vastaanottamiselle pitää poistaa. Ei kannata ottaa työtä vastaan 200km päästä, jos pitää omalla autolla ajaa päivittäin. Tuossa tilanteessa työmatkavähennykset pitää olla 100% ilman omavastuuta. Siinä menee kuitenkin vapaa-aikaa 4h päivässä työmatkoihin. Matkamittariin tulee n. 50000 km vuodessa, laskee auton arvoa, ja maksat vielä siitä ilosta omasta pussista. No on se ihme, ettei työttömille työ kelpaa...
Perskokkareet eivät koskaan mainitse näitä todellisia työn sankareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raksaduunareiden palkoissa on otettu huomioon nuo matkat. Raksaduunareilla on erinomaiset palkat koulutukseen ja osaamiseen nähden.
No ei todellakaan ole. Harva tienaa 20 euroa tunnissa. Sillä rahalla ei kannata autoilla montaa kilometriä suuntaansa. Tein yli 10 vuotta lvi-hommia. Palkka oli n. 16 euroa tunnissa silloin kun otin lopputilin. Toki sinä olisit voinut viedä paikkani milloin tahansa, kun olet niin Erinomaisen Pätevä, ilman mitään koulutusta ja työkokemusta.
Jos ihmisen itse valitseman elämäntyylin ja asumisen vaatima kustannustaso ei tule katetuksi nykyisellä työtulolla, niin
>> tekee enemmän töitä tai vaihtaa työpaikkaa parempaan
>> pienentää kulupuolta (asuminen, liikkuminen yms.)
>> kouluttautuu pidemmälle ja siten parantaa omaa asemaansa
Ei tässä auta mikään ruikuttaminen yhteiskunnan lompakosta lisää tukirahaa. Tulot ja menot tasapainoon.
Lisäksi, näissä ihmisissä, jotka verotetaan henkihieveriin polttoaineverotuksella ei välttämättä ymmärretä Suomalaisen verotuksen rakenteita.
Et välttämättä saa kaikkia vähennyksiä, mikäli et osaa täyttää vero ilmoitusta. Mikäli et ymmärrä verotuksen nyansseja.
Syrjivää verotusta, joka rankaisee esim. vajaalla kielitaidolla työskentelevää rakennusmiestä, jolla käytännössä oltava duunien takia auto, koska työmaat vaihtelee.
Arvovalinta sekin on, jos vingutaan jäykistä työmarkkinoista, mutta näivetetään työmatkakulujen verovähennys hiljalleen. Samoin asunnon vaihtamisen kovat kulut ja riskit ovat arvovalintoja. Meilläkin voisi olla amerikkalaisittain niin, että pankille voi aina kiikuttaa avaimet ja sitten ollaan sujut, ettei ole vaarana tilannetta, jossa asunnosta jää velkaa vaikka se on myyty. Jos kerran Satonen himoitsee jenkkien työmarkkinoiden joustavuutta. Hän ei taida hetkeäkään miettiä, että pienten palkkojen on noustava jos oikeasti halutaan ihmisten muuttavan työn perässä. Mutta meillä halutaan nähtävästi jotain ihan muuta, duunarit asukoot yksin vuokraluukuissa, jotta voivat rynnätä töihin minne tahansa. Ehkä niitä lapsiakin sitten saadaan enemmän, kun jokainen uussuhde pitää sinetöidä uuslapsella. Tosin ne lapset sitten ovat sekaisin kun perheet hajoilevat sinne tänne.
Tosiasiassahan meillä ei ole riittävästi työpaikkoja, että perheiden olisi helppo ratkoa näitä valintatilanteita. Toinen saa työtä, toinen ei. Tämä oli lapsuudessani itsestäänselvyys, että puolisolle firma auttoi hankkimaan työpaikan, jos halusi sen toisen. Nyt nimenomaan pätkät ja epävarmuus johtavat siihen, että ei vaan kannata lähteä merta edemmäs kalaan. Riskit valtavat ja hyödyt jopa pakkasella. Sitten keikutaan puolimatkassa tai mitä sitten päätetäänkään tehdä, kun perheen työt ovat eri paikkakunnilla. Amerikkalaisten on helpompi muuttaa isossa maassaan, kun taloja myydään kalusteineen ja muija on kotona. Ei onnistu jatkossa senkään vertaa meillä, kun kokoomus samaan aikaan haluaa palkat alas jostain käsittämättömästä syystä kuvitellessaan sen tuovan kilpailukykyä. Satonen haluaa syödä kakkunsa ja pitää sen.