Vähän sääliksi käy erästä pienituloista perhettä, koska heillä menee rahat autoiluun työpaikalle. 😯Milloin tämä epäkohta korjataan?
Perheen molemmat vanhemmat ovat ns. duunareita (en tarkoita pahaa tällä termillä), joita työnantaja ajattaa joka työpäivä työpaikalle heidän omalla kustannuksella ja vapaa-ajalla. Julkisilla sinne on turhan työlästä ja hidasta kulkea. Lapsille tulee jo nyt todella pitkät päivät päiväkodissa.
Heillä menee pelkästään polttoaineisiin 800 euroa kuukaudessa ja siihen vielä kaikki autokulut päälle. 😕Reilusti toista tuhatta euroa kuukaudessa! Tämä on mielestäni kohtuuton kulu heidän pieniin palkkoihin suhteutettuna.
Tuntuu silkalta vääryydeltä, että moni paljon parempituloinen tekee työnsä etänä ja välttyy tällaiselta ajolta ja rahanmenolta. Sitä paitsi minun ja puolisoni työnantajien henkilöstön standard-pakettiin kuuluu täyssähköauto erittäin edullisella lunastusoptiolla. Laskeskelin, että tuollainen sähköautoetu maksaa sähköineen vain muutaman satasen kuukaudessa ja silloin on aina uusi auto alla. Tietenkään tätäkään kulua ei tule, kun ei ole tarvetta kahdelle autolle etätöiden ansiosta.
Vaikka Suomessa on progressiivinen verotus, käytännössä tilanne on nurinkurinen; duunari maksaa työnsä tekemisestä enemmän kuin parempipalkkainen etätyöläinen.
Miten ihmeessä tämä on keikahtanut näin päälaelleen, että pienipalkkainen maksaa työn tekemisestä enemmän kuin isopalkkainen?
Pitäisikö Suomessakin tukea pienituloisten autoilua? Esimerkiksi Ranskassa pienituloisille tarjotaan sähköauto tuloista riippuen 40 - 100 eurolla kuukaudessa. Italiassa pienituloiset saavat ostaa sähköauton 12 000 euron (vai oliko se vielä enemmän) alennuksella.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäkohta korjaantuu kun muuttavat lähemmäs työpaikkaa?
Just. Esim. itselläni neljä teiniä. Meille sopiva asunto lähellä työpaikkaa kaupungilla veisi ihan vararikkoon. Kaukana pystytään asumaan halvemmalla ja lisäksi lapsille miellyttävämpi ympäristö kasvaa kuin jokin betoniviidakko.
Niin, nämä on niitä elämänvalintoja. Sulla asuminen on edullisempaa, työmatkailu kalliimpaa. Päinvastoin on asiat hällä, joka asuu lähellä työpaikkaa. Eikö se mene tasan?
Aikaisemmassa työpaikassa oli kollega, joka aina valitti autoilun kalleutta. Asui maalla omakotitalossa, itse asuin ja asun edelleen pyöräilymatkan päässä työpaikasta rivitalossa. Kaikkea ei voi saada eikä tarvikaan.
Vierailija kirjoitti:
Duunari joutuu sairastamaan enemmän, koska työpaikka on hyvä paikka saada tauteja. Itse ainakin olen etätyön ansiosta päässyt jokatalvisista flunssakierteistä.
Liikaa eristyksissä oleminen taas alentaa vastustuskykyä. Muutaman vuoden etätöissä niin et voi edes ruokakaupassa itse käydä. Passiiviset vanhukset istuu kotona katsomassa telkkaria vuosikaudet. Sitten tulee vähän äkäisempi flunssakausi, ja se vie hengen. Hengissä selviää ne, jotka on viettäneet aikaa bingoissa, kulkeneet julkisilla ja muutenkin altistaneet itseään lastenlasten pöpöille jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Esim. itselläni neljä teiniä. Meille sopiva asunto lähellä työpaikkaa kaupungilla veisi ihan vararikkoon. Kaukana pystytään asumaan halvemmalla ja lisäksi lapsille miellyttävämpi ympäristö kasvaa kuin jokin betoniviidakko.
Niin, nämä on niitä elämänvalintoja. Sulla asuminen on edullisempaa, työmatkailu kalliimpaa. Päinvastoin on asiat hällä, joka asuu lähellä työpaikkaa. Eikö se mene tasan?
Aikaisemmassa työpaikassa oli kollega, joka aina valitti autoilun kalleutta. Asui maalla omakotitalossa, itse asuin ja asun edelleen pyöräilymatkan päässä työpaikasta rivitalossa. Kaikkea ei voi saada eikä tarvikaan.
Asunnot voi olla halpoja syrjäseuduilla, mutta asumiskulut ei. Ison omakotitalon sähkönsiirto kuukaudessa voi olla jo helsinkiläisyksiön vuokran verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lähempää löydy asuinpaikkaa kuin 200km päästä niin erikoinen työpaikka kyllä täytyy olla.
Valintakysymyksiä tällaiset että päättää ajaa 400km päivässä.
Raksaduunari ei voi asua koko ajan työpaikkansa vieressä. Jos minä olisin asunut niin, olisin muuttanut viimeisen 20:n vuoden aikana yli 100 kertaa. Sellaisessa elämäntavassa ei kannata omistaa kuin vaatteet ja vaahtomuovipatja.
Raksaduunareiden palkoissa on otettu huomioon nuo matkat. Raksaduunareilla on erinomaiset palkat koulutukseen ja osaamiseen nähden.
No ei todellakaan ole. Harva tienaa 20 euroa tunnissa. Sillä rahalla ei kannata autoilla montaa kilometriä suuntaansa. Tein yli 10 vuotta lvi-hommia. Palkka oli n. 16 euroa tunnissa silloin kun ot
Koulutukseen ja osaamiseen nähden raksalaisille maksetaan aivan posketonta palkkaa ja työuransa aikana tienaavat enemmän kuin moni korkeakoulutettu. Kilpailevat it-insinöörien kanssa sarjassa elämänkaaritienesteissä.
Nimenomaan matkat on otettu huomioon, ilman niitä palkat todennäköisesti olisi vain hieman korkeammat kuin esim siivoojalla.
Kimppakyyti tai muuttaa työpaikan viereen.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot voi olla halpoja syrjäseuduilla, mutta asumiskulut ei. Ison omakotitalon sähkönsiirto kuukaudessa voi olla jo helsinkiläisyksiön vuokran verran.
No mitä nyt ihmettä? Pakkoko sitä on isossa omakotitalossa asua? Asuu sen kokoisessa johon on varaa! Iso koti on luksusta, tietysti luksukseen voi panostaa jos haluaa, mutta sitten ei passaa valittaa hinnasta. Maallakin on pieniä asuntoja joissa on halpaa asua.
"Asunnot voi olla halpoja syrjäseuduilla, mutta asumiskulut ei. Ison omakotitalon sähkönsiirto kuukaudessa voi olla jo helsinkiläisyksiön vuokran verran."
Entä sitten? Minulla iso kerrostaloasunto ja siinä on kallis vastike, itse asuntoni valitsin. Isossa joutuu maksamaan enemmän kuin pienessä tietysti. Kyllä siellä syrjäseudulla on halpaa asua jos muuttaa pieneen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihmiset tekevät niitä omia henkilökohtaisia arvovalintojaan. Multa on turha tulla hakemaan empatiaa, jos ne valinnat on siihen, että suurin osa tuloista menee esim työmatkakuluihin. Sitä niittää mitä kylvää.
Arvovalinta sekin on, jos vingutaan jäykistä työmarkkinoista, mutta näivetetään työmatkakulujen verovähennys hiljalleen. Samoin asunnon vaihtamisen kovat kulut ja riskit ovat arvovalintoja. Meilläkin voisi olla amerikkalais
Samoin Amerikan työmarkkinoilla ei ole ikärasismia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisen itse valitseman elämäntyylin ja asumisen vaatima kustannustaso ei tule katetuksi nykyisellä työtulolla, niin
>> tekee enemmän töitä tai vaihtaa työpaikkaa parempaan
>> pienentää kulupuolta (asuminen, liikkuminen yms.)
>> kouluttautuu pidemmälle ja siten parantaa omaa asemaansa
Ei tässä auta mikään ruikuttaminen yhteiskunnan lompakosta lisää tukirahaa. Tulot ja menot tasapainoon.
Yhteiskunnan lompakosta lisää rahaa? Suuri osa autoilun kustannuksista muodostuu veroista. Sinun logiikallasi verotusta voidaan nostaa loputtomiin ja sitten todeta että ihmisten pitäisi vain tehdä enemmän töitä, jos ei rahat riitä.
Ei tarvita mitään yhteiskunnan tukirahoja, vaan verotuksen keventämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lähempää löydy asuinpaikkaa kuin 200km päästä niin erikoinen työpaikka kyllä täytyy olla.
Valintakysymyksiä tällaiset että päättää ajaa 400km päivässä.
Raksaduunari ei voi asua koko ajan työpaikkansa vieressä. Jos minä olisin asunut niin, olisin muuttanut viimeisen 20:n vuoden aikana yli 100 kertaa. Sellaisessa elämäntavassa ei kannata omistaa kuin vaatteet ja vaahtomuovipatja.
Esim; Kanadassa rakennustyöläiset nukkuu autoissa ja parakeissa. Mökille sitten lomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on asia mistä puhutaan todella vähän.
Minun mielestä se on myös huvittavaa että usein ne hyväpalkkaiset ihmiset voivat tehdä etänä töitä eli heidän ei tarvitse sinne työpaikalle mennä sillä autolla kun taas pienipalkkaiset ei voi tehdä etänä töitä vaan heidän pitää mennä sinne työpaikalle autolla. Tämä johtaa siihen että tuloerot vain kasvavat koska hyvätuloisen ei tarvitse maksaa työmatkakuluja kun pienituloisen pitää maksaa työmatkakulut.
Minä itse näen asian niin että tämä tilanne kertoo juurikin sen että suomessa sitä työntekijää ei arvosteta vaan enemmän arvostetaan sitä joka istuu päivät pitkät tietokoneella, palkkaus tämän jo kertookin eli työntekijän palkka jos on vaikka 3000e/kk niin samassa firmassa sen kuka istuu tietokoneella tekemättä työtä saa sen 4000e/kk. Tästä syytän ay-liikkeitä eli miksi a
Työntekijä minäkin olen vaikka toimenkuva on istus tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu alle 15km työpaikasta, aikuisella ei ole mitään estettä (ellei terveydellistä) pyöräillä töihin. Halpaa ja todella tehokasta ympärivuotista kuntoliikuntaa. Olen itse hyvätuloinen ja kuljen pyörällä töihin n. 5000km vuodessa.
Autoilu on kallista ja asuminen kannattaa siirtää jokatapauksessa 15km etäisyydelle työpaikasta.
Kuka tahansa duunari voi halutessaan kouluttautua pidemmälle, jos tuntuu että omat kyvyt ja ansiotaso ei kohtaa. Mikäli omat kyvyt ja ansiotaso balanssissa, ei sovi siirtää omia ongelmia muiden (yhteiskunnan) harteille vaan mitoittaa kustannukset omiin tuloihin.
Mulle on este pyöräillä edes 15km vesisateessa ja pakksella. Silloin kun oli pk-alakoulu -ikäinen lapsi este oli myös ajankäyttö. Ajankättö estää senkin etten vieläkään tule julkisilla töihin kuin äärimmäisessä pakossa (bussilla 1,5h - autolla 25min).
Mutta ei mun työmatkan bensakulut ole kuin 120€, eli ei henkilökohtaista ongelmaa.
Eivät kaikki parempituloiset todellakaan voi tehdä työtään etänä.
Terv. lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi muuttaa lähemmäs työpaikkoja, siinähän samalla lyhenee kauppamatka ja lasten koulumatkatkin ja kaikki.
Mistä sä tiedät, vaikka koulu ja kauppa olisivat nurkan takana. Työpaikka vaan on kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista ja sopii ajoprofiiliiin, niin kaverisi voi vaihtaa vähän käytettyyn sähköautoon. Ei mene bensaan 800 kuukaudessa. Sähköauton kk-erä voi olla "iso" vaikka 400-500 ja silti tulee vielä jonkun verran säästöä.
Ja edelleen saa kilometrit vähentää verotuksessa, vaikka ne ajaisikin puoli-ilmaisella sähköllä, eikä bensalla. Win-win.
Sähköautoon ei tarvita vakuutuksia, jne? Ja sähkö tulee ilmaiseksi sieltä tepselistä?
No onhan siinä bensarottelossakin vakuutukset? Vai esitätkö vaan tyhmää?
Laskepa nyt oikeasti kerrankin elämässäsi ne autoilun kulut. Vakuutus on samanhintaisia saman kokoluokan autoissa, oli sitten sähkö taikka bensa. Ja sähkö nyt vaan on melko lailla halvempaa kuin se saatanan bensa, jota moni jostain syystä rakastaa. Missään nimessä ei kukaan voi saada ajosähköön menemään satoja euroja kuukaudessa ei vaikka yrittäisi. Sähköautossa on myös paljon halvemmat huollot. Esim öljynvaihtoja ei tehdä.
Sähköauto yleensä on kannattavampi, jos kilometrejä tulee paljon, ja aloituksessa niitä ilmeisesti tulee, on niin älytön määrä bensaa mitä menee.
Vierailija kirjoitti:
Loisto idea, se tietäisi esim minun kohdalla 4-8 muuttoa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu alle 15km työpaikasta, aikuisella ei ole mitään estettä (ellei terveydellistä) pyöräillä töihin. Halpaa ja todella tehokasta ympärivuotista kuntoliikuntaa. Olen itse hyvätuloinen ja kuljen pyörällä töihin n. 5000km vuodessa.
Autoilu on kallista ja asuminen kannattaa siirtää jokatapauksessa 15km etäisyydelle työpaikasta.
Kuka tahansa duunari voi halutessaan kouluttautua pidemmälle, jos tuntuu että omat kyvyt ja ansiotaso ei kohtaa. Mikäli omat kyvyt ja ansiotaso balanssissa, ei sovi siirtää omia ongelmia muiden (yhteiskunnan) harteille vaan mitoittaa kustannukset omiin tuloihin.
Pitää vain olla polkupyörässä peräkärry, johon mahtuu n. 50-100kg edestä työkaluja ja koneita. Työmaa saattaa vaihtua kesken päivän minuutin varoitusajalla, jos tilanne niin vaatii.
Ja pari päiväkoti-ikäistä, jotka siinä matkalla vie hoitoon. Ai mitä herkkua olisikaan aamut.
Onko asuinpaikkakunnalla asuminen vähintään 500 euroa halvempaa kuin työpaikkakunnalla? Jos ei ole, ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin saa veroihin kevennystä, kun matkakulut ilmoittaa jo veroprosenttia laskiessa. Kai ovat näin tehneet?
Hyvin ja hyvin, kunhan muistaa, että työmatkakuluissa on sekä omavastuu että katto. Jää siinä silti itselle ihan kiitettävästi maksettavaa. Testasin omalta kohdalta. Jos työmatkakulut olisi vuodessa 8 tonnia, veroja pitäisi maksaa koko vuodelta 35 tonnin bruttoansioistan. 2500 euroa, ja jos matkakuluja ei laita ollenkaan vähennyksiin, koko vuoden verot noin 4800 euroa. Työmatkakulut 8000 euroa - verovähennykset niistä 2300 euroa, jää itselle maksettavaksi 5700 euroa.
Tuo 8 tonnia menee helposti vuodessa, jos päivässä menee polttoainetta n. 17 litraa. 11kk töitä vuodessa, keskimäärin 21,5 päivää/kk. Millään 20 euron tuntipalkalla en kyllä lähtisi tuollaisia työmatkoja ajelemaan.
Ei päivässä voi mennä työmatkoihin 17 litraa bensaa. Tankillisella ajaa noin 800 km laskelmien mukaan ja 17 litran kulutus tarkoitttaisi siis noin 400 kilometrin päivittäistä ajoa. Liekö totta? Kuka ajaa joka päivä töihin 200 kilometrin pähän? Omaa tyhmyyttä,