Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
701/4398 |
29.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse olen sitÀ mieltÀ ettÀ nuo AMK valmennuskurssit on lopuksi aika turhia, pitkÀlle pÀÀsee perus eliminointia kÀyttÀmÀllÀ, soveltamalla kaavoja ja opettelemalla yksikkömuunnokset.

Vierailija
702/4398 |
29.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitÀ mieltÀ ettÀ nuo AMK valmennuskurssit on lopuksi aika turhia, pitkÀlle pÀÀsee perus eliminointia kÀyttÀmÀllÀ, soveltamalla kaavoja ja opettelemalla yksikkömuunnokset.

Joo no siis mun tĂ€ytyy kyllĂ€ myöntÀÀ, ettĂ€ kyllĂ€ tuli viikkoja tehtyĂ€ aivan turhaa työtĂ€. Jotenkin kuvittelin, ettĂ€ koe painoittuisi enemmĂ€n laskemiseen ja kykyihin. JĂ€i lĂ€hinnĂ€ olo, ettĂ€ yksinkertaisista aiheista tehtiin aikaa vieviĂ€ tehtĂ€viĂ€... 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/4398 |
29.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei monivalinnoissa voi olla kovin vaikeita tehtÀviÀ. EtenkÀÀn kun ei saa kÀyttÀÀ laskinta

Vierailija
704/4398 |
29.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monivalinnoissa voi olla kovin vaikeita tehtÀviÀ. EtenkÀÀn kun ei saa kÀyttÀÀ laskinta

Totta tuokin. Varmaan osaksi myös turhautumista tÀssÀ purkauksessa, kun olin aika paljon luottavaisempi ennen koetta, kuin sen jÀlkeen:D

Vierailija
705/4398 |
29.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos linjoilla yliopistojen valintakokeissa kĂ€yneitĂ€? Onkohan mitÀÀn toivoa, ettĂ€ valintakokeiden tuloksia tulisi aikaisemmin kuin tuolloin 4.7.? KĂ€rsimĂ€tön olen, juu 😅 Onko mistÀÀn yliopistosta tullut vielĂ€ valintakoe tuloksia?

Juu yhteiskuntatieteellisen valintakokeissa olin ja valtsikkaa tavoittelen.

Vierailija
706/4398 |
29.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"MitÀ tekstejÀ sulla oli ÀikÀssÀ? Olen eri, mutta oman kokeen tekstit oli mun mielestÀ suht perus, toki molemmat oli aihepiireiltÀ suht tuttua (kierrÀtys ja vaatevalmistajat, ja nuorten muuttohalukkuus), joten pystyin lukemaan tekstiÀ vÀhÀn silmÀillen. Englannin aihepiirejÀ en edes muista, Kanadasta ja monikulttuurisuudesta jotain?

t se aiempi englantivalittaja"

Sivusta tÀhÀn vastaan, ettÀ minulla oli myös nuo kaikki samat tekstit. Et kysynyt tÀtÀ minulta, mutta pÀÀtin vastata, kun kuulosti tutulta.

ÄikĂ€ssĂ€ tekstinĂ€ muuttohalukkuus, vaatevalmistajat sekĂ€ sellainen kierrĂ€tysteemainen "informaatioruutu" tms mistĂ€ piti tulkita asioita.

Enkussa taas monikulttuurisuus Kanadassa, Australiassa sekĂ€ Britaniassa. LisĂ€ksi alkoholittomien juomien myynti kaupoissa tms. Ja tietysti ne valitse sopiva sana tehtĂ€vĂ€t. 

Vierailija
707/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MistĂ€ lĂ€htien alkaa vipuseen pĂ€ivittymÀÀn tieto koulupaikan vastaanottaneista? Mulla tarjoaa vaan viime vuoden tietoja kun olen koittanut etsiĂ€. Jos tĂ€ssĂ€ ketjussa mainittu niin on mennyt ohi, en jaksanut ihan kokonaan selata 🙈 

T. Varasijalla 1 todistusvalinnalla 😬 

Vierailija
708/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti aikaisemmin, ettÀ oli siirtynyt varasijajonossa taaksepÀin. Mullekin kÀvi nyt niin ja vielÀ ensisijaiseen hakukohteeseen :D Toinen jono tosin oli siirtynyt eteenpÀin ja olen nyt jonoissa jopa sijoilla 2 ja 3, joten toivo elÀÀ. Mutta voi per** ettÀ ÀrsyttÀÀ ja jÀnnittÀÀ.

Positiivisena huomiona: Opintopolku siis ainakin mulla pÀivittynyt tÀnÀÀn!

Vierailija
709/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo no siis mun tĂ€ytyy kyllĂ€ myöntÀÀ, ettĂ€ kyllĂ€ tuli viikkoja tehtyĂ€ aivan turhaa työtĂ€. Jotenkin kuvittelin, ettĂ€ koe painoittuisi enemmĂ€n laskemiseen ja kykyihin. JĂ€i lĂ€hinnĂ€ olo, ettĂ€ yksinkertaisista aiheista tehtiin aikaa vieviĂ€ tehtĂ€viĂ€... 

Jos pÀÀset sisÀÀn, sinulle voi olla hyötyÀ, ettÀ osaat valmiiksi laskea.

Vierailija
710/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀnÀÀn oli pÀivittynyt YAMK tuloksia opintopolkuun. Paikka otettu vastaan ykköstoiveesta ja samalla vapautui alempaa paikka jollekulle jonossa :)

Vierailija
711/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÀnÀÀn oli pÀivittynyt YAMK tuloksia opintopolkuun. Paikka otettu vastaan ykköstoiveesta ja samalla vapautui alempaa paikka jollekulle jonossa :)

Ja mun hakemista ei yhden yhteen oo vielÀ tullut tuloksia. On odottavan aika pitkÀ.

Vierailija
712/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joku mainitsi yksikkömuunnokset, oliko matikan tehtÀvissÀ niitÀ?

Vierailija
713/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Voikohan tÀnÀ vuonna saada hylÀtyn, kun ei niitÀ miinuspisteitÀ tule?

Vierailija
714/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos linjoilla yliopistojen valintakokeissa kĂ€yneitĂ€? Onkohan mitÀÀn toivoa, ettĂ€ valintakokeiden tuloksia tulisi aikaisemmin kuin tuolloin 4.7.? KĂ€rsimĂ€tön olen, juu 😅 Onko mistÀÀn yliopistosta tullut vielĂ€ valintakoe tuloksia?

Katsoin viime vuoden valintakoetulosten valmistumisen aikatauluja ja Turun yliopistolla oli ne vielÀ netissÀ. PÀtee luultavasti suunnilleen tÀnÀkin vuonna ja kaikille yliopistoille.

5.6.

Fysikaaliset tieteet, kemia sekÀ matematiikka ja tilastotiede

12.6.

Suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus

Pohjoismaiset kielet

Klassilliset kielet ja antiikin kulttuuri

13.6.

Italia

14.6. 

Saksan kieli

Ranska

15.6. 

Sosiaalitieteet

16.6

Espanja

Kiinan kieli

Filosofia

20.6.

Englannin kieli

Historia ja arkeologia

Kirjallisuustieteet

TietojenkÀsittelytiede

21.6.

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma

Kulttuurien tutkimuksen tutkinto-ohjelma

Median, musiikin ja taiteen tutkimuksen tutkinto-ohjelma

22.6.

Terveystieteet

26.6.

Geologia

Logopedia

Psykologia

27.6.

Biokemia

Maantiede

Poliittinen historia ja valtio-oppi

Taloustiede

29.6.

HammaslÀÀketiede

LÀÀketiede

Sosiaalityö

30.6.

Biologia

Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelma, Pori

KÀsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelma, Rauma

Luokanopettajan tutkinto-ohjelma, Rauma

Luokanopettajan tutkinto-ohjelma, Turku

Varhaiskasvatuksen opettaja, 1000+

Varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelma

3.7.

BiolÀÀketiede

4.7.

Kauppatieteet

DIA-yhteisvalinnan hakukohteet

5.7.

Oikeustiede

Vierailija
715/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MistÀ kouluista on tullut jo yamk tuloksia?

Vierailija
716/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MistĂ€ lĂ€htien alkaa vipuseen pĂ€ivittymÀÀn tieto koulupaikan vastaanottaneista? Mulla tarjoaa vaan viime vuoden tietoja kun olen koittanut etsiĂ€. Jos tĂ€ssĂ€ ketjussa mainittu niin on mennyt ohi, en jaksanut ihan kokonaan selata 🙈 

T. Varasijalla 1 todistusvalinnalla 😬 

Omat tietoni pÀivittyivÀt ainakin melkein heti kun ekana pÀivÀnÀ otin paikan vastaan

Vierailija
717/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa varmasti tulee aiemmin, hyvin harva jĂ€ttÀÀ ihan viime pĂ€iville, mutta tĂ€ssĂ€ vaiheessa on turha kytĂ€tĂ€ tuloksia, kun osa kokeista on vielĂ€ pitĂ€mĂ€ttĂ€. Viimeiset oli muistaakseni kesĂ€kuun alussa. Tuossa aiemmin postatussa listassa ensimmĂ€isenĂ€ on juuri niitĂ€ aloja, jonne haetaan kĂ€ytĂ€nnössĂ€ vain todistusvalinnalla ja vain yo-tutkinto ilman olevat osallistuvat kokeeseen. 

Viime vuonna suurin osa tuli noin juhannusviikolla, suunnilleen niillÀ main alkaisin vilkuilla tuloksia. Amk-kokeita alkoi tippua vÀhÀn aiemmin, mutta niissÀkin oli hajontaa. Yo-kokeista yhteiskunta-alan monivalintashitshown kuvittelisi olevan ekojen joukossa, kun ei ole esseitÀ tarkastettavana.

Avoimen vÀylÀn ym erillishakujen tuloksista en tiedÀ, niitÀ kai tarkastellaan silloin kun henkilökunnalla on aikaa.

Vierailija
718/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MistÀ kouluista on tullut jo yamk tuloksia?

Turku ainakin

Vierailija
719/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltÀ etiikasta ja tunnetaidoista, enkusta ja ÀikÀstÀ.

Onko nykyisin kaikilla aloillla tuollaisia kysymyspatteristoja?

Vaihtelee aloittain. Matikka, ÀikkÀ, enkku ja pÀÀtöksentaidot lÀhes kaikilla paitsi sotelissa matikka korvattu eettisillÀ ja tunnetaidoilla. Joillakin insinöörialoilla neljÀn perusosion lisÀksi matemaattis-luonnontieteellinen osio, jossa muistaakseni jotain kemia/fysiikkalaskuja.

Taidealoista ja luovista aloista en mene varmuuteen tekevÀtkö yleisen amk-kokeen vai onko heillÀ oma. NÀillÀ tarkoitan siis niitÀ muotoilu/journalismi ym aloja, joilla erikseen ennakkotehtÀvÀt, joiden perusteella karsitaan erikseen hakijoita kokeeseen. YleisessÀ amk-kokeessa ei ole erillistÀ karsintaa.

Vierailija
720/4398 |
30.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tÀnÀ vuonna saada hylÀtyn, kun ei niitÀ miinuspisteitÀ tule?

Voi, koska joka osiosta pitÀÀ saada minimipistemÀÀrÀ, en jaksa nyt lÀhteÀ etsimÀÀn, löytyykö jostain taulukoita. 0 pisteellÀ saa edelleen hylÀtyn.