Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
701/4398 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että nuo AMK valmennuskurssit on lopuksi aika turhia, pitkälle pääsee perus eliminointia käyttämällä, soveltamalla kaavoja ja opettelemalla yksikkömuunnokset.

Vierailija
702/4398 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että nuo AMK valmennuskurssit on lopuksi aika turhia, pitkälle pääsee perus eliminointia käyttämällä, soveltamalla kaavoja ja opettelemalla yksikkömuunnokset.

Joo no siis mun täytyy kyllä myöntää, että kyllä tuli viikkoja tehtyä aivan turhaa työtä. Jotenkin kuvittelin, että koe painoittuisi enemmän laskemiseen ja kykyihin. Jäi lähinnä olo, että yksinkertaisista aiheista tehtiin aikaa vieviä tehtäviä... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/4398 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monivalinnoissa voi olla kovin vaikeita tehtäviä. Etenkään kun ei saa käyttää laskinta

Vierailija
704/4398 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monivalinnoissa voi olla kovin vaikeita tehtäviä. Etenkään kun ei saa käyttää laskinta

Totta tuokin. Varmaan osaksi myös turhautumista tässä purkauksessa, kun olin aika paljon luottavaisempi ennen koetta, kuin sen jälkeen:D

Vierailija
705/4398 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos linjoilla yliopistojen valintakokeissa käyneitä? Onkohan mitään toivoa, että valintakokeiden tuloksia tulisi aikaisemmin kuin tuolloin 4.7.? Kärsimätön olen, juu 😅 Onko mistään yliopistosta tullut vielä valintakoe tuloksia?

Juu yhteiskuntatieteellisen valintakokeissa olin ja valtsikkaa tavoittelen.

Vierailija
706/4398 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä tekstejä sulla oli äikässä? Olen eri, mutta oman kokeen tekstit oli mun mielestä suht perus, toki molemmat oli aihepiireiltä suht tuttua (kierrätys ja vaatevalmistajat, ja nuorten muuttohalukkuus), joten pystyin lukemaan tekstiä vähän silmäillen. Englannin aihepiirejä en edes muista, Kanadasta ja monikulttuurisuudesta jotain?

t se aiempi englantivalittaja"

Sivusta tähän vastaan, että minulla oli myös nuo kaikki samat tekstit. Et kysynyt tätä minulta, mutta päätin vastata, kun kuulosti tutulta.

Äikässä tekstinä muuttohalukkuus, vaatevalmistajat sekä sellainen kierrätysteemainen "informaatioruutu" tms mistä piti tulkita asioita.

Enkussa taas monikulttuurisuus Kanadassa, Australiassa sekä Britaniassa. Lisäksi alkoholittomien juomien myynti kaupoissa tms. Ja tietysti ne valitse sopiva sana tehtävät. 

Vierailija
707/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien alkaa vipuseen päivittymään tieto koulupaikan vastaanottaneista? Mulla tarjoaa vaan viime vuoden tietoja kun olen koittanut etsiä. Jos tässä ketjussa mainittu niin on mennyt ohi, en jaksanut ihan kokonaan selata 🙈 

T. Varasijalla 1 todistusvalinnalla 😬 

Vierailija
708/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti aikaisemmin, että oli siirtynyt varasijajonossa taaksepäin. Mullekin kävi nyt niin ja vielä ensisijaiseen hakukohteeseen :D Toinen jono tosin oli siirtynyt eteenpäin ja olen nyt jonoissa jopa sijoilla 2 ja 3, joten toivo elää. Mutta voi per** että ärsyttää ja jännittää.

Positiivisena huomiona: Opintopolku siis ainakin mulla päivittynyt tänään!

Vierailija
709/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo no siis mun täytyy kyllä myöntää, että kyllä tuli viikkoja tehtyä aivan turhaa työtä. Jotenkin kuvittelin, että koe painoittuisi enemmän laskemiseen ja kykyihin. Jäi lähinnä olo, että yksinkertaisista aiheista tehtiin aikaa vieviä tehtäviä... 

Jos pääset sisään, sinulle voi olla hyötyä, että osaat valmiiksi laskea.

Vierailija
710/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli päivittynyt YAMK tuloksia opintopolkuun. Paikka otettu vastaan ykköstoiveesta ja samalla vapautui alempaa paikka jollekulle jonossa :)

Vierailija
711/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli päivittynyt YAMK tuloksia opintopolkuun. Paikka otettu vastaan ykköstoiveesta ja samalla vapautui alempaa paikka jollekulle jonossa :)

Ja mun hakemista ei yhden yhteen oo vielä tullut tuloksia. On odottavan aika pitkä.

Vierailija
712/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi yksikkömuunnokset, oliko matikan tehtävissä niitä?

Vierailija
713/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan tänä vuonna saada hylätyn, kun ei niitä miinuspisteitä tule?

Vierailija
714/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos linjoilla yliopistojen valintakokeissa käyneitä? Onkohan mitään toivoa, että valintakokeiden tuloksia tulisi aikaisemmin kuin tuolloin 4.7.? Kärsimätön olen, juu 😅 Onko mistään yliopistosta tullut vielä valintakoe tuloksia?

Katsoin viime vuoden valintakoetulosten valmistumisen aikatauluja ja Turun yliopistolla oli ne vielä netissä. Pätee luultavasti suunnilleen tänäkin vuonna ja kaikille yliopistoille.

5.6.

Fysikaaliset tieteet, kemia sekä matematiikka ja tilastotiede

12.6.

Suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus

Pohjoismaiset kielet

Klassilliset kielet ja antiikin kulttuuri

13.6.

Italia

14.6. 

Saksan kieli

Ranska

15.6. 

Sosiaalitieteet

16.6

Espanja

Kiinan kieli

Filosofia

20.6.

Englannin kieli

Historia ja arkeologia

Kirjallisuustieteet

Tietojenkäsittelytiede

21.6.

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma

Kulttuurien tutkimuksen tutkinto-ohjelma

Median, musiikin ja taiteen tutkimuksen tutkinto-ohjelma

22.6.

Terveystieteet

26.6.

Geologia

Logopedia

Psykologia

27.6.

Biokemia

Maantiede

Poliittinen historia ja valtio-oppi

Taloustiede

29.6.

Hammaslääketiede

Lääketiede

Sosiaalityö

30.6.

Biologia

Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelma, Pori

Käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelma, Rauma

Luokanopettajan tutkinto-ohjelma, Rauma

Luokanopettajan tutkinto-ohjelma, Turku

Varhaiskasvatuksen opettaja, 1000+

Varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelma

3.7.

Biolääketiede

4.7.

Kauppatieteet

DIA-yhteisvalinnan hakukohteet

5.7.

Oikeustiede

Vierailija
715/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kouluista on tullut jo yamk tuloksia?

Vierailija
716/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien alkaa vipuseen päivittymään tieto koulupaikan vastaanottaneista? Mulla tarjoaa vaan viime vuoden tietoja kun olen koittanut etsiä. Jos tässä ketjussa mainittu niin on mennyt ohi, en jaksanut ihan kokonaan selata 🙈 

T. Varasijalla 1 todistusvalinnalla 😬 

Omat tietoni päivittyivät ainakin melkein heti kun ekana päivänä otin paikan vastaan

Vierailija
717/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa varmasti tulee aiemmin, hyvin harva jättää ihan viime päiville, mutta tässä vaiheessa on turha kytätä tuloksia, kun osa kokeista on vielä pitämättä. Viimeiset oli muistaakseni kesäkuun alussa. Tuossa aiemmin postatussa listassa ensimmäisenä on juuri niitä aloja, jonne haetaan käytännössä vain todistusvalinnalla ja vain yo-tutkinto ilman olevat osallistuvat kokeeseen. 

Viime vuonna suurin osa tuli noin juhannusviikolla, suunnilleen niillä main alkaisin vilkuilla tuloksia. Amk-kokeita alkoi tippua vähän aiemmin, mutta niissäkin oli hajontaa. Yo-kokeista yhteiskunta-alan monivalintashitshown kuvittelisi olevan ekojen joukossa, kun ei ole esseitä tarkastettavana.

Avoimen väylän ym erillishakujen tuloksista en tiedä, niitä kai tarkastellaan silloin kun henkilökunnalla on aikaa.

Vierailija
718/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kouluista on tullut jo yamk tuloksia?

Turku ainakin

Vierailija
719/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa mieltä etiikasta ja tunnetaidoista, enkusta ja äikästä.

Onko nykyisin kaikilla aloillla tuollaisia kysymyspatteristoja?

Vaihtelee aloittain. Matikka, äikkä, enkku ja päätöksentaidot lähes kaikilla paitsi sotelissa matikka korvattu eettisillä ja tunnetaidoilla. Joillakin insinöörialoilla neljän perusosion lisäksi matemaattis-luonnontieteellinen osio, jossa muistaakseni jotain kemia/fysiikkalaskuja.

Taidealoista ja luovista aloista en mene varmuuteen tekevätkö yleisen amk-kokeen vai onko heillä oma. Näillä tarkoitan siis niitä muotoilu/journalismi ym aloja, joilla erikseen ennakkotehtävät, joiden perusteella karsitaan erikseen hakijoita kokeeseen. Yleisessä amk-kokeessa ei ole erillistä karsintaa.

Vierailija
720/4398 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tänä vuonna saada hylätyn, kun ei niitä miinuspisteitä tule?

Voi, koska joka osiosta pitää saada minimipistemäärä, en jaksa nyt lähteä etsimään, löytyykö jostain taulukoita. 0 pisteellä saa edelleen hylätyn.