đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
LisÀys viestiin 661, kyseessÀ siis valintakoetehtÀvÀ ei todistusvalinta
Vierailija kirjoitti:
KetĂ€ muita nyt kokeeseen ? JĂ€nnittÀÀÀ !đ
Ps. Saa jakaa viimehetken vinkkejÀ osioiden suoritusjÀrjestykseen tms jos on semmosia :D
Suosittelisin parhaiten osatut osiot ensin, jotta niissÀ ei tule kiire. Lopuksi sitten vaikeammat. Pahin tilanne on jos teet matikkaa liian pitkÀÀn, et saa oikeita vastauksia ja vielÀ kaupan pÀÀlle ei riitÀ aika keskittyÀ "helpompiin" osioihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KetĂ€ muita nyt kokeeseen ? JĂ€nnittÀÀÀ !đ
Ps. Saa jakaa viimehetken vinkkejÀ osioiden suoritusjÀrjestykseen tms jos on semmosia :D
Suosittelisin parhaiten osatut osiot ensin, jotta niissÀ ei tule kiire. Lopuksi sitten vaikeammat. Pahin tilanne on jos teet matikkaa liian pitkÀÀn, et saa oikeita vastauksia ja vielÀ kaupan pÀÀlle ei riitÀ aika keskittyÀ "helpompiin" osioihin
Mulle oli matikka ainoa josta jÀi jopa aikaa yli enkÀ todellakaan osaa yhtÀÀn. Siksi jÀtin viimeiseksi koska ihan sama, kuvittelin vain lottoavani koko osuuden mutta olikin yllÀttÀvÀn helppo. Aloitin englannilla ja meni ihan pilalle, keskittyminen hukkui kÀytÀvÀstÀ ja naapuriluokasta kuuluviin ÀÀniin, kun he aloittivat meidÀn luokkaa myöhemmin. Jatkossa ei missÀÀn nimessÀ englantia tai ÀidinkieltÀ ensimmÀisenÀ.
Ei nyt mikÀÀn pieni erikoisala, mutta tÀysin verkkototeutuksella suoritettava koulutus (SAMK Tuta insinööri) ja tÀhÀn oli siis valintakurssi, ei koetta... Saa nyt nÀhdÀ sitten, enpÀ elÀttele juurikaan toiveita. Olisi pitÀnyt matikkaa treenata ennen tuota kurssia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MitÀ tarkoittaa opintopolussa:
"Valintatavalla ei varasijoja kÀytössÀ. NÀmÀ rajoitukset varasijoihin astuvat voimaan viimeistÀÀn kun kaikki haun tulokset ovat julkaistu."
Kyseinen teksti on siinÀ kohdassa, missÀ nÀkyy ensikertalaisen pisteet ja varasija tÀhÀn valintatapaan... Olen tÀssÀ varasijalla 13...
Toinen kysymys, onko kenellÀkÀÀn mitÀÀn valistunutta arvausta miten voi olla, ettÀ viime vuonna syksyllÀ on hakupaikkoja ollut 50 mutta otettu sisÀÀn 78? Ollut samalla pistemÀÀrÀllÀ niin moni ehkÀ? LÀhinnÀ tÀssÀ pohdin, ettÀ voiko tuolta omalta varasijaltani enÀÀ nousta kouluun. 30/50 on jo vastaanottanut paikan, aika epÀtodennÀköistÀ taitaa olla...1. tarkoittaa juuri sitÀ mitÀ siinÀ lukee. Varasijoilta ei hyvÀksytÀ enÀÀ sen jÀlkeen, kun kaikki tulokset tulleet 4.7. Kuulostaa vÀhÀn erikoiselta, onko kyseessÀ joku pieni
Ei nyt mikÀÀn pieni erikoisala, mutta tÀysin verkkototeutuksella suoritettava koulutus (SAMK Tuta insinööri) ja tÀhÀn oli siis valintakurssi, ei koetta... Saa nyt nÀhdÀ sitten, enpÀ elÀttele juurikaan toiveita. Olisi pitÀnyt matikkaa treenata ennen tuota kurssia...
Okei, kiva kuulla :) ja onnea opiskelupaikasta!
NĂ€illĂ€ tiedoilla jatkan siis opintopolun tarkkailua đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valintatavalla ei varasijoja kÀytössÀ. NÀmÀ rajoitukset varasijoihin astuvat voimaan viimeistÀÀn kun kaikki haun tulokset ovat julkaistu."
Kyseinen teksti on siinÀ kohdassa, missÀ nÀkyy ensikertalaisen pisteet ja varasija tÀhÀn valintatapaan... Olen tÀssÀ varasijalla 13...
Toinen kysymys, onko kenellÀkÀÀn mitÀÀn valistunutta arvausta miten voi olla, ettÀ viime vuonna syksyllÀ on hakupaikkoja ollut 50 mutta otettu sisÀÀn 78? Ollut samalla pistemÀÀrÀllÀ niin moni ehkÀ? LÀhinnÀ tÀssÀ pohdin, ettÀ voiko tuolta omalta varasijaltani enÀÀ nousta kouluun. 30/50 on jo vastaanottanut paikan, aika epÀtodennÀköistÀ taitaa olla...1. tarkoittaa juuri sitÀ mitÀ siinÀ lukee. Varasijoilta ei hyvÀksytÀ enÀÀ sen jÀlkeen, kun kaikki tulokset tulleet 4.7. Kuulostaa vÀhÀn erikoiselta, onko kyseessÀ joku pieni
Hei! Oletko varma, ettÀ tuo tarkottaisi aloituspaikat vs. ne, joille on tarjottu paikkaa? ItsellÀ samanlainen tilanne. Viime vuonna hakutoiveeseeni Vipusen mukaan aloituspaikkoja oli vain n. 82 ja 'paikan vastaanottaneita' oli jopa 105. Vipusen mukaan ja myös yliopiston tilastojen mukaan nÀmÀ 23 opiskelijaa olisivat vastaanottaneet paikan. KyseessÀ on vielÀ ensimmÀisen yhteishaun paikka, jolloin pitÀÀ paikka ottaa vastaan tai perua se suoraan. (Ei ole siis samanlaista mahdollisuuksia kuin toisessa yhteishaussa, jossa voi jÀÀdÀ odottamaan / pitÀÀ odottaa ylempiÀ hakutoiveita). Erikoisen tÀstÀ tekee se, ettÀ 2022 ja 2021 ei otettu nÀitÀ ns 'ylimÀÀrÀisiÀ opiskelijoita' sisÀÀn vaan jopa vÀhemmÀn mitÀ aloituspaikkoja oli. Eli paikkoja oli tuo sama 82, mutta paikan vastaanottaneita oli vain noin 78 molempina vuosina.
Olisi kiva tietÀÀ mistÀ tuo johtuu ja onko tuo yleistÀ toimintaa. Eli onko mahdollista ettÀ kyseinen tapahtuu myös tÀmÀ vuonna. Ne ainakin viime vuonna pudottivat pisterajoja ihan huolella. En itse aluksi huomannut tuota kyseistÀ eroa ja luulin, ettÀ pisterajat ovat luonnollisesti alhaiset. Mutta nyt pelottaa, ettÀ tÀnÀ vuonna eivÀt ota tuota 23 opiskelijaa lisÀÀ vaan pysyvÀt aloituspaikoissa ja pisteraja sitten luonnollisesti pysyy korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys, onko kenellÀkÀÀn mitÀÀn valistunutta arvausta miten voi olla, ettÀ viime vuonna syksyllÀ on hakupaikkoja ollut 50 mutta otettu sisÀÀn 78? Ollut samalla pistemÀÀrÀllÀ niin moni ehkÀ? LÀhinnÀ tÀssÀ pohdin, ettÀ voiko tuolta omalta varasijaltani enÀÀ nousta kouluun. 30/50 on jo vastaanottanut paikan, aika epÀtodennÀköistÀ taitaa olla...1. tarkoittaa juuri sitÀ mitÀ siinÀ lukee. Varasijoilta ei hyvÀksytÀ enÀÀ sen jÀlkeen, kun kaikki tulokset tulleet 4.7. Kuulo
On otettu viime vuonna sisÀÀn enemmÀn kuin aloituspaikkoja oli. Kysyin tÀtÀ opintotoimistosta, kun ihmettelin samaa. Tulkitsin itse myös vipusesta, ettÀ kaikki joille tarjottu paikkaa viime vuonna, myös ottaneet sen vastaan.
"Aloitin englannilla ja meni ihan pilalle, keskittyminen hukkui kÀytÀvÀstÀ ja naapuriluokasta kuuluviin ÀÀniin, kun he aloittivat meidÀn luokkaa myöhemmin"
Itse olin onnekas, kun en rynnÀnnyt ensimmÀisten joukossa yhteen isompaan ekan kerroksen luokkaan vaan jÀttÀydyin jonon taakse. NÀin meidÀt jÀlkimmÀiset vietiin ylÀkerroksen eri luokkiin. Tiesin tÀmÀn jo viime vuodesta, kun sattumalta pÀÀsin myös tuonne ylös. Oli paljon rauhallisempaa siellÀ ja pienempi luokka. NÀin tÀssÀ on paljon sattumaakin pelissÀ. Ohiksena tÀmÀ.
Vierailija kirjoitti:
"Aloitin englannilla ja meni ihan pilalle, keskittyminen hukkui kÀytÀvÀstÀ ja naapuriluokasta kuuluviin ÀÀniin, kun he aloittivat meidÀn luokkaa myöhemmin"
Itse olin onnekas, kun en rynnÀnnyt ensimmÀisten joukossa yhteen isompaan ekan kerroksen luokkaan vaan jÀttÀydyin jonon taakse. NÀin meidÀt jÀlkimmÀiset vietiin ylÀkerroksen eri luokkiin. Tiesin tÀmÀn jo viime vuodesta, kun sattumalta pÀÀsin myös tuonne ylös. Oli paljon rauhallisempaa siellÀ ja pienempi luokka. NÀin tÀssÀ on paljon sattumaakin pelissÀ. Ohiksena tÀmÀ.
Olin viimeisten joukossa. Tuo mainitsemani toinen luokka taisi olla viimeinen. SisÀÀntullessa saatiin numerolaput, jossa sen luokan numero mihin piti mennÀ. PitÀÀ ilmeisesti ensi kerralla tulla vasta 5 min ennen kokeen alkua, kun 10-15 min oli liikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viimeisten joukossa. Tuo mainitsemani toinen luokka taisi olla viimeinen. SisÀÀntullessa saatiin numerolaput, jossa sen luokan numero mihin piti mennÀ. PitÀÀ ilmeisesti ensi kerralla tulla vasta 5 min ennen kokeen alkua, kun 10-15 min oli liikaa :D
MeillÀ ei ollut mitÀÀn numeroita. Aloitettiin ilmoittautuminen kello 13 ja olin itsekin ennen yhtÀ jo paikalla, kun kello 14 koe alkoi. Sitten meidÀt aikaisin tulleet laitettiin vaan jonoon ja jÀin takajoukkoihin toiveikkaana ylÀkerran luokkaan pÀÀsystÀ. NÀinhÀn siinÀ kÀvi ja pÀÀsinkin ylös, kun alakerran luokka tÀyttyi. En sitten tiedÀ mihin myöhemmin tulleet menivÀt. MeillÀ alkoi koe jo 13.30, kun oltiin valmiina. HyvÀ juttu tÀmÀ. En voi oikeastaan valittaa mistÀÀn tÀhÀn liittyvÀstÀ. Tuolla on hyvÀ kÀydÀ kokeessa, kun tietÀÀ systeemin.
Tajusin vasta Àsken, ettei tÀnÀ vuonna mennytkÀÀn vÀÀristÀ vastauksista miinuspisteitÀ. JÀtin muutamaan tehtÀvÀÀn vastaamatta sen vuoksi, ettÀ luulin miinuspisteiden olevan kÀytössÀ. VÀhÀn tyhmÀÀ tÀmÀkin. Olisi voinut arvata jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys, onko kenellÀkÀÀn mitÀÀn valistunutta arvausta miten voi olla, ettÀ viime vuonna syksyllÀ on hakupaikkoja ollut 50 mutta otettu sisÀÀn 78? Ollut samalla pistemÀÀrÀllÀ niin moni ehkÀ? LÀhinnÀ tÀssÀ pohdin, ettÀ voiko tuolta omalta varasijaltani enÀÀ nousta kouluun. 30/50 on jo vastaanottanut paikan, aika epÀtodennÀköistÀ taitaa olla...1. tarkoittaa juuri sitÀ mitÀ siinÀ lukee. Varasijoilta ei hyvÀksytÀ enÀÀ
TÀmÀ 'lainaa' toiminto ei kyllÀ toimi hirveÀn hyvin tai sitten en osaa kÀyttÀÀ tÀtÀ/vastata kunnolla viesteihin. Mutta oletan, ettÀ sun vastaus oli osittain myös mulle. HyvÀ ettÀ oot kysynyt! ItseÀ on vaivannut jo kauemman aikaa. Sanoivatko mitÀÀn syytÀ sille miksi ottavat enemmÀn sisÀlle kuin aloituspaikkoja on?
Niin hyvin meni, ettĂ€ varmaan voi mennĂ€ syksyllĂ€ uudestaan yrittĂ€mÀÀn đ„Ž
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys, onko kenellÀkÀÀn mitÀÀn valistunutta arvausta miten voi olla, ettÀ viime vuonna syksyllÀ on hakupaikkoja ollut 50 mutta otettu sisÀÀn 78? Ollut samalla pistemÀÀrÀllÀ niin moni ehkÀ? LÀhinnÀ tÀssÀ pohdin, ettÀ voiko tuolta omalta varasijaltani enÀÀ nousta kouluun. 30/50 on jo vastaanottanut paikan, aika epÀtodennÀköistÀ taitaa olla...1. tarkoittaa juuri sitÀ mitÀ siinÀ lukee. Varasijoilta ei hyvÀksytÀ enÀÀ
YritÀn nyt uudestaan kun tuolle edelliselle viestille tapahtui jotain. TÀssÀ siis mitÀ kirjoitin:
TÀmÀ 'lainaa' toiminto ei kyllÀ toimi hirveÀn hyvin tai sitten en osaa kÀyttÀÀ tÀtÀ/vastata kunnolla viesteihin. Mutta oletan, ettÀ sun vastaus oli osittain myös mulle. HyvÀ ettÀ oot kysynyt! ItseÀ on vaivannut jo kauemman aikaa. Sanoivatko mitÀÀn syytÀ sille miksi ottavat enemmÀn sisÀlle kuin aloituspaikkoja on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys, onko kenellÀkÀÀn mitÀÀn valistunutta arvausta miten voi olla, ettÀ viime vuonna syksyllÀ on hakupaikkoja ollut 50 mutta otettu sisÀÀn 78? Ollut samalla pistemÀÀrÀllÀ niin moni ehkÀ? LÀhinnÀ tÀssÀ pohdin, ettÀ voiko tuolta omalta varasijaltani enÀÀ nousta kouluun. 30/50 on jo vastaanottanut paikan, aika epÀtodennÀköistÀ taitaa olla...1. tarkoittaa juuri sitÀ mit
Kirjoita vastauksesi uudelle riville lainauksien alle niin pitÀis tulla nÀkyviin vain oma vastauksesi
Tai sitten ei. Ota tuosta sitten selvÀÀ miten lainata pidempiin vastauksiin
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei. Ota tuosta sitten selvÀÀ miten lainata pidempiin vastauksiin
Joo, yritin tuota samaa toisella kerralla mutta ei nÀyttÀnyt toimivan. Varmaan joku bugi tossa viestiketjussa.
Vierailija kirjoitti:
MissÀ teit kokeen?
Minulle on kuudesta YAMK hakukohteesta yksi julkaissut tulokset, nyt odotan vielÀ tuloksia ylemmistÀ hakutoiveista jotta selviÀÀ missÀ aloitan (sain siis hyvÀksytyn alempaan kohteeseen)