👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää miten on mahdollista olla enskajonossa huonommalla varasijalla kun kaikkien jonossa? Ne ei mee mitenkään päikseen
Enskojen tulokset olleet kovatasoisempia. Sullehan sille ei ole väliä, kummasta pääset sisälle. Jos haet yliopistoon niin huomaat että enskakiintiön ja kaikkien jonon minimipistemäärä on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidehistoria
Moro tota mä ottaisin bigmäk aterian ja sit joku jäde, syön täällä en tarvii kuittii
En löydä tuolta Mäkkäriä taidehistorioitsijaa työllistämässä:https://toissa.fi/fi_FI/sijoittuminen-tyoelamaan/show/taidehistoria Ihan asiantuntijatyötä tekevät hyvin laajalla sektorilla.
Se on vain, että onko niitä työpaikkoja kaikille valmistuneille. Hyvinkin voi joutua tekemään hanttihommia odotellessa. Ei kyllä noilla papereilla pääse mäkkäriinkään, jos ei ole mitään työkokemusta
Ne työkokemuksettomat just otetaan Mäkläeiin oppimaan. Maisteritutkinnolla tosin turha
Ikävä kuulla tilanteestasi! Löytänet oman paikkasi vielä!
Mikäli ei heti saa koulutusta vastaavaa työtä tai ylipäätään työtä, siitä ei kannata lannistua, sillä alku usein hankalaa ja lopussa kiitos seisoo. Mitään työtä tai koulutusta ei kannata väheksyä ja jokainen työ tai koulutus avaa lopulta ovia ja jokainen löytää paikkansa, kun vaan ei lannistu ja uskoo itseensä ja mahdollisuuksiinsa.
Mitä Opintopolulle tänään kuuluu? Hiljainen, edistää jonoja, jonojen peruuntumisia, bingoja?
Vierailija kirjoitti:
Mitä Opintopolulle tänään kuuluu? Hiljainen, edistää jonoja, jonojen peruuntumisia, bingoja?
Itsellä huima 1 alaspäin... Ehkä mä vaan odottelen syksyn hakua
Miten voi olla mahdollista et 32 paikkaa tarjolla, 24 ottanut vastaan vasta ja jono ei oo liikkunu pariin viikkoon? Hermo menee
Oulun yliopisto ja luokanope .... ei mitään muutosta varasijassa kahteen viikkoon :(
Viikkoon ei ole amk varasija liikkunut ollenkaan. Enskojen pisteet ovat taas tippuneet alemmas.
Ei kai se auta kuin polkuopintoihin yrittää ja vaikka syksynkin haussa hakea uudestaan.
Ei-ensikertalainen täällä ja pääsin tänään todistusvalinnalla varasijoilta sote-alalle. En käynyt edes pääsykokeissa, kun sairastuin koronaan paria päivää ennen. Oletin siis ettei mitään mahdollisuuksia ollut, joten oli melkoinen yllätys, kun aamulla tuli sähköpostiin viesti hyväksymisestä. Eli kai ne jonot vieläkin liikkuvat ja jopa ei-ensikertalaisena voi saada paikan.
Lapin oikis todistusvalinnan 4. varasija ja viimeksi perjantaina liikkunut😭
Sotelle rupeaa olemaan ihan hyvät mahdollisuudet päästä sisää myös ei-ensikertalaisena. Hakijamäärät niin ensisijaisissa kuin muissa sijoissa ovat edelleen laskeneet. Itse TAMK:n määriä seurannut ja laskua edelleen, lukuunottamatta ensihoitajaa ja sosionomia.
Pienemmillä paikkakunnilla vieläkin paremmat mahdollisuudet sisäänpääsyyn.
apua! oon saanut opiskelupaikan viime viikon pe. Olen varasijalla 4 kuitenkin mieluisampaa vaihtoehtoon, ottaisin tuon jo saaneen paikan ehdollisena vastaan jos minulla ei olisi vielä tässä välissä varasija 4 ei mieluisaan paikkaan. eli miten käytännössä menee? jos saan paikan ei mieluisasta paikasta niin peruuntuuko jo saanut opiskelupaikka minulta sillä se on alempi toive vai voinko valita vielä sitten kumpaan haluan?
Vierailija kirjoitti:
apua! oon saanut opiskelupaikan viime viikon pe. Olen varasijalla 4 kuitenkin mieluisampaa vaihtoehtoon, ottaisin tuon jo saaneen paikan ehdollisena vastaan jos minulla ei olisi vielä tässä välissä varasija 4 ei mieluisaan paikkaan. eli miten käytännössä menee? jos saan paikan ei mieluisasta paikasta niin peruuntuuko jo saanut opiskelupaikka minulta sillä se on alempi toive vai voinko valita vielä sitten kumpaan haluan?
Jos mieluisampi in vaikka 1. Ja tää on 2...Kannattaa ottaa vastaan ja jonottaa ylenpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieluisampi in vaikka 1. Ja tää on 2...Kannattaa ottaa vastaan ja jonottaa ylenpää.
Mutta oikea vastaus on se, että jos jonotat etkä saakaan sitä toivepaikkaa, niin sinun on pakko ottaa se saamasi paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oikea vastaus on se, että jos jonotat etkä saakaan sitä toivepaikkaa, niin sinun on pakko ottaa se saamasi paikka?
Kyllä