đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
SelittÀkÀÀ miten on mahdollista olla enskajonossa huonommalla varasijalla kun kaikkien jonossa? Ne ei mee mitenkÀÀn pÀikseen
Enskojen tulokset olleet kovatasoisempia. Sullehan sille ei ole vÀliÀ, kummasta pÀÀset sisÀlle. Jos haet yliopistoon niin huomaat ettÀ enskakiintiön ja kaikkien jonon minimipistemÀÀrÀ on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidehistoria
Moro tota mÀ ottaisin bigmÀk aterian ja sit joku jÀde, syön tÀÀllÀ en tarvii kuittii
En löydÀ tuolta MÀkkÀriÀ taidehistorioitsijaa työllistÀmÀssÀ:https://toissa.fi/fi_FI/sijoittuminen-tyoelamaan/show/taidehistoria Ihan asiantuntijatyötÀ tekevÀt hyvin laajalla sektorilla.
Se on vain, ettÀ onko niitÀ työpaikkoja kaikille valmistuneille. Hyvinkin voi joutua tekemÀÀn hanttihommia odotellessa. Ei kyllÀ noilla papereilla pÀÀse mÀkkÀriinkÀÀn, jos ei ole mitÀÀn työkokemusta
Ne työkokemuksettomat just otetaan MÀklÀeiin oppimaan. Maisteritutkinnolla tosin turha
IkÀvÀ kuulla tilanteestasi! LöytÀnet oman paikkasi vielÀ!
MikÀli ei heti saa koulutusta vastaavaa työtÀ tai ylipÀÀtÀÀn työtÀ, siitÀ ei kannata lannistua, sillÀ alku usein hankalaa ja lopussa kiitos seisoo. MitÀÀn työtÀ tai koulutusta ei kannata vÀheksyÀ ja jokainen työ tai koulutus avaa lopulta ovia ja jokainen löytÀÀ paikkansa, kun vaan ei lannistu ja uskoo itseensÀ ja mahdollisuuksiinsa.
MitÀ Opintopolulle tÀnÀÀn kuuluu? Hiljainen, edistÀÀ jonoja, jonojen peruuntumisia, bingoja?
Vierailija kirjoitti:
MitÀ Opintopolulle tÀnÀÀn kuuluu? Hiljainen, edistÀÀ jonoja, jonojen peruuntumisia, bingoja?
ItsellÀ huima 1 alaspÀin... EhkÀ mÀ vaan odottelen syksyn hakua
Miten voi olla mahdollista et 32 paikkaa tarjolla, 24 ottanut vastaan vasta ja jono ei oo liikkunu pariin viikkoon? Hermo menee
Oulun yliopisto ja luokanope .... ei mitÀÀn muutosta varasijassa kahteen viikkoon :(
Viikkoon ei ole amk varasija liikkunut ollenkaan. Enskojen pisteet ovat taas tippuneet alemmas.
Ei kai se auta kuin polkuopintoihin yrittÀÀ ja vaikka syksynkin haussa hakea uudestaan.
Ei-ensikertalainen tÀÀllÀ ja pÀÀsin tÀnÀÀn todistusvalinnalla varasijoilta sote-alalle. En kÀynyt edes pÀÀsykokeissa, kun sairastuin koronaan paria pÀivÀÀ ennen. Oletin siis ettei mitÀÀn mahdollisuuksia ollut, joten oli melkoinen yllÀtys, kun aamulla tuli sÀhköpostiin viesti hyvÀksymisestÀ. Eli kai ne jonot vielÀkin liikkuvat ja jopa ei-ensikertalaisena voi saada paikan.
Lapin oikis todistusvalinnan 4. varasija ja viimeksi perjantaina liikkunutđ
Onko Vipunen jo liikahtanut tÀltÀ pÀivÀÀ?
Sotelle rupeaa olemaan ihan hyvÀt mahdollisuudet pÀÀstÀ sisÀÀ myös ei-ensikertalaisena. HakijamÀÀrÀt niin ensisijaisissa kuin muissa sijoissa ovat edelleen laskeneet. Itse TAMK:n mÀÀriÀ seurannut ja laskua edelleen, lukuunottamatta ensihoitajaa ja sosionomia.
PienemmillÀ paikkakunnilla vielÀkin paremmat mahdollisuudet sisÀÀnpÀÀsyyn.
apua! oon saanut opiskelupaikan viime viikon pe. Olen varasijalla 4 kuitenkin mieluisampaa vaihtoehtoon, ottaisin tuon jo saaneen paikan ehdollisena vastaan jos minulla ei olisi vielÀ tÀssÀ vÀlissÀ varasija 4 ei mieluisaan paikkaan. eli miten kÀytÀnnössÀ menee? jos saan paikan ei mieluisasta paikasta niin peruuntuuko jo saanut opiskelupaikka minulta sillÀ se on alempi toive vai voinko valita vielÀ sitten kumpaan haluan?
Vierailija kirjoitti:
apua! oon saanut opiskelupaikan viime viikon pe. Olen varasijalla 4 kuitenkin mieluisampaa vaihtoehtoon, ottaisin tuon jo saaneen paikan ehdollisena vastaan jos minulla ei olisi vielÀ tÀssÀ vÀlissÀ varasija 4 ei mieluisaan paikkaan. eli miten kÀytÀnnössÀ menee? jos saan paikan ei mieluisasta paikasta niin peruuntuuko jo saanut opiskelupaikka minulta sillÀ se on alempi toive vai voinko valita vielÀ sitten kumpaan haluan?
Jos mieluisampi in vaikka 1. Ja tÀÀ on 2...Kannattaa ottaa vastaan ja jonottaa ylenpÀÀ.
Varasijat liikkuu vielĂ€, joten kaikille peukkuja đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieluisampi in vaikka 1. Ja tÀÀ on 2...Kannattaa ottaa vastaan ja jonottaa ylenpÀÀ.
Mutta oikea vastaus on se, ettÀ jos jonotat etkÀ saakaan sitÀ toivepaikkaa, niin sinun on pakko ottaa se saamasi paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oikea vastaus on se, ettÀ jos jonotat etkÀ saakaan sitÀ toivepaikkaa, niin sinun on pakko ottaa se saamasi paikka?
KyllÀ