👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekki tarjottiin tänään paikkaa Lapin yliopistoon kasvatustieteen opintoihin. Mieki ei-ensikertalaisena näköjään jonnekki pääsisin, mutta en kyllä ole ottamassa paikkaa vastaan ku ei ole se ala, mihin oikeasti haluan. Harkitsen ehkä vielä viikonlopun yli, mutta sen pidempään en aio muita odotuttaa..
Miksi olet sitten alunperin laittanut sen hakuihisi? En nyt vain sinua tarkoita, mutta täällä on ollut useampikin "en halua/ei kiinnosta" ja kuitenkin kyseinen ala/paikkakunta laitettu hakuihin.
Mä ymmärrän, että esim. perheellisellä voi tulla yllättäviäkin muutoksia siitä, kun on ollut hakuaika. Mutta yleisemmin, ei sinne ole pakko laittaa kuutta hakukohdetta, ei edes muutamaa, vaan yksikin riittää. Ettei tarvi väkisin täyttää joka kohtaa ja sitten on stressi ja pähkäily, kun napsahtaakin jokin minne ei sitten oikeasti edes olisi h
Et menetä yhtään mitään jos laitat 6 hakukohdetta, joista osa varavaihtoehtoja. Voit aina peruuttaa kohteet minne et halua, mutta jos kesken haun haluatkin yhtäkkiä johonkin epävarmaan kohteeseen, et pysty enää lisäämään uusia hakukohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin voi 1/2 vuodessa täsmentyä ja kirkastua, mitä haluan ja mitä en. Sellainen on ihminen: muuttuvainen.
Niin, mutta jos kyseessä on jo ei-kertalainen ja nykyinen hakujärjestelmä suosii ensikertalaisia, niin eikö olisi järkevämpää jo ennen hakua kunnolla miettiä mitä haluaa ja mitä ei. Vai tämäkö sitten on tyypillistä ei-ensikertalaisille. Mielipiteet muuttuvat puolen vuoden välein opiskellessakin ja eikun hakemaan uutta korkeakoulupaikkaa.
Mitäs ei-ensikertalainen siinä menettää? Ei yhtään mitään. Ei-ensikertalaisilla ei ole enää edes stressiä ensikertalaisuuden menettämisestä, joten voivat toimia vapaammin kuin ensikertalainen, joka joutuu pohtimaan todella tarkkaan.
Sitä suuremmalla syyllä kannattaa laittaa kaikki 6 kohdetta jos opiskelemaan haluaa, kun ei tosiaan ole se sisäänpääsy mitenkään varmaa. Jos ala ei ole sitä mitä haluaa niin sitten seuraavana keväänä uuteen hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekki tarjottiin tänään paikkaa Lapin yliopistoon kasvatustieteen opintoihin. Mieki ei-ensikertalaisena näköjään jonnekki pääsisin, mutta en kyllä ole ottamassa paikkaa vastaan ku ei ole se ala, mihin oikeasti haluan. Harkitsen ehkä vielä viikonlopun yli, mutta sen pidempään en aio muita odotuttaa..
Miksi olet sitten alunperin laittanut sen hakuihisi? En nyt vain sinua tarkoita, mutta täällä on ollut useampikin "en halua/ei kiinnosta" ja kuitenkin kyseinen ala/paikkakunta laitettu hakuihin.
Mä ymmärrän, että esim. perheellisellä voi tulla yllättäviäkin muutoksia siitä, kun on ollut hakuaika. Mutta yleisemmin, ei sinne ole pakko laittaa kuutta hakukohdetta, ei edes muutamaa, vaan yksikin riittää. Ettei tarvi väkisin täyttää joka kohtaa ja sitten on stressi ja pähkäily, kun napsahtaakin jokin minne ei sitten oikeasti edes olisi h
Jotkut lukion tms. jälkeen tietää, mitä haluaa opiskella. Osa lukiossa on keskittynyt lukiossa selviämiseen eikä ole ehtinyt yhtään vielä miettiä, että mitä edes haluaa. Yrittää vaan selvitä lopuista kirjoituksista. Eli joillekin se on sellaista hakuammuntaa se yhteishaun täyttö, joka tulee ennen aikojaan. Ei ehkä mahdollisuuksia päästä unelmapaikkaansa eikä tiedä, että mikä muu voisi olla oma juttu. Tai haun aikana vasta selvittää, että joku hakukohde ei olekaan lopulta oma juttu. Tämäkin on ymmärrettävää eikä tästä tarvitse sen enempää syyllistää, vaikka itse tietääkin, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä hakiessa kauhean tarkkaan miettiny, että onko järkeä alkaa opiskelemaan yleistä kasvatustiedettä ku haluan käsityönopettajaksi. Ajattelin, että saisinpahan siinä tehtyä kasvatustieteen perusopinnot alta pois ja muita hyväksiluettavia kursseja. Nyt viime viikkojen aikana oon sitten tullu siihen tulokseen, että ei kannata tuhlata viimisiä opintotukikuukausia ja sitten ois myös aivan pakka tehdä töitäki. Joutuis myös elämään kahden paikkakunnan välillä ku mies jo koira jäis nykyiselle paikkakunnalle ja ite lähtisin toiselle. Mieluummin maksan jonku satasen avoimen opinnoista, teen jonku verran töitä ja saan soviteltua työttömyystukea, eikä tarvi stressata toimeentulosta. Ja en vie joltain halukkaalta sitä opiskelupaikkaa
Käsityönopettajaksi voi opiskella vaan kolmessa paikassa, niin tietysti kolme ekaa oli niitä paikkoja ja muuten sitten hain muihin kasvatustieteen opintoihin sen enempää miettimättä
Vierailija kirjoitti:
Käsityönopettajaksi voi opiskella vaan kolmessa paikassa, niin tietysti kolme ekaa oli niitä paikkoja ja muuten sitten hain muihin kasvatustieteen opintoihin sen enempää miettimättä
Käsityö on myös sivuaine (perus- ja aineopinnot) ainakin kasvatustieteellisissä, jossa on käsityönopettajan koulutusohjelma, mutta sitä ei välttämättä tarjoita, kuin luokanopettajaopiskelijoille eikä heillekään luultavasti ensimmäisenä vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsityö on myös sivuaine (perus- ja aineopinnot) ainakin kasvatustieteellisissä, jossa on käsityönopettajan koulutusohjelma, mutta sitä ei välttämättä tarjoita, kuin luokanopettajaopiskelijoille eikä heillekään luultavasti ensimmäisenä vuotena.
Tarkemmin ajateltuna onhan yläkoulussakin käsityötä, joten sen mukaan sitä voisi muutkin saada opiskella aineenopettajana eli muuten vaan kasvatustieteilijänäm joka suuntautuu opettamiseen. Toki siinäkin pitää tehdä maisterintutkinto, jotta saa pätevyyden. Nämä saa varmaan kyseisen yliopiston sivuilta tarkistettua, jos kiinnostaa.
Mitä Opintopolulle kuuluu tänään?
Vierailija kirjoitti:
apua! oon saanut opiskelupaikan viime viikon pe. Olen varasijalla 4 kuitenkin mieluisampaa vaihtoehtoon, ottaisin tuon jo saaneen paikan ehdollisena vastaan jos minulla ei olisi vielä tässä välissä varasija 4 ei mieluisaan paikkaan. eli miten käytännössä menee? jos saan paikan ei mieluisasta paikasta niin peruuntuuko jo saanut opiskelupaikka minulta sillä se on alempi toive vai voinko valita vielä sitten kumpaan haluan?
Et voi valita kumpaan haluat, mikäli otat paikan ehdollisena vastaan. Mikäli pääset siihen ei mieluisaan paikkaan niin menetät nykyisen paikkasi.
Eilen tuli sitten se kauan odotettu paikka ykkösvaihtoehdosta! Ihan suoraan sanottuna meinasi jo usko loppua, mutta näinkin lopussa paikka vielä aukesi. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli sitten se kauan odotettu paikka ykkösvaihtoehdosta! Ihan suoraan sanottuna meinasi jo usko loppua, mutta näinkin lopussa paikka vielä aukesi. Tsemppiä kaikille!
Hienoa, onnea opiskelupaikasta Minne pääsit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin logopediaan. Olen aina halunnut suunnitella logoja ja olen graafisesti lahjakas 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin logopediaan. Olen aina halunnut suunnitella logoja ja olen graafisesti lahjakas 🤗
Mahtavaa : ) Mihin paikkakunnalle pääsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa : ) Mihin paikkakunnalle pääsit?
En kerro kun kateelliset alapeukuttaa. 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaus ei ole ymmärrettävä. Onko joku hakenut erinomaisella todistuksella koulutukseen, johon ei halua mennä vai jotain muita selityksiä tähän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mihin pääsit, pisterajat ei ainakaan ole enää viikkoihin liikkuneet. Joku sanoi Oulussa tapahtuneen pientä liikettä pisteistä huolimatta, joten olettaisin että sinne, jollen olettaisi tämän olevan hölmö trolli. Jos tosiaan pääsit logolle toivon että tarkoituksesikin oli hakea puheterapeutin eikä graafikon koulutukseen. T: toinen logolle päässyt, myös graafikon paperit aiemmassa elämässä hankkinut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mihin pääsit, pisterajat ei ainakaan ole enää viikkoihin liikkuneet. Joku sanoi Oulussa tapahtuneen pientä liikettä pisteistä huolimatta, joten olettaisin että sinne, jollen olettaisi tämän olevan hölmö trolli. Jos tosiaan pääsit logolle toivon että tarkoituksesikin oli hakea puheterapeutin eikä graafikon koulutukseen. T: toinen logolle päässyt, myös graafikon paperit aiemmassa elämässä hankkinut
Ehkä ensi vuonna kannattaa hakea humorologian tiedekuntaan :D
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mihin pääsit, pisterajat ei ainakaan ole enää viikkoihin liikkuneet. Joku sanoi Oulussa tapahtuneen pientä liikettä pisteistä huolimatta, joten olettaisin että sinne, jollen olettaisi tämän olevan hölmö trolli. Jos tosiaan pääsit logolle toivon että tarkoituksesikin oli hakea puheterapeutin eikä graafikon koulutukseen. T: toinen logolle päässyt, myös graafikon paperit
Trollologia vois olla kans hyvä!
Jotain oli Vipunenkin tänään päivittänyt.
Niin, mutta jos kyseessä on jo ei-kertalainen ja nykyinen hakujärjestelmä suosii ensikertalaisia, niin eikö olisi järkevämpää jo ennen hakua kunnolla miettiä mitä haluaa ja mitä ei. Vai tämäkö sitten on tyypillistä ei-ensikertalaisille. Mielipiteet muuttuvat puolen vuoden välein opiskellessakin ja eikun hakemaan uutta korkeakoulupaikkaa.