Jos omistat asunnon tai talon ja olet yhä velkaa ja jäät työttömäksi olet jatkossa pulassa!
Vaikka pystyisit ansiosidonnaisen ajan maksamaan lainanhoitokulut yms. menot niin porrastuksen jälkeen se loppuu ja viimeistään kun ansiosidonnainen päättyy. Asumistukea ei enää jatkossa myönnetä.
Joudut myymään asunnon halvalla ja velka jää ja sitten joudut maksamaan velkaasi jollain rahalla.
Teille työttömyys on jatkossa katastrofi!
Älkääkä väittäkö ettekö voi olla työttömiä! Jokainen voi joutua työttömäksi tai sairastua vakavasti.
Kommentit (337)
Eikö Tiltu ole kuullut asunnon säästävästä velkajärjestelystä? Siihen pääsee jos sairastuu, ja sitten saa säilyttää sen asunnonkin, ja pankki ottaa takkiin. Eipä tietenkään ole kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ei ymmärrä, että pankin kanssa voi sopia myös maksuvapaasta tai muuttaa lainan takaisinmaksua kevyemmäksi. Tämä on yleensä helppoa, jos on hoitanut raha-asiansa kunnolla, eikä ole ottanut alunperin maksukykyynsä nähden liian suurta velkaa. Joku on jopa saattanut ottaa lainalle takaisinmaksuturvan, joka nimenomaan auttaa tilanteissa, joissa oma makukyky syystä tai toisesta heikentyy.
AP on joku onneton toimentulotukielätti, joka koittaa lietsoa omaa pahaa oloaan asiansa hyvin hoitaneiden päälle. Ei se AP nyt auta, vuokratuen tippuessa sinunkin täytyy miettiä jääkö kaljat ostamatta vai pitäisikö alkaa pikkuhiljaa etsimään töitä.
Ai sä olet niitä jotka ottavat kaikenmaailman vakuutuksia ja korkosuojia? Ymmärrätkö että pankki tarjoaa niitä tehdäkseen voittoa ja tietää hyvin että oli tilanne mikä tahansa niin pidemmällä ajanjaksolla aina voittaa?
Omat lainat on jo kuitattu, sillä halvan koron aikana oli järkevää maksaa laina äkkiä pois. Ei meidän tuloilla ja säästöillä ole ikinä tarvinnut ottaa takaisinmaksuturvaa, mutta yksinäiselle velanottajalle se saattaisi olla järkevä vaihtoehto. Sinä taidat olla se toope, joka kuvittelee, että vuokralla asumalla aina voittaa. No, voittaahan se vuokrakämpän omistaja, kuten minä. Kiitos siis kaikille teillä vuokrauskovaisille, olette maksaneet minulle jo kolme sijoituskämppää velkoineen ja remontteineen. Jos tulee taloushuolia, niin eikun vaan joku sijoituskoppero myyntiin jonkun vuokralaisen perseen alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään mahdollista, että myyntihinnalla saisi velat kuitattua ja jotakin jäisikin?
Onnea vaan myymisellä! Korot kun on mitä on niin asunnot menee vain halvemmalla kaupaksi.
Ja halvemmalla menee kun moni joutuu myymään samaan aikaan - kysyntä vs. tarjonta.
Mä olen asuntolainaani maksanut mm. 6% korolla, moni jopa 18%. Nykyinen 4% ei ole mitään.
18% korossa saitkin kaikki takaisin. Nykyään toki ei saa mitään takaisin.
Tämän takia pitää ostaa sellainen asunto ja ottaa sellainen laina että koko ajan jää vähän rahaa myös säästöön. Näitä säästöjä sitten syödään jos paha päivä tulee. Lisäksi on olemassa lyhennysvapaat, korkokatot ja erilaiset lainaturvat. Mutta jos pelkää pahinta tai ei osaa varautua, niin sitten kannattaakin asua vuokralla. Ei yhteiskunnan kuulu kantaa yksilöiden sijoitusriskiä. Oma asunto on sijoitus siinä missä muutkin.
Asunnot on nousseet koronan aikana reippaasti, joku pieni lasku ei haittaa mitään. Velkajärjestely on hyvä vaihtoehto, jos on oikeasti yllättäen sairastunut, eikä velat ole kevytmielisiä.
Tukiloiset ei tuotakaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vuokralainen ole pulassa jos joutuu työttömäksi tai sairastuu?
Silloin suurin pulma on se sairastuminen, mutta omistusasunnon omistaja menettää kotinsa ja kaikkein pahimmassa tapauksessa hänelle jää asunnon myynnistä huolimatta asuntolainaa maksettavaksi.
Jos tällainen tilanne tulee eteen, eikä saa myytyä eikä ole töitä tiedossa niin antaa mennä lunastukseen. Mahdolliset takaajat ei kyllä tykkää jollei ole ehtinyt maksaa niitä ulos lainasta. Eikä kyllä pankitkaan 😁.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin suurin pulma on se sairastuminen, mutta omistusasunnon omistaja menettää kotinsa ja kaikkein pahimmassa tapauksessa hänelle jää asunnon myynnistä huolimatta asuntolainaa maksettavaksi.
Noniinno minä en ainakaan sitten maksa, repikää siitä!
Vierailija kirjoitti:
Eikö Tiltu ole kuullut asunnon säästävästä velkajärjestelystä? Siihen pääsee jos sairastuu, ja sitten saa säilyttää sen asunnonkin, ja pankki ottaa takkiin. Eipä tietenkään ole kuullut.
Hys hys, tämä on pelottelu-ketju!!
En varmasti ole pulassa. Olen tietysti säästänyt sen verran, että selviän muutaman vuoden ilman että tarvitsee muiden kustannuksella loisia. Sitä kutsutaan elämän hallinnaksi ja näin toimii vastuuntuntoinen ihminen. Suosittelen muillekin. Ei kannata ottaa velkaa jos ei ole siihen varaa. Ei ole vaikea laskutoimitus. Aina on myös vaihtoehtona muuttaa halvempaan maahan. Talon voi vuokrata tai jos ei onnistu niin jättää tyhjäksi peruslämmölle.
Niin sen pitää mennäkin, ei ole meidän muiden asia maksaa joillekin heidän asuntoa, se maksetaan itse tai muutetaan. Toki on aina mahdollisuus etsiä töitä
Onko siellä nyt joku joka on naureskellut niille, jotka eivät ole"uskaltaneet" ottaa asuntolainaa ja heitä on mietityttänyt korkojen nousu tai pelänneet, että kun jää työttömäksi joutuu heti on pakkomyymään asunnon jne.
Kuulkaas nyt. Ei kannata luulla mitä muut pelkäävät tai luulevat.
Tässä faktoja:
Monet eivät ole ostaneet koska alle 2000 brutto ei lainaa perheasuntoon saa.
Kaikille varmaan selvää, että voi saada vuosiksikin maksuvapaata lyhennyksistä.
Jos ostaa fiksusti, saa asunnon myytyä ilman tappiota.
Pankki harvoin antaa lainaa ilman korkojen nousujen huomioon ottamista, mutta, vaikka lainanhaussa otetaan huomioon maksukyky, harva kuitenkaan haluaa asumiskuluja niin suuriksi, että käyttörahaa jäisi saman verran kun työttömänä, jos siis pankki avokätisesti lainaa antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin sen pitää mennäkin, ei ole meidän muiden asia maksaa joillekin heidän asuntoa, se maksetaan itse tai muutetaan. Toki on aina mahdollisuus etsiä töitä
Miksi vuokralla asuville pitää maksaa asumistukea tai kenellekään muulle? Voisi yhtä hyvin poistaa työttömiltä, eläkeläisiltä ja opiskelijoilta.
Se kuitenkin poistuu omistusasujilta. Ei ole yhteiskunnan tehtävä tukea asuntosijoittajia.
Vuokrakämpästä lentää ulos maksamattomista vuokrista kahdessa kuukaudessa. Tulee aika vilu siellä veneenalla talvella, ja voi veneen omistajakin ajaa pois.
Jatkossa asumistuet tulee häviämään (Ruotsissa niitä saa vain lapsiperheet käytännössä), miten tukiloinen sitten elää, ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi? Vuokralta voi lähtee aina pois ja asua vaikka autossa ja siirtää postiosoitteen poste restante.
Ei voi jos on lapsia tai eläimiä.
Lainaa ottaessasi voi ottaa siihen turvan työttömyyden varalta. Jos jäät työttömäksi lainasi maksetaan siltä ajalta
Hupaisa luulo, että asumistukea tultaisiin aina maksamaan edes vuokralaisille. Kimppakämpät odottaa, ja yömajat sitä, joka ei tajua ajoissa hankkia ja maksaa pois sitä omaa asuntoa. On sitten edes missä asua, jos terveys menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi? Vuokralta voi lähtee aina pois ja asua vaikka autossa ja siirtää postiosoitteen poste restante.
Ei voi jos on lapsia tai eläimiä.
Varmaan olet jo huomannut että syntyvyys laskenut ja joskus lähempänä nollaa.
Synnytys on vain rikkaiden oikeus.
Elämme hyvinvointivaltiossa missä koulutus on kustannettu kaikille verorahoista. Todistetusti sairaita lukuunottamatta kaikki tuet voisi poistaa aivan kaikilta. Jokainen voi ottaa itse vastuun omista tekemisistään ja elämästään. Mikäli ei tässä maassa terve ihminen pysty hankkimaan itselleen toimeentuloa niin kyse on aktiivisesta hölmöilystä tai laiskuudesta ja nämä voi ihan itse lopettaa kun on aloittanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuokralla asuville pitää maksaa asumistukea tai kenellekään muulle? Voisi yhtä hyvin poistaa työttömiltä, eläkeläisiltä ja opiskelijoilta.
Se kuitenkin poistuu omistusasujilta. Ei ole yhteiskunnan tehtävä tukea asuntosijoittajia.
Alkaa sisällissota jos tukia ei saa.
Suurimmalla osalla ei ole tuota tilannetta.