Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei kykene itsenäistymään? Asuvat vielä 30-vuotiaana lapsuuskodissa?

Vierailija
27.03.2024 |

Onko syynä takertuvat, ylihuolehtivat vanhemmat vai mikä? 

(Enkä tarkoita nyt mitään kehitysvammaisia tai muita jotka ei pystyisikään missään tilanteessa elämään itsenäisesti.) 

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs 60 vuotias asuu vielä lapsuuskodissa. Jäi huolehtimaan ikääntyvistä vanhemmistaan, kunnes aika heistäkin jätti. Edelleen asuu siellä. Miksi ei.?Kerta talo on maksettu, tontti on oma. Sen verran vanha talo, että ei sitä kannata myydä vaan tuikkaa tuleen kun itsestään aika jättää. 

Vierailija
2/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 19-vuotiaana pois kotoa opiskelemaan toiselle puolelle Suomea. Elin nuoruuttani ja valmistuin ajallaan. Pätkätöihin pääsin. Opiskelin toisenkin korkeakoulututkinnon. Satunnaisia töitä. Tuli sairautta elämään. Palasin ainakin väliaikaisesti kotikonnuille maalle. Ikää on 35+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin 19-vuotiaana pois kotoa opiskelemaan toiselle puolelle Suomea. Elin nuoruuttani ja valmistuin ajallaan. Pätkätöihin pääsin. Opiskelin toisenkin korkeakoulututkinnon. Satunnaisia töitä. Tuli sairautta elämään. Palasin ainakin väliaikaisesti kotikonnuille maalle. Ikää on 35+

Tyypillinen nainen. 

Vierailija
4/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt olisi vielä huolissaan jos 30-vuotias asuu kotona. Mun serkku on 60v ja asuu edelleen kotona. Tuskin on mihinkään enää lähdössäkään.

Vierailija
5/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnossa on tilaa ja yhteiselo sujuu, niin mitä tuo nyt haittaa?

Vierailija
6/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tätäkin vanhempi ja joudun yhä asumaan lapsuudenkodissa. Liian moni asia vaan on mennyt pieleen ja liikaa ikävää on tapahtunut. Myös erilaisia ongelmia on liikaa, eikä muu ole mahdollista. Olen nykyään käytännössä vanhan ja sairaan vanhempani kotiorja, vaikka itsellänikin on paljon ongelmia ja myös ihan omia diagnooseja. Olen toki myös työtön, tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki ja olen autismikirjolla.

Vierailija
7/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. 

Vierailija
8/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lapsi melkoinen luuseri joa ei vielä 30-vuotiaanakaan ole itsenäinen. Äiti ruokkii ja pesee pyykit... 

Vierailija
9/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla tuntemallani ihmisellä, jotka asuvat kotona +30v, asuinkulut ovat pienemmät. Ei tarvitse maksaa vuokraa, ja jos tarvitsee, niin se on pieni parinsadan euron. Pari tyyppiä maksavat satunnaisia laskuja. Ihan ovat työssäkäyviä ja tulot heillä on jotain +3000€/kk. Pienillä asuinkuluilla säästää ja myöhemmin on varaa ostaa oma kämppä ilman lainoja. Muiden mielipiteet peräkammarinpojista ei ole kiinnostanut heitä. Yksi seurustelee. Kaikki on tosiaan miehiä.

TL;DR Pienet asuinkulut, suuret säästöt

Vierailija
10/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs 60 vuotias asuu vielä lapsuuskodissa. Jäi huolehtimaan ikääntyvistä vanhemmistaan, kunnes aika heistäkin jätti. Edelleen asuu siellä. Miksi ei.?Kerta talo on maksettu, tontti on oma. Sen verran vanha talo, että ei sitä kannata myydä vaan tuikkaa tuleen kun itsestään aika jättää. 

Kuinka iso ikäero niillä oikein oli jos jo nuorena aikuisena hoiti vanhempiaan? 

Vierailija
11/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä haittaa, jos ei ikinä itsenäisty? Ei koskaan seurustele, ei koskaan mene naimisiin ja saa perhettä. Joo ei haittaa mitään. 

Vierailija
12/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se lapsi melkoinen luuseri joa ei vielä 30-vuotiaanakaan ole itsenäinen. Äiti ruokkii ja pesee pyykit... 

Tuttu asuu maalla isossa omakotilassa vanhempiensa kanssa. Vanhemmat asuvat alakerrassa ja tuttu asuu yläkerrassa, jossa on kaikki mukavuudet. Ei pese äiti hänen pyykkejään. Ruokaa tekevät puolin ja toisin. En näe mitään syytä miksi hänen pitäisi muutta sieltä pois, kun hänen työnsä on siinä maatilalla. Tulevaisuudessa sitten hoitaa ja auttaa vanhempiaan. 

Vierailija
13/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein se lapsiaikuinen ei ole millään lailla itsenäinen jos asuu saman katon alla. Äiti passaa kuin pientä lasta. Sitten se lapsiaikuinen alkoholisoituu ja kuolee päihteisiin kun vanhemmista aika jättää. Nää on niin nähty. 

Vierailija
14/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä haittaa, jos ei ikinä itsenäisty? Ei koskaan seurustele, ei koskaan mene naimisiin ja saa perhettä. Joo ei haittaa mitään. 

No ei välttämättä niin. Onhan näitä kahden perheen talojakin ainakin omassa lähipiirissä. 

Vierailija
15/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki edes halua mitään perhettä. Jos jokaiselle on tarpeeksi yksityisyyttä, niin ihan hyvä ratkaisu. Ulkomailla työikäiset asuvat kimppakämpissä vieraiden ihmisten kanssa kalliiden asuntokustannuksien takia. Aivan mahtavaa, jos on mahdollisuus jäädä kotiin.

Vierailija
16/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun edelleen lapsuuskodissa ja vanhemmat asuu omassa osassaan samassa isossa talossa. Vanha sukutila joka nyt mun vetovastuulla ja siirtyy aikanaan veljen muksuille ellen nyt jotain ihme kohtausta saa ja halua lapsia viimetipassa (nyt 35). Käyn töissä tilan ulkopuolella ja harrastan lampaita, hevosia ja lihakarjaa ja vanhemmat auttaa minkä jaksaa. 

Vierailija
17/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapset hoiti osuutensa kotitöistä jo teineinä.  Nuoremmakseen vaikka vähän enemmänkin, mä kompensoin sitä mielelläni täyttämällä jääkaappia. Eipä tarvi ottaa opintolainaa ja molemmat hyötyvät. Sais vaikka lapsenkin tehdä tähän, jos haluaisi.

Vierailija
18/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jäänyt oma elämä elämättä näin. Vanhempien kotoa olisi ollut vaikea mennä transtutkimuksiin ja -hoitoihin.

Vierailija
19/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapset hoiti osuutensa kotitöistä jo teineinä.  Nuoremmakseen vaikka vähän enemmänkin, mä kompensoin sitä mielelläni täyttämällä jääkaappia. Eipä tarvi ottaa opintolainaa ja molemmat hyötyvät. Sais vaikka lapsenkin tehdä tähän, jos haluaisi.

Miksi ei ole valmistunut vaikka ikää jo 30 v? 

Vierailija
20/121 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun edelleen lapsuuskodissa. Vanhemmat muutti siitä pois toiselle puolelle suomea kymmenisen vuotta sitten. Eivät tarvinneet enää niin paljoa tilaa ja meillä taas oli lapsi tulossa. En ymmärrä mitä vikaa tuossa lapsuudenkodissa asumisessa oikein on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi