Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kulutusluotto: kuukausierä 550€, lainan lyhennys 50€. Mitä jos päästän ulosottoon?

Vierailija
26.03.2024 |

Ei ole kokemuksia ulosotosta mutta kun heräsin tähän velkatilanteeseeni, niin mietin. 

Jos lyhennä 37t. lainaa 50€/kk ja korkoa 500€, niin onko tuo edes laillista? 

Jos menee ulosottoon, niin meneekö se 37t./€ sinne niin pieneneekö lainan kokonaiskorko periaatteessa? 

Yritän tässä miettiä mitä tehdä. Makselenko pois joka kuukausi tuota vai mitä on järkevää tehdä? Maksukykyinen olen sen uhalla, että paastoan useamman päivän kuukaudessa. 

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka itse ollut velkahelveissä, ymmärtää, ettei sitä lainattua rahaa koskaan ole käyttöön asti ollutkaan. Sillä on epätoivoisesti maksettu eri lainojen korkoja.

Ahaa? Ja ne alkuperäiset luototkin on otettu "eri lainojen korkojen maksua varten"? Vai menikö ne rahat sittenkin johonkin kevytmieliseen turhuuteen?

Vierailija
102/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihmisten on ihan tarkotuskin aiheuttaa mielipahaa, no onhan tämä sinällään vakava asia mutta en minä loukkaannu vaikka sanotte mitä. Korjaan asian ja odotan, että pääsen neljän vuoden kuluttua kertomaan ketjuun, että olen maksanut velat pois ja elän hyvää elämää. :)

Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan kannattanut pohtia laillisuutta ennen kuin allekirjoittaa nimensä paperiin eikä vasta kun on maksun aika. Raha kyllä kelpasi mutta maksaminen ei maistukaan?

Vierailija
104/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! 

Ihmisenä ottaisin sinut paljon mielummin ystäväkseni, kuin nää toisten ahdingolla ilkkuvat.

Me ihmiset tehdään virheitä, jokainen omanlaisiaan, koitetaan edes ymmärtää, tai ollaan ainakin sit hiljaa.

Vierailija
105/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkajärjestelyyn pääsemisen takia ja sen takia, että et voi enää uutta velkaa ottaa, niin voisi olla hyväkin päätös. Ota ensimmäiseksi yhteyttä velkaneuvontaan.

Vierailija
106/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkajärjestelyyn pääsemisen takia ja sen takia, että et voi enää uutta velkaa ottaa, niin voisi olla hyväkin päätös. Ota ensimmäiseksi yhteyttä velkaneuvontaan.

Eiköhän tuossa ole paras päätös maksaa kiltisti se sopimansa kuukausierä tai vaikka nopeammin jos vain pystyy.

Vierailija
108/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://ulosotossa.blogspot.com/2024/02/ylivelkaantuminen-on-yhteiskunn…

Olipa loistava kirjoitus. Kiitos tästä. 

Ap 

Vierailija
109/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihmisten on ihan tarkotuskin aiheuttaa mielipahaa, no onhan tämä sinällään vakava asia mutta en minä loukkaannu vaikka sanotte mitä. Korjaan asian ja odotan, että pääsen neljän vuoden kuluttua kertomaan ketjuun, että olen maksanut velat pois ja elän hyvää elämää. :)

Ap 

Ei ole mutta käsittämätöntä että otetaan laina jota ei ole tarkoituskaan maksaa ja se ettei ymmärretä miten kiinteä tasaerä toimii.

Tuolta laskemaan mistä lainan maksuerät koostuu: https://www.laskurini.fi/raha/lainalaskuri

Vaikka varmasti sait pankilta vastaavat tiedot jo lainaa ottaessasi.

Vierailija
110/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Kannattaa lukea koko blogi. Itseäni se auttoi vaikeimpina aikoina aivan mahdottomasti. Tuntui kuin olisi saanut ihmisarvonsa takaisin.

Kyllä tästäkin selvitään!

Vierailija
111/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Kannattaa lukea koko blogi. Itseäni se auttoi vaikeimpina aikoina aivan mahdottomasti. Tuntui kuin olisi saanut ihmisarvonsa takaisin.

Kyllä tästäkin selvitään!

Ahaa okei, no hyvä, että laitoit tuon minulle! Tsemppiä sinullekin valtavasti. Kyllä me selviämme. 

Täytyy nyt vain kääriä hihat ja alkaa toimimaan tämän selvittämiseksi. Joskus on jopa ollut sellainen olo, että haluaisi kuolla silkasta omasta tyhmyydestään ja siitä, kun ymmärtää miten paljon tämä tulee rajoittamaan elämää. Ihan omasta valinnasta. 

Näiden pitäisi olla laittomia. Ihminen voi heikkona hetkenä sortua epätoivoisiin ratkaisuihin eikä näe kauaskantoisesti. 

Otan tämän kuitenkin pakollisena oppina ja vastuunkantona. Aion selvitä tästä ja tehdä töitä paljon, että tämän korjaan. Ap 

Vierailija
112/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan kannattanut pohtia laillisuutta ennen kuin allekirjoittaa nimensä paperiin eikä vasta kun on maksun aika. Raha kyllä kelpasi mutta maksaminen ei maistukaan?

Kyllähän tämä vähän haiskahtaa ettei AP ollut rehellisillä aikeilla lainaa ottaessaan. Ensimmäisen maksuerän saatuaan jo miettii ettei maksa koko lainaa.

Vierailija
113/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä vähän haiskahtaa ettei AP ollut rehellisillä aikeilla lainaa ottaessaan. Ensimmäisen maksuerän saatuaan jo miettii ettei maksa koko lainaa.

Mitä!? Tämän kuvittelit nyt itse. Olen maksanut kuukausierää. 

Eikä missään vaiheessa ole ollut sellainen olo lainaa ottaessa etten sitä maksaisi. Maksaisin mielellään ja heti jos mahdollista mutta pakko painaa hommia. 

Välillä olen vain miettinyt selviänkö mutta pakko se on selvitä. 

Ap 

Vierailija
114/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näet suoraan ulosottoon menevän määrän ja sinulle jäävän suojaosuuden täälllä: https://asiointi.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri

Jos ei ole huollettavia, suojaosuus on n. 1000€/kk ja sen ylittävästä osasta ulosmitataan puolet. Luultavasti sinulle jäisi ulosoton jälkeen enemmän raa kuin nyt.

Toiseksi velka vanhentuu lopullisesti 15 vuodessa ulosottopäätöksestä, olipa sitä maksettu tai ei. Nyt sitä maksat sitä  X vuotta eikä se vanhene ennen kuin viimein erääntyy. Laskepa huviksesi, kuinka paljon sinä sitä nykyisillä kuukausierillä maksat takaisin. Veikkaan 60 000€, jos tuo 37 000€ on nykyinen velkamäärä.

Minä laskin 37000 euron pääomalla, 16% korolla (laskettu ap:n antamista tiedoista) ja 550€ kuukausierällä, että lainan maksuun tarvitaan 171 kuukausierää. Lainan poismaksuun tarvitaan siis tällä korolla ja kuukausierällä yhteensä hieman yli 94000€. 

Oletko nyt ap aivan varma, ettet ole valmis siirtymään ulosottoon ja maksamaan halvempaa korkoa, vaikka siitä tuleekin muuta kiusaa ja kuluja?

Vierailija
115/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kaikkeen tuon 37000€ käytit?

Vierailija
116/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kertoa miten laina tapahtui. Elin sellaisessa tilanteessa jossa en ollut ihan "tässä" maailmassa. Kenties olin lievässä psykoosissa. 

Olen ollut aiemmin rahan merkityksen ymmärtävä ja todella tarkka. Kuitenkin yhtenä päivänä pahan paikan tullen otin pienen luoton ja se lähti siitä sitten muodostumaan ja edelleen minä elin kuin viimeisiä päiviäni. 

En tiedä mikä minun oli. Haluan nuo maksaa takaisin tietenkin ja sitten muistaa tämän tunteen ikuisesti mikä minulla on nyt tämän vuoksi. Niin sitten en koske enää koskaan yhteenkään luottoon vaikka korkokin olisi "pieni". Ap 

Se ulosotto on oikeasti turvallisin ja järkevin vaihtoehto. Se estää sinua ottamasta lisää velkaa, vaikka tulisi uudestaan tuollainen pimeä hetki. 

Täällä monet varmaan virnuilevat ja pyörittelevät silmiään, mutta kyllä oikeasti ihmiset voivat psykoosissa tai kaksisuuntaisen maniavaiheessa pistää raha-asiansa todella pahasti solmuun. Ja ne psykoosissa tai maniassa tehdyt velat eivät häviä minnekään senkään jälkeen, kun se psykoosi tai mania hellittää. 

Vierailija
117/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näet suoraan ulosottoon menevän määrän ja sinulle jäävän suojaosuuden täälllä: https://asiointi.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri

Jos ei ole huollettavia, suojaosuus on n. 1000€/kk ja sen ylittävästä osasta ulosmitataan puolet. Luultavasti sinulle jäisi ulosoton jälkeen enemmän raa kuin nyt.

Toiseksi velka vanhentuu lopullisesti 15 vuodessa ulosottopäätöksestä, olipa sitä maksettu tai ei. Nyt sitä maksat sitä  X vuotta eikä se vanhene ennen kuin viimein erääntyy. Laskepa huviksesi, kuinka paljon sinä sitä nykyisillä kuukausierillä maksat takaisin. Veikkaan 60 000€, jos tuo 37 000€ on nykyinen velkamäärä.

Minä laskin 37000 euron pääomalla, 16% korolla (laskettu ap:n antamista tiedoista) ja 550€ kuukausierällä, että lainan maksuun tarvitaan 171 kuukausierää. Lainan poismaksuun tarvitaan siis tällä korolla ja kuukausieräll

Varmaan kannattaa ottaa yhteys sinne valkanuvontaa, he osaavat auttaa mikä kannattaa tässä tilanteessa. Aivan käsittämätönhän tuo on korkojen määrä. Miten voi edes olla laillista?

Vierailija
118/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on järkevää ulosotossa maksaa 210€ kuussa taulukkomaksuja per kk, + 11% korkoa ja 1,45% tilitysmaksua joka erästä. Voi olla että velka jopa kasvaa ulosotossa. Lisäksi menee luottotiedot. Parempi vaan maksella kiltisti.

Vierailija
119/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Ensin hankit lainaa ja sitten mietit että kannattaako sitä maksaa takaisin vai jättää maksamatta?

Kuinka itsekkäitä voikaan ihmiset olla.

Lukutaito?

Ap miettii keinoja millä tuota saisi maksettua.

AP lähinnä miettii keinoja olla maksamatta.

Häh? Mietin kyllä keinoja maksaa tuon. Et ole tainnut lukea koko ketjua. 

Mielellään maksan ylimääräistä heti kun on ja lyhennä velkaa parissa vuodessa toivottavasti paljon. 

Tiedän ettei tämä nyt mikään ideaaliilanne ole ja olen varmaan moraalisaarnan ansainnut. En minä nyt kuitenkaan täysin välinpitämätön ole vaikka välillä olen vain pohtinut kaikenlaisia skenaarioita. Kaikkeen pitää kuitenkin varautua. Ensisi

Et ole missään vaiheessa kertonut tuloistasi ja menoistasi mitään. Ja oletko kertonut tilanteesta läheisillesi? Muille ihmisille kertominen voi auttaa prosessoimaan asiaa ja voit saada uusia näkökulmia tai ideoita. 

Noita ulosoton kuluja ei pysty ollenkaan arvioimaan, kun ei ole tiedossa paljonko sinulla on nettopalkka. Jos olisi edes nettopalkka tiedossa, voisi katsoa paljonko menisi ulosottoon kuukaudessa ja mitä vauhtia se laina lähtisi lyhenemään sitä kautta, kun korko tippuisi siihen 7% tasolle.

Nyt tässä on vastakkain maksuohjelman mukainen maksaminen, joka maksaa sen 94000€ ja ulosoton kautta maksaminen on ihan kysymysmerkki, kun sen laskemiseen ei ole riittävästi tietoja. Miten voit arvioida eri vaihtoehtoja, jos et laske niiden kokonaiskustannuksia ensin?

Vierailija
120/146 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita ulosoton kuluja ei pysty ollenkaan arvioimaan, kun ei ole tiedossa paljonko sinulla on nettopalkka. Jos olisi edes nettopalkka tiedossa, voisi katsoa paljonko menisi ulosottoon kuukaudessa ja mitä vauhtia se laina lähtisi lyhenemään sitä kautta, kun korko tippuisi siihen 7% tasolle.

Se korko on 7%+viitekorko eli n. 11% tällä hetkellä. Lisäksi taulukkomaksu on 210€ noin isosta lainasta per kk.