Ferritiini 25, lääkärin mielestä ok.
Kävin lääkärissä väsymys yms. oireiden sekä hiustenlähdön takia. Lääkäri otti perusverenkuvan + trombosyytit + ferritiinin. Arvot muuten normaalit, mutta ferritiini nyt vain 25. Pari vuotta sitten ollut vielä 75.
Lääkäri oli kuitannut, että kaikki ok, ja se jäi siihen. Eli mitäs ihmettä nyt sitten, syytä ei löytynyt verikokeista niin nytkö on sitten niin ettei multa enää lähde hiuksia, väsytä jne?
Miten tässä kannattaisi toimia? Koitanko päästä eri lääkärille, vai alanko vain omatoimisesti syömään rautalisää ja toivomaan, että oireet sillä lähtevät?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks siihen rautalisän syömiseen tarttis jonkun lääkärin lausunnon?
Koska raudanpuutteen syy pitäisi aina selvittää. Sitten jos se on selvitetty ja hoidoksi on todettu riittävän rautalisän syöminen, niin potilas voi hakea ne rautansa sieltä itselääkintähyllyltä.
Voi hakea, vaikka syytä ei tiedettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska raudanpuutteen syy pitäisi aina selvittää. Sitten jos se on selvitetty ja hoidoksi on todettu riittävän rautalisän syöminen, niin potilas voi hakea ne rautansa sieltä itselääkintähyllyltä.
No ei mun raudanpuutteen syytä ole kukaan muu selvittänyt. Tein sen itse. Kun sairastuin refluksitautiin aloin käyttää happosalpaajaa. Toinen vaihtoehto on elää kroonisen ruokatorventulehduksen kanssa.
Eikä mennyt kuin joitain viikkoja, kun hB oli rojahtanut 145:stä 120:een, minne se myös on jäänyt. Jossain vaiheessa lääkäri halusi mittauttaa ferritiinin. Alhaalla sekin on. Välillä Fe painuu anemian puolelle.
Hauskaa tässä on se, että yksikään lääkäri ei ole myöntänyt salpaajaa Fe-tilanteen syyksi. Salpaajien sivuvaikutukset on mittavat ja ikävät. Tottakai olen yriyttänyt vähentää, tauottaa, keksiä vaihtoehtoja. Mutta ei niitä ole: lopulta päädyn päivystykseen itkemään ja saamaan kipulääkettä ja happosalpaajaa suoneen, kun en enää pysty nielemään. Mieluummin elän sitten huonoine rautoineni.
Kaikkia ongelmia ei voi ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hakea, vaikka syytä ei tiedettäisi.
Voi lol .... Tietenkin "voi" hakea. Ihan mitä vain voi hakea. Voit hakea vaikka katukaupustelijalta "lääkkeitä", mutta eri asia on se, että kannattaako. Tuollaisen tietämättömyyden vuoksi ne itsehoitolääkkeet on valvonnan alla myös apteekissa, että edes joskus farmaseutti tulisi jutskailemaan asiakkaan kanssa ja kysymään, että mihin lääkettä ajatteli ottaa.
Otetaapa vaikka esimerkiksi syöpä tia joku muu vakavampi sairaus, joka voi näkyä ferritiineissä. Potilas kuitenkin menee hakemaan itsehoitorautaa apteekista. Sitten menee lääkäriin ja lääkäri määrää verikokeet ja toteaa, että tulokset eivät ana aihetta lisäselvityksille, heippa ja hyvät kesänjatkot, meillähän tulee nyt kesälomatauko täällä tk:ssa, mutta jos oireet jatkuu, niin palaile sitten syksyllä asiaan, nyt kaikki näyttää olevan ihan tyydyttävässä mallissa! Potilas lähtee kotiin tyytyväisenä ja jatkaa rautalsisänsä syömistä, koska todistetustihan se sai oireet kuriin, ei vaan tullut maininneeksi siitä lääkärille, että söi. ehk vuoden päästä sitten jossain toisessa yhteydessä potilaalla todetaankin laajalle levinnyt syöpä /pahentunut muu sairaus. Olisips ollut fiksua mennä ensin sinne lääkäriin ja vasta sitten rautalisäpurkille.
minä olin tuollainen potilas, joka luojan kiitos, ymmärsi mennä ensin lääkäriin. Olisi itsehoitoraudan syöminen sotkenut tai viivästyttänt pahasti saamaani hoitoa. Ei löytynyt syöpää, mutta olin leikattu kuukauden sisällä siitä kun sairaalassa kävin ensitutkimuksissa ja veriarvot alkoi sitten parantua.
Erikoista. Poikani sai anemia diagnoosin kun ferritiinit oli 30. Ei tarvinnut edes asiasta mainita kun lääkäri itse otti puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Taason keksitty uusi muotitauti, ferritiinin puutos. 90-luvulla keksittiin fibromyalgia, 2000-luvulla paniikkihäiriö, 2010 masennus-ahdistuneisuus häiriö, 2020 erityisherkkyys. Nyt tämä naurettava ferritiini-hömpötys.
Kyllä kaikilla naisilla joilla on kohtalainen kuukautisvuoto, rauta-arvot laskevat ajoittain samoin raskauden aikana, ja monikin on iät ja ajat ymmärtänyt syödä rautalisää tai kunnon ruokaa, jotta nämä kompensoituvat. Ei sitä varten ole lääkärissä täytynyt hypätä. Nyt tämän ituhippi - ja vegaani-häröilyn keskellä juostaan kuormittamassa jo nyt ahtaalla olevaa julkista terveydenhuoltoa jollain typerillä ferritiini-labroilla, voi jessus sentään.
Miten te luulette, että teitä edeltävät naissukupolvet ovat ylipäätänsä selviytyneet hengissä sodista ja maan jälleenrakentamisesta ilman ainuan ainottakaan ferritiinin mittausta. Häpeäisitte.
minä en edes pyytänyt mitään ferritiinimittauksia, kun menin kuukautisten takia tk:hon, vaan lääkäri määräsi ne ja muut verikokeet ennen lääkärin vastaanotottoa. Sieltä sitten lähete naistentautien polille lisätutkimuksiin. Että ei naiset kuormita, vaan ferritiinimittaus on ihan normaali verikoe silloin, jos on syytä epäillä raudanpuutetta ja lääkäri ne tutkimukset määrää ja näin lääkäri itse terveydenhuoltoa kuormittaa. Itse koen, että oli yhteiskunnalle edullisempaa hoitaa minun kuukautiset pois, kuin tilanne, että olisin saikuttanut kotona kaksi viikkoa vain siksi, että kävin läpi kuukautisiani, toivuin niistä tai vlamistauduin niihin. Ja sairaalassa tuli tavattua neljä eri gynekologia, joista jokainen totesi hiukan eri sanoilla, että oli todellakin aiheellista tulla hoitoon. Oma väsymykseni oli niin ilmiselvää ja yhdellä kertaa sitten kuukautiset pamahti juuri vastaantottoaamuna päälle ja gyne sanoi siinä sitten, että nämä todellakin ovat runsaat kuukautiset. Että sellainen muotitauti minullakin... olisi vaan henki mennyt, jos olisin vielä niistä jatkanut kärsimistä sillä ajatuksella, että naisillahan nyt yleensä on kuukautiset, kuka ei niiden kanssa osaisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon inflammaatio voi nostaa ferritiiniä?
Ei yhtään, koska inflammaatio on tulehdustila. Tarkoititko ehkä infuusiota?
Tulehdustila nostaa ferritiiniä, joka on akuutin faasin proteiini samoin kuin CRP. Esim. koronavirus nostaa ferritiiniarvoa jopa kahdeksan viikon ajan, kun todellisuudessa rautavarasto hupenee. Tiedän tämän, koska jossain vaiheessa ferritiiniarvoani kontrolloitiin kolmen kuukauden välein ja normaalitilassa nousu oli tasaista n. 10 yksikön kuukausivauhtia.
Long covid = raudanpuuteoireisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on amerikkalainen sairaanhoitajaystävä. Amerikassa mennään/joudutaan sairaalahoitoon, jos ferritiini on alle 10, ihan mitään kyselemättä, koska kyseessä on erittäin vakava raudanpuutostila.
Suomessa terveyskeskuslääkärit sanoo tuota normaaliksi. Ei ihme että Suomessa on masennusta ja itsemurhia ja keski-ikäisiltä lähtee hiukset.
Ferritiinillä ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Ja hiukset nyt lähtee keski-ikäiltä monesta muustakin syystä kuin ferritiinin takia. Ihan vaikka menopaussin takia. Tai geenien takia.
Googlaapa hematologi Esa Soppi, raudanpuute ilman anemiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ferritiini 14 mutta hemppa tosi hyvä. Työterveyslääkäri määräsi heti isolle rautakuurille. Hän olikin anemian hoitoon erikoistunut lääkäri.
Hyvä, että määräsi, vaikkei sinulla anemiaa ollutkaan. Anemiasta puhutaan ainoastaan silloin kun hemoglobiini on alle viitearvorajan. Tässä ketjussa on monella raudanpuute ILMAN anemiaa. Se vaikuttaa olevan monille lääkäreille käsittämätön asia.
Ihmetellä täytyy miksi alhaisen ferritiiniin merkitykseen suhtaudutaan väheksyen missään terverveydenhuollossa. Tai puhutaan jostain muotisairaudesta. Olen vierestä nähnyt millaisen väsymyksen ja toimintakyvyn puutteen 30:n ferritiini on aiheuttanut ja tekisi mieli pitää tiukka luento puoskareille jotka pitää tuota normaalina.
Syö rautaa jos siltä tuntuu. Sitä saa mm. lihasta ja apteeksita rautatabletteina. Ihme juttu että moisesta asiasta pitää avautua tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetellä täytyy miksi alhaisen ferritiiniin merkitykseen suhtaudutaan väheksyen missään terverveydenhuollossa. Tai puhutaan jostain muotisairaudesta. Olen vierestä nähnyt millaisen väsymyksen ja toimintakyvyn puutteen 30:n ferritiini on aiheuttanut ja tekisi mieli pitää tiukka luento puoskareille jotka pitää tuota normaalina.
Älä ihmettele, sillä moni meistä ei huomaa mitään oireita alle 10 ferritiinillä. En olisi edes tietoinen siitä, jos ei olisi tutkittu muun asian vuoksi. Eikä se todellakaan ole mikään vuoto vaan ... ehkä tähystyksessä löytyy jotain syytä tai sitten ei.
Tässä hyvä artikkeli aiheesta
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini oli kolme ja HB 90. Urheilin neljä kertaa viikossa, kävin töissä, hoidin lapset ja kotiaskareet. Väsymys yms. johtuu usein jostain muusta kuin pelkästä ferritiinistä. Toki vaikutus on yksilöllinen, mutta on täysin ymmärrettävää miksi lääkärit ei ole yhtään huolissaan, jos ferritiini on viitearvoissa ja HB normaali. Jokainen voi tietenkin syödä ihan oma-aloitteisesti rautaa ja kokeilla miten se vaikuttaa. Mittaus kannattaa tehdä n. 6 kk päästä ja tarkistaa arvo. Yksityisellä ferritiini maksaa n. 50 euroa ja jos ei ole siihen varaa, niin syö rautaa max. 6 kk ja jos olo ei muutu mihinkään, niin syynä ei ainakaan ole ferritiini. Ei tämä nyt mitään ydinfysiikkaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Matala ferritiini. Aloita rautalisä.
Joo eivät lääkärit mitään tiedä. AP:n tulee ottaa yhteys hyvinvointivalmentajaan taikka enkeliterapeuttiin.
Rautalisistä Obsidan on ainoa lääkkeeksi luokiteltu. Lienee tehokkain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä, taikakeino on, kokemusta on!
Salasana on lopettaa kofeiini.
Kofeiini poistaa noin 90% syötävästä raudasta.
Ferritiinini oli 15. En ole koskaan saanut sitä rautalisillä nousemaan.
No, lopetin kahvin nollaan, enkä syönyt rautalisää. Ferritiini humpsahti puolessa vuodessa VAIN kofeiinin poistamisella 90:een.
Mulla vaikutti heti rautalisä vaikka join kahvia kuin korsteeni. Mitä rautalisää otot?
Vai että nykyään savupiiputkin juo kahvia :D
Alhainen ferritiini on normaalia naisilla mutta ei tietenkään toivottavaa. WHOn mukaan raudanpuute on maailman yleisin ravintoaineen puutostila.
Tutkimusten mukaan ferritiini alle 30 korreloi oireiden kanssa, ferritiini yli 30 puolestaan ei enää korreloi. Toki yksilötasolla tässä voi olla eroja, mutta jos ferritiinisi on yli 30, on hyvin todennäköistä että kokemasi oireet johtuvat jostain muusta.
Jos ferritiinisi on alle 10 ja sinulla ei ole runsaita kuukautisia/et ole ollut raskaana viime vuosina, olisi hyvä poissulkea erilaiset raudan imeytymishäiriöt, esim. Keliakia.
Rautalisää voi syödä itsenäisesti. Sideral-nimistä valmistetta voi syödä huoletta mihin aikaan päivästä vain ja ruuan kanssa. Sideral imeytyy hieman eri tavalla kuin muut rautavalmisteet ja täten mm. Maitotuotteiden syöminen samalla ei vaikuta sen imeytymiseen. Valitettavasti Sideral on myös paljon kalliimpi kuin muut valmisteet.
Muiden rautavalmisteiden osalta olisi hyvä pitää kahden tunnin tauko maitotuotteiden ja kofeiinin (myös tee ja energiajuomat!) Nauttimisessa SEKÄ ennen että jälkeen rautalisän ottamisen.
Ottakaa rautalisä JOKA PÄIVÄ. Joka toinen päivä-ohje on vanhentunutta tietoa joka perustui väärin tulkittuun tutkimukseen. Rauta imeytyy joka tapauksessa huonosti, joten sitä kannattaa ehdottomasti syödä joka päivä.
Yt. Ravitsemustieteilijä
Mulla ferritiini oli 158 .Oudon korkea.Hemoglobiini oli134.Mistä moinen johtuu..en ole käyttänyt lisärautaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini oli 158 .Oudon korkea.Hemoglobiini oli134.Mistä moinen johtuu..en ole käyttänyt lisärautaa tms.
Ota tulehdusarvo CRP samalla kerralla kuin ferritiini. Jos on jotain tulehdusta ja CRP on sen takia koholla, se saa ferritiininkin näennäisesti kohoamaan. Sen takia kannattaa luottaa vain sellaiseen ferritiiniarvoon jonka aikana CRP on normaali. Ketjussa on joitain kommentteja tästä jo aiemmin.
Esimerkiksi runsaiden kuukautisten perustutkimuksiin kuuluu mm. verikokeet ja niissä mukana ferritiiniarvo.