Hei työtön, kiinnostaisiko sinua surkeasti palkattu paskaduuni henkilökohtaisena avustajana?
Runsaasti kaikenlaisten eritteiden kanssa saat olla tekemisissä ja kaupan päälle tulee huutoa ja tiuskimista, kun et osaa lukea avustettavan ajatuksia, etkä osaa kaikkea jo valmiiksi työhön tullessasi, vaikka ilmoituksessa sanotaan, että työhön perehdytetään eikä alalta tarvitse olla ennestään kokemusta.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta edes 40 euron tuntipalkalla. Mielummin vietän kesää työttömänä ja rannalla katsellen kauniita naisia.
Tottakai, harkitset syksyllä uudestaan. Sano työkkärissä että haluat oikeita töitä, sinua on turha pistää piikomaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti paskaduuni. Kaiken lisäksi osa-aikaista ja minimipalkka. Varmaan puolet pienemmät ansiot ainakin mitä vuorotyötä tekevällä lähihoitajalla. Niissä hommissa harvoin pysytään pitkään.
Äidilläni oli avustuspalvelu. Kunnan organisoima, mutta yksityisen firman työntekijät. En tiedä millaista palkkaa avustajat saivat, mutta itse työ oli lähinnä telkkarin katselua äidin kanssa, juttelua, kahvin keittämistä, pikkusiivoilua ja lähikaupassa käymistä. Sanoisin, että aika leppoisa duuni ainakin tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti paskaduuni. Kaiken lisäksi osa-aikaista ja minimipalkka. Varmaan puolet pienemmät ansiot ainakin mitä vuorotyötä tekevällä lähihoitajalla. Niissä hommissa harvoin pysytään pitkään.
Taas yksi, joka ei tiedä alasta yhtään mitään. Aika moneen kertaan jo täälläkin kerrottu, että palkka ei läheskään aina ole minimi. Monesti se voi olla jopa hieman enemmän kuin lähihoitajalla, kun ei huomioida lisiä, vaan puhutaan vain perustuntipalkasta. Itse olen tosin tehnyt avustajan töitä myös vuorotyönä, jolloin sain ihan samat lisät kuin olisin saanut lähihoitajan hommissakin. Työ vain oli helpompaa, kun oli vain yksi hoidettava, jonka tavat oppi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli avustuspalvelu. Kunnan organisoima, mutta yksityisen firman työntekijät. En tiedä millaista palkkaa avustajat saivat, mutta itse työ oli lähinnä telkkarin katselua äidin kanssa, juttelua, kahvin keittämistä, pikkusiivoilua ja lähikaupassa käymistä. Sanoisin, että aika leppoisa duuni ainakin tässä tapauksessa.
10 vuoden kokemuksella sanoisin, että nykyisin suurin osa avustajan työstä on juurikin tuollaista. Ne, jotka tarvisevat isommin apua, asuvat tyypillisesti palvelutaloissa, joihin avustajatunteja saa korkeintaan 30h/kk. Suurin ongelma avustajan työssä onkin juuri se, että tunteja on äärettömän harvoin tarjolla muutamaan viikkotuntia enempää. Pitäisi siis olla usempi avustettava, että työllä saisi itsensä elätettyä. Se taas on aikataulullisesti yleensä aika mahdoton paletti. Itselläni on tunteja 30h/viikko ja viikonlopputöiden lisien ansiosta se on minulle oikeinkin riittävä. Raskain työtehtäväni on asiakkaan siirtäminen nostolaitteella pyörätuoliin ja siitä pois. Sekään ei oikeasti ole raskasta kun osaa tekniikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toin esiin sen, että tuo 12-13 e / h palkka ei ole mitenkään kiveen hakattu
Missä kohtaa joku väitti, että se on kiveenhakattu?
Jos keskustellaan jostakin alasta ja joku tulee sanomaan, että "kumma kun ei 12-13 € tuntipalkka kelpaa", niin tuollaisessa viestissä implikoidaan, että tuo on se alan palkkaus. Ja se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos jonkun hintahaitarin nyt haluaa heittää, niin ehkä 9-14 € olisi ollut realistisempi. Mutta kun puhutaan vain tuntipalkasta, niin siinä myös sivuutetaan kokonaan se fakta, että jotkut hakevat avustajaa esimerkiksi vain pariksi päiväksi viikossa tai pariksi tunniksi päivässä. Siinä tapauksessa tuntipalkka on suhteellisen irrelevantti, koska vaikka se olisi 20 € / tunti, niin et sinä sillä itseäsi elätä jos töitä kuitenkin on vain
Minusta tuntuu, että sinä et nyt ymmärrä mistä tässä viestiketjussa edes keskustellaan.
Alkuperäisessä viestissä kysytään miksi 12-13 euron tuntipalkka ei kelpaa "ulisijoille".
Siinä ei mainita erikseen, että mihin tuo viestissä mainittu tuntipalkka perustuu ja ei oteta myöskään kantaa työtunteihin. Mainitaan vain 12-13 € lisineen. Eihän pelkkä tuntipalkka kerro siitä mitä tulet kuukaudessa tienaamaan, koska siihen vaikuttavat enemmän ne työtunnit. Ja toki ne selvitetään ennen töihin ryhtymistä. Sen takia avustajia onkin niin vaikea löytää.
Minullakin palkka oli ihan hyvä, yli 12 e/tunti ja tuntejakin oli yli 20 per viikko.
Katsoin paikkakuntani avustajan työpaikat läpi ja kyllä niissä oli tuntipalkka 12-13 e. Alhaisin jonka löysin oli 11,91 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toin esiin sen, että tuo 12-13 e / h palkka ei ole mitenkään kiveen hakattu
Jos keskustellaan jostakin alasta ja joku tulee sanomaan, että "kumma kun ei 12-13 € tuntipalkka kelpaa", niin tuollaisessa viestissä implikoidaan, että tuo on se alan palkkaus. Ja se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos jonkun hintahaitarin nyt haluaa heittää, niin ehkä 9-14 € olisi ollut realistisempi. Mutta kun puhutaan vain tuntipalkasta, niin siinä myös sivuutetaan kokonaan se fakta, että jotkut hakevat avustajaa esimerkiksi vain pariksi päiväksi viikossa tai pariksi tunniksi päivässä. Siinä tapauksessa tuntipalkka on suhteellisen irrelevantti, koska vaikka se olisi 20 € / tunti, niin et sinä si
Miksi se pitäisi mainita erikseen, kun sinua lukuunottamatta kaikki tajusivat, mitä tarkoitettiin? Ja sinäkin voisit ottaa asioista selvää niin huomaisit, että palkka on hyvinkin useissa paikoissa nimenomaan tuon verran. Eihän sinun ole pakko mennä alle 10€ paikkoihin, jos 12-13€ on tavoitteesi. Helppoa.
Nämä työt on lähes poikkeuksetta osa-aikatyötä eli en voisi ottaa työtä vastaan.
Kiinnostaa, kerro lisää.
- Missä
- Paljon palkka
Vierailija kirjoitti:
Minullakin palkka oli ihan hyvä, yli 12 e/tunti ja tuntejakin oli yli 20 per viikko.
Katsoin paikkakuntani avustajan työpaikat läpi ja kyllä niissä oli tuntipalkka 12-13 e. Alhaisin jonka löysin oli 11,91 e.
Näin se menee. Nykyisin on hyvin harvassa paikat, joissa tuntipalkka on alle Hetan tessin eli alle tuon 11,91€. Avustettavatkin ovat hoksanneet, että avustajan saa pidettyä paremmin kun pitää palkkatason kunnossa. Nämä alle kympin palkoista jankkaavat ovat todennäköisesti tehneet avustajan töitä useampi vuosi takaperin. Silloin tyypillinen palkka olikin 9,86€/tunti tai jopa sitäkin vähemmän kunnasta riippuen. Tai sitten ovat nähneet te-toimiston ilmoituksissa sen 2/100 osuuden, jossa on yhä alin mahdollinen palkkaluokka.
t. vuosien kokemus avustajan töistä
Ilman täysiä tunteja täysin mahdoton työttömälle.
Soviteltu päiväraha on menneisyyttä, eikä henkkarin palkoilla elä.
Palkkasi vähennetään työttömyyskorvauksesta ja työhön vaaditaan usein oma auto. Eli jos teet avustajan töitä vaikka viikon omalla autolla 3 h/pvä kolmesti viikossa ja 10 €/h ja saat palkkaa 100 €, niin työttömyyskorvaustasi vähennetään 60 €. 40 €/vko passaat, kuskaat ja toimit avustettavan orjana, siitä pois auton bensat ym., niin käteen sulle jää viikon keikoista 20 €.Kuussa saat voittoa 80 €, jos teet joka viikko kolme vuoroa samoilla tunneilla. Omaiset auttakoon tai vieköön hoidokit palvelutaloon.
Nuorena olin yhtenä kesänä yhdelle tutulle avustajan kesäsijainen. Ei se ollut edes kokopäiväinen homma, oisko ollu 4h tai 6h päivässä? Mutta aika rentoa hommaa. Yleensä tein lounasta, enkä edes osannut kokata, mutta ohjeiden mukaan tein. Ja käytiinköhän kaupassa. Mutta oli ehkä elämäni rennoin työpaikka, lounaan jälkeen otettiin yleensä pienet päiväunet (avustettava omassa sängyssään, minä sohvalla). En ole sen koommin saanut päiväunista palkkaa.
Tällä avustettavalla ei ollut käsiä, mutta ei hän silti tarvinnut apua suihkussa käymiseen tai wc-asiointiin. Syömisen ja pukemisen (lähinnä sukkien ja kenkien) kanssa piti jonkin verran avustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman täysiä tunteja täysin mahdoton työttömälle.
Soviteltu päiväraha on menneisyyttä, eikä henkkarin palkoilla elä.
Palkkasi vähennetään työttömyyskorvauksesta ja työhön vaaditaan usein oma auto. Eli jos teet avustajan töitä vaikka viikon omalla autolla 3 h/pvä kolmesti viikossa ja 10 €/h ja saat palkkaa 100 €, niin työttömyyskorvaustasi vähennetään 60 €. 40 €/vko passaat, kuskaat ja toimit avustettavan orjana, siitä pois auton bensat ym., niin käteen sulle jää viikon keikoista 20 €.Kuussa saat voittoa 80 €, jos teet joka viikko kolme vuoroa samoilla tunneilla. Omaiset auttakoon tai vieköön hoidokit palvelutaloon.
Kyllä mä voisin tehdä, vaikka ei olisi täysiä tuntejakaan. 20-30h/viikko riittäisi oikein hyvin. Etenkin, jos se sisältäisi la-su vuoroja, jolloin palkkaa saa 1,5 kertaisena tai tuplana. Omalla autolla en tietenkään menisi, vaan katsoisin, että paikka on kävelymatkan tai bussimatkan päässä. Kuukausilippu maksaa sen verran vähän, että sillä ajelulle ei jäisi juurikaan hintaa.
En voi tehdä mitää fyysisesti rasittavaa. Siivoustyö vei terveyden.
T. 50+
könkkölän kalle vaati päivittäisen suihin otonkin kun muka kuuluu vammaiselle eipä kukaan narsisti vihreällä viihtynyt n30-40 eri naista vuosittain pakotettiin
Vierailija kirjoitti:
En voi tehdä mitää fyysisesti rasittavaa. Siivoustyö vei terveyden.
T. 50+
Avustajan työ on harvoin fyysisesti rasittavamaa kuin se, että käyt tapaamassa kaveriasi.
Minä kyllä pidän työstäni henk.koht.avustajana. Olen tehnyt näitä hommia jo vuosia. Palkkakaan ei ihan surkea, 12,15e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keskustellaan jostakin alasta ja joku tulee sanomaan, että "kumma kun ei 12-13 € tuntipalkka kelpaa", niin tuollaisessa viestissä implikoidaan, että tuo on se alan palkkaus. Ja se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos jonkun hintahaitarin nyt haluaa heittää, niin ehkä 9-14 € olisi ollut realistisempi. Mutta kun puhutaan vain tuntipalkasta, niin siinä myös sivuutetaan kokonaan se fakta, että jotkut hakevat avustajaa esimerkiksi vain pariksi päiväksi viikossa tai pariksi tunniksi päivässä. Siinä tapauksessa tuntipalkka on suhteellisen irrelevantti, ko
Siis ketkä "kaikki"? Sinä et nyt itse vieläkään ymmärrä mistä tässä ylipäätään keskustellaan. Olet nyt jumittunut siihen ajatukseen, että minä olisin jossakin vaiheessa suorilta kieltänyt, etteikö jossakin maksettaisi tuota alkuperäisessä viestissä mainittua palkkaa. Minä halusin vain tietää mihin se heitto perustui.
Minunhan ei ole pakko mennä töihin 10, 12, eikä 13 euron tuntipalkalla, siitä tässä ei ole kyse. Edelleen, jos kysymys on siinä, että miksi työttömät eivät ryhdy henkilökohtaisiksi avustajiksi ja miksi avustettavien on niin vaikea löytää avustajia, niin siihen on nyt vastattu.
Vastaus: huono palkka. Vaikka jossakin maksetaan enemmän, niin jossakin maksetaan myös vähemmän. Lisäksi kuukausipalkka määräytyy tehtyjen tuntien mukaan eikä pelkän tuntipalkan. Lisäksi tuntipalkan hyvyys tai huonous on suhteellista. Jos joku kertoisi, että voin mennä työkseni silittelemään koiranpentuja 12-13 eurolla tunnissa, niin menisin riemusta kiljuen. Mutta jos entinen avustettavani soittaisi minulle ja pyytäisi töihin, niin löisin luurin korvaan, vaikka hän kertoisi voittaneensa lotossa ja maksavansa miljoonan kuukaudessa.
Jos haluat vielä vääntää asiasta, niin kaikin mokomin. En vain ihan ymmärrä mistä sinä tarkalleen ottaen nyt väännät.
Riippuu siitä, paljonko sulla on hilloa tilillä.Otan nimittäin aina sieltä siivun, ohi verottajan ja kirjanpidon.