Hei työtön, kiinnostaisiko sinua surkeasti palkattu paskaduuni henkilökohtaisena avustajana?
Runsaasti kaikenlaisten eritteiden kanssa saat olla tekemisissä ja kaupan päälle tulee huutoa ja tiuskimista, kun et osaa lukea avustettavan ajatuksia, etkä osaa kaikkea jo valmiiksi työhön tullessasi, vaikka ilmoituksessa sanotaan, että työhön perehdytetään eikä alalta tarvitse olla ennestään kokemusta.
Kommentit (239)
Itse toimin osa-aikaisesti henkilökohtaisena avustajana.
Työni ei todellakaan ole ap:n kuvailemaa eritteitä, huutoa ym.
Avustan hyväkuntoisia kehitysvammaisia heidän vapaa-ajallaan. Teemme kaikkea mukavaa uimahalli-käynneistä leffassa käymiseen/keilaamiseen. Joskus vain ulkoillaan, pelaillaan ym.
Tuntipalkkaani olen tyytyväinen. Pyhälisineen saan esim. yhdestä mukavasta iltapäivästä satasen.
Työni ei useimmiten tunnu työltä, enkä ole nauttinut yhdestäkään työstäni näin. Tämä sopii täydellisesti vajaalle työkyvylleni.
Olen myös hyvin tärkeä ihminen asiakkailleni. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ilmennyt vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin kun avustettavan mies ja isot lapset istuivat sohvalla ja huusivat ohjeita samalla kun minun piti laittaa heille ruokaa heti kun sain heidän jälkensä siivottua. Mikä ihmeen idea tuossa on? Kolme tervettä ihmistä talossa ja eivät muka osaa siivota ja laittaa ruokaa ja käydä kaupassa. Hankkikoon palvelijan muualta.
Olisin todennut tuossa kohtaa: "Herra ja mukulat tulee itse tekemään itselleen ruuan. Minä olen täällä vain rouvan avustajana ja tämä ruoka on vain rouvalle. Jos herra ja mukulat tarvitsevat avustajaa, sitä voi hakea kunnalta".
Kuulemma avustajan homma on avustaa (eli tehdä) ne asiat jotka avustettava normaalisti tekisi itse. Tässä perheessä äiti eli avustettava kuulemma teki kaiken itse ja palveli perhettään aamusta iltaan ennenkuin sairastui. Joo, ihan varmasti.
Silloin se perhe joutuu opettelemaan palvelemaan itse itseään. Itse olisin sanonut sille perheelle suorat sanat että en tee heidän hyväksi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaustoiminto ei pelitä.
Joku arveli, ettei saisi viedä kaljalle invataksilla. Meni vähän vinoon; tää yksi viedään joka viikko eikä edes lähin paikka kelpaa vaan viedään kauemmas. Ei kyllä tietääkseni ole kännissä pahasti. Tulee yöllä takaisin ja soittaa yöpartion auttamaan itsensä petiin! Ennen tätä luulin, että yöpartio on hätätapauksia varten!
Aloittaa iltapäivästä lipittämään ja puheet on sen mukaisia. Ei halua hoivakotiin vaan asuu mieluummin kolmiota eläkkeen ja asumistuen turvin. Mahdollisesti saa muitakin tukia?
Onhan se hätätapaus, jos ei pääse sänkyyn. Vammaiset ihmiset ovat aikuisia ja heilläkin on oikeus käydä kaljalla. Ihan niin kuin niilläkin, jotka "invataksi" kilpilogoilla kuskaa päivittäin tai vähintään viikottain putkan patjalle nukkumaan. Ennemmin minä verovarojani antaisin vammaisen henkilön maltilliseen kaljanjuonti
Julkisuudessa oli hiljattain eräs opiskeleva nuorimies, joka halusi joskus iltaisin juhlimaan ja sitten yöllä soitti ambulanssin laittamaan itsensä petiin, koska avustajaa ei ollut. En muista enää, mistä se avustajan puuttuminen kiikasti, joku yötyörajoitus siinä taisi olla syynä.
Miehelle oli ehdotettu, että muuttaisi asuntolaan, jossa on yöllä työntekijä, mutta ei tahdo. Pitää saada olla itsenäinen ja juoksuttaa hengenpelastajia vessattamassa häntä.
Meidänkin firmassa olen kuullut että jotkut avustajat ovat menneet hermolomalle hankalien avustettavien takia niin ihmettelen vain että miksi avustavat sellaisia hankalia asiakkaita joihin menee hermot.
En todellakaan! Olin melkein 30 vuotta asiakaspalvelussa ja kyllä huomasi että asiakkaat muuttuivat päivä päivältä ilkeämmiksi ja vaativimmiksi. Otin loparit. Ja niitten eritteitä ei sentään tarvinnut putsata...
Yksi huono puoli vielä se, että mukava avustettava saattaa huonontua eli joutua vuodeosastolle tai nukkua pois.
Kyllä se ravistaa, vaikka voikin olla iloinen omasta hyvästä voinnistaan. Motivoi kuntoilemaan!
Työttömät ovat vielä liian ylpeitä henkilökohtaisiksi avustajiksi. Hallitus kuitenkin auttaa nöyrtymään.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat vielä liian ylpeitä henkilökohtaisiksi avustajiksi. Hallitus kuitenkin auttaa nöyrtymään.
Nöyrtyvät.vain sun omassa mielikuvitus maailmassa mutta ei todellisuudessa
Tuli tässä mieleen, että jos olisin avustaja, niin olisi huippua keksiä trollauksia palstalle yhdessä. Muotoilla nasevia vastauksia.
Tuo on siis mun avustajan kertomaa, että suurin osa näistä väkivaltaisista asiakkaista on muistisairaita. Hän oli aiemmin ollut useammalla avustajana.
Kerran menin henkilökohtaiseksi avustajaksi (oman alan duunia en saanut), mutta onneksi kyseessä oli "vain" näkövammainen ihminen joka hoiti ite vessareissunsa ja pääsi muutenkin liikkumaan normaalisti. Kävin hälle kaupassa, tein ruokaa, siivoilin yms. Ja kyseinen ihminen oli vielä aivan ihana luenteeltaankin.
Taitaa tosin aika harvassa olla tuollaiset 'hyvät' paikat...
Joku heiluttaa kateuskorttia tietenkin! En ole kade, vaan vammaisten saamista tuista pitää voida myös keskustella kuten esim. lapsiperheiden ja työttömien tuista.
Joku kysyi tajuanko, että hoivakoti tulee kalliimmaksi kuin kotona asuminen avustajien turvin. Olen kuullut 5t hoivakotimaksusta; onko vanhaa tietoa? Jos avustaja on 12h/vrk, maksetaan palkkaa 360 tunnilta ja lisiä ehkä 60h (15h/vk) se tekee yht. 420h. Kerrotaan se 12,47 (mun tuntipalkka viime kesältä) mennään jo yli 5200€. Avustajia on ainakin 2, usein enemmänkin. Sitten eläkekulut yms. ja työterveyskulut siihen; ainakin 6t, ehkä 7t ? Ja ne taksisetelit, joilla mennään harrastamaan, sh tulee joka viikko katsomaan jotain ja terveyskulut, pitääkö käydä yksityisellä? Ja tällä tietyllä on vaikeuksia löytää avustaja, pitääkö olla heitteillä?
Eli ei 12h/vrk tule halvemmaksi kuin hoivakotipaikka tai tukiasunto. Voihan sieltäkin huristaa harrastukseen, jos varaa on. Moni on joutunut luopumaan jostakin, mihin ei enää ole varaa; jotkut etsivät halpaa asuntoa, joku luopuu lemmikistä, kun ei enää ole varaa käyttää sitä eläinlääkärissä jne.
Kiva kustantaa näiden henkilökohtaista avustajaa tarvitsevien elämä🤷
Mitä merkitystä sillä tuntipalkalla on, jos työtunnit ei riitä siihen, että pärjää omillaan ilman tukiaisia.
Hallituksen tarkoitus on nyt se, että töitä tehdään täydet 37,5 h tai 40 h viikko ja mitään tukia ei nosteta kylkeen.
Puuhastelu hommat ja elättinä venkoilu veronmaksajien piikkiin käy nyt vaikeammaksi.
Hankitte kokoaikaisen työpaikan ja sillä selvä. Jos ei ole koulutusta niin hankitte ensin sen.
Uskon sinua ja montaa muutakin, joilla samansuuntaisia ulostuloja. Valitettavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja pelkään että työkkäri alkaa painostaa tuohon.
Ei noihin oikein meinaa päästä töihin, kun eivät vastaile hakemuksiin. Ja lisäksi monilla on niin kovat vaatimukset, ettei tavikset meinaa kelvata. Välillä tuntuu melkein kuin noilla olisi unelmien deitti hakusessa avustajan sijaan.
Tämä on totta. Himot ne on vammaisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä tuntipalkalla on, jos työtunnit ei riitä siihen, että pärjää omillaan ilman tukiaisia.
Hallituksen tarkoitus on nyt se, että töitä tehdään täydet 37,5 h tai 40 h viikko ja mitään tukia ei nosteta kylkeen.
Puuhastelu hommat ja elättinä venkoilu veronmaksajien piikkiin käy nyt vaikeammaksi.
Hankitte kokoaikaisen työpaikan ja sillä selvä. Jos ei ole koulutusta niin hankitte ensin sen.
Onko Sulla jokin resepti noille osa-aikaisen avustajan tarvitsijoille? Opiskelijat ovat toisinaan kiinnostuneita osa-aikatöistä opiskelun aikana, mutta heitä ei riitä kaikille avustettaville.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teille ulisijoille pitäisi maksaa, kun 12-13€ lisineen on ihan paska palkka?
25EUR voisi olla sellainen houkuttelevampi palkkataso
Kyllä minäkin lähtisin saman tien kesken työvuoron enkö takaisin menisi jos tuollaista tulisi vastaan.