Nälkäisten kyläreissu
Eräs kauempana (200 km:n päässä) asuva kaverini on moneen kertaan pyytänyt meitä kyläilemään. Nyt olen äitiyslomalla, joten sain viimein eilen ajeltua lasteni (kaksi 5-vuotiasta ja 3-kuinen) kanssa hänen luokseen. Kun pääsimme perille vartin etuajassa, kaverini perheineen oli juuri ruokapöydässä. Me odoteltiin olohuoneessa syömisen ajan. Olimme heillä klo 11.45-17.30, ja sinä aikana meille tarjottiin pullakahvit, ei mitään pientäkään suolapalaa tms. Kaksosille olin onneksi varannut paluumatkaksi mukaan kuivattuja hedelmiä, joten annoin heille päivän mittaan niitä ja napostelin niitä itsekin, kun imettämisen takia olen jatkuvasti nälkäinen. Pois lähdettyämme kurvasimme ensimmäiseen näkemäämme McDonaldsiin.
Olenko jotenkin niuho tms., kun hitusen ihmettelen kaverini vieraanvaraisuutta (tai sen puutetta)? Itse olen aina ruokkinut kauempaa tulevat vieraat oikein lämpimällä ruualla (ja siksi en ollut eiliselle kyläreissulle varannut mitään omaa lämmitettävää mukaan, edes lapsille) - myös juuri tuon kaverini perheen.
ps. eikä kaverin perheellä ole rahasta pulaa
Kommentit (56)
Vierailija:
En mene tyhjin mahoin kylään.
Eli ap. n tapauksessakin he olivat ajaneet 200 km. Eivätkö he olleet syöneet mitään sitä ennen? Ei kahdessa tunnissa kovin nälkä tule.En luota näihin juttuihin. Yleensä nämä on provoja tai jätetään jotain kertomatta.
3-4 tuntia ennen kahvia ja pullaa, niin kyllä taitaa ainakin lapsilla olla melkoinen nälkä.
Oletan että muut tekee samoin.
Eihän nyt kylään pidä nälkäisenä mennä, se on minusta moukkamaista.
Oliskohan tässä taas näitä kulttuurieroja?
38
Meille tuli kerran vieras, joka meni suoraan kaapille etsimään Fairyä silmälasiensa pesua varten. Hänestä se oli ihan ok.
Ko. vieras ei ole enää tervetullut meille.....
Vierailija:
-lounas ennen klo 12
-välipala kello 14-16 välillä, aikuisille kahvi ja voileipä
-illallinen klo 19 jälkeen.Eli jos sovitaan, että vieraat tulee klo 12 ja lähtee ennen klo 18, heille on tiedossa meillä vain pullakahvit, olivat sitten mistä hyvänsä.
En rupea siirtämään lämpimiä ruokia vieraiden takia.
Siis pitäiskö käydä matkalla mäkkärillä syömässä ennen ku teille tulee? Siis jos tulee 200 km:n päästä niin vieraiden pitäisi lähteä kolme tuntia aikaisemmin, jotta kerkeää käydä vielä sillä mäkkärillä.
Eikö teillä ole mitään empatiaa matkalaisia kohtaan? No minä en ainaskaan teille tulisi kylään tuollaista matkaa.
Ennen kyläpaikkaa käymme ruokailemassa vaikka huoltamolla. Hävettäisi mennä nälkäisenä kylään ja olla heti vaikka ruokaa. Pullakahvit riittää jos on syönyt kunnolla ennen kylään tuloa.
toimelias nainen, joka sanoi ottaneensa lasin kaapista juoneensa siitä vettä ja huuhtaisseensa sen kylmällä vedellä ja laittaneensa kaappiin takaisin. Yök. Jouduin tiskaamaan kaikki lasit. Ei toisten kaappeihin saa mennä tonkimaan. Hänellä vielä on herpes-tauti. Hyi olkoon. Ja minä tarjoan ruuat pitkämatkalaisille.
Vierailija:
Jos tulevat vartin aikaisemmin kun olemme yhä syömässä, pyydän heitä ystävällisesti istumaan sinne olkkariin odottamaan että ehdimme syödä loppuun.
-38
Eli jos YSTÄVÄSI lähtevät ajamaan kotoa klo10 pintaan tullakseen luoksenne puoliltapäivin, niin sinä oletat heidän syövän ruuan ennen saapumista. Hienoa! Onneksi tosiaan sinä et kuulu minunkaan ystäväpiiriini!
Vierailija:
Vierailija:
Jos tulevat vartin aikaisemmin kun olemme yhä syömässä, pyydän heitä ystävällisesti istumaan sinne olkkariin odottamaan että ehdimme syödä loppuun.
-38Eli jos YSTÄVÄSI lähtevät ajamaan kotoa klo10 pintaan tullakseen luoksenne puoliltapäivin, niin sinä oletat heidän syövän ruuan ennen saapumista. Hienoa! Onneksi tosiaan sinä et kuulu minunkaan ystäväpiiriini!
Ei minun tarvits emuita ruokkia, vaivaudun jo kuitenkin ne kahvit keittämään ja ylipäätään heidät ottamaan vastaan. Se riittäköön.
38
vaikka olisitte olleet perillä vain tunnin! meneehän matkoihinkin aikaa. reissun päällä oloon hupenee tunteja ja kyllä tarvii ruokaa...
Vierailija:
Ei minun tarvits emuita ruokkia, vaivaudun jo kuitenkin ne kahvit keittämään ja ylipäätään heidät ottamaan vastaan. Se riittäköön.
38
Teillä ei varmaankaan juuri tällaisia vieraita kyläile??? Onneksi et ole minun tuttuni.
Yleensä en mene vieraisille kerjäämään ruokaa, mutta aina sitä oppii uutta.
tulevat siis tunnin matkan päästä sukulaisilta ja ovat menossa kotiin, jonne on reilut pari tuntia matka-aikaa. Enhän voi tietää ovatko jo syöneet, joten en turhaan viitsi varata. Minusta on mukava että tulevat kesken matkan mielummin meillä käymään kuin että menisivät jonnekin huoltoasemalle. Ja tosiaankin usein eivät kovin kauaa kerkeä vierailemaan. Eli siis käyvät meillä " tankkaamassa" . Tosin joutuvat tekemään pientä mutkaa matkaan (noin puoli tuntia ylimääräistä ajamista).
Vieraasi (taitaa käydä aika harvoin?) varmaan tajuavat olla kiitollisia kun armollisesti suostut heidät kotiisi päästämään? Ja ihan kahvitkin tarjoat :)
Vierailija:
38
ja vielä sovitusti vierailulle tuleville pitää ruokaa tarjota! Eri asia,jos tupsahdetaan yllättäin ja ei ole mitään kaapissa,tosin luulisi edes jotain löytyvän..
liian hankalaa ja suuri riesa. Meilläkin on paikka, jonne ei kannata nälkäisenä mennä, onneksi aika lähellä on mäkkäri, jossa sitten ensiksi käydään. Ruokaa kyllä luvataan, mutta mikään aikataulu ei pidä paikkaansa. Jos ruoka on lsuunniteltu esim viideksi, niin sitä aletaan valmistamaan klo 19, juuri kun olemme lähdössä kotiin - mäkkärin kautta.
Tosin nykytilanteesta en tiedä, ei olla muutamaan vuoteen käyty reissujen hankaluuden takia nimenomaan, korkeintaan kuin kääntymässä puolisen tuntia. Joskus jokin lapsista on saanut hirveän kohtauksen just nälkänsä takia ko. kyläreissun jälkeen. Aikuisethan pärjäävät, mutta alle kouluikäisten lasten kanssa on vaikeaa, jos ruoka-ajat heittävät tuntikausia.
Ja ei, en todellakaan mene kyläpaikassa pyytämään ruokaa tai itse kaapille. Se on minun kasvatukseni mukaan moukkamaista.
Itselläni on samanlainen sisko. Vaikka ajoimme suurin piirtein maan halki, niin ei ollut tarjolla yhtään mitään! Opin ottamaan eväät mukaan, tulee halvemmaksi ja terveellisemmäksi kuin pikaruokapaikassa syöminen.
KUn ovat tulossa teille, niin teepä samanlainen tarjoilu ihan kylmän viileästi. Katso ottaisiko onkeensa. Tai voit sanoa, että jos tuovat jälkiruuan, niin sinä tarjoat muun aterian.