Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nälkäisten kyläreissu

Vierailija
19.01.2007 |

Eräs kauempana (200 km:n päässä) asuva kaverini on moneen kertaan pyytänyt meitä kyläilemään. Nyt olen äitiyslomalla, joten sain viimein eilen ajeltua lasteni (kaksi 5-vuotiasta ja 3-kuinen) kanssa hänen luokseen. Kun pääsimme perille vartin etuajassa, kaverini perheineen oli juuri ruokapöydässä. Me odoteltiin olohuoneessa syömisen ajan. Olimme heillä klo 11.45-17.30, ja sinä aikana meille tarjottiin pullakahvit, ei mitään pientäkään suolapalaa tms. Kaksosille olin onneksi varannut paluumatkaksi mukaan kuivattuja hedelmiä, joten annoin heille päivän mittaan niitä ja napostelin niitä itsekin, kun imettämisen takia olen jatkuvasti nälkäinen. Pois lähdettyämme kurvasimme ensimmäiseen näkemäämme McDonaldsiin.

Olenko jotenkin niuho tms., kun hitusen ihmettelen kaverini vieraanvaraisuutta (tai sen puutetta)? Itse olen aina ruokkinut kauempaa tulevat vieraat oikein lämpimällä ruualla (ja siksi en ollut eiliselle kyläreissulle varannut mitään omaa lämmitettävää mukaan, edes lapsille) - myös juuri tuon kaverini perheen.

ps. eikä kaverin perheellä ole rahasta pulaa

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulkitsisin ettemme ole haluttuja vieraita jos ei pidetä vieraanvaraisesti. En menisi uudestaan.

Johan matkakulutkin tulee kalliiksi !!! Kyllä nyt kuuluu vieraille ruoat tarjota kun ovat viitsineet reissuun lähteä isäntäväkeä viihdyttämään!!!

Ja anteeksi nyt - en ymmmärrä sellaista selitystä että EI HUOMAA tarjota mitään - kai nyt jo omatkin muksut täytyy ruokkia ja siitä huomaa että nuo vieraitten muksut kai myös on nälkäisiä... vai eikö tällainen ' iloinen seurustelija- äiti' huomaa edes omia lapisaan ???????

Vierailija
22/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko siellä ruokaa ja jos ei ole niin kumpi hakee!

Meillä ei ole ystäväni kanssa kuin 3km välimatkaa ja jos sovitaan tapaaminen, kysytään ollaanko toisen luona 2-3 tuntia vai päivä (=6-7tuntia). Lyhyemmällä vierailulla saa kahvia ja leipää+jotain makeaa, pitemmällä ruokaa. Se ostaa, kenen luo mennään, mutta yhdessä aina kokataan ja tehdään.

Välillä tietenkin, jos on ollut useampia vierailuja esim. meillä, niin kaverini on tuonut ruoat. Periaate on että vuorotellen.

Tämän tavan aloitimme, kun kerran nälissäni pyörin heillä ja varovasti kysäisin että saiskos leivän tai jotain nii puhuimme yleisesti läpi miten kurjaa on olla kauan kylässä jollei mitään ole tarjolla ja se ongelma ratkesi siltä puhumiselta!

Avatkaa suunne, eikös ne sentään tuttuja ole kenen luona aikaanne vietätte!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokittais jos menen kylään. Kyllä mä omat ruokani otan mukaan ellei toisin ole keskuteltu kyseisen perheen kanssa.

Vierailija
24/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta epätietoisuudesta pääsee aina kysymällä etukäteen. Voi sitten sumplia omat ruokailunsa. Onhan se toki kohteliasta tarjota jotain, mutta olen kyllä itse oppinut jo aikaa sitten etten ota kyläpaikassa ruokintaani itsestäänselvyytenä. Enkä edes kamalasti loukkaannu, jos ei sapuskoita kiikuteta eteen.

Vierailija
25/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALKEELLISIMPIIN ihmissuhdetaitoihin kuuluu vieraanvaraisuus. Nuo tuttavat ovat varmaan niin pikaruokakulttuurin ja muun pullamössön lamaannuttamia, etteivät he ymmärrä alkeellisimpiakaan tapoja.

Niinkuin tässä moni muukin sanoi, aina kun tulee vieraita saavat kahvit, pullat leivät, monta kertaa sovitaan kanssa treffit ja laitetaan ruokaa. Sovitaan sopiva kellonaika jne Sehän on ihmisen perustapoja ja perinnettäkin, jota tulisi lapsillekin siirtää. MIkäpä sen mukavampaa kuin istua ruokapöydässä jutustelemassa. Mutta näköjään osa ihmisistä jää ikiteineiksi.

En menis toista kertaa tuollaiseen paikkaan.

Vierailija
26/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjotaan aina vieraille kahvia/teetä, jotain hyvää ja sympatiaa. Lisäksi jos tulee kauempaa niin ruokaa kanssa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Saatetaan käydä makkärissäkin mutta siitä kyllä sitten sovitaan erikseen ja sinne mennään sitten koko porukalla.

Vierailija
27/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin aina jos esim. ollaan syömässä ja joku tulee kylään,hänelle ensimmäiseksi sanotaan että otahan ruokaa.

olise sitten naapuri tai kaveri tai sukulainen joka ramppaa useinkin päivässä meillä.

samoten kahvia tarjotaan aina.

huh huh mitä törkeetä touhua.

Vierailija
28/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hirveästi harmittaa, kun edesmennyt äitini tuli meille päiväksi kylään ja en ollut muistanut varata mitään kummosta syötävää. Piti tehdä munakasta. Oli vielä kaiken lisäksi syöpää sairastavan äitini nimipäivä. Hitsi kun vieläkin hävettää ja tästä on jo useampi vuosi. Jotenkin vaan sen vauvan kanssa meni päivät ja ajatukset ihan sekaisin.

Vierailija
29/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun meille on tullut kauempaa vieraita tai ollaan itse menty niin yhdessä ollaan ruokaa tehty tai sitten tilattu vaikka pizzat.

Täytyyhän sitä nyt lapsille ja itsellekin lämmintä ruokaa saada.

Vierailija
30/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eräs kauempana (200 km:n päässä) asuva kaverini on moneen kertaan pyytänyt meitä kyläilemään. Nyt olen äitiyslomalla, joten sain viimein eilen ajeltua lasteni (kaksi 5-vuotiasta ja 3-kuinen) kanssa hänen luokseen. Kun pääsimme perille vartin etuajassa, kaverini perheineen oli juuri ruokapöydässä. Me odoteltiin olohuoneessa syömisen ajan. Olimme heillä klo 11.45-17.30, ja sinä aikana meille tarjottiin pullakahvit, ei mitään pientäkään suolapalaa tms. Kaksosille olin onneksi varannut paluumatkaksi mukaan kuivattuja hedelmiä, joten annoin heille päivän mittaan niitä ja napostelin niitä itsekin, kun imettämisen takia olen jatkuvasti nälkäinen. Pois lähdettyämme kurvasimme ensimmäiseen näkemäämme McDonaldsiin.

Meillä on kello 11.30 lounas, klo 15 välipala (kahvit) ja klo 18-19 illallinen.

Eikä hitossa rueta tekemään mitään erikoisuuksia vieraiden takia. Korkeintaan tekisin voileipiä kahville.

Kai sitä nyt aikuinen ihminen osaa syödä kunnolla ennen kuin tulee kylään.

Vierailija
31/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä kahdensadan kilometrin päässä, ehtii vierailun aikana tulla jo kova nälkä. Viimeistään se tulee kotimatkalla. Kyllä täytyy vieraille aina järjestää ruokatarjoilu, jos niitä noin kaukaa tulee.

Vierailija
32/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta oli sekin kun kerran sovittiin kaverini kanssa että menen heille lapsieni kanssa kylään. Mitään ruokaa en odottanutkaan, kahvillehan sinne mentiin. Siinä sitten istuttiin ja rupateltiin ja sit soi ovikello. Sieltä tuotiin pizzaa.

Kaveri selitti että, ei jaksanut tehdä ruokaa ja oli päättänyt poikien kanssa tilata pizzaa.

Ei siinä mitään, mutta kun ties monen aikaan mennään sinne, niin oliko just silloin pakko. Tai olis maininnut mulle siitä aikaisemmin.

Ja kyllä mä oletin että olis mun lapsilleni tarjonnut edes yhden slaissin puokkiin, mutta ei. Mä en niin pizzasta välitä. Sen pojat painui pizzoineen omiin huoneisiin syömään, mutta äippä veti siinä meidän edessä.

Ja voin sanoa että en ollut nälkäinen, mutta se tuoksu kyllä pisti veden kielelle.

Vierailija
33/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lounas ennen klo 12

-välipala kello 14-16 välillä, aikuisille kahvi ja voileipä

-illallinen klo 19 jälkeen.

Eli jos sovitaan, että vieraat tulee klo 12 ja lähtee ennen klo 18, heille on tiedossa meillä vain pullakahvit, olivat sitten mistä hyvänsä.

En rupea siirtämään lämpimiä ruokia vieraiden takia.

Vierailija
34/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraillut, kun tuli yllätyksenä tämä moukkamaisuus? Ei tulisi itsellä mieleenkään antaa vieraitten odottaa olkkarissa kun meidän perhe pistää ruokaa poskeensa!! Ilman muuta vieraille tarjotaan myös, tulivat sitten läheltä tai kaukaa. Jos jutustelu ja seurustelu on tiivistä ja mukana myös paljon pikkuisia niin haetaan sitten koko porukalle valmisruokaa. Uskoisin, että meiltä ei ole kukaan lähtenyt nälkäisenä. Onneksi kaverini ovat samanlaisia.

Vierailija
35/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoivatko että oottakaa olkkarissa?

Vierailija
36/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-lounas ennen klo 12

Eli jos sovitaan, että vieraat tulee klo 12 ja lähtee ennen klo 18, heille on tiedossa meillä vain pullakahvit, olivat sitten mistä hyvänsä.

Ja tuo teidän " ennen klo 12" tarkoittaa todennäköisesti sitä, että olette juuri lopettaneet kuin vieraat saapuvat, eikö? Sitä ruokaahan ei tietenkään voi tarjota sen jälkeen vieraille, kun omat mahat on saatu täyteen. Hienoa käytöstä!

Vierailija
37/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-lounas ennen klo 12

Ei lämpimiä ruokia tarvitse siirtää, mutta kyllä pitkän matkan pääst tulleille pitäisi tajuta edes kunnon voileivät tarjota ja kaupasta saa vaikka mitä valmista esim. kotiuunin pasteijoita ym. Niitä kun salaatin kanssa tarjoaa niin ihan ok ruokaa. Ihme moukkia jotkut.

Vierailija
38/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulevat vartin aikaisemmin kun olemme yhä syömässä, pyydän heitä ystävällisesti istumaan sinne olkkariin odottamaan että ehdimme syödä loppuun.

-38

Vierailija
39/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-lounas ennen klo 12

onneksi ette ole meidän tuttujamme.

Tässä näkee, kuinka itsekkäitä ja huonosti käyttäytyviä osa ihmisistä, ja vielä perheellisistä, nykyään on. Kai nyt yksinkertaisinkin ihminen tajuaa, että jos vieraita tulee 200 kilometrin päästä, he ovat istuneet autossa viimeiset 2-3 tuntia. Silloin SAATTAA jopa olla nälkä. Pitäisikö sinun mielestäsi ihmisten ajaa sinne teidän kaupunkiin, käydä syömässä jossain lähibaarissa ja tulla sitten teille vieraisille??

Ihanaa, että minun tuttavani ja ystäväni ovat fiksuja ja toiset huomioonottavia ihmisiä! Samoin minä otan huomioon muut ihmiset, kun heidän kanssaan olen tekemisissä.

Vierailija
40/56 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene tyhjin mahoin kylään.

Eli ap. n tapauksessakin he olivat ajaneet 200 km. Eivätkö he olleet syöneet mitään sitä ennen? Ei kahdessa tunnissa kovin nälkä tule.

En luota näihin juttuihin. Yleensä nämä on provoja tai jätetään jotain kertomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä