Uusi tuttava suuttui kun "katosin" kesken viestittelyn?!
Juteltiin siis ihan niitä näitä iltasella ja siinä vaiheessa mun piti alkaa puuhata kaikenlaista, mennä kauppaan, tehdä työeväitä, käydä suihkussa jne. ja laitoin luonnollisesti puhelimen pois käsistäni. Kun sain nämä kaikki askareet tehtyä, niin kello oli jo niin paljon, että oli aika mennä nukkumaan. Seuraavana iltapäivänä sain sitten kiukkuisen viestin siitä, että tämä ihminen oli nyt valtavan huolissaan siitä, että olin yhtäkkiä vaan kadonnut.
Odotatteko oikeasti ihmisiltä jotain päätöstä rupatteluun? Mua jotenkin ärsyttää ajatuskin siitä, että mun pitäisi raportoida toiselle ihmiselle tekemisistäni.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä viestittelen ainakin aina silloin tälloin muiden toimien ohella. Kuulostaisi hassulta sanoa ainoa, että "Moikka, mä meen nyt suihkuun", "Heippa, tulin takas suihkusta", "Moikka, mä meen nyt syömään iltapala", "Heippa oon takas, iltapala syöty", "Moikka, nyt pitää kyllä mennä kakalle", "Heippa taas, tulin just kakalta"...
Mä viestittelen ja sitten lopetan. Ei mulla ole aikaa koko päivän ajan laitella viestejä vähän väliä. Omituinen toi sun tyylisi. Tuollainen on kovin takertuvaa ja häiritsevää. Haaskaat kamalasti muiden aikaa.
Takertuvaa on nimenomaan se, että haluat toisen osapuolen vastaavan viestiisi samantien eikä hän saa
Tässä on se ero, että mä en höpise. Mulla on asiaa kun mä laitan viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan yhtään ihmettele, jos joku yhtäkkiä lakkaa vastaamasta. Ajattelen, että hän nukkuu, ajaa autoa, tekee töitä tai ei vaan halua olla puhelimen ääressä. Mulla on yksi vanhempi tuttava, joka käyttää Whatsappia vähän niinkuin normipuhelua. Hän ilmoittaa aina erikseen, milloin poistuu puhelimen ääreltä ja ihmettelee, jos laittaa viestiä näiden aikojen ulkopuolella. Nuorempi sukupolvi on tottunut siihen, että viestitellään ja vastaillaan milloin sattuu. Eikä loukkaannuta, jos unohtuu vastata viestiin.
Itse ihmettelen, että eikö näillä luurin vieressä päivystävillä ole mitään muuta elämää kuin odottaa sen toisen viestiä? Eikö heillä itsellä ole töitä, perhettä, opiskelua, ystäviä, harrastuksia, ja muita menoja, jotka määrittelevät sen milloin siihen viestiin on ylipäätään aikaa vastata...
On. Juurikin on ja siksi haluan nopeasti viestitellä asian selväksi, että voin jatkaa muita hommia. Se häiritsee jos koko ajan tulee viestejä ja sitten jos ne jää sinne roikkumaan. En mä enää niitä mylhemmin jaksa katsoa.
"Ei kun sitten mä joudun soittamaan perään, että mikset vastannut. Mä kun en lähettele mitään höpinäjuttuja vaan viestittelen asiaa.
Enkä ikinä missään kaupassa kassajonossa ala kännykkää räpläämään!"
Jos asia on erittäin kiireinen niin silloin onkin varmaan parasta soittaa että asia on erittäin kiireellinen. Ymmärräthän myös, että kaikki eivät toimi juuri niin kuin sinä ja heille se kassajono saattaa olla juuri se paras hetki vastailla viesteihin ennen kuin pitää kiirehtiä kotiin laittamaan ruokaa perheelle.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kun sitten mä joudun soittamaan perään, että mikset vastannut. Mä kun en lähettele mitään höpinäjuttuja vaan viestittelen asiaa.
Jos asia on erittäin kiireinen niin silloin onkin varmaan parasta soittaa että asia on erittäin kiireellinen. Ymmärräthän myös, että kaikki eivät toimi juuri niin kuin sinä ja heille se kassajono saattaa olla juuri se paras hetki vastailla viesteihin ennen kuin pitää kiirehtiä kotiin laittamaan ruokaa perheelle.
Mulle ei ainakaan kannata laittaa mitään höpinäjuttuja kassajonosta turhan päiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan yhtään ihmettele, jos joku yhtäkkiä lakkaa vastaamasta. Ajattelen, että hän nukkuu, ajaa autoa, tekee töitä tai ei vaan halua olla puhelimen ääressä. Mulla on yksi vanhempi tuttava, joka käyttää Whatsappia vähän niinkuin normipuhelua. Hän ilmoittaa aina erikseen, milloin poistuu puhelimen ääreltä ja ihmettelee, jos laittaa viestiä näiden aikojen ulkopuolella. Nuorempi sukupolvi on tottunut siihen, että viestitellään ja vastaillaan milloin sattuu. Eikä loukkaannuta, jos unohtuu vastata viestiin.
Itse ihmettelen, että eikö näillä luurin vieressä päivystävillä ole mitään muuta elämää kuin odottaa sen toisen viestiä? Eikö heillä itsellä ole töitä, perhettä, opiskelua, ystäviä, harrastuksia, ja muita menoja, jotka määrittelevät sen milloin siihen viestiin on ylipäätään aik
On. Juurikin on ja siksi haluan nopeasti viestitellä asian selväksi, että voin jatkaa muita hommia. Se häiritsee jos koko ajan tulee viestejä ja sitten jos ne jää sinne roikkumaan. En mä enää niitä mylhemmin jaksa katsoa.
No sitten olet katsomatta. Asia ei sitten ilmeisesti ollut sulle alunperinkään kovin tärkeä kun sen voi jättää reagoimatta. En kyllä ymmärrä miksi se on yhtään raskaampaa vastata viestiin kahdeksan aikaa illalla kun kahden aikaan päivällä.
Kyllä on joillekkin vaikeaa kommunikoida ja ylläpitää hyviä käytöstapoja, siis ihan elämän perusasioita ei hahmoteta ja sitten kysellään miten tämä näin meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ainakaan kannata laittaa mitään höpinäjuttuja kassajonosta turhan päiten.
Muuttuuko se sama viesti jotenkin tärkeämmäksi jos lähetän sen työpöytäni äärestä jakkupukuun pukeutuneena?
Mitä nämä teidän huipputärkeät viestit ovat joihin tarvitsee saada vastaus sekunnin murto-osassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko se sama viesti jotenkin tärkeämmäksi jos lähetän se
Oletan, että sä lähetät viestisi silloin kun sulla on sitten aikaa vastatakin. Asusta viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen, että eikö näillä luurin vieressä päivystävillä ole mitään muuta elämää kuin odottaa sen toisen viestiä? Eikö heillä itsellä ole töitä, perhettä, opiskelua, ystäviä, harrastuksia, ja muita menoja, jotka määrittelevät sen milloin siihen viestiin on ylipäätään aik
Eli haluat, että se toinen henkilö viestittelee silloin kun sinulle sopii parhaiten ja sillä ei ole mitään väliä milloin se sopii sille toiselle? Aika itsekästä tuommoinen meininki, että oletat toisen jättävät kaikki muut hommansa sun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että sä lähetät viestisi silloin kun sulla on sitten aikaa vastatakin. Asusta viis.
No sitten joudut odottamaan vastausta huomattavasti kauemmin. Minulla on muutama minuutti aikaa aina silloin tällöin, mutta pidempään keskusteluun minulla ei välttämättä ole aikaa (tai edes halua) ja mistä taas minä tiedän, että se toinen on vapaa vastaamaan minun viestiini juuri silloin kun minulla on aikaa. Mielestäni tuo on toisen yksityisyyden ja oman rauhan loukkaamista, että pakotetaan vastaamaan viesteihin silloin kun itselle sopii. Rajattomia ihmisiä tällaiset.
Kyseessä oli siis uusi tuttavuus. (otsikossa lukee niin)
Uusien ihmisten kanssa kommunikoidessa on syytä olla hiukan kohteliaampi kuin vanhojen kavereiden kanssa. Sitten, kun opitte tuntemaan toisenne hiukan paremmin, voitte ottaa tällaiset asiat rennommin.
Minulle kävi kerran noin. Keskustelut loppuivat sitten siihen. Kun mies alkoi heti tuttavuuden alussa haukkua tuollaisesta asiasta, niin se ei antanut kovin järkevää kuvaa. Varsinkaan kun hänelle ei kelvannut selitykseksi se että kello oli paljon ja menin nukkumaan, ja hän alkoi kysellä onko minulla mies ja lapsia. Sanoin, että vaikutat oudolta tyypiltä.
Sehän viesteissä on erona verrattuna puhelinsoittoon, että voi vastata silloin kun ehtii eikä tarvitse heti sanoa jotain. Riippuu tietysti tilanteesta kun, esim. jos toinen on hengenvaarassa tulee varmaan vastattua nopeasti?
Myös vastaamatta jättäminen on melko yleistä ja siksi kannattaa soittaa, jos on jotain tärkeää kysyttävää. Etenkin jos haluaa pyytää ihastusta kahville tms., on parempi soittaa niin saa todennäköisesti edes jonkinlaisen reaktion irti toisesta eikä vastaukseksi tule pelkkää hiljaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten joudut odottamaan vastausta huomattavasti kauemmin. Minulla on muutama minuutti aikaa aina silloin tällöin, mutta pidempään keskusteluun minulla ei välttämättä ole aikaa (tai edes halua) ja mistä taas minä tiedän, että se toinen on vapaa vastaamaan minun viestiini juuri silloin kun minulla on aikaa. Mielestäni tuo on toisen yksityisyyden ja oman rauhan loukkaamista, että pakotetaan vastaamaan viesteihin silloin kun itselle sopii. Rajattomia ihmisiä tällaiset.
Ja mielestäni tuo on pikemminkin kohteliasta laittaa lyhyt yksittäinen viesti kun jättää kokonaan viestittämästä sen vuoksi ettei pysty pidempään keskustelemaan.
Minä en aina laita sitä leffaa pois tietenkään, vaikka huomaan viestin tulevan. Yleensä kuitenkin näen jo keneltä se on, tai vähän alkua mitä asia koskee.
Mutta esim. sisaruksieni kanssa en juurikaan ole yhteyksissä, joten jos viestivät niin yleensä asia on tärkeä.
Minulla on myös useita jotka kysyvät neuvoa johonkin asiaan, joten jos näyttää siltä että siitä kyse, niin keskeytän kyllä jonkun leffan ja menen vastaamaan.
Esim. lapseni kyselevät kaikenlaisia, vaikka nyt olisikin vain ruoanlaitosta kyse. Neuvon tietysti, vaikka ilmankin toki pärjäävät.
Ja samoin ex-miesystävä. Hänelle olen kyllä sanonutkin ihan tässä vastakin että voisit sanoa kun poistut keskustelusta, nyt on näyttänyt muistavan.
Keskustellaan siis paikalla ollen pidempään ja sitten yhtäkkiä on hävinnyt. Ja just noissa kun neuvon miten tehdä jokin asia, kun hän ei osaa tai puhelimen kanssa jotain ongelmaa, niin hänhän välillä poistuu kokeilemaan auttaako neuvo, tai löytääkö kyseisen asetuksen. No, hän on aika tumpelo ja jään odottamaan että kuittaisi onnistuiko.
Mutta sitten välillä on saattanutkin poistua muihin juttuihin ja minä odottelen turhaan että tarviiko neuvoa lisää.
Odotan tosiaan että sanoisi viestitellessä että ok, palataan tai meen nyt ottaan päikkärit.
Sitten on tietysti joku tuttu jonka viestejä en lue välttämättä samana päivänäkään, vaikka ihan se puhelin kädessä olisi ja viestittelisin muiden kanssa. Enkä jää odottelemaan tuleeko lisää vastauksia, ei sillä mitään tärkeää ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä en aina laita sitä leffaa pois tietenkään, vaikka huomaan viestin tulevan. Yleensä kuitenkin näen jo keneltä se on, tai vähän alkua mitä asia koskee.
Mutta esim. sisaruksieni kanssa en juurikaan ole yhteyksissä, joten jos viestivät niin yleensä asia on tärkeä.
Minulla on myös useita jotka kysyvät neuvoa johonkin asiaan, joten jos näyttää siltä että siitä kyse, niin keskeytän kyllä jonkun leffan ja menen vastaamaan.
Esim. lapseni kyselevät kaikenlaisia, vaikka nyt olisikin vain ruoanlaitosta kyse. Neuvon tietysti, vaikka ilmankin toki pärjäävät.
Ja samoin ex-miesystävä. Hänelle olen kyllä sanonutkin ihan tässä vastakin että voisit sanoa kun poistut keskustelusta, nyt on näyttänyt muistavan.
Keskustellaan siis paikalla ollen pidempään ja sitten yhtäkkiä on hävinnyt. Ja just noissa kun neuvon miten tehdä jokin asia, kun hän ei osaa tai puhelimen kanssa jotain ongelmaa, niin hänhän välillä poistuu kokeilemaan auttaako neuvo, tai löytääkö kyseisen asetuksen. No, hän on aika tumpelo ja jään odottamaan että kuittaisi onnistuiko.
Mutta sitten välillä on saattanutkin poistua muihin juttuihin ja minä odottelen turhaan että tarviiko neuvoa lisää.
Odotan tosiaan että sanoisi viestitellessä että ok, palataan tai meen nyt ottaan päikkärit.
Sitten on tietysti joku tuttu jonka viestejä en lue välttämättä samana päivänäkään, vaikka ihan se puhelin kädessä olisi ja viestittelisin muiden kanssa. Enkä jää odottelemaan tuleeko lisää vastauksia, ei sillä mitään tärkeää ole.
Mielestäni on jotenkin surullista, että joku kokee itsensä niin tärkeäksi, ettei edes leffan ajaksi voi laittaa puhelinta kiinni, kun kokee etteivät muut pärjää ilman häntä. Esimerkiksi nuo lapset ovat kuitenkin jo ilmeisesti melko isoja, kun jo osaavat laittaa ruokaa. Onhan se mukavaa, että sinä neuvot, mutta heidänkin olisi opittava, ettei äiti ole aina tavoitettavissa. Jos he tarvitsevat vaikkapa ruuanlaittovinkkejä, he kyllä pystyvät hakemaan apua netistä ongelmaansa. Samoin ex-miehellesi sinulla ei ole mitään velvollisuutta olla päivystämässä puhelimen vieressä, kunhan lasten asiat tulevat hoidetuiksi. Ja harvoin sisarustenkaan asiat ovat niin tärkeitä, ettei niitä voisi odottaa muutamaa tuntia. Tuossa tumpelon ystävän tapauksessa taas voit ihan suosiolla olla odottamatta vastausta. Jos asetuksen vaihtaminen ei onnistu, sen voi vaihtaa kyllä myöhemminkin eikä tumpelon maailma siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on koko ajan lukuisia keskusteluja ja ryhmäkeskusteluja tulilla niin pitäisikö jokaiseen ketjuun aina raportoida, mitä teen milloinkin?
Tässä selkeästi näkee, että elämäntilanteita on erilaisia ja mitä ikäpolvea kukin on, sekä kuinka sosiaalinen piiri ihmisellä on. Nuoremmilla on vissiin tällaisia ryhmäkeskusteluja (tai kai niitä joillakin vanhemmillakin on) ja satoja viestejä päivittäin, mutta itselläni (~5-kympin tienoilla) ei ole yhtään ryhmää, eikä viestejä tule kuin muutama kymmenen viikottain WhatsAppissa.
Minulla WA on käytössä vain lähisukulaisten ja parin ystävän kanssa (en ole kovin sosiaalinen), joten mitään intensiivistä keskustelua ei tule usein käytyä. Toki joskus miniän kanssa innostutaan ja koko ilta menee viestinvaihdossa ja tällöin keskustelu päätetään samoin kuin puhelimessa puhuessa. Oman pojan kanssa viestit
Mäkin olen viidenkympin tienoilla, mutta mulla voi olla montakin keskustelua käynnissä eri kanavissa. Juuri tässä iässä tuo varsinkin on kätevää, kun on jatkuvasti työ- ja perheasioita menossa ja hieman myös järjestövastuita. Ei ole aikaa istuskella pitkiä aikoja vahtimassa jotain viestejä ja ilmoittelemassa mitä teen.
Musta tuntuu, että juuri sellaiset, iästä riippumatta, jotka työkseen vastailevat monesta eri suunnasta tuleviin viesteihin eivät anna jonkun kaapata aikaansa siihen, että pitäisi napottaa kännykän ääressä tunnollisesti suorittamassa keskustelua alusta loppuun. Ei vaan ehtisi, jäisi puolet asioista tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sun pitää sanoa, että mun pitää nyt mennä, moikka. Ihan samalla tavalla kuin puhelimessa puhuessakin. Vai katkaisetko puhelun vaan kun kyllästyt?
Minä ajattelen näköjään selvästi toisin kuin useat palstalla. Kun ilmenee jotakin tekemistä, katoan ja jatkan keskustelua sitten vaikka seuraavana päivänä siitä mihin jäätiin. Se on mielestäni viestittelyssä parasta, se ei sido samalla tavalla. Tietysti jos joku juttu tai asian sopiminen oikeasti jää kesken, niin silloin on epäkohteliasta olla palaamatta asiaan edes ylihuomenna.
Yksi mieleen jäänyt tapaus oli, kun laitoin tutulle messengerissä viestin joskus kolmelta yöllä, ajatellen että hän näkee sen sitten kun seuraavan kerran selaa somea. No, hän vastasikin välittömästi, että on nukkumassa! Itselläni kun ei ole someviesteissä äänet lainkaan päällä, niin en voinut käsittää että jollakulla on. Tapoja on yhtä monta kuin ihmisiäkin.
Tämä just. Mistä se toinen ihminen voi tietää, että sulla oli leffan katselu kesken just sillä hetkellä kun viestitti. Jokaisen ihmisen omalla vastuulla on sulkea pois häiriötekijät jos haluaa keskittyä johonkin.