Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi tuttava suuttui kun "katosin" kesken viestittelyn?!

Vierailija
26.03.2024 |

Juteltiin siis ihan niitä näitä iltasella ja siinä vaiheessa mun piti alkaa puuhata kaikenlaista, mennä kauppaan, tehdä työeväitä, käydä suihkussa jne. ja laitoin luonnollisesti puhelimen pois käsistäni. Kun sain nämä kaikki askareet tehtyä, niin kello oli jo niin paljon, että oli aika mennä nukkumaan. Seuraavana iltapäivänä sain sitten kiukkuisen viestin siitä, että tämä ihminen oli nyt valtavan huolissaan siitä, että olin yhtäkkiä vaan kadonnut.

Odotatteko oikeasti ihmisiltä jotain päätöstä rupatteluun? Mua jotenkin ärsyttää ajatuskin siitä, että mun pitäisi raportoida toiselle ihmiselle tekemisistäni.

Kommentit (183)

Vierailija
61/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni olisi omituista laittaa kesken viestittelyn, että "mun pitää nyt mennä, moikka". Se pätkäisee keskustelun. Vähän sama kuin olisit kirjeenvaihdossa jonkun kanssa ja laittaisit kirjeiden välissä, että "en ehdi nyt kirjoitella, vastaan sulle myöhemmin".

Jos kyseessä ei ole reaaliaikainen keskustelu (kasvokkain tai puhelimessa puhuminen) vaan viestien/kirjeiden kirjoittelu, niin silloinhan oletuksena onkin se, että se toinen henkilö palaa asiaan ehtiessään. Mikä on edes se aikaraja vastausten välissä, kun pitää laittaa poistumisviesti toiselle? Saako olla 5 min vastaamatta? Vai tunti? Jos meinaa käydä suihkussa, niin pitääkö erikseen ilmoittaa, että "käyn suihkussa, palaan asiaan noin 20 min päästä"? 

Tää on ensimmäinen kerta, kun edes kuulen, että jotkut toimivat näin ja haluavat muidenkin toimivan näin.

Vierailija
62/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina, jos useampia viestejä vaihdellaan, ja toinenkin on paikalla. Kyllä muakin ärsyttää kun jää odottamaan seuraavaa viestiä ja toinen sitten vaan häviääkin. Kun jos se viesti keskeyttää vaikka mun sarjan katselun, tai pelaamisen, niin kyllä mä jään odottamaan tuleeko lisää juttelua, enkä käynnistä peliä uudelleen, tai palaa suoratoistoon kun ei siitä hyppelystä sovellusten välilläkään mitään tule.

Ei ole vaikea sanoa että palataan!

Minusta taas ei ole vaikea älytä, että toisella on nyt muutakin tekemistä. Miksi jäät odottamaan? Ei ne viestit mihinkään häviä vaikka aloittaisitkin sen pelin. Ei niihin ole pakko välittömästi reagoida.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oliko kyseessä kahden henkilön välinen ÄÄNIPUHELU?

Alan epäillä, että olet tehokas trolli: selität asiaa juuri niin epämääräisesti, että kukaan ei tiedä, mistä on kysymys, ja tuloksena on vain hirveä määrä asian vierestä jankkaamista.

Vierailija
64/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen läheisriippuvaisten kokoontumisajot täällä on? Viestittelyn tarkoitushan nimenomaan on, että voi vastata, kun on aikaa. Vai roikutteko siis WA:ssa odottamassa, kun toinen kirjoittaa viestiä? Itse tosiaankaan en, vaan välillä katson, mitä siellä on ja vastaan, jos ehdin. Vielä kertaakaan ei kukaan ole suuttunut, jos olen vastannut vaikka seuraavana päivänä. Kaikki kaverit ja tutut tekevät samaa. Ollaan 80-luvulla syntyneitä, jos tämä nyt on joku sukupolvikysymys.

Vierailija
65/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina, jos useampia viestejä vaihdellaan, ja toinenkin on paikalla. Kyllä muakin ärsyttää kun jää odottamaan seuraavaa viestiä ja toinen sitten vaan häviääkin. Kun jos se viesti keskeyttää vaikka mun sarjan katselun, tai pelaamisen, niin kyllä mä jään odottamaan tuleeko lisää juttelua, enkä käynnistä peliä uudelleen, tai palaa suoratoistoon kun ei siitä hyppelystä sovellusten välilläkään mitään tule.

Miksi ihmeessä jäät odottamaan? Tämä on kyllä ihan itseaiheutettu ongelma.

No juuri siksi että jos lähden, käynnistän sen suoratoiston, niin eiköhän sieltä tule taas toinen viesti.

Ja näänhän minä kun toinen on paikalla ja kirjoittaa.

Tietenkään aina en edes mene alunperinkään heti viestin tultua vastaamaan, ja kun menen, toinen ei ehkä ole paikalla, enkä silloin jää mitään odottelemaan.

Tietysti jos mä hiljalleen opin toisen tavat että se nyt häipyy aina niin en jää odottelemaan. Tai jos mulla ei ole muutenkaan mitään mielenkiintoa jutella tuon henkilön kanssa.

Vierailija
66/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei ole vaikea älytä, että toisella on nyt muutakin tekemistä. Miksi jäät odottamaan? Ei ne viestit mihinkään häviä vaikka aloittaisitkin sen pelin. Ei niihin ole pakko välittömästi reagoida.

Ap

Anna nyt itsestäsi kuva millainen oikeasti olet ja jätä tämä avaus taka-alalle ja lähde päivän tehtäviisi. Palaat sitten kun sulle sopii. Heippa. Ps. Älä reagoi tähänkään heti. Ehkä huomenna. 

Vierailija
67/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä jäät odottamaan? Tämä on kyllä ihan itseaiheutettu ongelma.

No juuri siksi että jos lähden, käynnistän sen suoratoiston, niin eiköhän sieltä tule taas toinen viesti.

Ja näänhän minä kun toinen on paikalla ja kirjoittaa.

Tietenkään aina en edes mene alunperinkään heti viestin tultua vastaamaan, ja kun menen

Mitä jos katsoisit sen suoratoiston ensin ja sitten vastaat? Onko nykyaika mennyt tosiaan tähän, että joka viestiin pitää reagoida heti? Itselläni ei ole edes viestien merkkiäänet päällä, vaan sovelluksen päälle tulee vaan punainen pallo, jos siellä on jotain uutta. Näen sen, kun seuraavan kerran touhuan kännykällä. Suosittelen kaikille.

Vierailija
68/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän töykeää. Oma poikaystävä tekee tätä ihan samaa ja tiedän, ettei hän tarkoita sillä pahaa mutta kyllä siinä vähän välillä kilahtaa jos ollaan ihan kunnolla keskusteltu jostakin ja tyyppi vain "katoaa". Tunnin tauko ei ole mitään mutta jos sitten vasta seuraavana päivänä tai parin päivän päästä palaa asiaan niin kyllä tulee vähän sellainen fiilis viittiikö tämän tyypin kanssa keskustella toiste. 

Vierailija
69/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni olisi omituista laittaa kesken viestittelyn, että "mun pitää nyt mennä, moikka". Se pätkäisee keskustelun. Vähän sama kuin olisit kirjeenvaihdossa jonkun kanssa ja laittaisit kirjeiden välissä, että "en ehdi nyt kirjoitella, vastaan sulle myöhemmin".

Jos kyseessä ei ole reaaliaikainen keskustelu (kasvokkain tai puhelimessa puhuminen) vaan viestien/kirjeiden kirjoittelu, niin silloinhan oletuksena onkin se, että se toinen henkilö palaa asiaan ehtiessään. Mikä on edes se aikaraja vastausten välissä, kun pitää laittaa poistumisviesti toiselle? Saako olla 5 min vastaamatta? Vai tunti? Jos meinaa käydä suihkussa, niin pitääkö erikseen ilmoittaa, että "käyn suihkussa, palaan asiaan noin 20 min päästä"? 

Tää on ensimmäinen kerta, kun edes kuulen, että jotkut toimivat näin ja haluavat muidenkin toimivan näin.

Ehkä tässä on "kulttuurieroja", mutta minulle ja monille ystävilleni myös viestien kirjoittaminen on nimenomaan reaaliaikaista keskustelua. Ei aina, mutta silloin, kun molemmat ovat läsnä keskustelussa yhtä aikaa ja keskustelu on intensiivistä ja etenee nopeaan tahtiin. Aika usein sellainen keskustelu hiipuu itsekseen ja luonnollisesti niin, ettei sitä tarvitse keskeyttää, mutta joskus keskustelu on selvästi kesken, esimerkiksi toinen haluaisi vielä kommentoida monia esiin tulleita asioita mutta hänen pitää siirtyä muihin hommiin. Jos sellaisessa tilanteessa toinen vain katoilee linjoilta, toinen ihmettelee, miksei vastausta tullutkaan, kun äsken keskustelu vielä oli täydessä käynnissä. Eri asia, jos keskustelua on muutenkin käyty verkkaisampaan tahtiin ja viestien välillä on muutenkin ollut pidempi aika.

Vierailija
70/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kyse sukupolvien välisestä erosta vai siitä, että jotkut ihmiset elävät puhelin kädessä ja ylläpitävät sosiaalisia suhteitaan melkein yksinomaan puhelimella.

Minun normaali arkipäiväni menee suunnilleen niin, että aamulla menen töihin, töiden jälkeen kaupan kautta kotiin, teen ruokaa, syön, käyn ulkoilemassa ja/tai harrastuksessa, saatan pistäytyä lähettyvillä asuvien ystävien kanssa kahvilla, tulen kotiin, siivoilen, käyn suihkussa, menen nukkumaan. Saatan vilkaista puhelintani ohimennen ehkä parin tunnin välein ellei se sitten ala soimaan, jolloin toki vastaan. Mä en IKINÄ keskeyttäisi mitään tekemisiäni sen takia, että joku nyt vaan keksi laittaa mulle viestin. On jopa vähän itsekeskeistä laittaa toiselle ihmiselle viestiä (olettaen, että asia on jokin vähän turhanpäiväinen niinkuin kuulumisten vaihto) ja edellyttää, että se toinen keskeyttää mitä ikinä onkaan tekemässä vain vastatakseen ja jatkaakseen viestittelyä. Kirjaimellisesti kaikki muut asiat elämässäni ja arjessani menevät puhelimella näpyttelyn edelle.

Onneksi mun perheeni ja ystäväni ovat samanlaisia. Kauempana asuvien ystävien kanssa kirjoitellaan viestejä ja vastaillaan toisillemme jopa päivienkin viiveellä. On mukavampi vastaanottaa pitkä ja mietitty vastaus viestiin, kun joku auton ratissa kirjoitettu hätäinen sepustus.

Vierailija
71/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä on "kulttuurieroja", mutta minulle ja monille ystävilleni myös viestien kirjoittaminen on nimenomaan reaaliaikaista keskustelua. Ei aina, mutta silloin, kun molemmat ovat läsnä keskustelussa yhtä aikaa ja keskustelu on intensiivistä ja etenee nopeaan tahtiin. Aika usein sellainen keskustelu hiipuu itsekseen ja luonnollisesti niin, ettei sitä tarvitse keskeyttää, mutta joskus keskustelu on selvästi kesken, esimerkiksi toinen haluaisi vielä kommentoida monia esiin tulleita asioita mutta hänen pitää siirtyä muihin hommiin. Jos sellaisessa tilanteessa toinen vain katoilee linjoilta, toinen ihmettelee, miksei vastausta tullutkaan, kun äsken keskustelu vielä oli täydessä käynnissä. Eri asia, jos keskustelua on muutenkin käyty verkkaisampaan tahtiin ja viestien välillä on muutenkin ollut pidempi aika.

Olen eri, mutta tämä on varmasti sukupolvikysymys. Olen alkupuolen milleniaali ja jos minä haluan keskustella jonkun kaverin kanssa intensiivisesti, niin sitten soitan puhelun. Viestittely sopii paremmin siihen, että keskustellaan ja kommentoidaan siten, kuin kukin ehtii. Ei tulisi mieleenkään jäädä ihmettelemään sitä, jos toinen katoaa linjoilta ja vielä vähemmän suuttua siitä.

Vierailija
72/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä on "kulttuurie

Kiinnostava kulttuuriero, kun mulle tuli tosiaan ihan uutena, että tällaista etikettiä noudatetaan jossakin. Koska jos mulla olisi suht intensiivinen keskustelu toisen henkilön kanssa ja hän yhtäkkiä vastaisi mulle kesken keskustelun, että "pitää mennä, moikka" niin pitäisin sitä omituisena ja ajattelisin, että hän ei halua keskustella aiheesta enempää.

- se jolle vastasit

Vierailija
73/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiinnostava kulttuuriero, kun mulle tuli tosiaan ihan uutena, että tällaista etikettiä noudatetaan jossakin. Koska jos mulla olisi suht intensiivinen keskustelu toisen henkilön kanssa ja hän yhtäkkiä vastaisi mulle kesken keskustelun, että "pitää mennä, moikka" niin pitäisin sitä omituisena ja ajattelisin, että hän ei halua keskustella aiheesta enempää.

- se jolle vastasit"

Miksi noin ajattelisit? Toisella voi olla sovittu tapaaminen ja sinne pitää lähteä, mutta ei se todellakaan tarkoita ettei haluaisi keskustella aiheesta enempää vaan siitä voi keskustella myöhemmin. 

Vierailija
74/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiinnostava kulttuuriero, kun mulle tuli tosiaan ihan uutena, että tällaista etikettiä noudatetaan jossakin. Koska jos mulla olisi suht intensiivinen keskustelu toisen henkilön kanssa ja hän yhtäkkiä vastaisi mulle kesken keskustelun, että "pitää mennä, moikka" niin pitäisin sitä omituisena ja ajattelisin, että hän ei halua keskustella aiheesta enempää.

- se jolle vastasit"

Miksi noin ajattelisit? Toisella voi olla sovittu tapaaminen ja sinne pitää lähteä, mutta ei se todellakaan tarkoita ettei haluaisi keskustella aiheesta enempää vaan siitä voi keskustella myöhemmin. 

Tai sitten joku yllättävä tilanne - naapuri tulee soittamaan ovikelloa ja pyytää apua jossain akuutissa jutussa.

Vierailija
75/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että onkohan tää joku sukupolvikysymys, kun kyseessä on vähän vanhempi ihminen. Nuoret ihmiset harvoin lähettelee mitään "moikka, täytyy mennä" vaan juttu jatkuu sitten kun jatkuu ilman, että sitä välillä katkaistaan.

Ap

Voi olla, vanhemmilla ihmisillä on vielä joku taju hyvistä käytöstavoista...

Vierailija
76/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku pidempi keskustelun omainen viestittely ja sitten tulee "oma aikataulu vastaan", niin jotenkin tilanteeseen sopivasti kuittaan keskustelun omalta osaltani. Nykyaikana tuollainen viestittely on verrattavissa puhelinkeskusteluun, ei siinäkään isketty luuria kiinni päättämättä puhelua jollain fraasilla. Kuuluu hyviin ja normaaleihin käytöstapoihin.

Vierailija
77/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on joku pidempi keskustelun omainen viestittely ja sitten tulee "oma aikataulu vastaan", niin jotenkin tilanteeseen sopivasti kuittaan keskustelun omalta osaltani. Nykyaikana tuollainen viestittely on verrattavissa puhelinkeskusteluun, ei siinäkään isketty luuria kiinni päättämättä puhelua jollain fraasilla. Kuuluu hyviin ja normaaleihin käytöstapoihin.

Oletteko huomanneet, että elokuvissa ja tv sarjoissa puhelut usein aloitetaan murahtamalla jotain ja lopetetaan vaan sulkemalla puhelin. Turha sitä on filmiä tuhlata fraaseihin, mutta ei niin voi normaali elämässä tehdä. Tai voi, mutta muut pitävät maakuopassa kasvaneena junttina. 

Vierailija
78/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut että viestitellessä keskustelu pitäisi jotenkin päättää. Enpä ole kyllä koskaan sellaiseen törmännytkään. Viestittely on sellaista kiireetöntä juttelua johon palataan taas joskus kun on aikaa. Ei varsinainen aktiivinen keskustelu.

Vierailija
79/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, keskeytän keskustelun nyt täällä Vauva.fi:llä mun pitää mennä vessaan.

Vierailija
80/183 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään laittaisi mitään "kiva jutella, nyt pitää mennä" juttua jos höpistään diipadaapaa ja laitellaan meemejä. Enkä vartoa puhelimen ääressä, koska toinen vastaa. Eri asia jos on selvä aiheesta keskustelu käynnissä. Omilla kavereilla ihan sama tapa.

Kai tässä sitten on eri kulttuureja. 

T. N34