Mies haluaa maksaa asuntolainan pois turhan nopeasti
Pitäisi olla velaton siinä vaihteessa, kun vanhin lapsi olisi noin 19-vuotias. Näin mies ajattelee. Perusteena se, että sitten pystyy tukemaan lapsia opinnoissaan. Onko näin oikeasti, ettei saisi olla velkaa enää yli 50-vuotiaana? Itse haluaisin nauttia elämästä, matkustella ja maksaa vähän hitaammin takaisin. Mitä väliä on, jos on vielä vanhempanakin velkaa?
Kommentit (64)
Jos korot ovat korkeat, kannattaa lainat maksaa pois. Ja silloin kun korot on matalat kannattaa pitää lainaa.
Toisaalta sitä sitä voi vaikka kuolla ennen kuin saa lainansa maksettua, että vähän täytyy muistaa elääkin.
Tuo asia ei ole kuitenkaan mustavalkoinen. Joku kompromissi ?
Meillä on nyt rahaa tehdä vaikka mitä, mutta kun kavereilla ei ole, pysyy lomanvietto aika entisellään. Ensi kesänäkään ei jakseta lähteä minnekään koska ilmastonmuutos ja lentäminen on niin raskasta.
Korkeitaan käydään Ruotsissa ja Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Etsikää kompromissi jossa lyhennätte lainaa enemmän kuin sinä haluaisit, mutta vähemmän kuin mies haluaisi. Molemmat kompromissaan niin tuntuu tasavertaisemmalta. Korot on korkealla niin oikeasti ihan fiksua lyhentää vähän ekstraa.
Minä olen pyrkinyt noudattamaan tuota siitä lähtien, kun ostin ensiasuntoni melkein 30 vuotta sitten. Pakollisten menojen jälkeen olen laittanut puolet säästöön, sekä sijoituksiin ja puolet hurvitteluun.
Mä ostin 3.n asunnon n 1.5 v sitten. 1.n asunnon ostaessa olin sinkku, rahat olivat aina loppu kuun lopussa, 2.n asunnon olin yhden lapsen äiti, naimisissa ja nyt erinnut, lapset muuttaneet pois kotoa.
Kävi niin, että asunto menikin vuokralle ja muutin miesystäväni luo. Mä maksan normaalin lyhennyksen ja lisäksi vuokratulot menee lainaan ja joka kk laitan jotain extraa. Eron jälkeen elin todella vaatimatonta elämää, ei ollut rahaa. Kun vuokralainen muutti ja aloin saamaan vuokratuloja, tajusin se sama, vaatimaton elämä jatkuu, jos asun yksin. Miesystävån luona asuminen on taloudellinen pelastus. Jo tämä 1,5 v on tarkoittanut sitä, jos erottaisiin, järjestäisin lainat uudestaan ja tietty nyt summa olisi pienempi.
Elämäni on nyt hyvää. Asun kodissa, jossa viihdyn, ihmisen kanssa, jota rakastan. Työ on mielekästä ja mitä tärkeintä, lapsilla on kaikki hyvin.
En kaipaa lisää rahaa ja siksi kaikki ylimääräinen menee lainaan.
Mä olen kohta 67 v ja ties kuinka mones asuntolaina menossa. Tosin alle 30€ enää. Vaihdoin taloyhtiölainan omaksi lainaksi, että on joustavampi lyhennellä. Tuotakaan ei olisi tarvinnut ottaa, mutta olin juuri investoinut kaiken liikenevän mökkiin. Ensimmäinen elämässäni! Mökistä ei ole lainaa. Asuntolainan aion kuitata 5 vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tavoite, että laina on pois maksettu, kun esikoisen pitäisi päästä autokouluun. Muutenkin 17-18-vuotiaalla menee kauheasti rahaa. On vanhojentansseja ja pääsykokeita ja vaikka mitä kallista, pitäisi omaan kotiinkin jotain saada hankittua ja opiskelua varten tietokone. Ei se meillä toteutunut, kun korot nousi ja laina-aika piteni. Jos mahdollista, niin suosittelen maksamaan pois.
Tämä nyt menee ihan ohi aiheen, mutta kirjoitan silti:
On mielestäni sulaa hulluutta laittaa lapsi autokouluun, jos omassa perheessä on auto. Meillä on neljä lasta ja olemme opettaneet jokaisen heistä ajamaan ihan itse opetusluvalla.
Heti kun lapsi on täyttänyt 17, hänet on ensin isoilla parkkialueilla ja sitten iltaisin hiljaisilla kaduilla totutettu auton käsittelyyn, ja sitten hän onkin saanut ajaa kaikki perheen yhteiset reissut ja omat harrastus- ja koulukyytinsä toisen vanhemman istuessa vieressä. Ajotunteja on saattanut kertyä toistasataa, kun autokoulussa ajavat ehkä 10-15.
Kaikki ovat läpäisseet inssin ensiyrittämällä ja kustannus on ollut murto-osa autokoulun kiskurihinnoista!
Vierailija kirjoitti:
No kai sitä viisikymppisenäkin ehtii nauttia.
Monelta jää nauttimatta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tavoite, että laina on pois maksettu, kun esikoisen pitäisi päästä autokouluun. Muutenkin 17-18-vuotiaalla menee kauheasti rahaa. On vanhojentansseja ja pääsykokeita ja vaikka mitä kallista, pitäisi omaan kotiinkin jotain saada hankittua ja opiskelua varten tietokone. Ei se meillä toteutunut, kun korot nousi ja laina-aika piteni. Jos mahdollista, niin suosittelen maksamaan pois.
Tämä nyt menee ihan ohi aiheen, mutta kirjoitan silti:
On mielestäni sulaa hulluutta laittaa lapsi autokouluun, jos omassa perheessä on auto. Meillä on neljä lasta ja olemme opettaneet jokaisen heistä ajamaan ihan itse opetusluvalla.
Heti kun lapsi on täyttänyt 17, hänet on ensin isoilla parkkialueilla ja sitten iltaisin hiljaisilla kaduilla totutettu auton käsittelyyn, ja sitten hän onkin saanut ajaa kaikki perheen yhteiset reissut ja omat harrastus- ja koulukyytinsä toisen van
Mieti, miten pitkän pennin jälkikasvu säästää, jos he oppivat hyötyliikunnan autoilun sijaan.
Entä kannattaako sijoittaa ok-taloon 80000 omaa rahaa ja jättää tilille 20000 ja laina olisi n. 300000 vai sijoittaa omaa rahaa esim 50000, jättää tilille/säästöön 50000 ja ottaa lainaa 330000? Jos haluaa että on pahan päivän varalla jotain takataskussa, mutta toisaalta haluaa lyhennelläkin nyt kun on hirmukorot (ja joo buumerit tiedän 90-luvun koroista mutta silloin ei talotkaan olleet sitä 400000 luokkaa).
Mä maksoin oman asuntolainan pois juuri ennen , kuin lapsi täytti 18. Ajatus oli sama , että sitten on varaa tukea kun nuori muuttaa omilleen ja itsekin elää vähän leveämmin ja vapaammin.
Jos miehelle on tärkeää olla velaton viiskymppisenä ja sinulle ei , voisitko ottaa osan lainasta nimiisi tai uuden lainan omalle osuudellesi jonka makselet pikkuhiljaa pois ?
Itse olisin halunnut maksaa lainaa niin nopeasti, että olisimme velattomia 35-vuotiaina. Mies ei halunnut, joten lisättiin siihen viisi vuotta aikaa. Joku kompromissi täytyisi keksiä, jotta molemmat olisivat tyytyväisiä. Kun eletään elämää yhdessä, niin ei toinen voi päättää asioista yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Taudit tulee ja korjaa pois.
Vähän vaivaisena kyllä jaksaa maksella velkoja pois.
Se on sitten mukava nauttia ajasta ja rahasta kun oikeasti se terveys alkaa pettää ja vanhuus iskee.
Ei siinä kohtaa enää edes halua samoja asioita mitä nuorempana.
Kannattaa elää kun sen aika on, eikä säästää elämäänsä sinne loppumetreille.
Ei oo korkea korko kun on katto hankittu halpaan aikaan. Ei tee yhtään pahaa maksella viel vuosia. En näe ongelmaa, ei ole kiire maksaa pois. Se on halpaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen, kun 28-vuotinen lainanmaksu loppui viime syyskuussa 8 vuotta etuajassa ollessani 52-vuotias. Ei käy yhteään kateeksi sisartani, joka on aina elänyt leveämmin, mutta velat loppuvat vasta juuri eläkeiän kynnyksellä.
Ja jos sairastuu tai jää työttömäksi, niin kiva sitten maksella lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksettiin alle 35-vuotiaina pois asuntolaina omakotitaloista. On se mukavaa kun on sen jälkeen riittänyt rahaa kesämökkiin, metsään, osakkeisiin ja neljälle lapselle
Tämä harvemmin onnistuu alueella, jossa omakotitalot ovat luokkaa +400kE.
Se on oma valinta, että on pakko änkeä sinne alueelle.
T. Alle 40-vuotiaana velaton omakotiasuja Tampereelta
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että ehtii, voi olla että ei. Ei kannata elää sitku-elämää ja pihistellä, vaan elää sillä tavoin että on mukavaa myös nyt. Lapsetkin arvostaisi, jos heidän kotona asuessaan ei tarvitsisi säästää kaikessa, johan sitä elinkustannukset vähenee merkittävästi muutenkin, kun lapset muuttaa kotoa. Lapsen elättämiseen menneen rahan voi sitten käyttää opiskelijan tukemiseen jos sitä tahtoo.
Kannustan toki säästämään, mutta ei niin ettei mitään voi tehdä säästämisen takia. Kun ei ole mitään oikeaa syytä ja tarvetta sille.