Mies haluaa maksaa asuntolainan pois turhan nopeasti
Pitäisi olla velaton siinä vaihteessa, kun vanhin lapsi olisi noin 19-vuotias. Näin mies ajattelee. Perusteena se, että sitten pystyy tukemaan lapsia opinnoissaan. Onko näin oikeasti, ettei saisi olla velkaa enää yli 50-vuotiaana? Itse haluaisin nauttia elämästä, matkustella ja maksaa vähän hitaammin takaisin. Mitä väliä on, jos on vielä vanhempanakin velkaa?
Kommentit (64)
Teillä on liian iso laina, jos ette pysty nauttimaan elämästä yhtään ennen kuin se on maksettu pois.
Nimittäin: ei nykyään kannata tuudittautua siihen, että tekee töitä tai tekee ainakaan samalla palkkatasolla töitä eläkeikään saakka. Minä sain 30+ työvuoden jälkeen ylläripotkut ytssä kuten monet muutkin työkaverini, jotka olivat 55 tai enemmän täyttäneet. Ihan sama mitä työnantajat selostavat, tämä on monessa firmassa se, mikä tapahtuu. Ikäsyrjintä työmarkkinoilla on tosiasia myös, eli uutta työtä on ollut todella vaikea löytää.
Voi kun olisin nuorempana tosiaan käsittänyt ja tiennyt tämän, mutta kukapa olisi arvannut, että työmarkkinat muuttuvat näin nopeasti ja radikaalisti! Olen samassa tilanteessa kuin sinä sillä erotuksella, että lainaa on vielä aika paljon jäljellä ja nyt ollaankin miettimässä muuttamista pienemmälle paikkakunnalla. Pakko myydä koti täällä isommalla ja yrittää löytää jotain halvempaa muualta. Emme selviä lainoista etenkin kun vielä kaikki heikennykset tulee voimaan.
Olen toisaalta toki iloinen eletyistä vuosistakin, mutta kyllä todellinen vanhuus pelottaa että miten sitten kun alkaa apua tarvita. Lapset asuvat kauempana enkä kyllä heidän vaivoikseen halua millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin (n. 70-luvulla) säästettiin ensin kolmasosa asunnon hinnasta, sitten saatiin lainaa ne puuttuvat 2 kolmasosaa. Lainan maksuaika oli 7,5 vuotta. Silloin alkoi jo tulla näitä pidempiä laina-aikoja ja tuntui tosi oudolta, kun naapurilla oli joku 15 vuoden asuntolaina.
Jep ja asunnot maksoi huomattavasti vähemmän kuin nykyään.
Pahoittelen, en mahda sille asialle mitään.
No ei tietenkään mahda, mutta on myös aivan turha vertailla sen ajan lainamääriä ja -aikoja nykypäivään.
Anteeksi. Ryömin takaisin arkkuuni ja vaikenen iäksi.
Kyllä me olisi saatu 15 vuotta vuonna 1993.