Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää leskeneläkkeen määräytyminen, kuka saa ja miten paljon?

Vierailija
25.03.2024 |

Vuonna 2022 on leskeneläkelakia jotenkin muutettu, mutta miten?

Onko kyseisen lain asiantuntijaa paikalla, ja selvittäisi perinpohjin, miten mun käy, jos jäisin nyt  leskeksi?

Yhteisiä lapsia on, mutta kaikki ovat jo aikuisia, joten perhe-eläkettä en lapsien takia saisi.

Olen ollut koko avioliiton ajan miltei kotirouvana. Ikä 65 vuotta. Tuleva vainaja on eläkkeellä pitkän työuransa tehtyään.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä se lukee Kelan sivuilla, että 65 v ei saa leskeneläkettä. Meni 30 sek löytää vastaus https://www.kela.fi/leskenelake-kuka-voi-saada

Vierailija
42/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään rajoitteena on esim. se, minkäikäisenä on mennyt naimisiin ja kauanko on ollut naimisissa. Pitää olla alle 50-vuotiaana solmittu liitto ja sen on pitänyt kestää väh. 5 vuotta. Ap:n ei toki tätä tarvitse miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 2022 muutokset eivät vaikuta sinuun, jos olet jo 65-vuotias. 

Entäpäs jos ei vielä ole 65 vuotias vaan 63?

Ei vaikuta asiaan. Koska eläkesysteemin päätarkoitus on maksaa suurille ikäluokille ja periä rahaa nuoremmilta, ennen vuotta 1975 syntyneillä on oikeus elinikäisiin leskeneläkkeisiin, nuoeemmilla ei.

Vierailija
44/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina huvittaa, kun joku tituleeraa itseään kotirouvaksi. Ei ole omaa rahaa, ei koulutusta, Hyi sentään.

Mutta mitä ilmeisimmin on tehnyt hyvin arvokasta työtä lastensa parissa. 

Millä oikeudella täällä solvaat muita?

Eli ollut kotiäiti. Mulla ei ole lapsia ja olen tehnyt työuran, nyt kotirouvana. 

Vierailija
45/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirouva!

Mikä helvetti sekin on?

Ymmärrän kun lapset ovat pieniä, että toinen vanhemmista hoitaa heitä kotona ja huom! voi olla isäkin.

Mutta miksi jäädä kotiin turhan pantiksi???

Itse jäisin välittömästi kotirouvaksi, jos se vain olisi mahdollista. 👍

Vierailija
46/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä se lukee Kelan sivuilla, että 65 v ei saa leskeneläkettä. Meni 30 sek löytää vastaus https://www.kela.fi/leskenelake-kuka-voi-saada

Kelan leskeneläkkeessä on yläikäraja. Työeläkejärjestelmän leskeneläkkeessä ei ole.

Vierailija
47/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja voit mennä uuteen avioon kun olet yli 50v et menetä eläkettä.On monta puolisoa kun uuden puolison kuollut puolisso kustantaa hyvinvoinnin ulkomaille talveksi -

Vierailija
48/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jäi leskeksi 83-vuotiaana. Ennen sitä hän hoiti vuosia hyvin huonokuntoista isääni. Isä ehti olla liikuntakyvytön vuodepotilas pitkään ennen kuin pääsi hoivakotiin, jossa ehti olla muutaman kuukauden ennen kuolemaa. Äiti on saanut leskeneläkettä neljän vuoden ajan muutaman satasen kuukaudessa ja on todella ansainnut ne. Hän säästi yhteiskunnan varoja kymmeniä tuhansia hoitamalla isääni.

Kun mietin tuntemiani äidin ikäisiä naisia, niin lähes kaikki ovat lopussa olleet miestensä omaishoitajia. Hyvin harvan mies on menehtynyt äkillisesti. Miesleskiäkin tiedän, he saavat leskeneläkettä samoin säännöin. Jokainen voi halutessaan tarkistaa miten leskeneläkettä saa itsen tai puolison kuollessa. Netissä on laskureita.

Vierailija
49/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään rajoitteena on esim. se, minkäikäisenä on mennyt naimisiin ja kauanko on ollut naimisissa. Pitää olla alle 50-vuotiaana solmittu liitto ja sen on pitänyt kestää väh. 5 vuotta. Ap:n ei toki tätä tarvitse miettiä.

Nuo rajoitukset ovat olleet voimassa ties kuinka kauan.

Vierailija
50/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja voit mennä uuteen avioon kun olet yli 50v et menetä eläkettä.On monta puolisoa kun uuden puolison kuollut puolisso kustantaa hyvinvoinnin ulkomaille talveksi -

Noin nuorena leskeytyneitä on vähän. Toki, jos puoliso on vähintään 20 vuotta vanhempi, niin silloin tulee leskeksi nuorempana.

Vierailija
51/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vihdoinkin saisin sen vastauksen, mitä kysyin, että saako YLI 65 vuotias leskeytynyt puoliso mitään leskeneläkettä, jos ja kun jo eläköitynyt puoliso kuolee??????

Maksetaanko tulottomalle leskelle leskeneläke hänen ollessaan vielä alle 65 vuotias kuolleen puolison br.tulojen mukaan kelan maksaman alkueläkkeen jälkeen?

Vittuako kyselet. Osaat lukea itsekin. Kukaan ei tiedä mitkä on sinun tulosi ja mitkä oli puolisosi tulot. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ei ole kovin vaikeaa käydä googlettamassa.

Vierailija
52/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä koskee vain Kelan maksamaa leskeneläkettä, joka on joka tapauksessa tosi pieni. Työeläkkeen perusteella maksettavaa leskeneläkettä saa kuolemaansa asti, jos on siihen oikeutettu.

Vierailija
53/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet tietoinen "alkueläkkeestä" niin tiedät kaikki tarvittavat tiedot baskeaksesi itse.

Olet pelkkä trolli!

0/5

Vierailija
54/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele yhtään, että miksi tähän maahan ei enää haluta synnyttää lapsia. Kadehditaan jopa leskeneläkettä saavia iäkkäitä, raihnaantuneita mummoja, jotka ovat aikoinaan hoitaneet ja kasvattaneet yhteiset lapsensa aivan ilman ulkopuolisia päiväkodintätejä, ja nykyään hoitajasetiäkin, ja lastensa isän tuodessaan elannon koko perheelle työtä ja tulosta tekemällä eikä kuittaamalla työttömyyspäivärahoja ja kelan toimeentulotukiaisia ja asumistukia ym., kuten eronneet yh:t. Avoparisuhteessa elävät puolisot ovat myös ihan vapaita menemään avioliittoon, niin sitten ei tarvitse nillittää leskeydyttyään...

Ei täällä mitään kadehdita. Ei vain kukkaron nyörit riitä maksamaan tukia kaikille halukkaille. Jostain pitää karsia.

Eläke on kiva juttu mutta järjestelmä ei ole kestävällä pohjalla. Aina kuulee näitä yli 80 vuotiaiden toilotuksia miten minä olen ansainnut oman eläkkeeni. Tekisi mieli kysyä, että miten? Tekemällä yhden vuoden työuran lopussa työtä vähän reippaammalla sykkeellä. Ja niitä eläkemaksuja maksettin ehkä vuoden tai parin kertymä jos edes sitäkään.

Oma isäni oli rakennusmies eli perusduunari. Vika työvuosi urakalla hommia ja eläke oli parempi kuin oma eläkekertymä nyt tällä hetkellä. Itse olen 53 vuotias IT spesialisti yli 6000 euron kuukausipalkalla, josta maksan eläkemaksua 530 euroa kuukaudessa. Ja tämä siis progressiivisen verotuksen ohella. Joku pitää minua hyvätuloisena ja periaatteessa sitä olenkin. Toisaalta näin nettoveronmaksajan roolissa katselen todella huolestuneena sitä verorahojen tuhlaamista mitä turhimpiin kohteisiin ja valvonnan puutetta rahojen käytössä. Sote ja eläkekassojen tilanne on massiivinen sotku 15 vuoden päästä. Kuka tuolloin on maksamassa minun eläkettäni, joku Wolt kuljettajako. Aika epäileväinen olen järjestelmän kestävyydestä varsinkin kun kaikkien pitäisi saada kaikki mahdolliset etuudet nyt ja heti. Missä ne muut nettomaksajat ovat? Hirveästi ei heitä tunnu näkyvän.

Vierailija
55/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vihdoinkin saisin sen vastauksen, mitä kysyin, että saako YLI 65 vuotias leskeytynyt puoliso mitään leskeneläkettä, jos ja kun jo eläköitynyt puoliso kuolee??????

Maksetaanko tulottomalle leskelle leskeneläke hänen ollessaan vielä alle 65 vuotias kuolleen puolison br.tulojen mukaan kelan maksaman alkueläkkeen jälkeen?

Mitä sä meitä komentelet, ei me olla sulle töissä. Pitäiskö googlata sun puolesta. Mene Googleen, kirjoita leskeneläke ja ala lukea. Ei tämä ole mikään asiantuntijavirasto, josta tulee vastaus kuin apteekin hyllyltä, mutta Kela on, kysy siltä!!!

Vierailija
56/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki. Ostinko myrkyn turhaan? 

Vierailija
57/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika epäileväinen olen järjestelmän kestävyydestä varsinkin kun kaikkien pitäisi saada kaikki mahdolliset etuudet nyt ja heti. Missä ne muut nettomaksajat ovat? Hirveästi ei heitä tunnu näkyvän."

LMAO Ai meidän kaikkein pitäis käydä sulle ilmoittautumassa, oletpa hupsu.

Vierailija
58/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän asiallisesti vastanneille tähän aiheketjuun, ja myöskin huumorillakin vastattuihin, kuten nämä:  ""Älä vielä kuitenkaan murhaa miestäsi"" ja "" Turhaan ostit myrkkyä""   Eilen illalla nauratti pitkästä aikaa edelliset virkkeet. HIH,  

Tiedän kyllä kelan sivut, ja olen käynyt lukemassa niitä, ja tiedän kyllä kelan laskurit, mutta kunhan nyt vaan kysyin, kun tiedän, että tällä palstalla saattavat käydä myös lesket, joilla on ihan omakohtaista kokemusta leskeneläkkeestä jne.  

Kunhan kysyin.

Ap. Elämä jatkuu ja toivottavasti saamme pitää tämän valtion pitkään omanamme.

Vierailija
59/65 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos puolisot ovat eronneet  20 vuotta pitkästä avioliitosta viisikymppisinä  ja menneet myöhemmin uudelleen naimisiin. Yhteisiä lapsia on. Saako leski leskeneläkettä? 

Vierailija
60/65 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme