Selittäkää leskeneläkkeen määräytyminen, kuka saa ja miten paljon?
Vuonna 2022 on leskeneläkelakia jotenkin muutettu, mutta miten?
Onko kyseisen lain asiantuntijaa paikalla, ja selvittäisi perinpohjin, miten mun käy, jos jäisin nyt leskeksi?
Yhteisiä lapsia on, mutta kaikki ovat jo aikuisia, joten perhe-eläkettä en lapsien takia saisi.
Olen ollut koko avioliiton ajan miltei kotirouvana. Ikä 65 vuotta. Tuleva vainaja on eläkkeellä pitkän työuransa tehtyään.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vihdoinkin saisin sen vastauksen, mitä kysyin, että saako YLI 65 vuotias leskeytynyt puoliso mitään leskeneläkettä, jos ja kun jo eläköitynyt puoliso kuolee??????
Maksetaanko tulottomalle leskelle leskeneläke hänen ollessaan vielä alle 65 vuotias kuolleen puolison br.tulojen mukaan kelan maksaman alkueläkkeen jälkeen?
Kyllä maksetaan, jos on riittävän vanha ja kauan avioliiton solmimisesta.
t. Toinen kotirouva, jolla koulutus ja omaakin omaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeet ovat outo jäänne agraarikulttuurista, jossa naiset olivat hellan ja nyrkin välissä kotona. Ne pitää nyt vähitellen lopettaa kokonaan jostain tietystä vuodesta alkaen. Niille ei löydy enää perustetta. Lapsia varten on perhe-eläke.
Mistä sinä olet kateellinen?
Mä maksan pienestä leskeneläkkeestäni 41,5 % veroja. Joten kyllä ne kiertoon menee, ei jää pankkitilille
Vierailija kirjoitti:
"Aika epäileväinen olen järjestelmän kestävyydestä varsinkin kun kaikkien pitäisi saada kaikki mahdolliset etuudet nyt ja heti. Missä ne muut nettomaksajat ovat? Hirveästi ei heitä tunnu näkyvän."
LMAO Ai meidän kaikkein pitäis käydä sulle ilmoittautumassa, oletpa hupsu.
Riittäisi jos terve suomalainen aikuinen pystyisi elättämään edes itsensä ja jälkikasvunsa. Aika harva tuntuu saavuttavan tämän uroteon, kun tätä kitinää täältäkin palstalta lukee.
🤣UP eikä UPEA!!