Selittäkää minulle miten tämä toimii kun en vaan ymmärrä
Star Wars sarja Acolyten päätähti Amandla Stenberg kertoo identifioituvansa ei-binääriseksi ja homoseksuaaliksi. Sikäli kuin olen ymmärtänyt nämä termit oikein, niin ei-binäärinen ei edusta kumpaakaan sukupuolta. Homoseksuaali taas tuntee vetoa vastakkaiseen sukupuoleen. Jos ei sitä vastakkaista sukupuolta ole, niin miten siihen voi tuntea seksuaalista halua?
Kommentit (31)
https://www.instagram.com/amandlastenberg/reel/C8aorYEx2ZQ/
Tässä hänen tuore musiikkivideonsa jos joku ei tunne kyseistä henkilöä.
Eikö kukaan osaa selittää, vai eikö vain huvita?
Alanuoli ei ole selitys. Auttakaa nyt tyhmää!
Miksi ihmeessä koet tarvetta edes miettiä tällaisia asioita? Antaa ihmisten olla sellaisia kun ovat. Keskity omaan elämääsi.
En osaa minä ainakaan. Tämä ei varmaan ole paras palsta kysyä
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koet tarvetta edes miettiä tällaisia asioita? Antaa ihmisten olla sellaisia kun ovat. Keskity omaan elämääsi.
Haluan laajentaa ymmärrystäni asioista kun jatkuvasti sanotaan että pitää tehdä näin.
Homoseksuaali tuntee vetoa samaan sukupuoleen, ei vastakkaiseen. Ehkä hän tulee vetoa muihin ei-binäärisiin?
Vierailija kirjoitti:
Homoseksuaali tuntee vetoa samaan sukupuoleen, ei vastakkaiseen. Ehkä hän tulee vetoa muihin ei-binäärisiin?
Hyvä kun korjasit ajatusvirheeni, tätä nimenomaan tarkoitin vaikka kirjoitin jostain syystä väärin aloituksessa. Jatkokysymyksenä esittäisin että onko ei-binääriset kaikki siis samanlaisia tuossa suhteessa eli homogeeninen ryhmä vai onko ei-binääriset erilaisia? Eli täytyykö tästäkin ryhmästä siis löytää riittävän samanlaisia oman ei-binäärisyytensä suhteen vai ei?
Vierailija kirjoitti:
"Homoseksuaali taas tuntee vetoa vastakkaiseen sukupuoleen."
MITÄ HORISETTE! Poika tuntee poikia kohtaan, tyttö tuntee tyttöjä kohtaan!
ilmankos ette mitään tajua!
Aloittakaa käsitteistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Homoseksuaali taas tuntee vetoa vastakkaiseen sukupuoleen."
MITÄ HORISETTE! Poika tuntee poikia kohtaan, tyttö tuntee tyttöjä kohtaan!
ilmankos ette mitään tajua!Aloittakaa käsitteistä!
Mitä sössötät? Etkö itse osaa lukea?
Takaisin itse asiaan, haluaisin tarkennusta tähän ei-binääriseen eli ovatko kaikki ei-binääriset yhteen kategoriaan sopivia vai onko variaatio kovinkin suurta? Onko se niin suurta että yksi ei-binäärinen homoseksuaaliksi itsensä identifioiva voi kokea seksuaalista vetovoimaa jokaista muuta ei-binääristä kohtaan lähtökohtaisesti vai onko oltava jotenkin tarkempi erottelu heidänkin kesken?
Vierailija kirjoitti:
Takaisin itse asiaan, haluaisin tarkennusta tähän ei-binääriseen eli ovatko kaikki ei-binääriset yhteen kategoriaan sopivia vai onko variaatio kovinkin suurta? Onko se niin suurta että yksi ei-binäärinen homoseksuaaliksi itsensä identifioiva voi kokea seksuaalista vetovoimaa jokaista muuta ei-binääristä kohtaan lähtökohtaisesti vai onko oltava jotenkin tarkempi erottelu heidänkin kesken?
Ei-binäärinen on sukupuoli, ei seksuaalinen suuntautuminen. Aivan kuten naiset ja miehet voivat tuntea vetoa joko naisiin, miehiin, johonkin siltä väliltä tai sekä että, niin voivat myös ei-binääriset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-binäärinen on sukupuoli, ei seksuaalinen suuntautuminen. Aivan kuten naiset ja miehet voivat tuntea vetoa joko naisiin, miehiin, johonkin siltä väliltä tai sekä että, niin voivat myös ei-binääriset.
Niin, mutta kun on samaan aikaan ei-binäärinen ja homoseksuaali (tai siis identifioituu näihin kategorioihin) niin silloinhan kai kokee seksuaalsita vetovoimaa näiden kahden reunaehdon ollessa voimassa toisiin ei-binäärisiin. Siksi halusinkin saada vielä tarkennusta ei-binäärisyyden olemukseen kun asia on itselleni hieman vieras. En ole koskaan tavannut tietääkseni ei-binääristä henkilöä joten en ole voinut asiasta keskustella palstojen ulkopuolella valitettavasti.
En tajua itsekään koska on käsitteellinen ristiriita. Ja suoraan sanoen epäilen koko juttua. Nyt on vaan muotia itse määritellä itsensä jotenkin mahdollisimman uniikiksi lumihiutaleeksi. Kyllä sen kummiskin viimeistään housujen sisällöstä näkee, kumpi on, mutta kun se ei kelpaa.
Koin muuten tässä ahaa-elämyksen. Sanotaan että joku henkilö on heteroseksuaali mutta tekee sukupuolenvaihdoksen. Vaikka hänen seksuaalisen halunsa kohde ei vaihdu, seksuaalinen suuntautuminen vaihtuu kuitenkin heteroseksuaalista homoseksuaaliin koska sukupuoli onkin nyt sama kuin seksuaalisen halun kohteella. Edelleen, nykyään on myös tullut esille että on ns. "genderfluid" yksilöitä eli siis käsittääkseni sellaisia joiden sukupuolinen identiteetti vaihtuu. Mikäli heidän seksuaalinen suuntautumisensa kohdistuu samankaltaisiin ryhmiin koko ajan, niin he ovat välillä homoseksuaaleja ja välillä heteroseksuaaleja, riippuen kumpaan sukupuoleen identifioituu kulloinkin. Tietenkin tätä monimutkaistaa vielä se jos identifioituu välillä ei-binääriseksi. Onpas tätä moninaisuutta paljon!
Vierailija kirjoitti:
Asiallisia kommentteja kiitos, selittäkää tämä asia minulle niin että näistä ymmärtämätön pääsee jyvälle miten tämä paradoksi ratkeaa.
Ei tähän ole oikeasti olemassa mitään järjellistä selitystä. Nuo sukupuoli-identiteetit ovat leikkiä, mutta leikkijät haluaisivat, että heidät otetaan tosissaan. Muiden ihmisten pitäisi myös hyväksyä tuollaiset selitykset kyseenalaistamatta asiaa mitenkään. Paradoksi ei ratkea.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kerrassaan outo kommentti! Etkö sinä pohdi asioita lainkaan? Etkö mieti maailmaa, maailmankatsomuksia, filosofioita, luonnonilmiöitä, ainoastaan sitä, mitä seuraavaksi ostat kaupasta?
Jos joku ihminen kertoo koko maailman tiedoksi identiteettinsä, joka on noin vaikeaselkoinen, on ihan oletettavaakin, että ihmiset sitä pohtivat.
Vierailija kirjoitti:
Koin muuten tässä ahaa-elämyksen. Sanotaan että joku henkilö on heteroseksuaali mutta tekee sukupuolenvaihdoksen. Vaikka hänen seksuaalisen halunsa kohde ei vaihdu, seksuaalinen suuntautuminen vaihtuu kuitenkin heteroseksuaalista homoseksuaaliin koska sukupuoli onkin nyt sama kuin seksuaalisen halun kohteella. Edelleen, nykyään on myös tullut esille että on ns. "genderfluid" yksilöitä eli siis käsittääkseni sellaisia joiden sukupuolinen identiteetti vaihtuu. Mikäli heidän seksuaalinen suuntautumisensa kohdistuu samankaltaisiin ryhmiin koko ajan, niin he ovat välillä homoseksuaaleja ja välillä heteroseksuaaleja, riippuen kumpaan sukupuoleen identifioituu kulloinkin. Tietenkin tätä monimutkaistaa vielä se jos identifioituu välillä ei-binääriseksi. Onpas tätä moninaisuutta paljon!
Ja eittämättä kaikki homoseksuaaliset ottavat nuo moninaiset heterot innolla vastaan...
Rentoudu Ap juhannuksen viettoon.
Olet tosikko ja kireä kuin viulunkieli.
Asiallisia kommentteja kiitos, selittäkää tämä asia minulle niin että näistä ymmärtämätön pääsee jyvälle miten tämä paradoksi ratkeaa.