Selittäkää leskeneläkkeen määräytyminen, kuka saa ja miten paljon?
Vuonna 2022 on leskeneläkelakia jotenkin muutettu, mutta miten?
Onko kyseisen lain asiantuntijaa paikalla, ja selvittäisi perinpohjin, miten mun käy, jos jäisin nyt leskeksi?
Yhteisiä lapsia on, mutta kaikki ovat jo aikuisia, joten perhe-eläkettä en lapsien takia saisi.
Olen ollut koko avioliiton ajan miltei kotirouvana. Ikä 65 vuotta. Tuleva vainaja on eläkkeellä pitkän työuransa tehtyään.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2022 muutokset eivät vaikuta sinuun, jos olet jo 65-vuotias.
Entäpäs jos ei vielä ole 65 vuotias vaan 63?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpäs jos ei vielä ole 65 vuotias vaan 63?
En muista noita ikärajoja, mutta itse olen nyt 56-vuotias ja olen tarkistanut, että tulen saamaan leskeneläkkeen vielä vanhojen sääntöjen mukaisesti.
Leskeneläkkeet ovat outo jäänne agraarikulttuurista, jossa naiset olivat hellan ja nyrkin välissä kotona. Ne pitää nyt vähitellen lopettaa kokonaan jostain tietystä vuodesta alkaen. Niille ei löydy enää perustetta. Lapsia varten on perhe-eläke.
Siinä on kyllä tukimuoto, joka todellakin pitäisi poistaa! Herranen aika, joku siis elää siipeillen ja se vielä rahoitetaan kuoleman jälkeenkin - loputtomiin??
Vierailija kirjoitti:
Muutokset koskee vuonna 1975 syntyneitä, tai sitä nuorempia leskiä.
Nämä tiedot voi katsoa netistä. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeet ovat outo jäänne agraarikulttuurista, jossa naiset olivat hellan ja nyrkin välissä kotona. Ne pitää nyt vähitellen lopettaa kokonaan jostain tietystä vuodesta alkaen. Niille ei löydy enää perustetta. Lapsia varten on perhe-eläke.
Leskeneläkettä maksetaan miesleskelle ihan samoilla ehdoilla, kuin naisleskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vihdoinkin saisin sen vastauksen, mitä kysyin, että saako YLI 65 vuotias leskeytynyt puoliso mitään leskeneläkettä, jos ja kun jo eläköitynyt puoliso kuolee??????
Maksetaanko tulottomalle leskelle leskeneläke hänen ollessaan vielä alle 65 vuotias kuolleen puolison br.tulojen mukaan kelan maksaman alkueläkkeen jälkeen?
Postasin sen linkin laskuriin, tuohon ylemmäs ja yhden laskuesimerkin laitoin. """En yhtään ihmettele, että olet elämäsi ollut kotirouva.""""
Kiitos tuosta viimeisestä lauseestasi arvostellessasi minua, kun ja jos olenkin ollut kotirouvana, niin mitäs se tähän leskeneläkkeen tituleeraamiseen vaikuttaa???Tiedätkö sinäkään kaiken kaikista asioista ja Suomen eläkelaista, vaikka olisit ollut missä tahansa koko työikäsi töissä, jos ei lasketa mukaan kelan eläkeasiantuntijaa tai vakuutusyhtiön eläkeasioista vastaavaa asiantuntijaa??? Sitä paitsi en ole ollut koko avioliittoani kotirouvana, olen toki ollut töissä.
Minusta tuntuu, että sinä et ole saanut aikaiseksi yhtäkään uutta veronmaksajaa tähän valtioon nimeltä Suomilandia. Minä olen, ja niitähän tänne maahamme kaipailaan, ja ihan kotimaantekosina, eikä ulkomailta tuontituotteena.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vihdoinkin saisin sen vastauksen, mitä kysyin, että saako YLI 65 vuotias leskeytynyt puoliso mitään leskeneläkettä, jos ja kun jo eläköitynyt puoliso kuolee??????
Maksetaanko tulottomalle leskelle leskeneläke hänen ollessaan vielä alle 65 vuotias kuolleen puolison br.tulojen mukaan kelan maksaman alkueläkkeen jälkeen?
Maksetaan!!!! Katso vaikka Kelan sivuilta.
Kai sinä nettiä osaat käyttää kun täällä olet kyselemässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/tyoelake/lesken-ja-lapsen-perhe…
Jos sulla on nyt vaikka kansaneläke 775 euroa ja miehesi eläke olisi 2500, niin leskeneläke olisi sitten 1250 euroa. Et tulisi siis samaan kansaeläkkeen päälle sitä takuueläkettä. Koska olet tuon ikäinen, niin leskeneläke olisi ikuinen. 1975 tai sen jälkeen syntyneille se on 10 vuotta.
Ei nyt sentään ikuinen. Eläkkeitä maksetaan kuolinpäivään asti. Tämän jälkeen ylimääräiset peritään takaisin, jos koko kuukauden eläke on ehditty maksaa.
Eläkettä maksetaan sen kuukauden loppuun, jolloin eläkkeensaaja kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkettä maksetaan miesleskelle ihan samoilla ehdoilla, kuin naisleskelle.
Ja lisäyksenä; kaikille naisleskille ei makseta leskeneläkettä.
Tälläkin palstalla aina taivastellaan miten joku saa tukia esim yksinhuoltajat lastensa elättämiseen. Vaan tässäpä teille esimerkki tuesta joka on summaltaan todella suuri ja kestää läpi elämän
Ja jota me kaikki palkallamne ylläpidämme. Tarpeeton muinainen elintasoTUKI. Lapselle saisi olla suurempikin mutta leskien hyysäämistä vuosikausia en ymmärrä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäyksenä; kaikille naisleskille ei makseta leskeneläkettä.
Ei makseta. Jos lesken oma eläke ylittää tietyn rajan ei makseta. Mm minun eläke on niin paljon suurempi kuin miehen, eli miehen kuollessa en tulisi saamaan eläkettä, mutta minun kuollessa mies saisi leskeneläkkeen. Paitsi turhaa miettiä noita, koska olemme eläneet avoliitossa 25 vuotta. Kumpikaan ei saa mitään
En ihmettele yhtään, että miksi tähän maahan ei enää haluta synnyttää lapsia. Kadehditaan jopa leskeneläkettä saavia iäkkäitä, raihnaantuneita mummoja, jotka ovat aikoinaan hoitaneet ja kasvattaneet yhteiset lapsensa aivan ilman ulkopuolisia päiväkodintätejä, ja nykyään hoitajasetiäkin, ja lastensa isän tuodessaan elannon koko perheelle työtä ja tulosta tekemällä eikä kuittaamalla työttömyyspäivärahoja ja kelan toimeentulotukiaisia ja asumistukia ym., kuten eronneet yh:t. Avoparisuhteessa elävät puolisot ovat myös ihan vapaita menemään avioliittoon, niin sitten ei tarvitse nillittää leskeydyttyään...
Lesken eläke muuttuu ensi kuussa. Sen jälkeen lesken eläkeesseen vaikuttaa lesken oletettu tuleva eläke, jos leski on töissä. Esim mun eläke tippuu 1/3 verran. Olen 63 v
Vierailija kirjoitti:
Aina huvittaa, kun joku tituleeraa itseään kotirouvaksi. Ei ole omaa rahaa, ei koulutusta, Hyi sentään.
Aina huvittaa kun joku luulee ettei kotirouvalla olisi koulutusta ja omaa rahaa.
Koulut on käyty ja töitä tehty, tilanne on sellainen että kun niillä omilla rahoilla pärjää, voi heittäytyä vapaaherrattareksi. Latiakaan en puolisolta tarvitse.
Leskeneläke avioliiton perusteella
Leskellä on oikeus leskeneläkkeeseen, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
-Leski ja puoliso olivat avioliitossa, kun puoliso kuoli.
-Avioliitto oli solmittu ennen kuin puoliso täytti 65 vuotta.
-Leskellä ja puolisolla on tai on ollut yhteinen lapsi.
Jos yhteistä lasta ei ole, oikeus leskeneläkkeeseen on kuitenkin, kun kaikki seuraavat lisäedellytykset täyttyvät:
-Avioliitto oli solmittu vähintään viisi vuotta ennen puolison kuolemaa.
-Avioliitto oli solmittu ennen kuin leski täytti 50 vuotta. Ikäraja ei koske naisleskeä, jos avioliitto oli solmittu ennen 1.7.1990.
-Puolison kuollessa leski oli vähintään 50-vuotias tai hän oli saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta.
Leskeneläke avoliiton perusteella
Avoleskellä on oikeus leskeneläkkeeseen, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
-Avopuoliso on kuollut vuonna 2022 tai sen jälkeen.
-Avoleskellä on huollettavana puolison kanssa yhteinen alle 18-vuotias lapsi.
-Avolesken ja hänen puolisonsa yhteisasuminen on puolison kuollessa jatkunut vähintään viisi vuotta.
-Avoleski ja hänen puolisonsa olivat muuttaneet yhteiseen talouteen ennen kuin puoliso täytti 65 vuotta.
-Kumpikaan avopuolisoista ei ollut avioliitossa muun henkilön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aina huvittaa, kun joku tituleeraa itseään kotirouvaksi. Ei ole omaa rahaa, ei koulutusta, Hyi sentään.
Mutta mitä ilmeisimmin on tehnyt hyvin arvokasta työtä lastensa parissa.
Millä oikeudella täällä solvaat muita?
Ei nyt sentään ikuinen. Eläkkeitä maksetaan kuolinpäivään asti. Tämän jälkeen ylimääräiset peritään takaisin, jos koko kuukauden eläke on ehditty maksaa.