Paljonko bensan pitäisi maksaa, että vaihtaisit sähköautoon?
Ja paljonko ajat vuodessa?
Minä ajan noin 20 000km/a ja siellä jossain 3€/l tietämissä tulisi kipuraja vastaan.
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin lapsellista hehkuttaa sähköauton latauksen edullisuutta, kun pelkkiin vakuutuksiin menee kuussa enemmän rahaa kuin keskkverto bensa-autolla. Myös renkaat täytyy uusia useammin. Ja sitten se hankintahinta.
Bensa-autotkin vakuutetaan. Minkä verran eroa niiden vakuutuksissa on?
Oman autoni osa-kasko on alle 200€ vuodessa. Vanha auto. Bensaan menee se 300€ kuussa. Veikkaan että uudella sähköautolla menee vakuutuksiin kuussa tuo mikä itselläni vuodessa.
Uuteen autoon et saa vakuutuksia kasko mukaan lukien alle tonnilla.
Ja nythän sähköautoille kehitetään jonkinlaista käyttöveroa, kun valtion kassa vaatii sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on enemmänkin siitä auton hinnasta, ei niinkään bensan hinnasta. Sähköautot ovat liian arvokkaita, kun tarve on tonnipommille jolla pääsee töihin ja takaisin.
Tämä.
Itselläni on juuri se auto millä on arvoa maksimissaan 2000e ja se kulkee bensalla.
Auto on asia mihin en rahaa halua laittaa koska auto on minulle vain liikkumisväline töihin sekä kauppaan.
Pystyisin omilla tuloillani ostamaan osarilla sen teslan osarilla mutta en laita rahojani siihen vaan ylimääräiset rahat menee asuntolainan lyhennykseen tai/ja sijoituksiin.
Minäkin ajelin noin keski-ikään asti mutta sitten huomasin että kello on 50v, tehokasta peliaikaa jäljellä todennäköisetsi sen verran vähän, että päätin haluta nauttia edes jonkin aikaa myös mukavasta autoilusta nykyaikaisella autolla. Jot
Minä taas en oikein edes huomaa merkittävää eroa siinä ajanko 2000e autoa vai 20 000e autoa. Toki pieniä eroja niissä on mutta ei sellaisia eroja että ostaisin sen kalliin auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton suurin ongelma on tähtitieteelliset korjauskulut kun akkuja tai muuta sähkötekniikkaa pitää alkaa korjaamaan tai vaihtamaan. Hiljattain oli uutinen missä muuten täysin toimiva Renault Zoe lopetti lataamisen. Vika paikallistettiin auton latauspistokerasiaan. Korjauksen hinnaksi ladattiin tiskiin käsittämättömät 9000 euroa. Tämän takia auto aiottiin viedä romutettavaksi.
Sitä varten on pitkät akkutakuut ja viisashan vaihtaa uuteen ennen sen umpeutumista.
Ja sitten syntyy älytön määrä ongelmajätettä. Tosi vihreää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton suurin ongelma on tähtitieteelliset korjauskulut kun akkuja tai muuta sähkötekniikkaa pitää alkaa korjaamaan tai vaihtamaan. Hiljattain oli uutinen missä muuten täysin toimiva Renault Zoe lopetti lataamisen. Vika paikallistettiin auton latauspistokerasiaan. Korjauksen hinnaksi ladattiin tiskiin käsittämättömät 9000 euroa. Tämän takia auto aiottiin viedä romutettavaksi.
Sitä varten on pitkät akkutakuut ja viisashan vaihtaa uuteen ennen sen umpeutumista.
Ja sitten syntyy älytön määrä ongelmajätettä. Tosi vihreää.
Ei synny. Suomessa pystytään kierrättämään akut 95%.
Jos oma auto maksaa 2000€ ja edes jokseenkin toimiva sähköauto 20 000€, niin siinä on sen verran gäppiä hinnassa, että aika monta litraa ostaa vähän kalliimpaakin bensaa. Ihan vain jotta ymmärrät pointin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin lapsellista hehkuttaa sähköauton latauksen edullisuutta, kun pelkkiin vakuutuksiin menee kuussa enemmän rahaa kuin keskkverto bensa-autolla. Myös renkaat täytyy uusia useammin. Ja sitten se hankintahinta.
Oman autoni osa-kasko on alle 200€ vuodessa. Vanha auto. Bensaan menee se 300€ kuussa. Veikkaan että uudella sähköautolla menee vakuutuksiin kuussa tuo mikä itselläni vuodessa.
Eli vertailet vanhan polttisritsan osakaskoa uuden auton täyskaskoon? Ihan riippumatta käyttövoimasta se vakuutus on uudessa autossa kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Niin noista talviongelmista unohtui tietysti vielä tuo pohjalevyn naarmuuntumisongelma. Täällä on talvisin helposti risteyksissä tai pihoissa kovaksi jäätyneitä lumavalleja, joita voi olla pimessä vaikea nähdä. Jos pienen pieni naarmu pohjassa tarkoittaa 15t€ remppaa, johon vakuutusyhtiöltä voi olla vaikea saada korvausta, lasken sen kyllä merkittäväksi talviongelmaksi. Tästähän oli jollain autolehdellä (olikohan Moottori?) ikäviä kokemuksia omassa talviautotestissään, voin kaivaa artikkelin esiin jos on vaikeuksia uskoa.Mikään naarmu ei aiheuta mitään, pohjalevyssä täytyy olla selkeä lommo. Jos ajat autolla niin kovaan auravalliin että alumiinipohja lommoutuu niin olisit korjaamolla minkä tahansa kinnerin kanssa kun maskit jää siihen ja todnäk öljypohja halki.
No mutta, siitä vaan lukemaan sitten: https://moottori.fi/testi/moottorin-kayttotestiauto-koki-pohjakosketuks…
Minulla on ollut pieni bensa-auto leasing-sopimuksella. Sopimuksen umpeuduttua viime vuoden lopulla sain lunastaa auton 6,5 t euron hintaan. Aika epätodennäköisenä pidän, että siirtyisin täyssähköön. Hybridiä on harkittu.
Veljelläni on täyssähkö ja hän tykkää siitä. On se kuitenkin aika paljon päänvaivaa hänelle tuottanut kun pihalla ei ole laturia ja taloyhtiössä asia etenee todella hitaasti (jos ollenkaan). Joskus unohtanut auton paikallisen Lidlin pihaan kun jätti sen lataukseen ja oli sen vuoksi myöhässä töihin.
Itseäni huolettaa paitsi tankkauksen haasteellisuus ja talvikäyttö, myös ympäristökysymykset. Akut on ilmeisesti todella ympäristöä kuormittavia tuottaa ja niin painavia, että autot kuluttaa teitä. Sen lisäksi vaikuttaa olevan kysymysmerkki kauanko akku kestää eli näiden autojen elinikä vaikuttaa jäävän lyhyemmäksi kuin bensa-autoilla. Aika moni autonvalmistaja on jo luopunut sähköautojen kehittämistä, luulen että seuraavana kokeillaan vety-autoja. Olen siitä myös itse kiinnostunut.
En osta koska ei ole rahaa sähköautoon. Jos sähköauto olisi järkevän hintainen (eli esim 15 000 euroa) niin sitten voisin harkita. Olen aina ostanut käytettyjä autoja, noin 100-200tkm ajettuja ja ostohinta max 20 000 euroa. En osta kalliimpia olipa mikä hyvänsä. Vaihdan auton aina muutaman vuoden välein ja hinta putoaa yleensä muutaman tonnin siinä välissä.
Työkaveri ostaa (siis ostattaa miehellään) aina uuden auton. Maksaa uutena yleensä 60 000 euroa ja kun menee vaihtamaan niin saa ostohinnasta enää noin puolet vaihdossa. Liian kallista minulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaihda sähköautoon. Pidän niitä epäluotettavina. Auto saattaa joutua paaliin pelkästä pohjan lommosta, käyttösäde pienentyä yhtäkkiä muutamaan kymmeneen kilometriin, jälkeenmyyntiarvo romahtaa, vakuutukset maksaa kymmenkertaisesti vanhaan bensa-autoon. En vaihda ikinä, mikäli bensa-autoja vaan on saatavilla.
Miksihän sitä akkua ei ole paremmin suojattu? Jolloin lommon saanut suojalevy menisi vaihtoon ei koko akku tai koko auto?
Tämähän on Suomen ongelma. ei sitä kaikkea voi tehdä yhden vasta puusta pudonneen autoilumaan takia.
Ihmisen järkikin sanoo että aivan sama jos on lommo kotelossa. Mutta opetappa se katsastus jäärille
Vierailija kirjoitti:
Jos oma auto maksaa 2000€ ja edes jokseenkin toimiva sähköauto 20 000€, niin siinä on sen verran gäppiä hinnassa, että aika monta litraa ostaa vähän kalliimpaakin bensaa. Ihan vain jotta ymmärrät pointin.
Jees, plus että sillä 2000€ autolla voi ajaa yhtä soittoa 600km säässä kuin säässä. Toisille se kulkeminen on kuitenkin se prioriteetti, ei se että muut näkee millä kulkee.
Vierailija kirjoitti:. Aika moni autonvalmistaja on jo luopunut sähköautojen kehitt
Viitsitkö listata ne autofirmat, jotka ovat lopettaneet sähköautojen kehittämisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vertailet vanhan polttisritsan osakaskoa uuden auton täyskaskoon? Ihan riippumatta käyttövoimasta se vakuutus on uudessa autossa kalliimpi.
Mistä syystä onkin aika typerää keskustella siitä että uuden auton hankkiminen olisi mitään säästämistä, vaikka se kulkisi pierulla.
Ei bensan hinta vaikuta asiaan. Mun kriteeri autolle on, että voin korjata sen itse edullisesti eikä tarvi olla merkkihuollon t155eissä kiinni. Se kun maksaa satoja tai tuhansia euroja. Ne rahat kuuluu mun osakesäästöihin eikä merkkihuollolle.
Ei ole varaa maksaa autosta ja latauspisteestä kotiin yhdellä kertaa joten sähköauto jää ostamatta. Reilu parin tonnin autolla mennään ja meni kivasti katsastuksestakin läpi. Aika kauan sais ajaa sähköautolla, että sen hinta ja sähkönkulutus kuittais bensa-auton hinnan vaikka bensa kallista onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lataussähköön menee sellaiset 500"
Eiköhän kuitenkin sellaiset 1600€ ja bensalla 2000€
Siinä esson paarin asijan tuntian lausunto. Tällä hetkellä menee sähköön turhan paljon kun joutuu lataamaan taloyhtiön kiinteällä sopparilla. Pörssisähkö öisin olisi optimaalista.
Tämänhetkisellä pörssisähkön hinnalla "tankkaan" akun täyteen parilla eurolla.
Tällä hetkellä n. 15snt/kWh siirtoineen. Aika pieni akku autossasi. Esim. 60 kWh maksaa 9 EUR.
En lataa päivällä kalliin sähkön aikaan vaan silloin, kun hinnat ovat noin 5 snt/kWh tai alle.
Kuka sun siirtomaksut maksaa? Tai minkä sähköyhtiön siirtomaksut on noin halvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en vaihtaisi sähköautoon mistään hinnasta. Kulkisin sitten jotenkin muuten, tarvittaessa vaikka muuttaisin.
Sanoo perussuomalaisia äänestänyt änkyrä.
Olen jo vuosi sitten vaihtanut sähköautoon. Mukavaa kyytiä on tullut vähän yli 30tkm. Minäkin olen perussuomalaisia äänestänyt änkyrä eli nämä päätökset ei ole mitään puoluetaustaisia päätöksiä. Vastaavasti Li ja Pekkakin ajaa savuttavilla dieselmaastureilla vaikka ovatkin vihervasemmistoa.
Kallein auto mitä olen elämässäni ostanut on maksanut 2900e. Auto on asia mihin haluan laittaa rahaa mahdollisimman vähän.
Tämä nykyinen 2900e maksava auto on toiminut varsin hyvin jo noin 5v, heti kun tähän alkaa tulla isompia vikoja tai että tämä on usein rikki niin sitten ostan samaa hintaluokkaa olevan auton.
Rahani laitan fiksumpiin kohteisiin kuin autoon.
M33
Sama sääntö pätee kuin ennenkin. Uuden auton ostossa ei ole taloudellisesti järkeä. Oli se sitten sähkö tai polttomoottoriauto.