Pullonjenkerääjät käyvät töissä
Juttelin erään pullonkerääjän kanssa ja hän kertoi käyvänsä kokoaikatöissä. Pullojenkeräily on harrastus. Kuulemma hänen kaltaisiaan on paljon, joille kerääminen on vain harrastus tai ympäristöteko. Hän ihmetteli, miten maassa, jossa on mahdollista olla koko elämä työttömänä, jonkun tarvitsee kerätä pulloja saadakseen ruokaa. Hän arveli, että jos joku sanoo olevansa köyhä, kyse on enemmän sympatian hakemisesta tai ei haeta kaikkia niitä tukia, johon olisi oikeus tai siitä, että raha käytetään johonkin mihin ei pitäisi. Tämä siis Helsingissä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavall Suomen metsät on täynnä marjoja ja sieniä, jotka jäävät sinne metsää joka syksy. Sinne jää paljon rahaa, jotka työttömät voisivat käydä keräämässä.
Minä työtön syön ne mieluummin itse.
Ei täällä omakotialueella mitään pulloja tai tölkkejä löydy, täällä on siistiä.
Minä en ole nähnyt kymmeniin vuosiin yhtään pulloa missään kaduilla tms., joten liekö koko pullonkeräys pelkkää legendaa, kuka nyt heittäisi rahanarvoista tavaraa jonnekin ojaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole nähnyt kymmeniin vuosiin yhtään pulloa missään kaduilla tms., joten liekö koko pullonkeräys pelkkää legendaa, kuka nyt heittäisi rahanarvoista tavaraa jonnekin ojaan?
Riippuu siitä missä asuu. Minä käyn aamuvarhain lenkillä ja kävelylenkillä otan näkemäni tölkit sekä pullot, mutta juoksulenkillä jätän muille. Täällä on useampiakin paikkoja missä nuoriso oleskelee, niihin kertyy illan ja yön aikana enrgiajuoma- ym. tölkkejä tai sitten niitä vaan heitellään auton ikkunasta. Aamuisin liikkuu myös 3-4 pyörällä kulkevaa vakikerääjää, jotka vievät leijonanosan saaliista, mutta minäkin palautan parin kolmen viikon välein 10 -15 euron edestä tölkkejä / pulloja. Ei niistä silti kerry sijoitettavaa rahaa, vaan menevät osana kauppalaskua.
Mun asuinpaikalla kilpailu on kovaa noista pulloista. Tiedän ainakin 5-6, jotka keräävät joka päivä pulloja. Työntävät kädet roskikisiin.
EI kai tuolla pullon keräilyllä rikastumaan pääse 10 tölkkiä 1,50...ja jos niitä kaivelee joka paikasta vie aikaa ym...en kannata kadehtia.....
En kerää pulloja tai tölkkejä, mutta jos tulee vastaan otan kyllä talteen. Kerääjiä on niin paljon ettei kannata erikseen lähteä keräämään. Ei siis kannata. Satunnaisesti kerätyistä tulee kuussa ihan kiva summa. Nyt on joku naapuri saanut päähänsä laittaa panttitölkit metalliroskikseen. Eilenkin siellä oli 6 pantillista tölkkiä.
Juu, olen työtön.
Opiskelija-asuntolan ja paikallisen baarin välinen reitti on tuottoisa viikonloppuaamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen huomannut, että ahneet työssäkäyvät keräilevät pulloja. Jättäisivät ne työttömille ja keksisivät itselleen jonkun muun harrastuksen. Nykyisin ei näy pulloja enää missään.
Työttömien pitäisi vähän skarpata. Ei voi olla, että häviävät tässäkin työssäkäyville.
Joo olen huomannut, että ahneet työssäkäyvät keräilevät pulloja. Jättäisivät ne työttömille ja keksisivät itselleen jonkun muun harrastuksen. Nykyisin ei näy pulloja enää missään.