Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen asunnosta osuuden osto.

Vierailija
25.03.2024 |

Miehen asunnosta osuuden osto.

Kun tapasimme mieheni kanssa, meillä molemmilla oli omat omistusasunnot. Pari vuotta kului ja löysimme kivan omakotitalon. Itse opiskelin silloin sekä olin hoitovapaalla kahdesti ja päätimme että mieheni ostaa talon ja itse myyn oman asuntoni ja kun olen valmistunut ja palannut töihin niin ostan osuuden talosta. Talo ostettiin hinnalla 300 000e. Nyt olen valmistunut ja oman asunnon myin.Olisin ostamassa osuuteni nyt, mutta mies ei enää halua myydä tuolla hinnalla minkä maksoi asunnosta. Alueen arvo on toki kallistunut ja talon arvo on nyt ehkäpä 350 000. Mies siis haluaisi että ostaisin tuolla hinnalla osuuteni vaikka alunperin sovittiin että ostohinta on se mistä katsomme.

Minä olen siis ollut hoitovapaalla yhteisistä lapsista tuon ajan sekä opiskellut loppuun. 

Kumpi on oikeassa, minä vai mies?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitten jonain päivänä tuon myytte, niin saat myös isomman summan myyntivoitosta, eikö? Todellisesta arvosta se osto pitää tehdä, mutta alueen toteutuneet kaupat ei ole se todellinen arvo, vaan LKV:ltä ostetun kirjallisen arvion arvo on se ns. todellinen arvo.

Vierailija
2/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu epäreilulta että yhteisestä asunnosta maksan enemmän eli mies saa minulta jo myyntivoittoa, vaikka olen pari vuotta viettänyt kotona yhteisten lasten kanssa todella pienellä rahalla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sitten jonain päivänä tuon myytte, niin saat myös isomman summan myyntivoitosta, eikö? Todellisesta arvosta se osto pitää tehdä, mutta alueen toteutuneet kaupat ei ole se todellinen arvo, vaan LKV:ltä ostetun kirjallisen arvion arvo on se ns. todellinen arvo.

Tai paremminkin kahdelta LKV:ltä.  Älyttömiä arvioeroja eri välittäjillä.

Vierailija
4/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa vuodessa on vain laskenut asuntojen hinnat. Kysy markkinahintaa kiinteistövälittäjiltä.

Vierailija
5/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mies saa myyntivoittoa sitten kun joskus myy. Olisi reilua myydä samalla hinnalla millä osti kyn vaimo ollut kotona lasten kaa.

Vierailija
6/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obko oikein että mies saa puolisoltaan myyntivoittoa jo? Kun puoliso on ollut kotona lasten kanssa?

Vierailija
7/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kirjallisena tuo sopimus? Jos ei, on vaikea vedota mihinkään, jos mies kiistää suullisen sopimuksen. Voit toki pyrkiä neuvottelemaan miehen kanssa siitä, että miten hän korvaa kotiäitysjaksosi menetyksiäsi, tai jos olet saanut vuokratuloja aiemmasta asunnosta, niin liittyvätkö ne tähän muuttuneeseen asunnonostoajatukseen jotenkin.

Asuntojen hinnat ovat tippuneet viime vuosina, niin kannattaa tosiaan hankkia nykyarvosta arviot 2-3:lta välittäjältä.

Myös jos tämä valikoiva muisti on miehen modus operandi, kannattaa hommata avioehto ja keskinäinen testamentti. Saattaapi muuten tulla yllätyksiä tulevaisuudessa. 

Vierailija
8/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen pitää koko talo. Laita sinä omarahat sijoituksiin itsellesi. On helpompaa kun luultavasti eroatte rahan takia. 

Kohta kinaatte kuukauden käyttömaksuista remontista jne. Omakotitalojen hinnat on muuten laskeneet joissain paikoissa kuten asuntojenkin.

(Rikkaudessa köyhyydessä, terveenä ja sairaudessa...)

Vierailija
9/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että "Minä minä"-mies petaa jo eroa valmiiksi.

Vierailija
10/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ottaa huomioon se että jos teette kaupat selvästi alle käyvän arvon niin voi syntyä verotettava lahja.

Vierailija
11/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän hinnalla tietenkin omaisuuksia ostellaan, koska aiempi omistaja on kantanut pääomariskin, korot jne.

Olisitko ap edelleen ostamassa vuosien takaisen arvon mukaan, jos päivän arvo olisikin pudonnut esim. 200000€:n tienoille?

Vierailija
12/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on velkaosuus nykyisestä asunnosta? Siihen pitäisi verrata plus mitä mies on ehtinyt maksaa tänä aikana. Eli asuntovelasta puolet plus jo ehditty maksaminen. Kuinka onki  jakaantunut, sen mukaisesti. Mielestäni olisi miehen puolelta reilua aloittajan  maksaa siitä hinnasta kuin oli ostettaessa. Koska olette siinä itse asuneet eikä ole tällä hetkellä myynnistä kyse, vaan omasta asumisesta perheenä. 

Vierailija
13/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä sitten osta sitä osuutta vaan vaikka sijoitusasunto. 

Vierailija
14/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun tarinasi on pelkkää hatusta tempaistua paskaa.

Ongit taas kommenteja.  Sinut tunnistaa aina.  AINA.

Aina samantyyppiset provot tulilla. Ja sama tyyli kirjoittaa.

Kannattaisi vähäsen hioa noita trolleja, että niissä ois edes pikkasen haastetta.

Vierailija
15/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on rahanahne mies. Vie vaimoltaankin.

Vierailija
16/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla parasta antaa miehen omistaa asunto edelleen ja sinä pidät omasta saadut rahat. Älä laita niitä kiinni yhteiseen asuntoon. Veikkaan, että jatkossa tulee rahasta muutenkin erimielisyyttä. Katsot kuinka jatkossa menee yhteiselämä. 

Vierailija
17/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auktorisoidulta kiinteistöarvioijalta tilaat lausunnon markkina-arvosta ja sen mukaan menette tai vähintään 3/4 lausunnossa ilmoitetusta arvosta, muuten menee lahjavero.

LKV:lta lausunnot on usein mitä sattuu ja niissä ei ole valitusoikeutta.

Vierailija
18/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään Suomessa ei ole asuntojen hinnat nousseet nykyvuosina. Asuntokauppa on pysähdyksissä.

Sinuna ap antaisin miehen pitää asuntonsa ja sijoitat muuten. Avioliittoa teillä ei siis ilmeisesti ole eikä tule olemaankaan? Turvaa selustasi omilla rahoilla äläkä panosta miehen omaisuuteen.

Teillä oli sopimus, mutta onko enää syytä luottaa mieheen mitenkään? 

Vierailija
19/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin nopeasti olette edenneet, yhteenmuutto ja pari lasta. Anna osuuden oston nyt vielä olla ja katsele rauhassa. 

Vierailija
20/47 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika